Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Nov 2017, 22:55

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Vega - Nordland
InnleggSkrevet: 02 Apr 2012, 23:22 
Avlogget

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8060580

Topp

Innleggets emne: Re: Vega - Nordland
InnleggSkrevet: 02 Apr 2012, 23:45 
Avlogget

Det får deg absolutt til å tenke på hva som vil skje hvis dette hadde skjedd i et større tettsted, gjerne over lengre tid.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2012, 23:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Vinter. Minus 25 grader. 1 uke - 2 uker - 3 uker......

Er man da avhenging av strøm for å få varme så blir det problemer :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2012, 23:56 
Avlogget

Velger man å bosette seg litt " remote " som Vega er, etter min nord norske geografi kunnskap så må man nesten være en prepper og faktisk regne med slike hendelser!

Eller er jeg litt grinete? :mrgreen:

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:01, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 03 Apr 2012, 08:40 
Avlogget

Jeg er enig med deg Gullars.
Når man er bosatt slik, så bør man skjønne at man er ekstra sårbar.
Og derfor være forberedt hvis noe slikt skjer.

Er man uten støm 1-2 uker, så vil det vise seg hvor avhengig av det man er, ikke bare i hjemmet, men også samfunnet i helhet.
Så da kan det være greit å sitte trygt, med strøm på panelovnen, lys og internett og være en bedreviter å si at dette burde de være forberedt på.

Er det noen som har testa å skrudd av all strømmen over flere dager ?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Apr 2012, 09:43 
Avlogget

I min leilighet så vet jeg at ting ville blitt meget vanskelig!

Jeg har dog levd veldig primitivt i leiligheten min i 3 uker en gang da jeg pusset opp om sommeren for et par år siden. Jeg hadde strøm for fryser og kjøleskap, men jeg hadde ikke ovn og kokeplate. Jeg holdt på med rør så vannet var vekke. Dvs ingen toalett, og ingen innlagt vann. Måtte ned i kjellern og fylle på 1.5 liters flasker.

All vann ble kokt i enten vannkokeren eller på primus. Jeg hadde en enkel løs kokeplate, ellers ble mye laget på grillen. Det var heldigvis en av de fine sommerne. Fordi jeg hadde alt personlig eiendeler lagret å altanen! :mrgreen:

Dusjing gjorde jeg på jobben, forsøkte også å beregne Nr 2 besøk til arbeidstid, ellers så ble jeg relativt kjent mann på Statoil. Ellers så ble det litt dodgy løsninger når man kun måtte lense sjarken. Avkuttet 1.5 liters cola flaske som beholder og dumping etter mørkets frembrudd. Ellers har jeg litt skog rundt blokken der jeg bor så det gikk nå på et vis.

Sov stort sett på altanen i sovepose på madrass. Var ikke så gærnt sovemessig.

Hadde dette vært om vinteren hadde det vært en helt annen ballgame!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:02, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 03 Apr 2012, 11:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Når man er bosatt slik, så bør man skjønne at man er ekstra sårbar
Folkene på Vega klarer seg nok, men her er det prinsippet som gjelder. Betaler man dyrt for en tjeneste vil man jo gjerne at den skal fungere. Hadde følt meg mye mer sårbar om jeg hadde bodd i en by.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Apr 2012, 13:28 
Avlogget

Jeg skjønner prinspippet.

Hva mener du med at du ville følt deg mer sårbar i en by ?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Apr 2012, 17:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Hva mener du med at du ville følt deg mer sårbar i en by ?
Flere ting, men først og fremst mengden av mennesker. Hvordan tror du humøret er i befolkningen er etter tredje uka uten elektrisitet, og hvor lett er det å kontrollere dette i en storby?
Avviklingen av kloakk er også et problem jeg kan tenke meg oppstår uten elektrisitet, og dette kan nok føre til stor smittefare i tettbefolkede områder raskt. Ett annet fare moment jeg ser ved strømstans i tett bebygde områder er også bruken av alternative lys og varmekilder. Brannfaren øker betraktelig når alle bruker stearinlys og sprengfyrer i gamle piper. Konsekvensen ved en brann kan selvsagt også bli mye større i en boligblokk enn i en enebolig.
PS. Muligheten for at StorOslo blir strømløse i ukesvis er kanskje liten, men jeg ville ivertfall mye heller ha befunnet meg på et sted som Vega enn Oslo om dette ble tilfelle.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2012, 10:09 
Avlogget

Ja selvsagt, så ville konsekvensene og risikoene vært større hvis Oslo eller en annen stor by mistet strømmen i flere uke.
Og jeg ville heller ikke vært der hvis det skjedde.

Men risikoen og sansynligheten av det er så liten, strømmnettet til Oslo kan ikke tas ut av at en kabel tar kvelden.
Og dersom noe skulle skje så vil prioriteten være høyere og mer ressurser bli satt inn for å få dette på plass.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2012, 10:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Om strømmen går i hele Oslo, har nok vifta blitt truffet av den brune greia ja :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 07 Apr 2012, 22:43 
Avlogget

Det måtte jo skje... Strømmen gikk i kveld. For en gangs skyld er jeg faktisk hjemme, og våken, mens strømmen har gått. Heldigvis ruger jeg ikke ut kyllingen i rugemaskin denne gangen, har mistet en del egg på det viset der.

Men, problemet er at det er full vinter ute, og jeg ikke har vedovn. Den forrige ovnen måtte skiftes ut, og fagmann og deler kommer etter påskeferien er slutt. Jaja, med stearinlys og ullteppe går det meste antar jeg! :D

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2012, 00:03 
Avlogget

Aj aj aj! Max uflaks! Ingen propanovn heller?

Jeg husker jeg var på en gammel hytte ute ved kysten en vinter. Der var også ovnen defekt. Det var så sinnsykt kaldt at vi satt stekeovnen med varmluft på fult og åpnet opp stekeovn døren! Ble noe varme! :mrgreen:

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:08, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2012, 10:06 
Avlogget
Brukerens avatar

På grunn av forandringen i været de siste årene, er jeg redd det blir mere strømbrudd fremover. Under stormen i romjula(dagmar), var strømmen borte et døgn her. Siden vi har flere vedovner var det ikke noe problem med varmen, men ingen ting annet fungerte. Jeg har bestemt for å kjøpe et lite aggregat, og sitter å teller på knappene om jeg skal ta meg råd til å kjøpe et fra Honda. De har forresten kampanjetilbud på småaggregatene sine frem til 30 april, men det er jo fortsatt dyrt da :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2012, 11:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har trodd at dieselaggregat alltid er et bedre valg enn bensin pga større driftssikkerhet pga mindre bevegelige deler eller noe i den duren. Men her er det et mer utfyllende og nyansert syn på dette: http://www.byggehytte.no/index.php?topic=674.0

Viktige momenter for en survivalist er lagringsstabiliteten til bensin vs diesel og størrelsen på aggregatet. Skal det brukes kun til fryser, kjøleskap og belysning. Eller skal det også lade opp en batteripark og derfor kjøres med større effekt i kortere perioder? Og hvor utsatt er strømnettet i det området du bor.

Norge er vel det landet i verden med størst dekning via vannkraft. Og slik sett tror jeg vi har mulighet til å ha et fungerende strømnett lenger enn mange andre land. Så spørs det hvor lenge vi har ressurser til å vedlikeholde og reparere feil i dette nettet. Og hvor høyt ditt område blir prioritert.

For øvrig er Honda et sikkert valg. Vi har en Honda gressklipper som har gått i 10 år nå. Starter straks bensinen når motoren etter vinteren og går problemfritt hele sesongen uten at jeg har gjort noe annet enn å fylle opp tanken. Har vurdert å ta den på service i år bare for å ha gjort det….. :oops:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: