Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Nov 2017, 22:57

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Lyst på en bunkers ?
InnleggSkrevet: 03 Feb 2013, 18:06 
Avlogget

Fant denna på vgtv, http://www.vgtv.no/#!/video/60844/lager ... n-skihytte

Topp

Innleggets emne: Re: Lyst på en bunkers ?
InnleggSkrevet: 03 Feb 2013, 18:35 
Avlogget

Så den samme selv med en viss interesse. Tror jeg har sett en annen reportasje om samme produkt, og med litt mer teknisk info. Likevel sitter jeg igjen med noen spørsmål:
    - Hvor solid er egentlig et slikt metallrør?
    - Hvorfor han regner med å kunne sitte i skinnsofaen i syv år og se DVD-er hvis forutsetningen er at strømnettet er ute av drift etter en HEMP? Og kanskje viktigere: hva med lys, vann og luftforsyning? Er det basert på et aggregat og et kjempelager av diesel?
    - Hva med utsyn? Jeg ville føle meg litt bekymret inne (nede) i en slik tank. Særlig hvis det er åpenbart at den er fylt til randen med mat og drivstoff.

Kjenner jeg amerikanerne rett, er vel det siste ivaretatt med skyteskår og periskoper. Det kan jo holde en stund, men man skal ikke være noen stor beleiringsstrateg for å prøve å kutte luft- eller vanntilførselen.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Feb 2013, 20:52 
Avlogget

Likte overskriften; "Lyst på en bunkers?"

Svaret er et rungende; JA FOR POKKER :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2013, 11:49 
Avlogget

Skauen skrev:
Likte overskriften; "Lyst på en bunkers?"

Svaret er et rungende; JA FOR POKKER :)

;-) fasinerende, men kommer nok ett stykke ned på listen min. Den dagen man må stenge seg inne i noe slikt så bør det være en forbigående trussel. 3-4 uker er nok til at de fleste begynner å lide av brakkesyken.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2013, 12:11 
Avlogget
Brukerens avatar

kjøp et norsk eller svensk anlegg i stedet. bedre sikret på alle måter. og i en prisklasse man normalt bare kan drømme om. et 290 millioners anlegg gikk for 3-4 mill.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2013, 12:34 
Avlogget

Draugjeger skrev:
kjøp et norsk eller svensk anlegg i stedet. bedre sikret på alle måter. og i en prisklasse man normalt bare kan drømme om. et 290 millioners anlegg gikk for 3-4 mill.

sant, men driftkostnadene kan være rimelig store. ;-)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2013, 16:25 
Avlogget

gray skrev:
3-4 uker er nok til at de fleste begynner å lide av brakkesyken.

Tror jeg foretrekker brakke-syken hvis det er det som skal til for å overleve. :D

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2013, 00:31 
Avlogget

Jeg synes også det høres kult ut med bunkers, men er bekymret for gjennomføring. Særlig lufttilførsel. Hvordan skal man få til det på en god måte?
Jeg tror ærlig talt at hvis vi må være lengre i en bunkers enn et par uker så er verden så ødelagt at jeg vet ikke hvor stor lyst jeg har til å bli i den, haha.
Nei egentlig tenker jeg litt som et morsomt hytte-under-bakken-prosjekt. Men det blir vel med tanken som med alt annet :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2013, 00:37 
Avlogget

Er det noen som vet hva slags psykiske problemer man kan støte på ved å være inne i en bunker over lenger tid? Brakkesyke er vel en mulighet, men hva med depresjoner og klaustrofobi?

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2013, 00:52 
Avlogget

Cabin Fever er vel det noe som heter. Tror det å være uten dagslys ikke kan være sundt i lengen. Om ikke annet psykologisk. Kjenner at jeg får litt noia av en stor jernport som blir lukket igjen!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:59, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2013, 17:59 
Avlogget

Tulla skrev:
Jeg synes også det høres kult ut med bunkers, men er bekymret for gjennomføring. Særlig lufttilførsel. Hvordan skal man få til det på en god måte?
Jeg tror ærlig talt at hvis vi må være lengre i en bunkers enn et par uker så er verden så ødelagt at jeg vet ikke hvor stor lyst jeg har til å bli i den, haha.
Nei egentlig tenker jeg litt som et morsomt hytte-under-bakken-prosjekt. Men det blir vel med tanken som med alt annet :)

Her er et alternativ.

http://americanbombshelter.com/ASR-50-B ... ellows.htm

Eller man kan la seg inspirere, og lage en selv.

http://blog.modernmechanix.com/odd-vent ... mb-cellar/

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2013, 18:04 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Er det noen som vet hva slags psykiske problemer man kan støte på ved å være inne i en bunker over lenger tid? Brakkesyke er vel en mulighet, men hva med depresjoner og klaustrofobi?

Skal ikke uttale meg for meget om psykiske ting...
Men til sammenlikning så er ikke A-ubåtene neddykket lengre enn 3 mnd for å unngå psykiske problemer.
En annen ting er at folk som f.eks har vær fullstendig avskjermet fra omgivelsene mister "kontakt" med døgnryttmen først.
Så en klokke til å stole på anser jeg som viktig for et opphold som ikke fører til tap av bakkekontakt.
Sysselsetting, både fysisk og mentalt, ser jeg på som en forutsetting for et lengre opphold i en bunkers.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2013, 02:55 
Avlogget

Det psykiske kommer vel an på en del faktorer der graden av isolasjon vil være klart størst. Individuelle forskjeller vil bety litt men i alle hovedsak er vi skrudd sammen ganske likt så i større eller mindre grad er vi alle utsatt for de negative konsekvensene av isolasjon og det vil ofte bare være tidsforskjeller angående det psykiske forfallet.

Er du alene og ikke har mulighet/tør å se ut enten ved mangel på kamera eller at du ikke stikker hodet utenfor for å se selv så vil nok depresjonen raskt overmanne deg. Alt fra et par dager til svært få uker så er du ille ute å kjøre. Du vil sitte isolert og alene med svært lite eksterne inntrykk med tankene dine uten andre mennesker til å korrigere dem fortløpende. I tillegg har du lite å sysselsette hjernen med så tankene vil bli suksessivt mer dystre, ensporede og løsrevet fra fakta du innehar og depresjonen begynner snart å leve sitt eget liv, matlysten går ned og søvnkvaliteten raseres. I løpet av kort tid vil mange begynne å utvikle økende psykotiske symptomer, antagelig med svært paranoide trekk som er til hinder for å bryte det som kanskje er en unødvendig isolasjon. I verste fall fører det til selvmord for å slippe lidelsen eller at du sulter/tørster ihjel mens potetene gror på taket, fisken spretter på sjøen og friskt vann sildrer i bekken utenfor. Eller at man omsider kommer seg ut av ren nødvendighet men da er såpass paranoid psykotisk at man er komplett ute av stand til å forholde seg til virkeligheten og ta vare på seg selv.

Er du derimot sammen med mennesker du er glad i og/eller trives i selskap med, har noe å sysselsette hjerne og kropp med som f.eks. den tidligere nevnte flatskjermen, yatzee, ludo, puslespill, Risk - lord of the rings edition, lassevis med bøker, strikketøy og annet håndarbeid, luftgevær og blink, cd-spiller, tredemølle og vekter, skrivesaker litt mer spennende matvarer enn drytech du kan eksperimentere med osv, så er du langt bedre rustet for å tåle en stund der inne. Det vil være viktig å lete seg mer eller mindre nyttige arbeidsoppgaver hele tiden. Å lage struktur i hverdagen med timeplan for når man skal stå opp, fylle opp dagen for alle sammen mest mulig med gjøremål til faste tidspunkt osv. vil hjelpe mye på. Et overvåkningskamera på utsiden kan foruten det opplagte (speide etter fare) også være et kjærkomment "vindu" ut til virkeligheten for å korrigere teorier og antagelser om hvordan det faktisk er på utsiden. Det vil på mange måter være mest nyttig å rette det mot f.eks. reiret til en hekkende spurv eller et gammelt dyretråkk enn mot inngangsdøra til bunkeren så man får noe "utenfor seg selv" å følge med på. Det vil nok bli konflikter om man er flere på et trangt sted med lite å gjøre men det er tross alt sunnere enn å låse seg inne for seg selv med enda mindre stimuli.

Det er nok ikke helt i henhold til bruksområde men jeg ville også byttet ut en del av lysrørene i taket med lysrør av T5-typen som er utviklet til bl.a. akvarier. Det ene er at de gir mer lys per watt enn standard lysrør. Det andre er at de tilbys i flere utgaver og som gir stor valgfrihet i fargespektrum og man kan langt på vei etterligne sollyset ved å kombinere flere ulike rør. De gule "standardrørene" man har hjemme gjør ikke noe annet nyttig enn å produsere litt lys og en skvett varme. Litt UV-lys vil nok også hjelpe på hudfargen og D-vitaminproduksjonen i huden om man skal være der en stund. Det er også en del forskning som peker i retning av at UV-lys har en del å si for den psykiske helsen. I tillegg kan andre valg av lysrør muligens gjøre deg i stand til å dyrke noen vekster der inne. Det vil først og fremst være nyttig som hobbyprosjekt (noe å gjøre) men kan også gi kjærkommen avveksling for smaksløkene på sikt.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2013, 02:14 
Avlogget

Heisann.

Jeg forsøker komme over titaniumplater.
Har litt problem med å finne en levrandør i Norge.

Hvet ikke om dette er riktig sted å poste dette lol, men prøver her i allefall ;P

Glenn

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2013, 02:33 
Avlogget

Redneck73 skrev:
Heisann.

Jeg forsøker komme over titaniumplater.
Har litt problem med å finne en levrandør i Norge.

Hvet ikke om dette er riktig sted å poste dette lol, men prøver her i allefall ;P

Glenn

Du verden...

Jeg kan sjekke med en i gruppa våres som har bygd det meste. Han veit kanskje hvor du får tak på slike ting. Siste vi fikk spesial lagt var pelicaser med blylagt innvendig. Og så har vi fått testet hver enkelt koffert med måleinstrument for å sjekke at de faktisk er tette. Nå videreføres prosjektet med å få laget ett bly deksel over og delvis rundt bilens elektronikk ... veit ikke helt hvor lett det blir å løse så jeg får sette min lit til den gamle elektronikk frie bilen. ;-)

Men titaniumsplater.. noen du vil opplyse oss andre om?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: