Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 12:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Lyst på en bunkers ?
InnleggSkrevet: 09 Feb 2013, 03:55 
Avlogget

Helt ærlig så basere jeg det bare på litt om hva jeg har lest.

Tenkte ta noen tester på det, og se hvor jeg lander.
Prisen er helt klart i bildet her, min bror er overingeniør i staten, og har litt info derfra.
Tettheten overgår stål med en stor margin, men jeg er litt usikker på svakhetene.
Har ikke snakket med han på lenge.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2013, 16:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Denne modellen likte jeg:

http://geopolymerhouses.wordpress.com/2 ... -shelters/

Kanskje ikke i den størrelsen, men noe slikt er definitivt mye enklere å lage selv.
Men noe av det viktigste med større sheltere er avfukting og lufting. Er ikke noe vits i å lage en bunkers som skal holde i 5 år om man dør av soppinfeksjon etter to.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2013, 04:36 
Avlogget

Strelok skrev:
Denne modellen likte jeg:

http://geopolymerhouses.wordpress.com/2 ... -shelters/

Kanskje ikke i den størrelsen, men noe slikt er definitivt mye enklere å lage selv.
Men noe av det viktigste med større sheltere er avfukting og lufting. Er ikke noe vits i å lage en bunkers som skal holde i 5 år om man dør av soppinfeksjon etter to.

Med eget Zen-room ser jeg! :D

Liker denne selv: http://www.terravivos.com/secure/vivos8.htm
Kan også gjøre nytte som "kjellerstue" i huset. :)

Forøvrig en morsom videosnutt på forsida der. De har jo faktisk bygd i alle fall et digert comunity-greie som tydeligvis er oppe å går allerede.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2013, 14:34 
Avlogget

gray skrev:
Redneck73 skrev:
Heisann.

Jeg forsøker komme over titaniumplater.
Har litt problem med å finne en levrandør i Norge.

Hvet ikke om dette er riktig sted å poste dette lol, men prøver her i allefall ;P

Glenn

Du verden...

Jeg kan sjekke med en i gruppa våres som har bygd det meste. Han veit kanskje hvor du får tak på slike ting. Siste vi fikk spesial lagt var pelicaser med blylagt innvendig. Og så har vi fått testet hver enkelt koffert med måleinstrument for å sjekke at de faktisk er tette. Nå videreføres prosjektet med å få laget ett bly deksel over og delvis rundt bilens elektronikk ... veit ikke helt hvor lett det blir å løse så jeg får sette min lit til den gamle elektronikk frie bilen. ;-)

Men titaniumsplater.. noen du vil opplyse oss andre om?

Titaniumplater hadde jeg ikke satset på, og her er min forklaring.
Titanium er ca 15 ganger dyrere enn stål. Det har halve vekten av stål.
"Normal" Titanium har omentrent samme egenskapene som stål.
Skal man ha Titanium med økt styrke ol. DA svir det i pengeboken mer enn det smaker for en vanlig dødelig.
Her til lands blir Titanium stort sett importert prosjektvis.
Det finnes leverandører i Sverige som skaffer diverse kvaliteter inne rør, og plater.
Men for å få et"normalt" utvalg i kvaliteter må man "over there".
Det "jeg" hadde villet gjort for å "øke" sikerheten betraktelig hadde laget emg en "sandwitch" av stål og kryssfiner.
Min tanke bak det er....
Hvis noen ser vinduer dekket med kryssfiner, og de ikke kommer inn.
Da kan det hende at de vil skyte seg inn.
Med en sandwich bestående av Ply/stål/ply/stål vil de forskjellige lagene absorbere/knuse kulene på forskjellig vis.
De hadde nok lettere kommet inn gjennom veggen enn vinduet.
Den store bakdelen vil bli, og er vekten.
For å få en liten ide om hva man kan gjøre er det å se filmen Burglar med Whoopi Goldberg, og Bobcat Goldthwait.
Der viser hun noen inovative løsninger...

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2013, 03:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja takk, men allikevel kanskje nei. Da måtte jeg ha konstruert den selv/med de jeg konspirerer overlevelse med, siden det kan bli et populært reisemål for de som var med på å sette den opp. Jeg brainstorma ei hel natt for å finne en gjennomførbar plan, bare for å miste notatene senere! :lol: Husker allikevel mesteparten.

For å få det til gjennomførbart og uoppdaget tenkte jeg ikke på noe større enn et enkelt, rektangulært rom på 5-6 kvdm, laget av og beregnet på 4 folk[!] Jeg ser i ettertid at jeg burde legge til rette for ekspansjoner. Lages av betong som kan bæres i sekk eller slede [fyller en i naturstein sparer en jo mye bæring], og [kvist?]drenering rundt og 1/2-1m plastrør for vertikal inngangstunell. Det er noe litt annet enn det amerikanske... Men det er heller ikke hensikten å motstå direkte ABC og være konstant innesperret, bare være skjult for folk, og da skulle det ligget langt til skogs [like fullt mulig i en hage]. Uheldigvis ulovlig, men man ville ikke synes for myeog plage folk i det minste.
Der blir det ikke så mye ABC heller, selv om atomnedfall går overalt og da er man rimelig dømt nord og ned egentlig om det skjer fordi hele kretsløpet sannsynligvis vil kollapse. Det krever enormt mye lagret mat og planlegging, for alt utenfor er uspiselig, og de fleste dyr dør en langsom kreftdød. Atomvinter i tillegg så er man på gli. Tviler på at det vil skje [har gassmasker allikevel, en vet aldri hva som skjer lokalt], så I'll go with basic.
Det meste i en sånn liten bunker ville hatt flere bruksområder, men ikke for særlig lenge uten at man reforsyner alt. Utstyrt med oppheisbare køyesenger + sammenleggbart bord i midten, simpel vannavledende lufting, lavvo-ovn [fyrer man med røyksvak or/ørder er sjansen mye mindre for å bli sett], låsbar toppluke og simpelt speilperiskop som kan heises, og er åpent så man også får inn lyder. Alle disse skulle være dekket til med naturlige innslag fra skogen, som råtne trerøtter, steiner osv.
Alt i alt bare en basestasjon man kan falle tilbake på om man blir forfulgt eller alt går fløyten en annen plass, som foreksempel en kapret hytte [forlatt] noen kilometer unna som blir hovedoppholdstedet. Derfra kan man begynne å anlegge grønnsaksdyrking om man har tatt med seg frø, og man har vilt, fisk [i fiskeløse vann burde man sette ut og kalke, megaressurs, bare man sjekker godt først] og drøssevis med spis/tørkbare vekster rundt seg. Det største problemet vil være eventuell konkurranse, som alltid, men holder man seg unna bilveier og hytter man ser blir brukt ofte er man sikret en ekstra stund. Det beste er et småbruk man lever på allerede, men få er så heldig.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2013, 04:08 
Avlogget

Equalitor skrev:
og [kvist?]1/2-1m plastrør for vertikal inngangstunell.

Hvorfor ikke betongrør?
Billigere, og man trenger ikke ta med alt på en gang.
Kan kjøpe et nå, og da.
Lett å frakte i bagasjerom.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2013, 11:17 
Avlogget

Equalitor skrev:
Ja takk, men allikevel kanskje nei. Da måtte jeg ha konstruert den selv/med de jeg konspirerer overlevelse med, siden det kan bli et populært reisemål for de som var med på å sette den opp. Jeg brainstorma ei hel natt for å finne en gjennomførbar plan, bare for å miste notatene senere! :lol: Husker allikevel mesteparten.

For å få det til gjennomførbart og uoppdaget tenkte jeg ikke på noe større enn et enkelt, rektangulært rom på 5-6 kvdm, laget av og beregnet på 4 folk[!] Jeg ser i ettertid at jeg burde legge til rette for ekspansjoner. Lages av betong som kan bæres i sekk eller slede [fyller en i naturstein sparer en jo mye bæring], og [kvist?]drenering rundt og 1/2-1m plastrør for vertikal inngangstunell. Det er noe litt annet enn det amerikanske... Men det er heller ikke hensikten å motstå direkte ABC og være konstant innesperret, bare være skjult for folk, og da skulle det ligget langt til skogs [like fullt mulig i en hage]. Uheldigvis ulovlig, men man ville ikke synes for myeog plage folk i det minste.
Der blir det ikke så mye ABC heller, selv om atomnedfall går overalt og da er man rimelig dømt nord og ned egentlig om det skjer fordi hele kretsløpet sannsynligvis vil kollapse. Det krever enormt mye lagret mat og planlegging, for alt utenfor er uspiselig, og de fleste dyr dør en langsom kreftdød. Atomvinter i tillegg så er man på gli. Tviler på at det vil skje [har gassmasker allikevel, en vet aldri hva som skjer lokalt], så I'll go with basic.
Det meste i en sånn liten bunker ville hatt flere bruksområder, men ikke for særlig lenge uten at man reforsyner alt. Utstyrt med oppheisbare køyesenger + sammenleggbart bord i midten, simpel vannavledende lufting, lavvo-ovn [fyrer man med røyksvak or/ørder er sjansen mye mindre for å bli sett], låsbar toppluke og simpelt speilperiskop som kan heises, og er åpent så man også får inn lyder. Alle disse skulle være dekket til med naturlige innslag fra skogen, som råtne trerøtter, steiner osv.
Alt i alt bare en basestasjon man kan falle tilbake på om man blir forfulgt eller alt går fløyten en annen plass, som foreksempel en kapret hytte [forlatt] noen kilometer unna som blir hovedoppholdstedet. Derfra kan man begynne å anlegge grønnsaksdyrking om man har tatt med seg frø, og man har vilt, fisk [i fiskeløse vann burde man sette ut og kalke, megaressurs, bare man sjekker godt først] og drøssevis med spis/tørkbare vekster rundt seg. Det største problemet vil være eventuell konkurranse, som alltid, men holder man seg unna bilveier og hytter man ser blir brukt ofte er man sikret en ekstra stund. Det beste er et småbruk man lever på allerede, men få er så heldig.

Pass på å frakte jorden litt vekk og spre den naturlig i naturen slik at man ikke kan se innslag av jordhuger eller ferskplantet gress. Den jorden du evnt fyller over ville jeg lagret på presseninger slik at du forhindrer innslag av fersk jord på pakken rundt. Nå du har fylt til bake jorden over så må du til en vissgrad komprimere denne bra. Løs jord kan oppleves hvis man trår på den og veier litt mer enn normalen, den kan måles enkelt med "fall måler" (i mangel på noe bedre, men det er noe myndighetene disponerer for å sjekke om noen har gravd) og det kan måles fra oven i hvertfall fra fly. Satelitter er jeg mer usikker på. Så blir det en omfattende jobb å "etter-ape" tettheten til bakken rundt slik at det oppleves som naturlig. Jeg ville vurdert å bygge i tett vegitasjon fra oven så har du en viss form for skjerming i tillegg til evnt. camo nett. Dog må du pass på å ikke få en "kvadratisk" avvikende ir signatur i mot omgivelsene rundt. Da blir det rimelig enkelt å spotte det på målinger. Pass også på at evnt. vann i terrenget når f.eks snøen tiner, kraftig regnvær (ikke direkte bekker) kan volde noen skade på terrenget og den løse massen din.

Litt forsiktighet, litt tanker rundt dette, naturlig kamuflering i tillegg til evnt. camo nett så burde det være greit.

Høres ut som ett spennende prosjekt.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2013, 12:34 
Avlogget

Med litt stamping mellom hvert lag jord som fylles tlbake er det ingenting som slår vann i komprimering.
Selv om man har hoppetusse eller vibrobro.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: