Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 12:27

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 23 Jan 2013, 17:05 
Avlogget

Internett er en fantastisk ressurs, og faktisk noe som kan motvirke/redusere effektene av Peak oil. Det kan også være en viktig ressurs for byttehandel (bartering) i en uklar økonomisk situasjon. Men hvor stabilt er det?

Det finnes naturligvis en del scenarier (HEMP, EMP osv.) der både internett og det meste annet av elektronikkbasert teknologier umiddelbart blir satt ut av spill (for en periode eller permanent). Det er ikke disse jeg tenker på.

Jeg lurer på hvor stor faren er for at Internett (og mobiltelefoni) bryter sammen som en følge av Peak oil, økonomisk kollaps, terrorisme eller myndigheter som vil ha kontroll over informasjonsdeling. Jeg vet for lite om emnet, men antar at følgende faktorer kan ha betydning:

Teknisk robusthet:
- hvor mange fysiske kabler, antenner el. må vedlikeholdes?
- hvor lett kan de ødelegges (av slitasje, naturkrefter elller terrorisme)?
- i hvilken grad kan trafikken omdirigeres hvis en hovedkabel faller ut?
- Kan brukerenheter (PC, nettbrett, mobil) fortsatt produserer hvis oljeprisen femdobles?
- Hvor mange spesialfelter med fagkunnskap avhenger driften av?

Økonomiske interesser:
- hvor godt tjener leverandørene på et velfungerende internett?
- hvilke stater, selskaper eller andre interesser vil bidra til drift (og hvilke ser helst at det forsvinner)?
- Hva kan og vil kunder betale for tilgang (ofrer vi villig bilen og et kjøttmåltid i uken for å få tilgang til Facebook)?
- Er det et kritisk nivå på kundemassen? Er det i så fall på 10 millioner brukere eller 1 milliard?

Jeg vet ikke om dette er de viktigste spørsmålene, men de er i alle fall en start på en diskusjon. Jeg tror jeg har et par av svarene, men vil gjerne høre hva andre tror og mener først.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jan 2013, 18:36 
Avlogget

Et så komplekst system vil selvsagt forvitre når vi nå skal i gang med en lite villet nedskalering av så nær som alle samfunnssystemer. Da er det kanskje ikke så lurt at dagens generasjon knapt lærer å skrive for hånd? :)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jan 2013, 11:47 
Avlogget

Internett er noe av det mest sårbare vi har og noe av det første som kommer til å forsvinne, sammen med GSM, GPS og DAB. Blant annet.

Noen av forutsetningene for et fungerende internett er: Brukere med høvelig nye, oppdaterte PC'er (hardware og software som er over ti år gammelt kan du bare glemme); at de samme brukerne har tilgang til en stabil strømforsyning med riktig spenning; fysiske kabler og nettverk som må bygges og vedlikeholdes av noen (og disse "noen" gjør naturligvis ikke arbeidet gratis); olje, gass og sjeldne grunnstoffer i rikelige mengder for å produsere alle PC'ene og kablene, samt drivstoff til alle bilene som skal frakte varene ut til kundene; fravær av totalitære regimer som aktivt saboterer ytringsfriheten; dessuten kreves en velfungerende økonomi og en stabil valuta slik at alle ledd kan tjene penger på sin del av produksjon, vedlikehold og administrasjon. Dette siste forutsetter at man har sterke, sentrale myndigheter som igjen lett kommer i konflikt med punktet om fravær av et totalitært regime.

Dersom bare én eneste av disse forutsetningene svikter så ryker internett - i det minste i sin nåværende form. Så for å si det forsiktig: dette ser svart ut, nyt det mens du kan.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jan 2013, 12:03 
Avlogget

Slik jeg har forstått det så var det i hvert fall før kun et par utvalgte "backbones" (ryggrad) av noen maskiner som opprettholdte Internet. Disse maskinene er plassert litt rundt i verden men forholdsvis i USA. En ca 20 stk. Om et par av disse går ned kan nok Internet gå på en stygg smell!

http://en.wikipedia.org/wiki/Root_name_server

Det er mulig jeg roter, men det er slikt jeg fikk det forklart en gang i tiden!

Topp

InnleggSkrevet: 10 Nov 2016, 15:36 
Nei tror det er en forbigående mote og snart går vi nok tilbake til papiraviser, brevduer og CD-er :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 10 Nov 2016, 21:47 
Avlogget

Agamemnon skrev:
Noen av forutsetningene for et fungerende internett er: Brukere med høvelig nye, oppdaterte PC'er (hardware og software som er over ti år gammelt kan du bare glemme);

Tja, ikke helt enig der. Min Pc er 11 år og fungerer utmerket enda (var en kraftig maskin i sin tid ikke noe billig elkjøp) Bruker siste versjon av lubuntu med openbox.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2016, 08:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Pusejenta: omtrent som tidligere svenske minister som mente Internet var en fad. :)

Som alle store, avanserte systemer er ikke internetts forskjellige deler så robuste hver i seg, men å legge ned hele nettet er nok vanskelig uten fysisk sabotasje, kapping av kabler etc.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2016, 01:27 
Avlogget

Synes det blir litt for snevert å snakke bare om internett.

Det må tenkes på strømtilførsel, teleforbindelser, leverandører og service av PC/telefoner/nettbrett, programvare, simkort, abonnementer, GPS-styring, osv osv også.

Problemet er ikke i seg selv kabler og fysisk utstyr i første omgang, men manglende kunnskap i en overveldende stor andel av befolkningen. Som gjør at vi ikke klarer å drifte teknikken selv. Jeg skjønner kun akkurat så mye at jeg forstår at dette er veldig komplisert -og delvis også veldig enkelt- og at "alt henger sammen med alt".

Når en midlertidig hendelse (lynnedslag?) får et nettbasert styringssystem til for eksempel en pumpestasjon oppi lia til å slå ut, så får man et kjempevannlekkasje som graver ut veien og ødelegger enda flere nettkabler. Samtidig raser en strømstolpe på veikanten overende, og nærmeste trafo kortslutter når strømkabelen havner i vannet. Dermed er denne delen av distriktet uten både vei, vann, bredbånd, telefon og strøm. Hvem skal fikse alt dette hvis det ikke er noen tilgjengelige servicemenn med riktig kunnskap?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: