Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 05:58

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 13 Jan 2013, 16:18 
Avlogget

India er et land helt forskjellig fra andre land.
Man må klare seg selv uansett hva som skjer, voldtekt, drap, legehjelp, jobb osv. myndighetene hjelper deg ikke. Fattigdom som man ikke trodde fantes i denne verden lenger. Sist jeg var i Delhi, var det en multihandikappet mann som kunne bare bevege fingrene. Han lå på bakken og hver gang han rørte på fingrene smalt metallboksen på bakken, som man kunne man legge penger i.
Politiet finnes for dem som er rike og for den høyeste kasten.

Alt blir stjålet, alt du har vil en Inder prøve å lure fra deg.
Når det er sagt er Indere veldig hyggelige, fantastisk land. India er også svært rikt med svære skyskrapere og store kjøpesentere. Bedre veier en i Norge (om man i det hele tatt kommer fram, veiene er overfylt med biler og motorsykler). I Inda finnes det over 250 nyhetskanaler.
Som turist er man helt trygg. Middag for 2 koster 50-60kr. Privatsjåfør hele dagen 200 kr.

Det fikk meg til å tenke på hva slags mat man spiser her og i India. En Inder spiser kun 2 ganger om dagen, frokost og middag sent på kvelden. Man ikke blir sultet på grunn av været, det er rett og slett for varmt, man drikker store mengder med vann da forsvinner også sultfølelsen.
Hver gang jeg har dratt til India har jeg gått ned 5-6 kilo på 14 dager.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2013, 16:46 
Avlogget

Tror jeg må bestille meg en 2 måneders tur til India.... :shock: :? :oops:

Det landet jeg har best erfaringer fra er Skottland.
Bare husk å ta med passet når du skal en tur på puben.
Legg det på bordet, bestill deg "drikke", og prat med din sidemann/kvinne, og dere er "bekjendte".
Er kanskje litt forutinntatt pga slektsforhold, men kjempetrivelige folk, og et slående vakkert land.
Dro litt utenfor de vanlige turistområdene for å treffe den vanlige Skotte, og det vil jeg gjøre om igjen.
Kommer sikker til å kjøpe meg en kilt da....

Hårek

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2013, 17:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Ikke et annet land, teknisk sett, men mine erfaringer som korttids Svalbardianer:

-Dra i påska. Da er det ordentlig Svalbard-kaldt, sola har kommet tilbake, mye flott vær, perfekt sesong for skuter og hundekjøring.
-Ta et sikkerhetskurs; med guide, gjennom skolen, sysselmannen, bekjente eller gjennom universitetet. Dette er et sted du bør forbrede deg for.
- Kle deg. Skal du på butikken? Forbred deg på ekspedisjon. Skal du på besøk hos naboen? Forbred deg på ekspedisjon. I tredve effektive minusgrader får manglende lue eller sjerf helt andre konsekvenser enn "her nede". Ikke undervurder været.
- Ikke bli spist av isbjørn, det er ugreit. Med unntak av "gågata"/tettbebyggelsen(fra Unis til skolen) gå alltid med noen som har våpen og kan bruke det. Å være vakt er ikke en jobb å ta lett på: generelt er det en fryktelig god ide å kjenne noen der oppe og bli med dem eller dra på et fult turistopplegg. De innfødte strides men jeg stemmer for børse også når man går til flyplassen og ut i bjørndalen. Det høres bøst ut, og kanskje litt barskt, men det er egentlig ikke så kult når man først har opplevd det. Spesielt å være vakt for andre. Ser du en bjørn ute på tur: snu og dra den andre veien, asap.
-Sett deg inn i miljøvernforskriftene for Svalbard, man kan blandt annet ikke plukke blomster der og det er strengt regulert hvor du kan dra og med hvaslags transportmiddel, og selfølgelig i forhold til båltenning. Generelt: dra på tur med kjentfolk.
- Skal du være der mer enn ei uke: kjøp mat på tilbud og ha et lite lager, er båten forsinket er det fort en uke uten melk i butikken. Melka koster forøvrig 28 kroner literen, kjøp derfor på tilbud.
- Opplev hundekjøring, islandshesttur, skuterturer, gå i fjellene, spis deilig biff på Huset, sett av en dag til museet og dra på galleriet.
Generelt: bli der til du savner trærne :-)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2013, 22:01 
Avlogget

Har en 30-35 land på samvittigheten, det meste i forbindelse med jobb.
Jo mer jeg har reist, jo bedre liker jeg Norge, Sverige Finland og Danmark.
Jeg drar ikke til Nordafrika uten å få betalt for det, det samme gjelder Tyrkia og til dels USA.
Mine favoritter har etterhvert blitt Norge, Sverige, Danmark og Finland. Singapore, Sør Afrika og deler av Karibien er også verdt et besøk.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2013, 01:45 
Avlogget

Tel Aviv, Israel: Midtøsten`s New York

For et par år siden var på tur i Israel. Fint land, og mye blannet kultur. Du finner "jøder" fra alle verdens land. De har da tatt med sin kultur og ikke minst sin MAT KULTUR. MMMmmmm! :mrgreen:

Jeg var veldig spent på kulturen og dens politiske klimaks. Det jeg møtte var veldig trivelig folk, og skremmende nok så godt som ingen relgiøse fanatikkere. Jeg skal innrømme at jeg ut i fra min kristne tro hadde en baktanke med min tur ned der. Før dette kjente jeg en del israelere som inviterte meg ned.

I Israel finner du Isralere og du finner USSR Israelere. Ca 25% av Israel snakker også russisk. Enorme mengder jøder fra tidligere USSR landene + Russland emigrerte til Israel. De fleste av vennene mine der er av den siste kategorien.

Tel Aviv og Haifa har et fantastisk nattliv og mye severdigheter.

Veldig lite kriminalitet. De har selvsagt sine områder som andre land og byer. Israel er faktisk et av de landene jeg har følt meg tryggest i. Sansynligvis pga så mye våpen overalt. Jenter på 18 år med sminevesken i den ene hånden og M16 i den andre. Det er litt tjas med sikkerhetskontroller inn på kjøpesentre, busstermianler etc, men man blir vant til det etter en dag eller to.

Tel Aviv er en utrolig moderne by, også med veldig høye bygninger. Uten å bli alt for politisk, men jeg er imponert hva de har fått til på 60 år.

Jeg fikk sjangsen til å ta en 3 dagers hiking tur i Negev ørkenen med en av vennene mine. Min første erfaring med ørken. Sove under stjernene var fantastisk. Jeg har sovet et par netter ute i norsk vinter, men jeg må ærlig si at ørknen blir MEGA KALD om natten. Alt varmen forsvinner fra steinene. Det er også veldig vanskelig å finne skygge i ørkenen, og man får et veldig ydmykt forhold til vann, hvor viktig og verdifult det er!

Etter et par dager i ørkenen var jeg i Israels havneby i Rødehavet som heter Eilat. De å snorkle i rødehavet er noe jeg ikke kommer til å glemme på lenge. VAKKERT!

Israel er et land som mange ser på kun som en arrogant politisk nasjon, konstnat krangel med palestinerne og resten av naboene, noe som forøvrig er rikitig. Men det er et flott og trygt ferieland. Ikke noe spesielt dyrt. Du får en veldig blanding fra arabisk kultur, til jødisk, til vestlig, til kultur av sovietiske land. Israelere er utdannende mennesker og de aller fleste snakker engelsk.

Kan anbefales. Gi en pm om spørsmål.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:27, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2013, 22:09 
Avlogget

Har etterhvert fått en del land på samvittigheten. Har reist både som turist men har også bodd et par perioder i Kenya og Sør-Afrika-
I Afrika har definitivt Kenya og Sør-Afrika sin sjarm. Overnatte med masaiier på masai mara og dykkeferie i watamu for å nevne noe. I Nairobi spesielt er det en relativt stor overklasse og en sterkt voksende middelklasse. Dette gir oss vestlige outsidere rik tilgang på alt fra Italienske restauranter, makrell i tomat (som kan bli et savn etterhvert) til engelsk øl. Det myldrer av "businessfolk" som gjerne vil finne sin nishe de kan tjene penger på. Mange av dem har enorme kontaktnett, stå-på-vilje og et genuint ønske om å opptre profesjonelt. En kollega klarte til og med å få kiosken på hjørnet til å importere norsk melkesjokolade. Men kriminalitet er også et digert problem. Bo på et sted med vakthold, benytt gjerne et knippe kjente taxisjåfører (De fleste vil mer enn gjerne gi deg visittkortet sitt med privat mobilnummer) og betal disse godt. Og for all del - ikke gå en meter på gata etter mørkets frembrudd! Ta taxi fra sted til sted. Unngå også landeveier utenfor byene i sin helhet på nattestid. Det er regelmessige tilfeller av blodige ran på landeveiene. Og dukker politiet opp - søk dekning. De kjører en ekstremt hard linje i kampen mot kriminelle og skyter først.
Oppe i høyden ved Nairobi og de andre store byene er klimaet behagelig. Det er som en meget fin norsk sommer det meste av året. Flere av byene ligger også så høyt at malaria er et lite problem noe som gjerne er årsaken til at britene i sin tid var så ivrige på å grunnlegge byer nettopp her. Klimaet i rift valley er heller ikke plagsomt på noe vis men det ligger lavere med de problemer det gir med malaria og en haug andre sykdommer. Ved kysten er det derimot drepende varmt og selv med lang akklimatisering kommer den jevne nordmann til å svime rundt på 25%. Det er bare grytidlig på morgenen og på kvelden man fungerer. Så lenge sola skinner er det minimum bevegelse, skygge og bøttevis med vann som gjelder. Ikke få diare her. Det gidder du rett og slett ikke. Jeg har prøvd.

Sør-Afrika har en del av de samme problemene med kriminalitet men i de fleste byer med en viss størrelse merker man en langt kraftigere europeisk innflytelse og en betydelig større materiell velstand. Klimaet er også mer behagelig. Ved østkysten er det veldig likt det vi forbinder med syden. Durban er en by jeg er blitt meget begeistret for. Jeg får alltid en følelse av å ha blitt teleportert til Miami når jeg går på strandpromenaden der.
I innlandet og i sør kan det bli svinkaldt på vinteren og snøvær er ikke uvanlig. Afrikansk byggeskikk er helt ulik den norske så vinden blåser tvers gjennom sprekker i vinduskarmene og isolasjon er et ukjent fenomen. Pakk som om du skal til svalbard om du reiser dit på vinteren (dvs. norsk sommer) De to lilleputtstatene Lesotho og Swaziland er også verdt et besøk om man er i sør.

Ellers har jeg vært i Egypt noe jeg ikke likte i det hele tatt siden jeg følte meg som et digert dollartegn overalt hvor jeg gikk. I motsetning til andre land hvor turister gjerne betaler mer enn lokalbefolkningen er prispåslaget i Egypt totalt ute av proporsjoner. Flere tusen prosent ekstra er et vanlig start-tilbud. Du er vestlig - ergo du er multi-milliardær ser det ut til at holdninga er.
Har hatt diverse ubehageligheter med taxisjåfører som etter endt tur på 20min krever opp mot 1000 kroner for turen og blir direkte truende om du ikke punger ut øyeblikkelig. Det er dette som egentlig menes med "special price for you" der nede.
Aldri mer Nord-Afrika! Med mindre jeg får ekstremt godt betalt for det. Jeg gidder rett og slett ikke krangle om penger i timesvis hver dag.

Videre har jeg reist ganske mye i Thailand, Malaysia, Singpore og på den Malaysiske delen av Borneo. Da hovedsaklig som turist.
Thailand er et land jeg ble meget glad i men jeg avskydde Phuket. Sånne turistmaskiner finner man betydelig nærmere hjemlandet og er stort sett identiske overalt. Når jeg reiser dit bruker jeg reisebrosjyrene til Star Tour etc for å krysse av stedene jeg IKKE skal til. Er det en sånn reise jeg vil ha er både mallorca og gran canaria langt nærmere. (Også greie reisemål om det er slikt man ønsker seg) Også i Thailand er det en viss grad av "turist-scams" men avslag tåles på en helt annen måte enn f.eks. i Egypt. Graden av prispåslag er også innen en viss anstendighet som kan tolereres av de fleste om man ikke gidder diskutere pris over veldig lang tid.
Borneo var fantastisk spennende. Kontrastene mellom et relativt oljerikt Malaysia og det lille, utrolig velstående fyrstedømmet Brunei med sine moderne byer spredt rundt på øya kombinert med massive områder jungel i mellom var svært spesiell. Man bør ikke være spesielt redd insekter der nede. Har sett de største kakerlakkene i mitt liv, noen beist av noen vepser og maur på lengde med ei fyrstikkeske. Diverse creepy crawlers i jungelen kan få enhver barsk nordmann til å hyle som en pre-pubertal jentunge! Men er man i stand til det er det vel verdt å legge av seg denne frykten som best man kan og bare observere jungelen. Diverse turer kan organiseres lokalt fra det fleste steder. Urbefolkningen er også verdt et besøk. Enkelte steder kan man fortsatt finne krympede, avhogde menneskehoder hengende til "pynt" i langhusene. Meget spesielt!

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 19:58 
Avlogget

Var i latinamerika ca. 1990, og hadde endel sånne "takk for at jeg overlevde dette"-momenter.
Først og fremst, som enellerannen skrev over her, ikke få diare, særlig ikke hvis du er der alene! Jeg var uforsiktig, dvs. jeg spiste det samme "de andre" gjorde, men norsk tarmflora kunne ikke hamle opp med Montezumas Revenge. Jeg landet på sykehus og fikk først tre liter saltvann kjørt inn med turbotempo (i plastposer kjøpt av slektninger på det lokale markedet - ikke tilgjengelig fra sykehuset må vite!!!)

Hvis uhellet er ute er den hjemmelagde rehydrerings-oppskriften:
en liter vann, 3 skjeer sukker og en kvart teskje salt sånn omtrent. Har noen en litt bedre oppskrift på dette?

Så ville jenta fra Norge tisse i skogen en dag på lang biltur, og fikk spørsmålet da jeg kom tilbake: "I hope you watched out for snakes?" Ehhh...
En resturang in the middle of nowhere hadde aper i bur - jeg rett bort for å snakke med dem - de gikk gjennom alle lommene mine på null komma nix, fikk nesten fomlet av spennen på klokka mi, men de var veldig søte og snille selv om de satt i bur. Mine ledsagere kom styrtende til og skrek opp om rabies. Jeg overlevde allikevel, men lå unna søte dyr etter det.

Tilslutt: en vannskitur er bare lurt hvis du allerede har lært det - for meg var det første gang med ekstremt slitte vannski - og det er ikke så morsomt å høre: "Kom deg opp i båten før haiene dukker opp!"

Standard-rådene til slutt: ikke vær blond eller høy, ikke se ut som om du er en Gringo/a, ikke ha smykker eller klokker på deg. Ikke tro at rettssikkerhet gjelder utenom skandivia.
Regn med at alle du ser har skytevåpen, og regn med at du som turist sees som uendelig rik siden du har hatt råd til å reise dit i det hele tatt.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: