Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Nov 2017, 23:01

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Slutt på fastelfeon
InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 14:21 
Avlogget

Det er vel mulig jeg ikke vet nok om telfonteknologi, men jeg syns det virker som en skikkelig dårlig ide...
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Snart-slutt-for-fasttelefonen-7080154.html

Topp

Innleggets emne: Re: Slutt på fastelfeon
InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 14:38 
Avlogget

Tilbake til røyksignaler og brevduer?

Jeg er enig med deg, Filbert. Ikke alle har - eller vil ha - mobiltelefon. Synes de bør få ha fasttelefonen. Man har jo gjentatte ganger erfart hvor sårbart mobilnettet faktisk er.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 14:45 
Avlogget

Filbert skrev:
Det er vel mulig jeg ikke vet nok om telfonteknologi, men jeg syns det virker som en skikkelig dårlig ide...
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Snart-slutt-for-fasttelefonen-7080154.html

Blir lettere å overvåke både samtale og bevegelse.
For å dra den "litt ut"...
De ser du er ved en minibank, og deretter drar du på butikken, men bruker ikke kort.
"De" går inn i kassaapparatene for å se hva du kjøpte for kontantene dine.

Så her kommer mitt tips.
Skal du handle noe til ditt matvarelager du ikke vil skal kunne "spores".
Ha kontanter til enhver tid.
Legg igjen "alle" elektroniske duppeditter. Inklusive kort
NÅR du skal handle, drar du til en annen butikk enn din vanlige, gjerne en annen by.
Handler store, men ikke for store kvanta.
Skal du ha alt samme dag...
Flere butikker.
Men er noen oppsatt på å overvåke deg....
Finnes det i tillegg MANGE overvåkningskameraer "tilgjengelig"...

Jeg for min del har både fast-, og mobiltelefon.

Hårek

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 14:56 
Avlogget

Jeg tenke mer som wynja på at nettet er ustabilt og vi ahr erfaringer med overbelatninger. Jeg liker å ha en fasttlefon som virker i tilegg til mobilnettet. Altså to seperate systemer.
Spotinng og avlytting bryr jeg meg ikke så mye om i den sammenheng.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 15:03 
Avlogget

Filbert skrev:
Sporing og avlytting bryr jeg meg ikke så mye om i den sammenheng.

Egentlig ikke jeg heller, men følte at det måte sies uansett.
Har heldigvis ikke "så alt for mye å skjule".... :lol:

Det eneste jeg skjuler for tiden er smilet mitt...
Men det er pga en lammelse i ansiktsmusklaturen.... hehehe
(er på vei til å bli bedre, men ting tar tid)

Hårek

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 04:29 
Avlogget

Når det nå først er slik at vi blir overlatt til systemet, så hjelper det nok ikke med en Facebookgruppe "Vi som vil ha tallskivetelefonene tilbake!" :?

Så det beste tipset er å ha en reservetelefon, gjerne de ordinære uten trykkeskjerm (lettere for små barn å bruke i nød, bedre stelt i kulde), og anskaffe seg et kontantkort fra operatør i telenettet man ikke bruker.
Veldig enkel og billig backup som krever svært små vedlikehold. Kontantkort må brukes/lades en gang hver 12. eller 15. måned.

Denne reservetelefonen er også en grei sak å ha med i bilen, spesielt på turer om man kjører i landskap man ikke kjenner. Radioskygge kan oppstå på de særeste steder..

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 04:37 
Avlogget

Fasttelefonen forsvinner fordi det er kostbart all den tid prisene blir presset veldig og markedet forsvinner. Dette merker giganten Telenor spesielt, selvsagt. Investeringene for både PSTN og DSLAMene for DSL er betalt ned for lengst: det er ingen grunn til å ikke ta seg betalt for teknologi som er der. Profit Per Unit har gått bratt nedover, nesten som norsk oljeproduksjon. Tenk tilbake på dagene hvor de kunne ta over en krone for en SMS. :)

Uansett, siden ingen av "the powers that be" regner med at det er noe som vil kunne utfordre den digitale hverdagen/fremtiden så må det bli slik. Hvorfor skulle de bry seg om peak oil og ressursknapphet?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 11:34 
Avlogget

hum... jeg kjenenr jeg må slutte å skrive innlegg på internett og kanksje prøve å gjøre noe mer...

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 12:42 
Avlogget

Vad spelar det för roll hur många telefoner vi har och med olika operatörer om det inte finns mottagning där ni bor ??

Något som kom fram när huset brann för mig för ett år sedan var att man har rätt att ringa larmnummret några gånger per år från sin mobil och om man inte kommer fram via mobilen , och kan bevisa det via mobiloggen , så ska de inte kunna stänga av den fasta telefonen . Värt att kolla om det gäller även i Norge ?
Man ska ha möjlighet att ringa efter ambulans , brankår och vid olyckor och det måste staten stå för .
Larmnummren går via andra system så oftast har man bättre möjlighet att nå med mobilen till dessa nummer , men bor man som jag i ett dött område så .

När det sker något så är det inte så lätt kanske att klä på sig , hoppa i bilen och köra en mil eller mer för att få kontakt med larmtjänst , på den tiden hinner barnet dö som fick i sig nåt olämpligt , morfar som fick hjärtinfarkt eller huset bli övertänt .

När det brann här så försökte jag ringa via fasta telefonen , men den ledningen låg så till att att den brann av nästan omgående .
Sedan så sprang jag genom huset för att hitta en plats där det fanns kontakt och hittade tillslut den på ovanvåningen vid ett fönster . Så jag var tvungen att säga till larmtjänst att jag inte kunde stå kvar i telefonen och prata tills räddningstjänsten var framme , jag behövde komma ut ur huset medans tid var .
Det brann då i trappen till övervåningen där jag var för att ringa efter hälp .
Det var ett år sen och jag har ännu inget hus att bo i .

Ska man ha flera telefoner med olika kort , så hjälper det på resa eller med god kontakt till flera nät . Och om då ett företag får problem så kommer man fram på nån annans . Och då betyder u det att man inte bor i ett område som kommer att prioritera fast telefon heller .

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 13:29 
Avlogget

Gode poenger Dweomer (ps... Har du spilt D&D?)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 13:33 
Avlogget

Ingen spelare inte :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 13:38 
Avlogget

Lurte bare på hvor "dweomer" kom fra ;)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 14:10 
Avlogget

En serie fantasy böcker :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 14:57 
Avlogget

dweomer skrev:
Vad spelar det för roll hur många telefoner vi har och med olika operatörer om det inte finns mottagning där ni bor ??

Något som kom fram när huset brann för mig för ett år sedan var att man har rätt att ringa larmnummret några gånger per år från sin mobil och om man inte kommer fram via mobilen , och kan bevisa det via mobiloggen , så ska de inte kunna stänga av den fasta telefonen . Värt att kolla om det gäller även i Norge ?

Har ikke hørt noe om at man har en begrensning på antall anrop til nødnummer.
Problemet virker nærmest som at man ikke har det. 112 i Norge belastes alt for ofte av barn som leker med utdaterte telefoner, og annet misbruk av andre som ikke kjenner Politiets "hverdags"-nummer. Og selvfølgelig kan vi diskutere drift og bemanning av nødsentralene, men det blir foreløpig en annen tekopp.

Sitat:
Man ska ha möjlighet att ringa efter ambulans , brankår och vid olyckor och det måste staten stå för .

Ja, tja. Staten prøver å tynge tilbyderne med ansvar gjennom ekom-loven. Og tilbyderne skal her ta hovedkostnadene selv, men merkostnader utover kommersiell tilpasning skal kompenseres av staten. I mine øyne mener jeg at Staten må bli sitt ansvar mer bevisst og droppe "merkostnadene" noen år, men heller forskuttere en pott så de kommersielle aktørene slipper å tenke på profitt.

Sitat:
Larmnummren går via andra system så oftast har man bättre möjlighet att nå med mobilen till dessa nummer , men bor man som jag i ett dött område så .

Nødnummer er prioriterte anrop. Dette ligger også i mobilens programvare, "Kun nødanrop". Her bruker mobilen det nettet med best dekning. Så eventuell sperre på antall anrop til nødsentral må i så fall begrenses på apparatets ID og ikke mobilnummer, men jeg kjenner ikke til at det finnes en slik sperre. Virker som om Kire har litt kunnskap om telekom, så mulig jeg blir arrestert eller supplementert.

Sitat:
När det sker något så är det inte så lätt kanske att klä på sig , hoppa i bilen och köra en mil eller mer för att få kontakt med larmtjänst , på den tiden hinner barnet dö som fick i sig nåt olämpligt , morfar som fick hjärtinfarkt eller huset bli övertänt .

När det brann här så försökte jag ringa via fasta telefonen , men den ledningen låg så till att att den brann av nästan omgående .
Sedan så sprang jag genom huset för att hitta en plats där det fanns kontakt och hittade tillslut den på ovanvåningen vid ett fönster . Så jag var tvungen att säga till larmtjänst att jag inte kunde stå kvar i telefonen och prata tills räddningstjänsten var framme , jag behövde komma ut ur huset medans tid var .
Det brann då i trappen till övervåningen där jag var för att ringa efter hälp .
Det var ett år sen och jag har ännu inget hus att bo i .

Ska man ha flera telefoner med olika kort , så hjälper det på resa eller med god kontakt till flera nät . Och om då ett företag får problem så kommer man fram på nån annans . Och då betyder u det att man inte bor i ett område som kommer att prioritera fast telefon heller .

I Norge på nasjonalt plan, er det Telenor og TeliaSonera(NetCom) som er størst på infrastruktur. Fasttelefonens død er et flerhodet troll. Men vi ser det hver påske her til lands, når Røde Kors og fjellredning advarer folk mot å stole på mobilen som en venn i nøden. Likevel har det som fra artikkelen trådstarter linker til sier, forsvunnet 1.8 mill abonnenter på fastnett.

Men det er jo en av grunnene til at vi er her? Noen av oss vet og føler at vi selv må sørge for å sikre oss. Vi har en litt annen bevissthet på dette enn de større massene.

Og fryktelig trist med huset, dweomer. Brann er definitivt min største redsel. Spesielt nå når det nylig har det gått en artikkelserie her om hvor dårlig brannvesen er utrustet her til lands. Synd at de som velger en slik jobb ikke skal ha topp utstyr.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 15:18 
Avlogget

Har aldrig sagt ett ord om ett begränsat antal nödrop ??

jag sa att man har rätt att pröva om mobilen faktiskt har täckning från den platsen jag befinner mig på , så att jag kan komma i kontakt med larmsystemet om det skulle behövas .
Har inget med antal att göra eller busringningar !!!!!

Jag vill bara påvisa att om man som jag bor i ett område utan mobil täckning och man genom att prova nödnummret utan att få kontakt med antennerna så kan man få ha sin fasta telefon kvar för att ha säkerhet och trygghet i kris .

Radio och telestyrelsen i sverige , Norges motsvarighet vet jag inte vad den heter . Men de har sista ordet i frågan och de ska se till att alla kan få hjälp från någon av räddningsinstanserna vid behov .
Fungerar inte mobilen i området så ska fasta telefonen finnas kvar . Och för att de ska veta så måste det kontrolleras och det gör an genom att prova och ringa larmnummret . Får man inte kontakt så ser man till att föra en logg på det och får man kontakt så talar man trevligt om att man vill kontrollera hur bra kontakten är från den plats man är på då man har dålig mobil kontakt normalt och att det inte alltid fungerar .
Ett sånt samtal räknas inte som busringning , utan det är en rättighet .

Men sverige kanske bryr sig om folket mer än i norge då om ni blir åtalade för att ha busringt och den dagen någon ligger med hjärtinfarkt och ni inte kan åka ifrån för att få mobilkontakt så dör någon och ni blir åtalade för att ha orsakat någons död ???

Ett missförstånd från din sida helt och hållet från mitt inlägg . Språk svenska -norska ??

Ursäkta om jag blir sur , men när jag skriver en sak och ni gör om det till något helt annat då blir jag sur .

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: