Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 12:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Heia Norge
InnleggSkrevet: 05 Des 2012, 20:28 
Avlogget

Sitat:
Moderatorkommentar av Bamse Brakar: Denne tråden ble startet av et tidligere medlem, ikke Frøyatro. Hans første innlegg her (dette), er altså et svar på noe som siden er slettet. Det blir dermed hengende en smule i løse luften. Ha dette i tankene når dere leser videre.

Rent teknisk sett grenser vi til Sverige, Finland og Russland. Det er vel allerede i dag en del av arbeidsoppgavene til offentlige myndigheter i grenseområdet Russland/Norge og passe på at ikke russere kommer hit på uriktig grunnlag, ofte på grunn av den økonomiske situasjonen i Norge.

Hvor mye de sjømilene mellom Norge og Danmark har og si er jeg usikker på. Det er jo tross alt mange båtflyktninger mellom Nord Afrika og Sør Europa. Folk som vil flytte på seg, flytter gjerne på seg. F.eks er det allerede nå mye som krysser grensen fra Sverige som vi kanskje ikke er så lystne på å ha her i landet heller. For eksempel svensker... ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Sist endret av Bamse Brakar den 25 Des 2012, 14:07, endret 1 gang
Kommentar tilføyd av moderator

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2012, 22:17 
Avlogget

Klimaet vårt er vel det eneste som stopper at ikke halve verden kommer over grensen.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:22, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2012, 22:26 
Avlogget

Ser ikke nødvendigvis så veldig negativt i en skikkelig vinter. Slikt som de var når jeg vokste opp. Beskytter naturen og tar ut det som ikke skal være der. Stort sett i hvert fall.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2012, 22:50 
Avlogget

Vel, det er en hel masse problemer som kan oppstå uten at Europa synker ned til steinalder nivå. Det finnes bil, det finnes båter, og det er også slik folk kommer seg til Norge i dag. Hvis de vil hit, kommer de seg hit. Det er naivt og fokusere på de fullstendig sammenbruds scenarioene, uten å forberede seg på de probleme som kan oppstå. Noen vil vel også påstå at de er en smule mer realistisk.

Og håpe på sprengkulde, er vel også og lage ris til egen bak. Greit nok, du vil ha mindre problemer hvis du er godt forberedt, men lett blir det ikke. Ønsker du virkelig at dine uforberedte venner og slektninger skal fryse ihjel for at du skal kunne beskytte dit eget matlager? Jeg håper virkelig ikke det er en slik holdning som skal prege forumet fremover, men heller fokus på løsninger for å berge liv.

Noe du bør tenke over er også at om ikke folk har lett for å komme til huset ditt, har du heller ikke lett for å dra derifra om det skulle bli behov for det. En brann på dette tidspunkt kan fort være veldig ødeleggende.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2012, 23:13 
Avlogget

shattenjager78 skrev:
[
Det er som tidligere nevnt et etisk dilemma alle vil stå overfor om en krise oppstår. Og en aner ikke hvordan en selv eller andre handler før en er i en slik krise. Utelukkende tenker jeg at det er greit å først å fremst sikre seg selv, før en velger å se fremover og hjelpe andre. Har en ikke kontroll og sikkerhet over seg selv og sitt har en ikke sjans til å hjelpe andre heller.

Jeg ser den, men synes det er forskjell på å være ærlig med det, og nærmest ønske ulykke over andre. :)

Forøverig, kan du presisere hva slags scenarioer du hadde i tankene da du startet tråden? Økonomisk kollaps? Istid? Det er vanskelig og kommentere når man ikke vet hva slags katastrofe du hadde i tankene. Det er kanskje bare meg med mine problemer med forståelse av andres meninger, men i alle fall jeg tenker slik. :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2012, 09:19 
Avlogget

Sant nok at Norge er antakeligvis bedre rustet mot en alvorlig krise enn andre naboland, men det betyr ikke at den ikke blir rørt for det. Hvis man ser på Europa under den første verdenskrig så har man en liten antydning av hva som kunne skje i dette tilfelle. Men i 1915, var Norge enda et bondeland som den hadde da alltid vært før så selv om det ble mindre import og mangel på "kolonial" som det het da, var ikke landet tom for mat for det, og et oljekutt hadde veldig lite påvirkning denne gangen også.
I vårt globaliserte og oljeslaviske verden er alt annerledes og det er antakelig land som ikke kom på det nivået som har de beste odds for å lykke i "verden etter". Land som i Asia for eksempel

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2012, 10:40 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Vel, det er en hel masse problemer som kan oppstå uten at Europa synker ned til steinalder nivå. Det finnes bil, det finnes båter, og det er også slik folk kommer seg til Norge i dag. Hvis de vil hit, kommer de seg hit. Det er naivt og fokusere på de fullstendig sammenbruds scenarioene, uten å forberede seg på de probleme som kan oppstå. Noen vil vel også påstå at de er en smule mer realistisk.

Jeg synes også at det fokuseres veldig mye på fullstendig dommedagsscenarioer her på forumet. Vel å bra å forberede seg på steinalderen, men jeg føler det blir mange tanker her inne om at så mye ikke spiller noen rolle for alt som har med samfunn å gjøre kommer til å kollapse uansett.
Hvis man f.eks tar krigen som et eksempel så hadde folk det tøft, men det var fremdeles sammfunnsstrukturer ute og gikk. Selv om mye forandret seg så var det ikke steinaldertendenser.

Jeg for min del tror ikke jeg ville overleve dersom vi gikk helt tilbake til steinalderen og måtte sloss for å overleve. Men jeg tror jeg kan gjøre mye for å klare meg og min familie godt i tilfeller der vi f.eks får importstopp på en del matvarer, langvarige streiker (f.eks transport), mangel på enkeltvarer i butikken (har jo hatt både smørkrise og dopapirkrise i senere tid, skal ikke se bortifra at mange andre varer også kan få kriser), langvarig sprengkulde (var jo vanskelig å få tak i ved den vinteren det var så kaldt), langvarig strømbrudd og vinteren (som fører til lukkede butikker), vanskelige økonomiske tider (uten at det nødvendig betyr at alle penger slutter å virke), enorme snømengder som umuliggjør bilkjøring osv.

Skjønner godt hva trådstarter mener med at vi er heldige som bor i Norge dersom nå alle de verste profetier skulle slå til. Men om golfstrømmen snur så tror jeg det ville bli mye kaldere enn 10 grader kaldere. Vil vel heller tro det blit Antarktis her. Men personlig bekymrer jeg meg mer for "hverdagslige" scenarioer enn det totale kaos.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2012, 17:45 
Avlogget

duck&cover skrev:
Sant nok at Norge er antakeligvis bedre rustet mot en alvorlig krise enn andre naboland, men det betyr ikke at den ikke blir rørt for det. Hvis man ser på Europa under den første verdenskrig så har man en liten antydning av hva som kunne skje i dette tilfelle. Men
Sitat:
i 1915, var Norge enda et bondeland som den hadde da alltid vært før så selv om det ble mindre import og mangel på "kolonial" som det het da, var ikke landet tom for mat for det
, og et oljekutt hadde veldig lite påvirkning denne gangen også.
I vårt globaliserte og oljeslaviske verden er alt annerledes og det er antakelig land som ikke kom på det nivået som har de beste odds for å lykke i "verden etter". Land som i Asia for eksempel

"Fordelen" de hadde i 1915 var at de hadde noe som er mangelvare idag.
Nemlig kunnskap om jakt, fiske, og konservering av det naturen kunne gi i de ulike årstidene.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2012, 17:46 
Avlogget

leerr....
Det er helt tydelig at jeg sliter litt med det tekniske her......som "klipp og lim" og sånn... :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2012, 20:18 
Avlogget

Sitat:
"Fordelen" de hadde i 1915 var at de hadde noe som er mangelvare idag.
Nemlig kunnskap om jakt, fiske, og konservering av det naturen kunne gi i de ulike årstidene
.

Og ikke minst, på den tiden VAR det fisk i havet og vilt i skogen. Befolkningen i 1915 var dog bare 2 486 269.

[url]Kilde: http://www.ssb.no/skole/aar/1915.html[/url]

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2012, 20:53 
Avlogget

Viktig poeng Gullars :mrgreen:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet