Frøyatro skrev:
Vel, det er en hel masse problemer som kan oppstå uten at Europa synker ned til steinalder nivå. Det finnes bil, det finnes båter, og det er også slik folk kommer seg til Norge i dag. Hvis de vil hit, kommer de seg hit. Det er naivt og fokusere på de fullstendig sammenbruds scenarioene, uten å forberede seg på de probleme som kan oppstå. Noen vil vel også påstå at de er en smule mer realistisk.
Jeg synes også at det fokuseres veldig mye på fullstendig dommedagsscenarioer her på forumet. Vel å bra å forberede seg på steinalderen, men jeg føler det blir mange tanker her inne om at så mye ikke spiller noen rolle for alt som har med samfunn å gjøre kommer til å kollapse uansett.
Hvis man f.eks tar krigen som et eksempel så hadde folk det tøft, men det var fremdeles sammfunnsstrukturer ute og gikk. Selv om mye forandret seg så var det ikke steinaldertendenser.
Jeg for min del tror ikke jeg ville overleve dersom vi gikk helt tilbake til steinalderen og måtte sloss for å overleve. Men jeg tror jeg kan gjøre mye for å klare meg og min familie godt i tilfeller der vi f.eks får importstopp på en del matvarer, langvarige streiker (f.eks transport), mangel på enkeltvarer i butikken (har jo hatt både smørkrise og dopapirkrise i senere tid, skal ikke se bortifra at mange andre varer også kan få kriser), langvarig sprengkulde (var jo vanskelig å få tak i ved den vinteren det var så kaldt), langvarig strømbrudd og vinteren (som fører til lukkede butikker), vanskelige økonomiske tider (uten at det nødvendig betyr at alle penger slutter å virke), enorme snømengder som umuliggjør bilkjøring osv.
Skjønner godt hva trådstarter mener med at vi er heldige som bor i Norge dersom nå alle de verste profetier skulle slå til. Men om golfstrømmen snur så tror jeg det ville bli mye kaldere enn 10 grader kaldere. Vil vel heller tro det blit Antarktis her. Men personlig bekymrer jeg meg mer for "hverdagslige" scenarioer enn det totale kaos.