Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 05:42

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 692 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 43, 44, 45, 46, 47  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Den store preiketråden!
InnleggSkrevet: 25 Aug 2016, 21:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, ikke sant Filbert? Så at det har vært rolig her en stund nå.
Fikk sjokk da jeg kikka i førstehjelpsskapene våres i huset i dag.
Gått hardt for seg i sommer tydeligvis. Eneste som fortsatt står uåpna er lusemiddelet. :lol:
Så må nok oppdatere og etterfylle en god del :? Ikke at jeg helt skjønner og husker hvor alle tingene har blitt av og blitt brukt på.. Men sånn går nu sommerdagene på landet.
Hvordan har sommeren vært i de forskjellige delene av landet?

No helt annet.
Er det bare meg eller blåser det mye mer enn det pleier? vind altså.. ikke sånn innimellom vind, men føles som om det er nesten konstant en slags vind. Kansje det bare er hogd mye trær i området rundt der vi bor, selv om jeg kan ikke ha lagt merke til no slike arbeid i området nå heller. Men det virker rart, til og med de gamle ringrevene og hardbarka skauarbeiderne i området rynker på panna og lufter spørsmål om hvorfor det blåser så mye. De går rundt og mumler i skjeggene om at de har lagt merke til det i de siste to årene at det har tatt seg opp mer vind i området.
Om det stemmer er jo ikke godt å si. Men merkelig er det, og når det er slike karer som mumler om det så burde en bite seg merke i det.
Så spørs nok ikke om vi må gå til innkjøp av mer trær og plante opp litt i skauområdene rundt gården, kansje det vil løyje av litt for vinden.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2017, 02:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er relativt lei av laber vinter... Alle de dagene det lå snø hadde jeg ikke mulighet til å bevege meg særlig mye ute, og når jeg først får fri så har den jammen meg smeltet vekk.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2017, 23:04 
Avlogget

Slenger meg på sistnevnte! Makan til drittvinter. Og jeg som flyttet opp i høyden for å sikre meg bedre vinter.. Riktignok er forutsetningene blitt bedre, men det hjelper ikke med varme gufs fra vest om kulda skal dra nok snø.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2017, 00:26 
Avlogget

Og jeg er kjempeglad for den milde vinteren. :D

Ingen snø som skal måkes, bare veier, og greie strømregninger.
Jo jeg lever godt på denne type "vinter" :lol: :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2017, 14:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har bestilt nye deler til bilen.
Intensjonen med å kjøpe en billig bil var at jeg skulle lære meg å mekke på den, noe jeg virkelig har måttet gjøre også... Det verste er vel rust, for jeg er veldig lite sugen på å begynne med tynnplatesveising kjenner jeg. Kan knapt sveise fra før.
Nå er det bremseslangene og frontcaliperne som står for tur, siden slangene sikkert er like gamle som bilen. Å trå på bremsene er som å tråkke på en våt svamp, må virkelig klemme til for å få ut noe juice i fart. Har feilsøket meg frem til at det er myke slanger. Den ene blir også veldig varm ved mye bremsing, så jeg mistenker rust på stempelet som ikke gjør at det glir tilbake, siden glideboltene er oppsmurte og fine.

Jeg har lært veldig mye av å mekke selv (med litt oppsyn av fagmann ift sikkerhet), hadde jeg satt det bort ville det kostet meg bilens verdi, minst.
Fins det andre hobbymekanikere her?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jul 2017, 12:33 
Avlogget

Å nyte livet i fredstid og bruke den tid som er gitt å ikke henge seg opp i og kverne for mye tanketid på hva som kan skje.

Får ofte en oppfattelse blandt de mest ihugga at all tid og resurser går til
Å være i 100% beredskap og nærmest leve som i krisetilstand allerede. (Bare sånn i tilfelle).

Vil råde alle nye å ta seg et par skritt tilbake og få perspektiv ikke bare på en evt. Fremtidig utsikt, men likeså på hva vi har idag.
Tren og forbered, men ikke glem hva vi kan gjøre og får gjøre idag.
Blir nok tid til å stresse og ha småpanikk om noe skjer senere. Så nyt dagen ;) 8-)

*god sommer!*

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jul 2017, 09:50 
Avlogget

Storprosjekt på gang. reparer gamle vinduer i gamelt hus, få inn varevinduer og bytte ut gammel peis og pipe med klebersteinsovn.
Vurderte solceller... men vi tror vel det lønner seg å vente et år eller to, mtp på utviklingen av teknologien.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jul 2017, 13:44 
Avlogget

Kjempeenig med JKHoem.
Jeg har vært litt opp og ned selv. I starten når jeg begynte å interessere meg for teamet, så ble jeg veldig opphengt i det. Følte at endelig hadde jeg funnet hensikt, retning og mening.
Det kjentes bra å ha et prosjekt. Man blir veldig oppslukt. Og det kan vell nesten bli så gæli at man til slutt nesten "håper" noe skal skje.
Etter hvert så går det vell slik som det gjør med alle; det skjer ikke noe spesielt, man dabber av og faller tilbake til gamle rutiner.

Nå har jeg mer nyansert syn på dette. Handler mat i større kvanta og ligger par måneder på forskudd med mat vi uansett spiser.

Så får vi se når/hva neste store katastrofe blir. For noe vil vell skje, en eller annen gang. Det kan være i morgen eller om 1000 år.
Det er sjeldent en katastrofe blir varslet. Det skjer plutselig og ingen kunne forstå det, for ingen så det komme.

Om det blir supervulkanen Yellowstone, som rører på seg i disse dager. Eller pandemi. Eller zombier.
I påvente av dette så tar vi en god hjemmebrygget øl i solveggen med en god sigar og ser verden gå videre.

Ha en fin sommer.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jul 2017, 14:23 
Avlogget

Som jeg har sagt før.. noe av det viktigste man bør forberede seg på er....

At verden ikke går under...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jul 2017, 10:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, og fram til at verden ikke går under, så betaler vi våre forsikringer som før og lever ellers i sus og dus. :D

Ellers så er den panikkpreppingen noe som gjerne bare varer en kort periode for de av oss som blir rammet. Jeg tenker gjerne på det fenomenet som noe tilsvarende de fasene som folk gjennomgår i sorgprosessen etter at noe alorlig har skjedd dem. De aller, aller fleste klare å bearbeide både sorgen sin og den noe frenetiske fasen i «preppingen». Men med mindre de går over i en fornektingsfase, så vil alvoret og realitetene fortsatt være bevisste og noe de klarer å forholde seg konstruktivt til.

Jeg mener at de «typene» som blir beskrevet i denne tråden gjerne kan være faser i en utvikling, heller en noe statisk. viewtopic.php?f=58&t=1736

Dessverre er menneskehetens økologiske fotavtrykk for stort til at kloden vil kunne klare trykket til evig tid. Så det må komme store endringer. Om vi ikke gjør disse endringene frivillig, vil de bli tvunget på oss. Og bare så det er sagt, global oppvarming er kun en liten del av bildet.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jul 2017, 19:17 
Avlogget

Setter pris på at sommeren velger å avslutte seg selv helgen jeg går ut i ferien. Godt at jeg fikk sitte innendørs på jobb alle disse helgene med godvær inntil nå.

Dagens syting unnagjort.

:)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2017, 01:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Har tenkt på å kjøpe inn varmepumpe som passer mine behov, men forbrukerrådets guide er temmelig forvirrende.. :?

https://www.forbrukerradet.no/guide/201 ... mpeguiden/

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2017, 01:29 
Avlogget

Varmepumper er skikkelig knot. Mitt beste tips er å velge en som er mest effektiv når det er rundt null ute, og gi blaffen i de kaldeste dagene. Med minus femten suger varmepumper uansett, da skal vi fyre med ved (eller panelovner).

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2017, 12:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tenkte å bruke den som luftavfukter i tillegg, siden det er en del fuktighet i det gamle huset. Så avfukterbiten må funke tålig godt..

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2017, 08:47 
Avlogget

"NSF skulle hatt en egen dating app"
:lol: ;) :D

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 692 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 43, 44, 45, 46, 47  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support