Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Nov 2017, 22:54

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 692 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 47  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Den store preiketråden!
InnleggSkrevet: 18 Nov 2012, 20:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg vet ikke om jeg blir noe populær om jeg setter i gang med en "off topic"-tråd, men kan jo være greit å ha en tråd der man kan snakke om alt annet også, og kanskje bli litt bedre kjent for de som vil.

Akkurat nå sitter jeg på toget. Er vilt hvor dyrt det er for en togbillett. Er faktisk billigere å ta fly, om man er heldig med timingen.
Jobber også med planen til min lille "bug out" hytte, som jeg jobber med å restaurere.

For de som har Spotify, så kan jeg dele en av mine favorittsanger når jeg er på reisefot:
Willie Nelson - On The Road Again
http://open.spotify.com/track/3c4gb10sLoDr3OCoLIKRqm

PS:
Synes vi får drøyt mange henvendelser fra media for tiden. Skulle tro de drev å delte ideer seg imellom.

Topp

Innleggets emne: Re: Den store preiketråden!
InnleggSkrevet: 18 Nov 2012, 20:45 
Avlogget

Har tenkt litt på å skrive en ting eller to om prepping og filosofi, altså de grunnleggende tankene rundt det å preppe - og kanksje det å velge å gjøre noe annet en de fleste andre. En kompis brukte det deilige begrepet "kognitiv dissonans" om det å oppleve nyheter og verden på en annen måte en den gjengse borger...
Men det var det med tid... :?

Når det gjelder musikk... så har jeg bare en ting å si om dagen "gangstagrass" :twisted:

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2012, 20:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Synes vi får drøyt mange henvendelser fra media for tiden. Skulle tro de drev å delte ideer seg imellom.

Det er nok bare 21.12.12 spøkelset som driver dem :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2012, 20:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Rockatansky skrev:
Sitat:

Det er nok bare 21.12.12 spøkelset som driver dem :lol:

Vi får håpe det gir seg etter det. :)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2012, 01:03 
Avlogget

Akkurat kommet tilbake til Bergen. Ble akkurat 9 timer, litt vel langt, men nå er prepperlageret fult :mrgreen:

Vil takke Crouse for sin gjestfrihet!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:53, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2012, 09:23 
Avlogget

Strelok skrev:
[b]
Akkurat nå sitter jeg på toget. Er vilt hvor dyrt det er for en togbillett. Er faktisk billigere å ta fly, om man er heldig med timingen.

Vår lille familie bor 1 km unna jernbanestasjonen, og min foreldre bor en liten kilometer unna en jernbanestasjon.
I kjøredistanse er det drøyt 19 mil, og da passerer vi 2 eller 3 bomstasjoner på turen.
Tar vi bilen koster det oss 400 kroner t/r.
Skal vi derimot ta toget koster det oss rett i underkant av 2000 kroner t/r. Og da må vi bytte tog halvveis, og der risikerer vi å bli stående i 8-9 timer hvis Myrphy virkjelig har bestemt seg for å være j----- den dagen.
Vi kan sevfølgelig slumpe til å få et par miniprisbilletter for en retning, men sjelden eller aldri begge veier.

Det er som en eller annen professor skrev i en eller annen avis for en tid tilbake. Husker ikke hvem, hvor og når: "Det eksisterer ikke kollektivtransport i Norge, men persontransport har vi noe av."
Han mente at hele grunnideen med kollektivtransport er at det skal være et spleiselag, slik at det blir billigere og enklere for hver enkelt reisende. Slik har det ikke fungert i Norge på mange mange år.
Det eneste de har å slå i bordet med nå om dagen er miljøargumentet, men det holder ikke vann det heller. Særlig ikke nå som de raserer strandkanten langs Mjøsa for å bygge et dobbeltspor i en trasè som er dyrere, tar lenger tid å bygge, er dyrere å vedlikeholde og som kommer til å være sprengt kapasitetsmessig 8-10 år etter at den er satt i drift.
Utbyggingen langs Mjøsa kommer til å bli den største utbyggingsskandalen noen sinne. Her har det vært mektige krefter i sving som har trenert og sabotert utredningen av langt billigere og mer miljøvennlige alternativer.

Heia Norge.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2012, 10:56 
Avlogget

Jeg er så enig! Kollektivtransporten i norge er en VITS.

Politikerene kan ikke tenke mer enn fire år av gangen og det er bestandig en planlegging som går på "slik burde vi hatt det i fjor" i stedet for: "hvordan vil vi ha det om 50 år?".

Jeg mener at tog rett og slett har hatt sin glanstid. De har problemer på sommeren med varmen som får skinnene til å endre fasong. Om høsten er det blader som ligger på skinnene og ødelegger. Om vinteren er det snø, frost og is, om våren er det tele og flom. Ærlig talt- tog funker ikke i Norge. Vi må finne på noe bedre.

Det finnes faktisk mye teknologi der ute som et rikt land som Norge kan benytte seg av. F.eks monorail som går på en skinne oppe i lufta (henger under som gondolbaner). Da slipper vi alle de overnevnte problemene. I tillegg kan vi bruke alle kvadratkilometerene under til jorder og matdyrkning. Vi slipper å rasere stranden langs den største og vakreste innsjøen vi har.

I tillegg kunne disse vært utbygget på en sånn måte at du har en hovedtrasè og mindre trasèer. Du kunne bare bestilt (via mobilen så klart) en 4er vogn fra Minnesund til Oslo. Så kjørte den dit uten å stoppe innimellom.

Uansett: jeg tror også at utbyggingen av toget bare er tull. Det vil gå alt for kort tid før det er for lav kapasitet. Dyrt som f er det også.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 13:42 
Avlogget
Brukerens avatar

....og alternativet til kollektivtransport er....?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 15:21 
Avlogget

Bil bil og mer bil!

Offentlig transport tar jeg kun de få gangene i året jeg skal på seminar i byn der jeg vet det blir litt innabors.

Jeg har regnet litt selv hvor mye TID, ikke penger, men TID jeg vil kaste vekk å ta offentlig transport. Jeg kommer frem til ca 1 1/2 time pr dag.

For den tiden kan jeg da feks bruke 10 min på å kle meg om og organisere fiskeutstyret mitt. Ca 10 min x 2 å gå ned til sjøen og 1 time til å fiske i sjøen.

Jeg vil ikke sitte på en trang buss (jeg er over 190 cm i høyden), der jeg ikke kan styre musikken, støynivået og tempraturen selv. Bussen er også en gigantisk bakterie bombe, alltid en en som sitter og hoster og harker og sprer basillene over hele bussen. Jeg er blitt mye mindre syk etter jeg begynte å kjøre bil.

Men Gullars er du ikke veldig egoistisk og vil ikke hjelpe fellesskapet? Nei, jeg er et rævhål og jeg finnes ikke interisert. :mrgreen:

Jeg undrer meg litt hvor mye vinter det blir i år. Om den blir kaldere med mer snø eller bare generelt drittvær, regn og is!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:53, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 17:21 
Avlogget

Gullars skrev:
Bil bil og mer bil!

Offentlig transport tar jeg kun de få gangene i året jeg skal på seminar i byn der jeg vet det blir litt innabors.

Jeg har regnet litt selv hvor mye TID, ikke penger, men TID jeg vil kaste vekk å ta offentlig transport. Jeg kommer frem til ca 1 1/2 time pr dag.

For den tiden kan jeg da feks bruke 10 min på å kle meg om og organisere fiskeutstyret mitt. Ca 10 min x 2 å gå ned til sjøen og 1 time til å fiske i sjøen.

Jeg vil ikke sitte på en trang buss (jeg er over 190 cm i høyden), der jeg ikke kan styre musikken, støynivået og tempraturen selv. Bussen er også en gigantisk bakterie bombe, alltid en en som sitter og hoster og harker og sprer basillene over hele bussen. Jeg er blitt mye mindre syk etter jeg begynte å kjøre bil.

Men Gullars er du ikke veldig egoistisk og vil ikke hjelpe fellesskapet? Nei, jeg er et rævhål og jeg finnes ikke interisert. :mrgreen:

Jeg undrer meg litt hvor mye vinter det blir i år. Om den blir kaldere med mer snø eller bare generelt drittvær, regn og is!

Amen Broder!! Til alt i hele innlegget ditt unntatt det der med 190 cm :) Det passet litt dårligere på en hobbit som meg.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 18:20 
Avlogget

Jeg... liker kollektiv transport jeg.
Og leser de siste to innleggene som at det er godt forbedringspotensiale i det tilbudet som finnes...

Videre kan man vel tenke at om vi klarer å begrense oljeforbruket alle sammen, så er det ikke sikkert Peak oil komemr så fort eller så hardt... Og det er vel egentlig litt bedre en å være skikkelig forberedt på det. (Om ikke like tøft...)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 18:47 
Avlogget

Jeg også liker egentlig kollektivtrafikken godt. Bil er noe av det beste og noe av det verste som har hendt den vestlige verden. Folk blir latere og latere. Og bilen brukes mer og mer uvettig. Bil har fått en hellig status i Norge. Buss og tog er fremtiden. Og si at tog har hatt sine glansdager på grunn av den dårlige infrastrukturen, mye bygd for hundre år siden, er bakvendt. Hvis vi invisterte penger nok til at togene kunne gå i tide og gjorde det billigere hadde det vært mye mer attraktivt. Jeg elsker rett og slett og ta t-banen i Oslo. Det gjøres mye godt for kollektivtrafikken, og det og sitte i digre køer. Hvis du tror buss er dyrt, så kan du jo regne litt på hva det koster og ha bil. Og jeg mener at det skal koste. Det er ikke en menneskerettighet og kjøre bil. Det er faktisk en uting. Så mindre bilkjøring er definitivt fremtiden.

Jeg skulle ønske jeg brukte kollektivtransport mer, men når jeg nå har valgt og bosette meg på et sted hvor den regulære bussen (ikke skolebuss) går to ganger i uka så sier det seg selv at jeg må ha bil. Men, etter at jeg kjøpte den hersens tingen har jeg blitt latere. Før kunne jeg gå kilometervis, nå kjører jeg gjerne rundt. Når jeg drar inn til Trondheim, bruker jeg sjeldent buss, det skal sies. Jeg kjører inn, og parkerer utenfor bykjernen. Jeg går til sentrum og gjør mine ærender der, men jeg skulle gjerne hatt bedre bussforbindelse slik at det var både billigere og enklere og ta buss. Men og skulle bruke bil i sentrum av Oslo? Aldri!

Inne i byen sitter man i kø, folk virrer ut i gata og jeg risikerer og gjøre meg til drapsmann i latskapens og det billiges navn. Særlig nå på denne holka. Nei, hadde jeg bodd mer sentralt til skulle ikke noen ha fått meg til å kaste bort penger på noe så dumt som en bil. Først kjøper du den. Årsavgift og slikt skal betales. Det er forsikringer. Slitedeler skal byttes ut, drivstoff fylles på. Også går jævelskapen i stykker, eller man er så uheldig å bulke noen andre. Ut og skrape vinduer før man kjører. Nei, hvor lett det hadde vært og bo et sted hvor bussen gikk flere ganger om dagen!

Det er nå hva jeg synes om saken. Jeg synes forøverig det er rart at folk som betegner seg som preppere så høylytt maner frem privatbillismen, til tross for at vi av alle burde vite hvor lite trolig det er at privatbillismen kan fortsette slik den gjør i dag. Jaja, det får nå bli opp til alle og enhver. Jeg er skamfull over hvor mye jeg bruker bilen, og indignert over de vennene jeg har som også betegner seg som preppere, men som sløser bort penger på bil selv om de faktisk bor midt inne i Trondheim med alle kollektivherligheter rundt seg. Og jeg har som mål at bilen skal være avhengig av meg, og ikke jeg av den. Så hvis den ikke oppfører seg, går jeg fra den. :mrgreen:

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 19:31 
Avlogget

Strelok skrev:
[b]
Jobber også med planen til min lille "bug out" hytte, som jeg jobber med å restaurere.

Da er det en ting jeg vil anbefale deg på det varmeste....
POTETKJELLER

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 22:36 
Avlogget

Inntil kollektivtilbudet er blitt bedre så er det ikke snakk om å bruke det mer enn nødvendig.
Staten presser opp bensinpriser, er mildt sagt vaklende i diesel spørsmålet.

lokalt så Kuttes linjer på mitt kollektivtilbud med 25 %, Økes enkeltbiletter fra 27-40 kr snart.
Blir bygget 3 nye bomstasjoner herfra til sentrum og vil gjøre umuliggjøre å betale kontant.

Nei, her blir det en bil til snarest, og holde seg laaangt unna sentrum.
Skal kanskje materialene fraktes på bussen?? 10 sekker støpesand på sykkel ut til hytten, hahahah.

ser man bort fra skatter og avgifter så gir bilen meg frihet til å komme meg der jeg vil når jeg vil.
Definitivt forbedringspotensiale på kollektivdelen.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 00:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Hårek skrev:
Strelok skrev:
[b]

Da er det en ting jeg vil anbefale deg på det varmeste....
POTETKJELLER

Hm... kan ha jordkjeller, type liten kanskje. Det er mye steingrunn der hytta står, og siden jeg ikke eier tomta kan jeg ikke bygge så mye.

Ellers er jeg i prossessen med å ta over ei hustomt. Den SKAL inkludere et lite betongrom som kan fungere som et fallout shelter. Ikke fordi jeg er superparanoid for at det skal bli atomkrig, men jeg liker å være forberedt. Da har jeg i hvert fall gjort mitt. Det eneste jeg er usikker på er luftfiltrering.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 692 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 47  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support