Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Jul 2018, 01:59

Tidssone UTC + 1 time

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 703 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 43, 44, 45, 46, 47
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Den store preiketråden!
InnleggSkrevet: 20 Sep 2017, 12:06 
Avlogget

word

Topp

Innleggets emne: Re: Den store preiketråden
InnleggSkrevet: 31 Okt 2017, 22:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Blir visst lange pauser før jeg romler meg innom, men vender stadig innom for å sjekke no. :D
Nå nærmer jula seg og forberedelser er igang.
Fyller opp igjen matlager,(mistenker det blir litt mer hjembakte saker i lageret nå enn ellers i året :lol: ) og snø og uværsikrer gjenstander på gården. Må sette klart snømåkeutstyret også for plutselig så er det herlige hvite landskapet i gang igjen, da må gardskjerringa ut å måke snø gitt. :roll:
Gruer meg til å rydde inn trampolinehelvete. Men den har da nytta si med å holde ungene opptatt når vi voksne vil ha fred ute til å romle med vårt. Værste blir å få dratt opp jernstenger vi har brukt med stropper for å holde den nede på bakken i de værste blåstene, men det har funka bra. Trampoline har ikke rikket seg en cm. Var det værste vi så for oss hvis vi ikke sikra den nok, tenk å stå opp om morgenen og finne trampoline i frontruta eller stuevinduet til naboen. Men bank i bordet så langt så bra. Fint sted å kjøle ned ungene i varmen har det vært også. Enten vi stroppa presenning over som tak for å sove ute sommernatta eller satte vannsprederen under som vannaktivitet. Gøy for de voksne har det vært også, spesielt når den yngste nekter å komme av og mor må oppå for å hente rakkerungen. Da ler de godt da. :lol: men tilbake til andre ting, pusser opp kjøkkenet og soverommet til den ovenfornevnte rakkerungen, gubben har begynt å fantasere om solceller og vindmøller og alternativ til vanlig septikløsning. Solceller og vindmøller har mor masa om i flere år, men man gidder ikke vurderer det da, ikke før naboen begynner å snakke om det :roll: :lol: vet ikke om det bare er en sånn typisk gubbesperre som er innarbeida mot å høre på kjerringa? :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2017, 21:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har et spørsmål til dere!

Hvis dere hadde jobbet i private hjem hver dag, skal jeg love at dere hadde funnet mye rart.
I mitt yrke, snur jeg ofte hele boligen på hode. Det er en spesiell situasjon, hvor jeg som oftest får se omtrent alt folk eier og oppbevarer.
(Uten at de nødvendigvis vet om det)
(Nei, jeg snoker ikke, det er faktisk en del av min jobb)

Sett dere i min situasjon.

Du får en jobb hjemme hos en muslimsk familie.
Når du kommer inn, kan du ikke se det er muslimer som bor der, det er innredet meget europeeisk.
(Det er faktisk ganske uvanlig)
Det er tydelig at de som bor der er sterkt religiøse, med tanke på ansikts plagg, hår og klær.

De er utrolig hyggelige, de spøker med serkastiske ting om religion osv.
(Helt uoppfordret)

Disse menneskene drar, og lar deg jobbe i fred.

Først finner du diverse kniver, sprettkniver, karambit, butterfly osv.
(Jeg ser mye rart, og reagerer lite)
Så finner du 4-5 stk store eksterne harddisker.

Militært tøy av utenlandsk opprinnelse, palestina skjerf osv osv.
En skuddsikker vest, en pistol og en bag full av ammunisjon.
Ingen våpenskap i huset.
(For og kjøpe våpen, må du vise til kvitering på FG skap)
Dette er tilsynelatende oppegående mennesker med gode jobber og bra lønn.

Nå, denne/disse personene har både navn og tlf nr ditt.

Hvordan håndterer du denne situasjonen?

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2017, 22:03 
Avlogget

Personlig ville jeg ikke ha følt meg i noe risikosone. Men for samfunnet sin del ville jeg vurdert å ta en telefon til PST.

En trenger forresten ikke kvittering på våpenskap for å få innvilget kjøpetillatelse på pistol, men en forplikter seg til å kjøpe våpenskap samtidig eller før en kjøper pistol. Så er det litt forskjellige varianter på hvordan det gjøres på dei forskjellige våpenkontora, noen krever kvittering på våpenskap andre ikke.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2017, 22:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvis du tar den telefonen, vet han at det var deg.
Det var poenget mitt.

La oss si at han faktisk er en terrorist.
Disse folka jobber ikke alene, og de han jobber med vil mest sannsynlig få beskjed om hvem du er og hvor du bor.

Du kan potensielt avverge en terrorist.
Men også sette familien din i fare.

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2017, 22:20 
Avlogget

PST kommer ikke å banker på døra hans sånt med en gang, de vil nok observere ei stund. Det er vel heller ikke usannsynlig at de allerede kjenner til vedkommende. Personlig ville jeg tatt den risikoen, men det må du selvfølgelig ta en egen vurdering på.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2017, 22:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er en stund siden jeg tok min beslutning, jeg håper bare at den ikke slår tilbake.
Ville bare høre hva dere tenkte.

Til syvende og sist, tror jeg ikke jeg kunne levd med meg selv hvis han hadde dukket opp i 9 tiden på NRK.

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2017, 22:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Og når det gjelder våpensøknad, så bor vi i samme distrikt, og forholder oss til samme våpenkontor.
(Med mindre våpenet er registrert et sted han bodde før)
Men han virket ikke som typen til og dra på skytebanen.
Og hvorfor risikere våpenkort for kniver? Hadde han blitt tatt med de knivene hadde kortet ryki garantert.

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2017, 22:45 
Avlogget

Kjempe bra. Klokt valg. Det går nok fint, vedkommende får nok andre ting å tenke på en hva som startet den saken.
Jeg tror ikke jeg hadde fått sovet godt før jeg hadde tipset rett instans om noe sånt som det, en terrorist med pistol kan drepe eller skade mange så sånt må stanses.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2017, 22:58 
Avlogget

Ghozt skrev:
Og når det gjelder våpensøknad, så bor vi i samme distrikt, og forholder oss til samme våpenkontor.
(Med mindre våpenet er registrert et sted han bodde før)
Men han virket ikke som typen til og dra på skytebanen.
Og hvorfor risikere våpenkort for kniver? Hadde han blitt tatt med de knivene hadde kortet ryki garantert.

Uansett så risikerer han jo våpenkort med å ikke ha våpenskap, ulovlige kniver er heller ikke bra.
Noen tar jo 6 måneder bare for å kjøpe en pistol for så å ikke komme tilbake på skytebanen, for så å bare betale medlemskapet for å beholde våpenet.
Men det er vel meget sannsynlig at både våpen og kniver er noe som er smuglet inn til landet.
Det handler også om magefølelse når en treffer på sånne personer, ofte så skjønner man at her er det noe som ikke stemmer. Du tok nok et klokt og rett valg der.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2017, 23:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, hele greia var off.
Virket som de overkompanserte fasaden de hadde bygget.

Jeg titter ut av vinduet før jeg åpner døra, og det kommer jeg til og fortsatte med en stund.

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2017, 09:39 
Avlogget

Ghozt: Slik jeg ser det så gjorde du det riktige. Jeg kan også forstå at det å melde ifra er en kinkig situasjon.
Jeg vil tro at jeg hadde gjort det samme om jeg var i samme situasjon.

Det sitter nok alt for mange mennesker med skyldfølelsen av å ikke ha handlet når de egentlig følte at de skulle. Det beste er å rapportere enhver mistanke, der andre kan bli skadet, og la politi/PST vurdere om mistanken er berettiget eller ikke.

Tidligere har jeg rapportert ulike utlendinger som "sykler" flere mil langs fylkeveiene der jeg bor, for å selge nips eller tigge penger. Dette gjorde jeg fordi det hender at flere av disse personene er tilknyttet en raner bande som har sendt de på spaning. De sjekker gjerne om det står tomme hus under felles ferien. Ukjente biler har blitt sett i nærheten der "sykelisten" prøver å selge varer de kjøpte på Nille som de averterer som hjemmelagd.

Mitt eksempel er noe mer trivielt enn ditt men relevant.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2017, 10:10 
Avlogget

Kinkig situasjon ja, tror du gjorde det triktige.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 703 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 43, 44, 45, 46, 47

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support