Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 12:09

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 07 Nov 2012, 19:32 
Avlogget

Denne saken er horriblel, og holdningen til Harald Moholt er rett og slett skremmende. Hvor lett er det og havne på glattcelle? Du må ha gjort noe kriminelt tenker du? Vel, du kan bli satt der for å forsøke å redde liv:
"Natt til tirsdag ble Line Lima Johansen og hennes forlovede Leif Henning Tofte satt på glattcelle ved Trondheim politistasjon uten å få noen forklaring. Johansen hadde vært vitne til en mann som hang fast i en stige på kaikanten og hadde ringt nødnummeret for å varsle om hendelsen. Begge ble sittende på glattcelle i nærmere halvannen time." Sakset fra adresseavisen. http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 627635.ece

Trondheimsadvokater frykter at folk kanskje lar være og varsle fra om lignende hendelser. Og jeg må si, borgerplikten får seg en knekk ved muligheten av fengsling. De satt kanskje ikke så lenge, men det kommer frem til at mannen som havnet i kanalen var så synlig beruset at de antok det hele var en ulykke. Men om han ikke hadde vært så synlig beruset? Hva om han hadde dødd før han ble fisket opp? Hvor lenge hadde de blitt sittende da? Og glattcelle er ikke noe hyggelig sted. Etter hva jeg forstår, er alt du får en gummimadrass av noe slag, i en helt naken celle hvor lyset aldri slåes av. Og du må legge fra deg sko, belte, og andre personlige gjenstander utenfor. Hvorvidt dette er forhold som bør utholdes av noen, kriminelle eller ikke, skal jeg ikke rote meg inn i nå, men jeg synes at skyldspørsmålet må være litt klarere enn at man ringer nødnummeret!

Under siterer jeg hva Harald Moholt, Påtaleleder i sørtrøndelag politidistrikt.
Politiet kan innbringe til politistasjon, lensmannskontor eller annet lokale som benyttes under polititjenesten ... den som treffes på eller ved et sted der det må antas å være begått en forbrytelse umiddelbart forut».
- Folk kan nok føle seg litt dårlig behandlet, men alt dette er gjort slik lovgiver har bestemt at vi skal opptre, sier han.
Selv om man er melder av en ulykke eller forbrytelse, så betyr det ikke at man er suspandert fra å bli med til politistasjonen ifølge Moholt.
- Uavhengig av hva man har gjort av gode eller dårlige gjerninger i forkant, så må man regne med å bli innbrakt hvis man befinner seg på et sted hvor det kan ha skjedd en forbrytelse, forklarer Moholt.

Jeg synes også problemstillingen her kan knyttes opp til det Rhex opplevde. Hva om han og kona var blitt innbragt til glattcelle på grunn av såpeproduksjonen? Hva om politiet bare hadde fnyst og sagt, "såpe, det er da ingen som lager det i våre dager," og antatt at det var noe ulovlig? Jeg tror det er tre dager man kan sitte før man blir ført frem for en rett som skal ta stilling til videre fengsling. Det kunne jo blitt tre hyggelige dager for herr og fru Rhex...

Holdningen til Harald Moholt er forkastelig. I papiravisen kommer det frem til at ekteparet ikke skal få noen unnskyldning. Jeg synes det hadde vært helt naturlig. Om det i en lignende situasjon skulle oppstå problemer med å komme på jobb/skole i tide på grunn av at man tilbringer tid på glattcelle synes jeg også det hadde vært naturlig for politiet og tilby seg og ta kontakt med arbeidsgiver/skole for å forklare at det hele var en misforståelse og at personen ikke har gjort noe kriminelt. Ryktene kan fort svirre, både i skolemiljø og jobbmiljø, og en slik hendelse kan være ganske skadelig. For tross alt, detaljer kan fort være av mindre viktighet for å få levert noe god sladder.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Nov 2012, 08:17 
Avlogget

word! tror selv amnesty er skeptiske til norsk glatcellebruk!
hællæ foresten!

Topp

InnleggSkrevet: 15 Nov 2012, 22:28 
Avlogget

Og å forlate noen som er i en hjelpesløs situasjon er straffbart med fengsel. Damned if you do, even more f**in' damned if you don't. Men det er lett å se en annen vei og gå videre. Hvordan skal man da bevise at folk reelt sett ikke la merke til en person i nød?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2012, 19:12 
Avlogget

Jeg synes at han har rett i at det ikke er noen selvfølge å bli utelukket som skyldig bare for at man sier fra om at noe har skjedd. Men må jo samtidig si at disse to var vel undt en forklaring på hvorfor de ble satt på glattcelle.

Jeg mener også at det burde finnes en mye bedre løsning enn å kaste dem på glattcella, og om glattcella skulle være eneste alternativ, så burde jo en forklaring på hvorfor, og muligheten til å si fra til arbeidsgiver/skole være en selvfølge.

Om dette er slik praksisen er, så er jo risikoen for å folk bare går videre uten å gjøre noe, eller i beste fall varsle anonymt stor.

Vidar

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet