Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 05:55

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 29 Okt 2012, 21:38 
Avlogget

Nå som jeg skal ta steget videre og satse mer på selvberging så har jeg behov for informasjon. Som nevnt i presentasjonstråden, er jeg å betrakte som en skap-prepper. Det skaper litt utfordringer ang plassering av matvarer.
I kjelleren har jeg ett skap hvor noe av maten skal stå uten å vekke for stor oppmerksomhet hos fruen. Å ha litt mat stående til en mnd med dårlig råd er ho enig i. På jobben har jeg også ett skap som jeg vil fylle helt opp. Jobben ligger bare 5 min unna.
Det 3. stedet jeg vil oppbevare mat er i en campingvogn som skal få nytt liv. Meningen var å hugge denne pga en liten skade, men så fikk jeg ideen om at vogna kunne fungere som BOL hvis leiligheten må forlates. Ett skap skal rives ut, vedovn skal inn sammen med en vindgenerator som kan lade batteriet. Drømmen er jo en hytte men dette få duge til lottogevinsten slår inn.
Da kommer jeg frem til spørsmålene: Er det en dårlig løsning å dele opp matlageret slik? Campingvogna er en 20 min gange unna. Jeg er klar over at hermetikk ikke kan lagres i minusgrader, men tåler tørrmat det? Er det noe spesielt jeg må ta hensyn til ved slik lagring..

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2012, 21:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Nei, det er smart å dele det opp i stedet for å ha alt samlet. Mye kan skje med en kjeller. Regelmessig fylles kjellere med vann og i løpet av de siste dagene er det vel en to-tre hus som har brent ned.

Det med hermetikk og minusgrader er det bra du har fått med deg. Vann utvider seg når det fryser. Da kan det oppstå små brudd i sveisene som ikke nødvendigvis er så godt synlige. Men de utgjør en mulig inngangsport for uhumskheter.

Tørrvarer tåler derimot mer. Men pass opp for kondensdannelse. Fuktighet i varen kan kondensere mot kalde flater. Den høyrere fuktigheten som da dannes lokalt kan f.eks. få muggskader. Sjekk derfor tilstanden. Og ikke la noe ligge direkte mot betonggulv eller metall f.eks.

Ja, og så velkommen til deg! Det begynner å bli folksomt her inne nå. :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2012, 22:03 
Avlogget

Ellers er det viktig å merke seg at det alltid er en fordel å lagre mat du faktisk har ett visst forbruk av. fks. lite lurt å lagre mel dersom du ikke har ett forbruk av dette.
Ta deg først en måned der du skriver ned alt du spiser, Det du spiser mest av lagrer du mest av.
Spis det du lagrer, lagre det du spiser.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2012, 22:31 
Avlogget

ulja skrev:
Ellers er det viktig å merke seg at det alltid er en fordel å lagre mat du faktisk har ett visst forbruk av. fks. lite lurt å lagre mel dersom du ikke har ett forbruk av dette.
Ta deg først en måned der du skriver ned alt du spiser, Det du spiser mest av lagrer du mest av.

Så sant, så sant. Maten skal jo byttes ut før datoen går ut, og da bør det være mat som familien spiser :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 00:04 
Avlogget

De fleste datoer er vel sterkt underdrevet og egentlig bare stemplet på fordi en eller annen dum regel sier det. Varierer så klart fra matvare til matvare. Ta for eksempel egg som måtte få redusert holdbarhet med 6 uker pga EU-regler. Bare tull :)
Men så klart- et godt råd å lagre mat man er villig til å spise så det ikke blir et lager med søppel når man blir 90 år og parkerer tøflene ;)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 00:48 
Avlogget

Så lenge det smaker/lukter/ser bra ut er mat ofte spiselig. Så jeg ser det ikke som tvingende nødvendig og overholde utløpsdatoen selv. Men, den bør jo ikke gå for langt over datoen heller.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 08:58 
Avlogget

Min bedre halvdel er EKSTREM når det gjelder utløpsdatoer. Skal jeg ha en mulighet for å overbevise ho om at det er smart å ha ett matlager, bør ikke varene ha gått ut på "stemplet" dato. Men så lenge jeg prepper mat vi spiser til daglig bør jeg ikke ha noen problemer med utskiftning.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 09:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Det finnes flere typer utløpsdatoer. "Siste forbruksdag" er stemplet på ferskvarer som gjerne inneholder bakterier som kan gi akutt sykdom dersom man får dem i seg i for store mengder. Der har man likevel litt å gå på og dersom man transporter og oppbevarer maten bedre enn gjennomsnittet. Da tåler de gjerne litt ekstra før man faktisk vil bli syk av dem. Men oppbevart feil kan man fint bli matforgiftet selv om datoen ikke er overskredet.

Egg er et særtilfelle. I EU er salmonella hos høns et problem, mens vi i Norge har få tilfeller av salomonella i hønsebesetninger. Og sykdom pga salmonellainfiserte norskproduserte egg har vel ennå ikke blitt påvist. Så regelen om 3 ukers holdbarhet fra verpedato gir kanskje mening nedover kontinentet, men ennå ikke i Norge. Så norske egg er gjerne fullt brukbare i månedsvis dersom de oppbevares riktig.

Å bruke nesen er lurt - forutsatt at man har luktesans og vet hvordan frisk og bedervet mat lukter. Det siste er vel en utdøende egenskap. En annen ting er å være svært nøye med tilbereding og steke/koke mat man er litt usikker på ekstra godt. Dessuten er det en god regel å ikke bruke redskap som er brukt på kjøtt til resten av maten man tilbereder. Og vaske hendene etter å ha håndtert rått kjøtt.

Den andre varianten, "Best før", er nettopp det: Best før. Den blir man ikke akutt syk av som bakterieinfisert mat. Det er ikke akutt sykdom som er problemet. Dette er heller ikke noen eksakt dato, men mer omtrentlig. Men det er ingen som helst tvil om at næringsinnhold og smak taper seg over tid. Og i fettrik mat får man i tillegg utvikling av direkte skadelige stoffer ettersom fettet brytes ned. Men man dør fortsatt ikke akutt. Derimot er jeg ikke i tvil om at helsetilstanden til de som gjennomgående spiser mat som er godt over "Best før", er dårligere enn den til dem som stort sett spiser fersk mat.

Så er man opptatt av sunn mat og helse, så spiser man mest mulig fersk mat. Det gir en helsegevinst i dag og vil definitivt være et pluss om de mest alvorlige scenarioene vi diskuterer i dette forumet blir noe av.

Og selvfølgelig er det unntak. Noen typer ost må modnes før de når sin peak. Og kjøtt har bare godt av en skikkelig mørning.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 17:35 
Avlogget
Brukerens avatar

ulja skrev:

Godt råd dette her!

Og jeg har et lite tilleggsforslag: Gjør deg også opp en mening om hvorfor du vil legge deg opp et lager. Da må du tenke gjennom hvilke scenarioer du tror du vil trenge dette matlageret i. Dersom det dreier seg om å slippe å handle mens du ligger influensasyk en ukes tid, er ett slikt scenario. Om du vil sikre deg om du må putte deg selv og familien i karantene en måneds tid, er et annet. Og det finnes verre saker for den som har fantasien i orden.

I det første eksemplet vil det ikke være noe problem å kunne spise kliss lik det man gjør i dag – i den grad man har noen appetitt som influensasyk da. I det andre støter man på noen praktiske problemer i forhold til ferskvarer, brød og lignende. Noe kan løses ved å ta fryseboksen til hjelp. Men tenker man ennå lenger fram og kanskje ikke en gang regner med å ha elektrisitet i en periode, holder ikke en gang fryseboksen.

Det jeg vil fram til er at man kanskje er nødt til å lære seg nye kunster, som for eksempel å bake brød selv. Eller å lage mat fra grunnen. Med ny kunnskap og ferdigheter åpner det seg flere muligheter.

Men uansett er det lurt å starte forsiktig. Selv om det verste tenkelige skulle skje, skader det jo slett ikke å få til en gradvis overgang. Så når man starter med matlager kan man ha delmål som mat for en uke, en måned, tre måneder for eksempel. Og da vil lageret gradvis måtte endre seg. Og man slipper å kaste bort penger på panikkhandling.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2012, 21:12 
Avlogget

Bare for å nevne det så er vel selvforsyning det beste alternativet om man har muligheten. I en by vil det selvføgelig ikke bli så lett. Men i landlige omgivelser så kan det jo gå, og da slipper man å tenke på et lager som kan gå tomt, og skyhøye priser i butikkene, om de har noe i det hele tatt.

Det er selvfølgelig noe som krever mer kunnskap, og tar lengre tid å opparbeide, men når man først kommer dit så kan man leve greit, i tillegg til at man har kontroll på hva man får i seg. Ikke noen lumske E-stoffer der i gården.

Vidar

Edit: Typo

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2012, 08:07 
Avlogget

vidar skrev:
Bare for å nevne det så er vel selvforsyning det beste alternativet om man har muligheten. I en by vil det selvføgelig ikke bli så lett. Men i landlige omgivelser så kan det jo gå, og da slipper man å tenke på et lager som kan gå tomt, og skyhøye priser i butikkene, om de har noe i det hele tatt.

Det er selvfølgelig noe som krever mer kunnskap, og tar lengre tid å opparbeide, men når man først kommer dit så kan man leve greit, i tillegg til at man har kontroll på hva man får i seg. Ikke noen lumske E-stoffer der i gården.

Vidar

Edit: Typo

En ting jeg tenker på der er å gjøre dette på en litt annen måte.
Min plan er å tilrettelegge for at jeg KAN starte min egen matproduksjon.

Jeg har et småbruk på 20 mål så det skulle gå fint å lage en del mat her. Men med dagens jobbsituasjon har jeg ikke kapasitet til å drive dette nå i tillegg til jobben min. Men planen er å ha et lager tilgjengelig som (over tid, jeg startet i oktober) kan livnære oss over vinteren og litt utpå sommeren. Så planlegger jeg å ha frø og settepoteter.
Jeg planlegger å ha en liten grønnsakshage slik at jeg kan "trene" på de forskjellige plantene. Det er dessuten morro å spise sin egen mat!
I tillegg har jeg hatt høner før så hønsehuset står klart. Riktignok ikke med hønsegård, men hønene mine gikk løse sist. Jeg kjenner noen som har høner som jeg sikkert kan få et par av dersom jeg skulle trenge det.

Jeg har hester som beiter og får høy om vinteren. Har lyst til å skaffe meg utstyr til å slå høy selv, men foreløbig har jeg bare en ljå. Det får greie seg så lenge. (Kjøper høy nå)
Dersom det verste skjer så kan hestene enten bli mat eller arbeidsdyr og jeg kan skaffe meg et par lam. Dersom jeg er veldig tidlig ute så kjenner jeg folk med sau også. Jeg har også en gammel møkkakjeller full av ku- og hønsemøkk i tillegg til hestemøkk.

Jeg vil tro jeg kan vinterfø et par sauer på gården min.

MEn altså- poenget mitt er at vi ikke nødvendigvis må bli bønder med det samme hele gjengen. Men å skaffe seg kunnskap og ustyr er ikke så dumt.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: