Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Nov 2017, 23:00

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bruker du refleks?
InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 15:38 
Avlogget

Et relevant spørsmål nå i disse tider, vil jeg si. I hverdags-overlevelsens ånd...

Jeg bruker refleks hvis jeg beveger meg ute etter mørkets frembrudd. Barna får ikke gå ut uten refleksvest så fort det starter å skyme. (Mange biler her.)

Topp

Innleggets emne: Re: Bruker du refleks?
InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 16:12 
Avlogget

Har 2 refleksvester i bilen. Jeg prøver å ha på sån refleksarmbind om jeg går tur på kvelden.

Fruen er flink med refleks.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:56, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 17:26 
Avlogget

Jeg går i stor svart frakk, svarte klær, og har mørkt brunt hår. Refleks får du ikke truet på meg. Og tatt i betraktning av hvor ofte jeg har beveget meg langs landeveiene, burde jeg nok godt med refleks. Jeg løser problemet med å gå godt uti veikanten, og så tenker jeg så som så at ser de ikke meg, ville de heller ikke sett elg, eller barn, eller annet. Så jeg gjør dette for samfunnets beste! Og det har ingenting med stilvalget mitt og gjøre... host, ehm. :roll:

Selv om alle bilførere plikter og kjøre etter føre, er det lurt og tenke på at noen kan sitte i sine egne tanker... Altså er det ikke så lurt og plutselig hoppe over veien, bevege seg uten refleks, og stort sett oppføre seg i stor grad som en bilfører, også når man går. Vær aktsom.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 20:20 
Avlogget

Style above all, Frøyatro. :mrgreen: Du skulle hatt noen små flaggermus-reflekser. Jeg ønsker meg pentagram-reflekser...
Kjipt å bli påkjørt, særlig når man ikke ser seg ferdig med dette jordelivet.

Det hjelper nok å bevege seg godt uti grøfta. (Se opp for elg.)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 22:53 
Avlogget
Brukerens avatar

klart, så mange ganger som jeg har banna og sverta over idoter uten refleks ville det vært rart om jeg ikke hadde brukt det selv. er jo jamngodt med selvmord å gå uten.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 23:00 
Avlogget

bruker ikke refleks.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2012, 18:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Smekk på fingra til dere som innrømmer å ikke bruke refleks! ;)

Men helt alvorlig, det handler ikke bare om hvor glad man er i sitt eget liv, det handler også om sjåføren som blir ufrivillig morder fordi folk oppfører seg som hodeløse høns og velger stil fremfor sikkerhet. I fjor opplevde en kar å kjøre på en ung mann som gikk langs veien uten refleks. Den unge mannen var en kompis av forloveden min. Han døde som følger av skadene, og sjåføren av bilen sliter fryktelig med traumet etter hendelsen og av å ha et liv på samvittigheten. Det er en fryktelig teit og motløs måte å miste sine kjære på, når en liten sak som refleks kunne redda livet deres.

Bruk hue, bruk refleks.

Sånn for å svare på spørsmålet så bruker både vi og bikkja refleks, har til og med refleksbånd på katta ;)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2012, 18:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Bruker refleksvest ved utendørs trening (på veg) og ellers disse "stripene" som man kan feste rundt legg eller underarm etter behov. Meget praktiske. "Slapwraps" heter de vist.
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2012, 21:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Etter min mening er det bare to reflekssystemer det er noe poeng i:

1.En skikkelig kvalitetsvest med ordentlig breie, gode striper

2.En "aktiv" løsning, dvs. en blinkende greie, rødt eller hvitt lys.

Alle andre systemer er bare falsk trygghet, synes jeg. Og ta og test refleksene deres, folkens.

Kjøpte LED-blinkesykkellykter til hele familien på DX.com. vel verd de...eh...23 spenna, eller hva det nå var.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2012, 21:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Enig med Draugjeger. Disse søte små overprisede refleksbamsene på nøkkelring de selger i kassa på mega er like nyttig som klimakvota. Da er en refleksvest bedre, eller blinkende lys. For oss som går kveldsturer med bikkja er det like viktig å utstyre hunden med refleks, for selv om du synes gjør ikke nødvendigvis bikkja det. Man får turseler med refleks, og egne refleksvester til hund på rema 1000 for en slikk og ingenting. Med egen vest til bikkja slipper man også en søkkvåt hund etter en gåtur i snøvær :)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2012, 21:30 
Avlogget

Cybele skrev:
Smekk på fingra til dere som innrømmer å ikke bruke refleks! ;)

Men helt alvorlig, det handler ikke bare om hvor glad man er i sitt eget liv, det handler også om sjåføren som blir ufrivillig morder fordi folk oppfører seg som hodeløse høns og velger stil fremfor sikkerhet. I fjor opplevde en kar å kjøre på en ung mann som gikk langs veien uten refleks. Den unge mannen var en kompis av forloveden min. Han døde som følger av skadene, og sjåføren av bilen sliter fryktelig med traumet etter hendelsen og av å ha et liv på samvittigheten. Det er en fryktelig teit og motløs måte å miste sine kjære på, når en liten sak som refleks kunne redda livet deres.

Bruk hue, bruk refleks.

Sånn for å svare på spørsmålet så bruker både vi og bikkja refleks, har til og med refleksbånd på katta ;)

Som sjåfør av bil selv er jeg pinlig klar over hvor utsatt jeg er når jeg går uten refleks, og hvor uhyre vanskelig det er for meg som sjåfør og se folk uten refleks på veien. Men hvis du vil ha arbeidet med og putte refleks på hver eneste jævliga elg, hjort, rådyr, rein, ku, sau og annet som ferdes langs veien, så vær så god. ;) Det vil alltid være noe der ute som ikke har refleks. Og da er det faktisk MITT ansvar som sjåfør og se hva som går langs veien. Vanskelig? Ja. Men vet du hva? Det er faktisk ikke en menneskerettighet og kjøre bil. Det er JEG som sjåfør som har ansvar hvis noe skjer. Og det er derfor noe jeg må være klar over, at jeg opererer et to tonn tungt våpen. Hvis man ikke har den holdningen til bilkjøring at du ikke bare kan drepe deg selv hvis du er uforsiktig, men faktisk kan drepe andre, da bør man faktisk ikke kjøre bil. Kall meg drittsekk, men jeg synes det blir litt som og si at kvinner fortjener og bli voldtatt hvis de går kledt i visse klær, og si at man ikke kan gå kledt som man vil langs veien. Det er selvsagt en risiko jeg som gående tar, selv om jeg er aldri så mye ute i kanten kan det alltids komme en bil, men likevel: Førere av biler plikter faktisk og stanse for alt som er påregnelig i veibanen. Myke trafikanter er ALLTID påregnelig, uansett hvilken tid av døgnet og hvor man er hen i verden.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2012, 22:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Beklager hvis du tar det som et angrep, det var alldeles ikke meningen. Poenget mitt var at ansvaret ligger hos begge parter. Ønsker du ikke å bli plaffa ned av en bil i mørket i 60sona langs en glatt vei i snøkav hvor sjåføren ikke får tid nok på seg til å senke farta fordi den myke traffikanten synes for dårlig (har forøvrig ikke lappen sjøl, men har sittet på med flere sjåfører som gir blanke F i å tilpasse farten etter føre) så for all del bruk refleks! Jeg vil også påstå at å kjøre på ei elgku og å kjøre på et menneske ikke kan sammenlignes hva tap angår.

En sjåfør skal alltid være bevisst på slike farer, men statistikkene tilsier at det er flere trøtte sjåfører enn trøtte turgåere langs veien, og ved å bruke refleks, en slik en liten detalj som ikke skader noen, er langt på vei en fordel enn å droppe den. Så når bilføreren gjør sin del av jobben med å holde henda på rattet, øya på veien og billyktene på så kan jo vi myke traffikanter gjøre vår del for trafikksikkerheten og bruke refleks når vi nå likevel skal ferdes etter veien!

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2012, 22:36 
Avlogget

Tok det vel litt personlig, men jeg er uhyre dårlig til å formulere meg så jeg må beklage om du tok det for personlig selv. :oops: Men, jeg står for det jeg sier om ansvaret. Man kan selvsagt bruke det at ansvaret ligger hos begge parter, og det er derfor jeg ikke spretter midt i veien, men også går godt uti grøfta. Der elgen og annet går.

Det er mer et generelt angrep på bilen. Jeg merker selv hvor uhyggelig lat jeg er blitt etter at jeg tok førerkortet, og selv om bilen er et uhyggelig effektivt verktøy, er det også et av de verktøyene som er lettest og misbruke. Jeg merker selv at jeg bruker bilen på distanser jeg før med letthet ville gått, og at flere rundt meg kommer med de merkeligste unnskyndelser for å bruke bilen. Det virkelige toppen av latskap var da min tidligere "samboer" som også er prepper, og har godt med fettreserver, ville kjøre til butikken. Noe jeg forsåvidt også bruker og gjøre når jeg drar hjemmefra. Vi sto maks fem hundre meter fra butikkinngangen... :roll: Herregud hvor mye bilkjøring det blir noen ganger, og hvor mye roping det blir rundt det.

Men ditt argument om at folk bør ta hensyn til bilkjørene som kanskje ufrivillig blir morder kjøper jeg ikke. Hver vinter ser vi bilførere som ikke har tid til å legge om til vinterdekk og likevel våger seg ut på holka. Eller bare skraper av en liten firkant av frontruta før man setter seg i bevegelse. Som det står i loven, bilføreren er alltid pliktig og være forberedt og stanse for ting som er i veibanen. Ser de ikke en stor mann på 1. 80 som svinser rundt ute i grøfta, så vil de heller ikke se dyrene som springer rundt eller ungene som er der. Jeg reagerer også på flere ting du skriver i det siste svaret. Det er folk som ikke er oppmerksomme når de kjører. Det er folk som kjører i ruspåvirket tilstand. Hvorfor skal jeg tilpasse mitt liv og mine handlingsmønster for at disse kriminelle (for det er faktisk det du er, du er pliktig til å stanse hvis du er påvirket av noe. Matmangel, søvnmangel, generell kjedsomhet er alle faktorer som tilskriver at du skal stanse) er altså å legge skylden over på den som blir påkjørt, altså utsatt for en kriminell handling i denne sammenhengen. Og nettopp det enorme ansvaret rundt bilkjøring burde gjøre sjåfører mer ydmyke. Derfor mener jeg det blir helt feil og komme med "tenk på bilførerens følelser" i en slik sammenheng. Bilføreren skal kjenne risikoen, og ved og kjøre bil er du like ansvarlig for å passe på menneskeliv som du er om du har skytevåpen.

At man for egen sikkerhets skyld bør gå med refleks er et bedre argument synes jeg, men som sagt, jeg velger og ikke gjøre det. Et valg som er alene mitt. Det er urettferdig mot mine egne pårørerende, jeg vet det, men igjen: Jeg har alltid vært sikker på at jeg ikke kom til å bli gammel. Det som bekymrer meg mer er egentlig et liv lenket til rullestolen, eller enda værre, sykesengen... Men det er mitt valg.

Om en elgs liv er mindre verdt enn et menneske er en debatt jeg ikke skal begi meg inn på, men det er vel ikke mye hyggelig å være sjåfør og kjøre på en elg som med sine mange kilo braser inn i passasjersete og tar livet av passasjeren fordi man er uoppmerksom. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2012, 22:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg knotter i vei på en mobiltelefon så formuleringene mine blir noe begrenset (korte og klumsete tomler)

Sitat:
Men ditt argument om at folk bør ta hensyn til bilkjørene som kanskje ufrivillig blir morder kjøper jeg ikke. Hver vinter ser vi bilførere som ikke har tid til å legge om til vinterdekk og likevel våger seg ut på holka. Eller bare skraper av en liten firkant av frontruta før man setter seg i bevegelse. Som det står i loven, bilføreren er alltid pliktig og være forberedt og stanse for ting som er i veibanen. Ser de ikke en stor mann på 1. 80 som svinser rundt ute i grøfta, så vil de heller ikke se dyrene som springer rundt eller ungene som er der. Jeg reagerer også på flere ting du skriver i det siste svaret. Det er folk som ikke er oppmerksomme når de kjører. Det er folk som kjører i ruspåvirket tilstand. Hvorfor skal jeg tilpasse mitt liv og mine handlingsmønster for at disse kriminelle (for det er faktisk det du er, du er pliktig til å stanse hvis du er påvirket av noe. Matmangel, søvnmangel, generell kjedsomhet er alle faktorer som tilskriver at du skal stanse) er altså å legge skylden over på den som blir påkjørt, altså utsatt for en kriminell handling i denne sammenhengen.

Når jeg leser det jeg skriver får jeg ikke helt følelsen av at jeg mener det du sier. Jeg mener ikke at biler eier veien og at vi skal føye oss for sjåfører til enhver tid i den form som du uttrykker, men det er alltid greit å ta sine forholdsregler der jernhester ferdes. Som du sier er bil et flertonns våpen som fort kan seile ut av kontroll når man på kloss hold en søvnig kjøretur skvetter til av en ugjenkjennelig skikkelse i veikanten.

Det blir litt vel mye flisespikkeri til at jeg mener det er relevant å dekonstruere hver setning jeg skreiv, jeg tror nok beskjeden kommer frem uansett. Som myk trafikant som ferdes på veien der biler kjører foretrekker jeg refleks. Jeg synes også at det er a-ok at mine kjære bruker refleks også. Det eliminerer ikke faren fullstendig, men man sover jo litt bedre om natta :) for tro meg, å vite at en refleks kunne gjøre forskjell på liv eller død for noen du har mistet er ikke en ok følelse å sitte igjen med. Selv om begge parter har sitt ansvar har jeg medfølelse for sjåføren også.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2012, 23:40 
Avlogget

Flisespikkeri kan man kanskje kalle det, men jeg synes det du skriver her rett og slett ikke er meninger jeg står for, og som jeg synes er helt feil og gå. Det blir som all dritten borgere fra USA kom med etter 22 juli at dette kunne ofrene for selv, siden de bodde i et sosialistisk land.

Sitat:
Men helt alvorlig, det handler ikke bare om hvor glad man er i sitt eget liv, det handler også om sjåføren som blir ufrivillig morder fordi folk oppfører seg som hodeløse høns og velger stil fremfor sikkerhet. Sitat slutt.

Det at folk skal ta hensyn til eget liv er det bare opp til dem og gjøre. Men sjåføren som blir ufrivillig drapsmann er ikke et hensyn gående skal ta. Det ansvaret må bilføreren ta helt og fullt på egen kappe, og er man ikke villig til det så er buss og drosje et bedre alternativ. Skyld må og skal ikke legges på offeret i en slik sak. Jeg sier ikke at det ikke er en god ide og bruke refleks fordi man skal ta hensyn til egen sikkerhet, det er smart. Men den linjen jeg har valgt og sitere over finner jeg hårreisende, og siden du anklager meg så effektivt for og være en hodeløs høne har jeg ingen problemer med og bevise din oppfatning med og kaste meg inn i debatten som nettopp en hodeløs høne. ;)

Det er moralen jeg angriper her, ikke dine fornuftige synspunkter om refleks. :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: