Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 12:24

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 04 Okt 2012, 15:02 
Avlogget

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 08040.html

NATO har sammenkalt til hastemøte.

- Det nordatlantiske råd møtes i kveld etter Tyrkias ønske. Alliansen fordømmer sterkt de syriske agressive handlinger mot Tyrkia, skriver NATOs generalsekretær Anders Fogh Rasmussen på Twitter.

Hva tror dere om dette?

Jeg håper det ikke utarter seg.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2012, 15:43 
Avlogget

"Til tross for at FN har bedt Tyrkia ikke å la seg provosere"

virker til at den eneste med noe tak i, er den tyrkiske statsministeren.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2012, 15:51 
Avlogget

Blir neppe noe bakkeinvasjon. Sikkert bare Lybia i reprise om det blir noe annet enn ord.

Det som må nevnes også er at jeg tror ikke det blir noe aksjon i det hele tatt. Russland har en Naval port i Tartus. Den vil de nok holde for det den er verdt. De som tar over vil vel neppe ha Russland i landet slikt, med tanke på Russlands nådeløse opptreden i Tsjetsjenia de siste 20 årene.

Jeg synes det er rart at Tyrkia får være med i NATO, uten at de har noen gang innrømmet slakting av armenere. Samt BÅDE Hellas og Tyrkia får være med i NATO. 2 land som er i nesten krig fremdeles.

http://www.youtube.com/watch?v=Fd2NTNbUkxg&feature=related

Fra wikipedia:

On 18 June 1992, a Greek Mirage F1CG crashed near the island of Saint Eustratius in the Northern Aegean, during a low-altitude dogfight with two Turkish F-16's. Greek pilot Nikolaos Sialmas was killed in the crash.

On 8 September 1996, a pair of Greek Mirage 2000's intercepted a pair of Turkish F-16's over the Aegean. One of the Turkish F-16's was shot down by a Greek Mirage 2000 piloted by Thanos Grivas.[6] Turkish pilot Nail Erdoğan was killed whereas back seater pilot Osman Cicekli bailed out and was rescued by a Greek helicopter.

On 23 May 2006, a Greek F-16 and a Turkish F-16 collided approximately 35 nautical miles south off the island of Rhodes, near the island of Karpathos during a Turkish reconnaissance flight.[7][8] Greek pilot Kostas Iliakis was killed, and the Turkish pilot Halil İbrahim Özdemir bailed out and was rescued by a cargo ship.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:05, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2012, 21:16 
Avlogget

Grensekrenking er vel relativt "dagligdags" i de landene der. Så jeg tror ikke på noen umiddelbar konsekvens og deploying av norske soldater i NATO regi.

Sånn ellers stusser jeg også litt på at Tyrkia faktisk er NATO-medlem, men i nyere historie er faktisk Tyrkia en av de mere liberale muslimske landene samt at Ataturk forsøkte og klarte å få landet modernisert. Så er jo plasseringa av landet relativt strategisk.. NATO må vel foreta seg noe, spørsmålet er om de vil gå til krig på vegne av ett land som myrder kurdere på stående fot eller driver å herser med Hellas, som Gullars nevner.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2012, 18:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Helt ærlig er jeg glad andre nasjoner endelig begynner å gjøre noe. Det blodbadet som foregår der nede må stoppes, så om det må militærmakt til! Det er horribelt at det får fortsette sånn bare fordi Russerne og kineserne har interesser der nede. Det hadde de i Libya også, men NATO kjørte på likevel. Russland og Kina vil ikke reagere uansett.

Hvis man prestisjonsbomber infrastrukturen i den syriske militærmakten vil styrkene til slutt knekke sammen. Især ammunisjon og forsyning bør være fokus. Da vil borgerkrigen være over mye fortere enn om opprørere og regjeringsstyrker skal legge hele landet i grus, og drepe titusenvis av sivile.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2012, 01:01 
Avlogget

Israel har også svart på Syrisk granatild:
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 43369.html

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2012, 08:50 
Avlogget

Jeg tipper granatene ble skutt av opprørene, for å provosere frem en reaksjon fra IDF.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:56, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2012, 21:38 
Avlogget

Nå må de gi seg! Peace & love, folkens... Peace & love.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: