Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 13 Nov 2018, 23:46

Tidssone UTC + 1 time

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 09 Apr 2018, 10:23 
Avlogget

Som emnet sier...

Under en langvarig krise, hvor produksjon og transport osv. opphører over lang tid - hva vil dere savne mest? Har man egentlig tenkt på tilgangen til de små detalj-tingene man kanskje tar for gitt i det daglige?

Mye kan man jo finne alternativer til, men noe må man nok ofre...

Det første som streifer meg, er nok Kaffe - med en skvett melk i... ;) Melk vil man nok sporadisk kunne skaffe, men kaffe? (Nei, det finnes ikke noe som virkelig kan erstatte kaffe... Te, ja (Geitrams), men ikke kaffe.) Og da selvfølgelig andre eksotiske varer. (Bananer, appelsiner, osv.)

Hårstrikk? Joda, en hyssing - eller en saks løser jo det, men... :roll:

O-ringer, gummipakninger, dekk, slanger osv. Mye av de mekaniske tingene vi bruker til daglig er jo avhengig av gummi med en begrenset holdbarhet. Noe kan nok erstattes ved bruk av lær osv...

Dopapir... Romerene hadde jo sin personlige (natur)svamp, festet på en pinne, som de bare skylte etter hvert besøk... :P

Kom med deres savn - gjerne med alternativer! :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2018, 18:03 
Avlogget

Første savnet vil nok bli rutinen man har hatt i mange år med jobb osv..

Ang dopapir så har man vell så man overlever en god stund men starter vi å snakke om 6mnd land grusom vinter uten noe trafikk så kan det bli knabert :roll:

Kaffe har man 3 store glass med frysetørket kaffe stående, så det bør holde en stund >< Men nykvernet fersktrukket kaffe er jo å foretrekke.

Varig strøm, internett osv... kommunikasjon nivået man har idag er jo lett å like så.
Mulig man ville forandret mening og holdninger om det etter kort tid uten. Da man plutselig oppdager at man bor sammen med flere i huset x)

Skulle det være pga en utrulig hard vinter så har man jo mest sannsynlig ett ca max tidsperspektiv man kan regulere rasjonering med. Om det skulle være andre grunner så kan det bli værre.

Tror også at man hadde blitt sinnsykt lei av å lese de samme bøkerne/bladene man har liggende om noe sånt skulle skje.
( Bøker og "underholdning" er igrunn på innkjøpslisten)

Men er det snakk om 1-3mnd uten strøm eller levering av varer, så hadde jeg igrunn kosa meg litt tror jeg x)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2018, 18:51 
Avlogget

dannyb skrev:
Men er det snakk om 1-3mnd uten strøm eller levering av varer, så hadde jeg igrunn kosa meg litt tror jeg x)

Hah! :D
Dét tror jeg at mange av oss hadde gjort... ;)

Nei, tenkte nok mér seriøst enn som så - at mangel på fabrikasjon og transport på verdensbasis medførte mangler over lang tid - kanskje permanent.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2018, 19:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Tror det blir å savne mye av matvarene jeg. Slik som sukker, juice med eksotiske frukter osv. Samtidig som variasjonen av de forskjellige, kryddere, kjøtt, fisk og grønnsaker. Men mest av alt blir vel savn etter snusen som hadde blitt det verste, men får se på det som en mulighet til å slutte da hehe :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2018, 19:46 
Avlogget

Hehe ja det er ikke usannsynlig x)

Da hadde man sikkert savnet at man ikke kjøpte enda mer frø, til forskjellige saker. At man ikke kjøpte/bygde ett større drivhus eller ett til.

Man hadde angret på at man ikke kjøpte 10 istedetfor 2 reservedekk til sykkelen. ( da jeg regner med at diesel ble umulig å få tak i )

Hadde måtte lære meg å lage snus, for det hadde jeg savnet timen etter jeg gikk tok x)

Hadde og savnet fridager x) Da man måtte ha jobbet for å kunne leve. Om man hadde bodd i byen eller på landet. Kunne ikke tatt en fridag helt uten videre tror jeg. Med mindre man er en slik en figur med 400kvm bunkers, med forsyninger for 16år :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2018, 20:02 
Avlogget
Brukerens avatar

dannyb skrev:

Hadde og savnet fridager x) Da man måtte ha jobbet for å kunne leve. Om man hadde bodd i byen eller på landet. Kunne ikke tatt en fridag helt uten videre tror jeg. Med mindre man er en slik en figur med 400kvm bunkers, med forsyninger for 16år :shock:

Bunkerfolka må vel bli gærne av kjedsomhet etter hvert vel? :lol: Inni samme rommet i flere år hadde ikke jeg takla ihvertfall.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2018, 20:09 
Avlogget

Fiskeren873 skrev:
dannyb skrev:

Bunkerfolka må vel bli gærne av kjedsomhet etter hvert vel? :lol: Inni samme rommet i flere år hadde ikke jeg takla ihvertfall.

Ja skulle tro det stoppet opp mentalt der etter kort tid x) Men med en palle med lego, og puslespill så klarer dem vell seg i noen uker x)
...nå fikk jeg grøssninger av tanken på å vær innestengt i mer enn 5timer med svigerfamilien :lol: :lol: :o

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2018, 20:48 
Avlogget
Brukerens avatar

tror jeg hadde savnet netflix...

god grunn til å laste ned hauger med filmer nå (akkurat som om man hadde hatt tid/strøm til å se dem)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2018, 21:26 
Avlogget

Arbeidsstøvlar og arbeidshanskar.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2018, 14:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Cornelius skrev:
....

Nei, tenkte nok mér seriøst enn som så - at mangel på fabrikasjon og transport på verdensbasis medførte mangler over lang tid - kanskje permanent.

Etter hvert ville jeg savne vann i springen og strøm i veggen. Pluss et avløpssystem med fungerende pumpestasjoner fram mot renseanlegget som durte og gikk....

For ikke å snakke om renovasjonsordningen vi har i dag....

Men, men, det hadde nok gått det også.

Plutselig begynte jeg å tenke på stanken i Gamle Christiania.....

Topp

InnleggSkrevet: 15 Apr 2018, 05:46 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Etter hvert ville jeg savne vann i springen og strøm i veggen. Pluss et avløpssystem med fungerende pumpestasjoner fram mot renseanlegget som durte og gikk....

Mhht. vann og strøm, så ville jo jeg bare kost meg. ;) Og jeg har en velfungerende utedo på tomta, og det gamle gråvannsystemet her fungerer fortsatt, men er jo ikke i bruk p.d.d....

Dét sagt, så ville det jo ikke bare være en dans på roser; strøm fra solceller vil være knapt om vinteren, så jeg ville være mér avhengig av vindmølla - og vann har jeg rikelig fra et oppkomme/bekk som ikke fryser om vinteren, men ikke noe nedgravd frostfritt vannrør inn derfra... :? Og så var det dét å måtte løpe ut i snøføyka for å gjøre sitt fornødne da... (Sér jeg en renessanse i pottebruk? :D )

Sitat:
For ikke å snakke om renovasjonsordningen vi har i dag....

Plutselig begynte jeg å tenke på stanken i Gamle Christiania.....

Du mener den liflige duften fra alle skyllebøttene tømt ut i gatene for å blande seg med hestemøkka og lett komposterende katte og hundekadavre, og en og annen hest - og den tykke aromaen fra alle utedoene i enhver bakgård? Og bekker og elver som ikke vannet renner i, men siger sakte og slimete med et lite rap av metangass innimellom? :lol:

På den tredje siden da, så vil man vel ikke ha et så stort behov for dagens renovasjonsordning - Det meste av plast, papir og restavfall vil vi jo ikke produsere noe særlig av lengre, og da gjenstår jo stort sett biologisk avfall. Med dagens kunnskaper og gårsdagens sans for utnyttelse av ressurser, tror jeg vi ville løst det ganske bra. :)
Da gjenstår stort sett bare elektronisk avfall - som det ville bli endel av i en periode... :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 01 Aug 2018, 08:35 
Avlogget

Litt sånn innenfor tema her ang. produkter av gummi...

Fant en pdf som beskriver levetid og beste lagringsmetode for gummi-baserte produkter. Kan være greit å vite, når man har ekstra dekk, o-ringer, osv. på lager... :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Aug 2018, 09:42 
Avlogget

Ville helt klart savnet internett mest. Det å ha alle tenkelige nyheter minuttferske, samt kunne kommunisere på sekundet med hele verden, for å ikke snakke om å kunne finne informasjon om hva som helst du måtte lure på... kan nesten ikke skjønne hvordan vi klarte oss tidligere med leksikon og brev.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Aug 2018, 18:20 
Avlogget

Om en har konkrete ting en vil savne under en langvarig krise, så ville det jo være lurt å begynne å kjøpe det til lageret alt nå. Om en roterer, så vil det likevel ikke komme bort...... og om det skulle gå dårlig, og en må hive det.... hvor mange kroner bruker du på årlige forsikringspremier, som du aldri har "bruk for"???

Å tegne en forsikring for mat, ville jo vært genialt. Men det går ikke an.
Jeg tenker at om jeg må hive noe som går dårlig, fordi det har kort holdbarhet, så fører jeg den utg på min "matforsikring"... og tenker at det er heilt greit. :-)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: