Bamse Brakar skrev:
Vi kan heller ikke sette vår lit til at en teknofix skal kunne løse alt for oss. Til det er problemene alt for grunnleggende og omfattende. Vi burde startet for 50 år siden med den teknologien vi hadde. Men dette handler dessuten ikke så mye om teknologi som om menneskelig natur.
Ta dessuten en titt på denne grafen og tenk på når teknologien ble en faktor. Jeg er absolutt ingen motstander av teknologi, men vi må styre den på en klok måte. Det har ikke skjedd i tilstrekkelig grad fram til nå.
Tror du vi ville gjort ting annerledes?
Menneske sitter allerede med et slags estimert fremtidsbilde, det er ingen hemmelighet at det ser mørkt ut. Selv om majoriteten stikker hode i sanda, vet «lederne» våre hva som egentlig må gjøres. Hadde vi forent oss, kunne dette muligens snudd seg.
Men som du sier, menneskeheten har store fundamentale «feil».
«Feil» er vell ikke riktig ordvalg, vi er som vi er.
Instinktene styrer oss fortsatt i stor grad, selv om de manifesterer seg på nye måter.
Personlig, tror jeg det er uunngåelig. Jeg tror vi er dømt til og «gå under» på grunn av måten vi er programmert. Kanskje ikke generelt, men etter at vi begynte og utvikle oss i den grad vi har gjort.
En annen ting jeg har sliti lenge med, er et slags fotfeste.
Dvs, jeg klarer ikke og se hvilket sosialt system som ville fungert i vårt samfunn.
Hva slags system er bærekraftig og rettferdig.
Jeg vet dette er hykleri, men jeg tror også teknologi er en av de største grunnene til alle problemene.
Hvordan kan man kontrollere teknologi i form av kunnskap?
Kunne tenkt meg og diskutere dette med deg, men jeg får holde meg til topic.
Kan anbefale en boka sapiens om du ikke har lest den.