Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 05:58

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Prepper fail.
InnleggSkrevet: 03 Feb 2016, 14:52 
Avlogget

Vet ikke om jeg skal kalle det prepper fail, eller ren og skjær idioti. Men her er nå min historie/opplevelse.

I fjor sommer, så fikk jeg en god del penger, for et verv jeg hadde (var styreleder i et større boretsslag). Store planer hadde jeg, og mange ble gjort til virkelighet. F.eks jeg kjøpte verktøy, jeg anså som en nødvendighet av forskjellig grunner. Kjøpte og en masse annet greier, som vi trengte.

Satt en sommer kveld, og snakket med fruen, og tittet ned på bilen vår:

Meg: Skulle jeg ha kjøpt de glødepluggene til bilen? An var jo vanskelige i vinter, så det er jo dags.
Fruen: Næ, det kan vente. Hadde vært greiere om vi kunne reist vekk en tur. Meg og deg
Meg: Jo ja, er enige i det, det hadde vært kjekt. Men hadde vært greit å hatt bilen 100% klar til vinter.
Fruen: Herre, nå må du gi deg. Vi har mer en god nok tid til det.
Meg: Jomen, nå har vi de ekstra pengene. Er litt surt, hvis skjiten stopper i vinter, og vi står uten de esktra pengene.
Fruen: Gi deg, nå tar vi å koser oss heller.
Meg: Ja ok, men ikke klag til meg.

Hva skjer, jo vinter kommer. Det er trangt for meg økonomisk, for jeg stod plutslig uten jogg og inntekt. Så det ble ikke noe bytte av plugger, når det burde ha skjedd. Bilen blir tregere og tregere å starte, men det går. Får meg en jobb, men lønnen kommer i etter kant, og ganske så seint i etter kant også. Så når min første lønning kommer, så er det få dager før jul, og jeg må handle gaver, og reise hjem der vi kommer fra.

Kommer hjem fra jule feiring og ferie, og kraftig fattigere enn ønsket. Tilbake til jobb, og nå merker jeg jeg at dette kommer til å gå galt. 4 Januar. Så går det nesten ikke, siste sjefen sier: Tviler på, at du får start på den i morgen tidlig.

Hva skjer, jo bilen står. Jeg prøver alt, og må se slaget og krigen tapt. Bestiller deler, får delene 2 uker bestilling. Lader batteriene, og tenker: Nå går det, så få en lunk i bilen, og bytt delene. Taper det slaget også. Ringer Falck, ber om hjelp, de kommer, men det koster meg 3.300kr. De får start, men det var på hengene håret. Kommer meg til verkstedet, finner ut, at 6 av 8 glødeplugger funket ikke. Og det egenlig et stor under, at jeg har fått start på bilen.

Verkstedet tar 2000kr, for jobben. Så la oss regne på dette: 3.300kr + 2.000kr + 1.200kr = 6.500kr. Hadde jeg tatt det i fjor sommer, så hadde jeg spart 3.300kr - 4.300kr. For hadde jeg gjort det om sommeren, så hadde jeg ikke trengt Falck, og jeg hadde nok klart å bytte de fleste selv.

Moralen er, ikke hør på fruen. Bruk fornuften og planene du har sett deg ut. For å utsette noe som er en nødvendighet pga noe morro i 1 uke. Er ikke verd det :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2016, 17:46 
Avlogget

Men en skilsmisse er ENNÅ dyrere, så det bør prøves noen middelveier... ;)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2016, 19:01 
Avlogget

relax skrev:
Men en skilsmisse er ENNÅ dyrere, så det bør prøves noen middelveier... ;)

Det er helt sant, men noen ganger må du bare stå på ditt :lol:

Fra spøk til revolver. Jeg kan jo ikke si, at jeg ikke hadde det gøy. Men det passet særs dårlig nå, og i akkuratt dette tilfelle, så burde jeg ha følgt planen. Var jo ikke hennes penger som ble brukt på den turen. Det var jo mine, så jeg burde ikke ha gitt meg ;)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2016, 22:55 
Avlogget
Brukerens avatar

umm...har dere ikke felles økonomi? når dere er gift?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2016, 12:58 
Avlogget

Draugjeger skrev:
umm...har dere ikke felles økonomi? når dere er gift?

Må vi ha felles økonomi, når man er gift?

Det er jo ikke rett, at jeg skal f.eks bruke hennes penger, som hun har spart opp for å kjøpe det hun ønsker seg. Eller omvendt, jeg som er radioamatør, kjøper jo ofte noe nytt til hobbyen, og det koster jo sitt. Så si: Hun ser, at det står 5.000kr ekstra på kontoen, alt er betalt og ingenting kan klages på. Så tenker hun, Hehei, da kan jeg jo kjøpe den kjolen og de skoene jeg har drømt om.

Vi har diskutert det med å ha felles økonomi, og funnet ut at det er ikke noe for oss. Vi betaler inn på en felles konto, som vi bruker til felles utgifter, resten bruker vi som vi vil. Ja, det hender at jeg jeg sier: Kjære, skal vi stikke på byen, og ta en liten kjæreste kveld? Noe god mat, god drikke. Eller Kino, med noe god drikke etter på. Der jeg betaler alt. Det samme gjør hun.

Men utenom det, så er mine penger mine, og hennes penger hennes.

Har diskutert det med mange, og du ville faktisk blitt overrasket hvor mange som sier at de angrer på felles økonomi. Svigers angrer på det, min mor og stefar, venner som er gift.

F.eks: Jeg tjener ikke så godt som henne, da jeg er fast 1 vakt i uken, resten er jeg ringehjelp på. Jeg har 4000kr, som jeg er garantert å få utbetalt, hun har rundt om 25.000kr. Det er lett, at jeg bruker hennes penger, når vi har felles økonomi. Det er jo ikke slik, at folk tar vare på vær kvittering, og setter seg ned og regner over hvor mye penger du har brukt som er "dine". Og hvor mye som går på fellesen.

+ Jeg er i oppstarten av eget firma, der jeg bruker mine egene penger på firma. Det hadde vært mye vanskligere, hvis jeg måtte holde kontroll på, om det var mine eller hennes penger jeg brukte.

Så vi har diskutert det, og funnet ut. At det er ikke noe for oss, og fikk det bekreftet når vi diskuterte det med andre par.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2016, 16:18 
Avlogget

:lol:
Jeg kjenner meg så igjen!

Tipper at BOB er i 20-årene og at Draugjeger kunne vært hans far. Dette er vel noe som ofte endrer seg når man får barn, kjøper leilighet/hus og blir litt mer satte. Vi har i alle fall gått fra BOB og fruens situasjon til felles økonomi etter hvert.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2016, 22:12 
Avlogget
Brukerens avatar

det øyeblikket man får felles lån tror jeg det er kroken på døra for separat økonomi...

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2016, 11:47 
Avlogget

Sciens skrev:
:lol:
Jeg kjenner meg så igjen!

Tipper at BOB er i 20-årene og at Draugjeger kunne vært hans far. Dette er vel noe som ofte endrer seg når man får barn, kjøper leilighet/hus og blir litt mer satte. Vi har i alle fall gått fra BOB og fruens situasjon til felles økonomi etter hvert.

Du tipper 20år feil :lol: Er øyeblikk 40år, og fruen er 4år yngre enn meg. Leilighet eier vi (skal snart selge, for å kjøpe større bolig (håper på hus eller rekkehus)). Jeg og fruen har vært sammen i snart 16år, og gift i snart 5år. Så dessverre, du bommet litt :lol:

Draugjeger skrev:
det øyeblikket man får felles lån tror jeg det er kroken på døra for separat økonomi...

Blir ganske så likt svar egenlig. Men felles lån har vi, men seperat økonomi. Felles lån, har vi har siden vi kjøpte første gangen, i 2004. Men aldri, aldri hatt felles økonomi.

Jeg skjønner ikke, hvorfor man på død og liv, skal ha felles økonomi. Det fungere helt supert for oss, uten å ha felles økonomi.

Det nærmeste vi kommer felles økonomi, er at jeg tar hennes kort, eller hun tar mitt kort. Og handler det som trengs der og da (si at vi er ute og kjøre, kommer på at vi trenger brød, så løper hun inn i butikken med mitt kort, for hun har ikke sitt med seg). Eller er det slik, at når vi reiser hjem, eller til BOL. Så betaler hun ferjen, og jeg diesel, og det fungere helt perfekt.

Så jeg må si meg uenige i det dere sier :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2016, 12:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Skulle bytte ovn på hytta her et år.
Planen var å få den om bord i en båt, rett og slett på grunn av tyngde. Den gamle ovnen gikk fint opp i båten, men den "nye" (som hadde stått i huset) gikk det ikke så bra med. Da vi skulle manhandle den fra berget og om bord i båten glapp jeg grepet, og hele ovnen plumpet i vannet og sank. Så det endte med masse banning, og en sur kar (red.adm: Meg) måtte dykke ned i det iskalde vannet for å feste tau i den. Men siden ovner er bygd av seksjoner, gikk den så klart i oppløsning da vi røsket og dro i tauet. På grunn av kulda i vannet ble ikke delene hentet op før et par måneder senere, og da var de allerede overrustet.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2016, 13:28 
Avlogget
Brukerens avatar

ajaj...

som tips kan jeg også si:

om du noensinne låser deg ute av bilen er det billigere å knuse et bakvindu enn å bestille falck til å åpne. DET er dyrt det. og låsen bli aldri den samme igjen...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: