Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 05:57

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Husbygging
InnleggSkrevet: 21 Des 2015, 22:10 
Avlogget

Jeg skal snart bygge meg hus og lurer på om dere har noen tips til det meste egentlig? Jeg lurer på hva dere savner i deres hjem og hvordan dere skulle bygd hvis dere skullet bygget nytt nå. Tenker da på alt ifra fyring, vannboring, planløsning, sikkerhet osv osv :)

Topp

Innleggets emne: Re: Husbygging
InnleggSkrevet: 22 Des 2015, 00:37 
Avlogget

My nyttig her: http://norsksurvivalforum.com/viewtopic.php?f=39&t=575

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2015, 00:47 
Avlogget
Brukerens avatar

fortell litt om området og tomtas beskaffenhet, da. kanskje vi kan finne på noe morsomt?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2015, 02:22 
Avlogget

Tomta ligger i et etablert boligfelt, med nærhet til Østmarka.
Ville i utgangspunktet ha utenfor et boligfelt, men det er ikke så mye å velge i da jeg også vil være relativt nærme Oslo og Lillestrøm.

Men tomten ligger på en måte i bakgrunn av boligfeltet og "stor" tomt på et mål. Jeg har sett for meg et område på tomta som jeg skap bruke til å dyrke blant annet poteter. Dette fordi det er det enkleste tror jeg og jeg har ingen erfaring med det.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2015, 02:26 
Avlogget

Det er forøvrig en liten bekk i bakkant av tomten. Var veldig liten vannstand når jeg var der for en tid tilbake. Huset kommer noen meter over denne så er ikke redd for flom. Ligger høyt over havet osv :)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2015, 04:01 
Avlogget

skipper skrev:
Jeg skal snart bygge meg hus og lurer på om dere har noen tips til det meste egentlig? Jeg lurer på hva dere savner i deres hjem og hvordan dere skulle bygd hvis dere skullet bygget nytt nå. Tenker da på alt ifra fyring, vannboring, planløsning, sikkerhet osv osv :)

Jeg har mange gode ideer for jeg har bygd hus og vet om alle fallgruvene :D

1. elektrikerregning jfr husmalen på antall elektriske punkter - dette er det alltid stor differanse på i forhold til hva man selv vil ha.
Du kan forvente en elektrikerregning som er om lag 80.000 kroner dyrere enn forventet før dere legger inn de ekstraarbeidene

2. Kjøkken - mål for guds skyld at det er 60cm + til komfyr. hos meg er den 59,2 og da funker få komfyrer der.
ikke ha vindu ved vasken da blir gardinene fulle av diverse søl ved vasking av servise.

3. ha god nok plass til kjøleskap

4. eget vaskerom til tøy

5. se over at murere får murt ned alt av varmekabler i gulvet før det er for sent.

6. se at elektrikere setter de elektriske punktene på rett plass.

7. to dusjer/badekar om du har mulighet til dette

8. god lagringsplass i huset.

9. store skråvinduer for å få inn lys i 2. etasjen

10. stort nok kjøkken...

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2015, 00:12 
Avlogget

Mye bra tips der!
Vet du forresten hva et stikk koster ferdig sånn cirka?
Jeg tegner huset selv, og har satt av veldig god plass til kjøkken. I tillegg til vaskerom med ekstra fryser og muligens et ekstra kjøleskap. Når det gjelder støping av gulv og kabler så gjør jeg dette selv, så jeg bør klare å huske å få ned noen kabler :)

Det er et av punktene jeg lurer litt på, lagring, hvor mange m2 anbefales det å ha tilgjenglig? Har tegnet et ''kontor'' hvor jeg har planer om å ha en guttebule, med ja, en kontorpult til litt arbeid, tv, våpenskap, jaktutstyr etc så får jo lagret en del her også :)
Skal jo også ha garasje hvor jeg kan lagre ting som ikke må ha det varmt. Her har jeg veldig lyst til å ha en snekkerbenk i tillegg til vedskjul. (det kan kanskje være ute, i forbindelse med ytterveggen?)

Når du sier skråvinduer, da regner jeg med at det er takvinduer det er snakk om? Dette har jeg ikke tegnet inn pr dags dato, men et godt tips!

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2015, 00:45 
Avlogget

Har bygget 2 ganger og det viktigste er å få totalpris på ferdig oppsatt hus fra snekkerne.
Snekkerne låser da prisen til ferdig produkt og har ikke lov til å øke prisen.
Da skal man ha en fremdriftsplan uke for uke, som betyr at man betaler pr uke for fremdriften.
Vannbåren varme med teknisk rom.
Ikke velg isopor den hvite, maur spiser dem opp :( Det finnes Isopor som er grønn som maur ikke spiser.
Man kan også isolere grunnmuren med lecka kuler.
Byggelån i byggeprioden.
Tommelfinger er når man bygger er at det vil koste 3 ganger bare for byggesettet for huset.

Ekstra strømkontakter, graving av tomt, eventuell sprengning, rørlegger, gulv, maling osv.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: