Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Nov 2017, 22:58

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 12 Nov 2015, 13:42 
Avlogget

Jeg er frustrert. Og sint. Og egentlig litt fornærmet.

Vi driver og rehabiliterer et stort, nydelig, gammelt hus, og nå er det vedovner og to piper som står for tur. Det er bare det at det er helt umulig å tenke som en prepper når en gjør dette. Hvorfor? Fordi det er så mange regler som jobber i mot oss.

1. Økonomi: det er forbudt å sette inn gamle ovner selv om de er hele, for nå skal alt være rentbrennende. Har du en gammel ovn, kan du bruke den, men bare dersom den ikke har sprekker. Er det ikke mulig å rehabilitere den, så må du kjøpe en ny, dum ovn, som er mye vanskeligere å fyre i, fordi den er rentbrennende. Det er dessuten regler som gjør at vi nå er pålagt å legge pipen i rør, som koster masse penger, vi snakker 150 000 for å rehabilitere to piper.

2. Antall ovner. Som prepper vil jeg gjerne ha et godt alternativ til strøm, i tilfelle strømmen ikke alltid er her. Siden vi eier 1000 mål skog, så er ved et godt alternativ, og det har de som bodde her tidligere skjønt, for det er ovner i alle rom! Men med dagens regler får vi ikke lov til å ha så mange uttak. Vi må derfor fjerne hele fire ovner fra huset vårt. Skikkelig teit, da jeg gjerne skulle sett at vi hadde vedovn i alle rom. På trass lar jeg ovnene bli stående "til pynt", så dersom SHTF, så får vi bare slå høl i pipa til dem.

3. Åpen peis: dette passer veldig bra til stilen på huset, til alderen på huset, og er kjempetøft. Kan grille pølser ved strømbrudd, og. Men vi får ikke gjort dette av to grunner: for å få nok varme, så må vi ha en vanlig vedovn ved siden av, og da blir det for mange uttak i denne etasjen. Det må nemlig være minst 30cm i mellom hvert rør, og det er ganske lavt under taket. Vi kan velge å ha peisinnstats, slik at peisen vil gjøre jobben til varmeovnen, også, men det finnes bare ikke peisinnsatser i dag som er fine og gamle. De er bare stygge og moderne, og dessuten små og pinglete. De som liksom er store, er ikke store i det hele tatt. Så vi får altså hverken innfridd størrelseskravet, eller utseendetkravet.

Så nå står vi i grunn med valgene: stygg, moderne peisinnsats som ikke er så stor, eller bare en vedovn og ikke noen peis.

Jeg lurer litt på hvorfor det er så innmari brannfarlig med en pipe som har stått i tohundre år, og som aldri har hatt en pipebrann.

Tar veldig gjerne i mot tips til hvordan jeg kan lage en stilig peis, evt med en stilig innsats, som er rentbrennende (for det må den være, så vi kan ikke kjøpe en fin, gammel en)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2015, 14:50 
Avlogget

Så hvis jeg forstår riktig: jeg har nytt funkis hun med ny, moderne ovn og peis.
Så mitt er nytt og stygt, og ditt er gammelt og fint?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2015, 17:07 
Avlogget

West skrev:
Så hvis jeg forstår riktig: jeg har nytt funkis hun med ny, moderne ovn og peis.

Hehe, neida! :lol: Huset ditt kler veldig godt en ny moderne ovn og peis! Alle moderne hus kler det, men mitt gamle hus kler ikke en sånn ovn, det blir fullstendig kræsj!

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2015, 20:56 
Avlogget

Vet feieren hva som har vert orginalt montert der?
Vis ikke hadde jeg bare gjort som man selv vil og latet som ingenting når feieren kom :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2015, 22:16 
Avlogget

150 høvdinger for å fikse to piper?! :o

Jeg bor i et sveitserhus fra 1913, med én pipe med enkel tegl - mao., ikke godkjent, fordi det skal være minst 2 tegls bredde i etasjeskiller osv.

Vi fikk ordnet pipa ved å sette inn innerrør-elementer (de trés inn ovenfra), og det kostet rundt 20 høvdinger for en pipe i et 2etg. hus.

Det er ikke bare pipebrann som er problemet i gamle piper... Er det enkel-bredde med tegl i pipa mellom etasjene er der fare for brann i gammelt, knusktørt treverk - og ikke minst - mørtelen mellom teglene er nok ganske røten etter så mange år... Tenk røykforgiftning...

Man får da fine rentbrennende ovner som sér litt gammeldagse ut da? - og er greie å fyre i. Jeg har f.eks enDovre 45CB.
:)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2015, 22:47 
Avlogget
Brukerens avatar

"litt" gammeldags er ordet. Den der ser jo ikke ut i måneskinn...originalen er vel fra 1940 eller så.Har hus fra 1700-tallet, med ovn som har stått der siden...tja, har ikke fått datert den ennå, men den er gammal som fy.

Har vurdert å sette inn en Masseovn i hvitpussa tegl (100.000) men til da blir den gamle ovnen stående.

Påbudet om rentbrennende ovner gjelder forøvrig ikke ovner produsert før 1940 i kulturhistorisk miljø, dvs. gamle hus. http://www.klikk.no/bolig/inspirasjon/article887786.ece

så bare smell inn en gammal etasjeovn, du. Og om du i tillegg skaffer en Bjønnovn fra Drammen Jernstøberi, så er den rentbrennende som noen, og produsert på 20-tallet.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2015, 09:32 
Avlogget

Tulla skrev:
West skrev:

Hehe, neida! :lol: Huset ditt kler veldig godt en ny moderne ovn og peis! Alle moderne hus kler det, men mitt gamle hus kler ikke en sånn ovn, det blir fullstendig kræsj!

Jeg håper du forstod at det bare var en fleip.

Jeg er mer enn gjennomsnitt interessert i arkitektur og interiør (ja tro det den som vil om en "macho" militærmann). Hadde jeg ikke hatt den jobben jeg har hadde jeg nok med 99% sikkerhet vært arkitekt. Mye av huset mitt og hytta mi har jeg designet selv. Faktisk så bra at hytta jeg tegnet nå er blitt en standard modell hos en av hytteprodusentene i Norge.
Men nok av selvskrytet :D

Det jeg ville frem til at er at jeg selvfølgelig vet og skjønner at forskjellige typer hus, byggestil, tomter, interiør etc spiller på lag for å ha et flott hjem. Hadde jeg f.eks overtatt familiens gamle gård så ville jeg overhode ikke hatt noe annet en 3 etasje gammel Jøtul, og en grue på kjøkkenet. Men her i funkisboligen er det noe helt annet som fungerer.

Jeg håper du finner en bra løsning for jeg har veldig sansen for det prosjektet du her forsøker å få til. Og forhåpentligvis litt billigere en prisen du er blitt forespeilet nå.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2015, 00:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Usj.... Ser dette kan bli et problem for meg og.

Gamlehuset fra tidlig 1900 har to piper, med to uttak per pipe i hver etasje. Problemet med den ene pipen (som er ødelagt), er at den står bokstavelig talt på stuegolvet. Så for å få den bygd opp igjen må vi sage hull i bærende bjelker og sette opp flere støttestolper, for så å mure hele driten opp igjen fra kjelleren av. Er veldig usikker på om vi får bruke så mange ovner. Er masse gamle pene ovner i huset, noen i bruksstand, andre delvis ødelagte og bare til pynt.

Er også helt enig i at de moderne ovnene som selges ser dødelig stygge ut med det glassvisiret og dilldallet. Ikke minst at de nesten ikke holder et tiår før de faller fra hverandre, som alt annet moderne ræl i bolighus.

Har vurdert å sende den ene fireetasjes ovnen vår til restaurering (vet det er en fyr på østlandet som totalrenoverer ovner til "opprinnelig" standard), om jeg noen gang får råd.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2015, 02:00 
Avlogget

Det er en i stjørdal også tror jeg, mener han selger restaurerte ovner på finn så detgår ann å søke der. Mye fine gamla ovner på finn, ferdig restaurert med pris deretter eller nesten gratis med behov for noen timer fussing og et par tuber ovnssverte.

Selv har jeg nylig oppgradert til en dovre 510CB, rentbrennende og brukbart design. Fikk den brukt på finn (gratis mot henting), litt ovnssverte og fiks på ramma til ildstenene så er den god som ny! Totalsum under 600 kroner, inkludert adapter lit røykrøret og litt småting. Det krevde litt tilvenning å gå over til rentbrennende, men nå går optenning lett som en lek og jeg holder jevn temperatur uten uten serlig innsats. Fra å bruke 3-4 sekker ved om dagen er jeg nå nede på litt over en sekk, og holder mye jevnere temperatur enn før.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2015, 09:26 
Avlogget

Strelok skrev:
Er også helt enig i at de moderne ovnene som selges ser dødelig stygge ut med det glassvisiret og dilldallet. Ikke minst at de nesten ikke holder et tiår før de faller fra hverandre, som alt annet moderne ræl i bolighus.

Nå synes jeg personlig at det var et flåsete og lite begrunnet innlegg. Litt usikker på om du mener det som står der eller om det er en liten fleip.

For det første så finnes det "vanlige" utseende ovner også til salgs i dag. Man trenger ikke kjøpe en moderne eller funkis-utseende ovn. Utvalget er utrolig stort.
At disse skulle ha dårlig holdbarthet? Nei, det tror jeg ingenting på.
At hus skulle være dårligere i dag enn før? Absolutt ikke med dagens byggestandarder.
Jeg kan garantere at mitt passiv hus i funkis stil med halvmeter tykke vegger som står bygget på fjell kommer til å stå til Dovre faller.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2015, 17:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Er kåken bygget etter TEK-10 standard? Med aktiv ventilasjon? Har du backup på strømforsyningen? Moderne, heltette hus er nesten avhengige av vifter for å ta ut fukt. Ved strømstans blir all fukt værende i huset og fører til muggvekst. Ingen hus står til Dovre faller, men mitt hus har i alle fall 200 års forsprang.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2015, 19:09 
Avlogget

Jeg er ingen bygningsingeniør. Har ikke begrep om hva byggestandarder heter. Og ikke er jeg interessert i lære om det heller egentlig :D
Har en svoger derimot som er ingeniør innen bygg med 30 års erfaring. Han gjorde alt for oss når vi bygget så jeg er 110% sikker på at alt er bygget i henhold til riktige standarder.

Skal ikke få vedovn tråden mer off topic om husdiskusjon, men der ikke nødvendigvis alt som var bedre før. Det var poenget mitt :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2015, 18:28 
Avlogget
Brukerens avatar

West skrev:
Strelok skrev:

Nå synes jeg personlig at det var et flåsete og lite begrunnet innlegg. Litt usikker på om du mener det som står der eller om det er en liten fleip.

For det første så finnes det "vanlige" utseende ovner også til salgs i dag. Man trenger ikke kjøpe en moderne eller funkis-utseende ovn. Utvalget er utrolig stort.
At disse skulle ha dårlig holdbarthet? Nei, det tror jeg ingenting på.
At hus skulle være dårligere i dag enn før? Absolutt ikke med dagens byggestandarder.
Jeg kan garantere at mitt passiv hus i funkis stil med halvmeter tykke vegger som står bygget på fjell kommer til å stå til Dovre faller.

Tja, kanskje litt flåsete? Blir litt svertet av mitt syn og erfaringer med å bo i nybygde leiligheter de siste ti årene. Er jo helt klart masse bra nytt, men det toppet seg like før jeg skrev dette innlegget da den nykjøpte leiligheten til min venn (fra 2008) må renoveres fordi noen av betongveggene får sprekker, vifteanlegget må rives ut grunnet fuktskader, piperørene lekker røyk og ovnens glass har sprukket. I den forrige leiligheten jeg bodde i (bygd 2005, bodde der fra 2010-2012) gikk varmekablene, stekeovn og kjøleskap, som alle var kjøpt mellom 2008-2010. Mener det er dårlig om slike ting ikke varer mer enn fem år.
Mener dette ikke er holdbar standard.

Er jo så klart mye bra kvalitet på varer nå til dags, men ikke alt. Statistikk på holdbarhetsdato har jeg ikke sett, kan hende jeg bare har feil inntrykk..

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2015, 13:35 
Avlogget

Ja det er vel ingen statistikk. Sannsynligvis var noen ting bedre før og heldigvis med teknologien er noen ting bedre nå. En kombinasjon av begge tenker jeg.
Ingen tvil om at godt, gammelt håndverk hvor en fagmann la sin sjel i arbeidet kan leve "evig".

Liten morsomhet (eller egentlig ikke) er at det ser ut som stekeovnen nå har klikket 11 dager før juleribba skal inn. 4 måneder over garantiperioden på 5 år. Litt typisk :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2015, 01:25 
Avlogget

Det var bygd for å vare Før. Det er all kjent.
Ettersom markedet vil svekke seg om ting
Varer I 10 år istedenfor 5.
Det er også idag nedpint så ille at det "akkurat"
Går, basert på utregninger og statistikk I forhold
Til Før da man gjerne dro på litt ekstra bare for å være
Sikker :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 1 gjest