Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 12:14

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Daryls hjørne....
InnleggSkrevet: 27 Jul 2015, 13:18 
Avlogget

Vel. Jeg har aldri vært noe særlig til å skrive dagbøker, logger, blogger og whatnot.
Men siden hodet begynte å jobbe med tanken om å dra preppingen litt lenger har jeg også fått et visst behov for å skrive ned litt, både tanker rundt temaet og rent praktiske ting. Om ikke for noe annet, så i allefall for min egen del. Sååeh.., stikk i strid med tanken om lav profil og opsec fant jeg ut at jeg like gjerne kunne starte en slags prosjekttråd her inne, og bruke det som min egen lille logg.

Hvem er så jeg?
Som sagt i presentasjonstråden en mann tidlig i førtiåra, gift og har to barn.
Bor i en enebolig i et eldre byggefelt et sted på det sentrale østlandet.
Teknisk utdannet, variert erfaring fra både inn og utland. Kan litt om mye, vært levende opptatt av jakt, fiske, fangst, villmarksliv og håndverk stort sett hele livet.

Preppetanken har gjæret og modnet i hodet et par års tid, fra å være en løs tanke om "hva->hvis" til å bli noen konkrete tanker om "hva->når".
Hva er det jeg skal forberede meg til? Vel, det spørsmålet har jeg ikke funnet noe svar på. Jeg har jo smugtittet på galningene i Doomsday Preppers, og det som ofte slår meg er at mange prepper mot en spesifik trussel, og bare den.
Med dagens samfunnsutvikling så er trusselbildet så komplekst at det i allefall i mitt hode er umulig å peke ut noe konkret og sannsynlig. Potensielle kriser kommer og går, og er glemmes raskt. Derfor føler jeg at det beste må være å være generellt godt forberedt , og så må man følge med på utviklingen og tilpasse seg underveis.
Det vil bli lite foliehatter, bunkerser, store lager med ammo og skyttere og piggtråd.
Men det vil bli en del low-tech, litt high tech, mye kunskap (eller rettere sagt søken etter kunskap) og mye prøving og feiling.
Budsjettet er svært begrenset, tidsperspektivet ikke eksisterende og motivasjonen er heller ikke alltid på topp.

Topp

Innleggets emne: Re: Daryls hjørne....
InnleggSkrevet: 27 Jul 2015, 13:40 
Avlogget

Reservert

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2015, 14:38 
Avlogget

Ting tar tid, og går i rykk og napp.
Det siste halvåret har gått med til helt andre ting enn prepping. Det er kun de større planlagte jobbene med bytte av vinduer og dører, instalering av varmepumpe og etterisolering av loft som har gått sin gang.
Men hodet jobber stadig med de mindre tingene også.
Pr i dag har familien to ordinære biler på hhv 10 og 20år. Begge i god stand alderen tatt i betraktning. Men jeg ser et behov for en mere "preppervennlig" bil etterhvert. Nyere biler er helt uaktuelt av to årsaker: 1: Kvaliteten på¨nyere biler er ræva. 2: Vanskelig/umulig å fikse selv.
Innkjøpspris, kvalitet, dele- og ekstrautstyrtilgang og fremkommlighet tatt i betraktning så var ikke valget så vanskelig. Så jakten på en Toyota Landcruiser LJ73 er i gang.

Fikk ad omveier tak i et par never med 5my filter til bruk på sprøyter. Tenkte jeg skulle få testet om det er mulig å filtrere en praktisk mengde vann gjennom de, eller om de vil tette seg med en gang. 5my stopper det aller meste av parasitter, men ikke bakterier og virus.

Har også bestillt noen munnbind i tilfelle pandemi/epidemi. Valget falt på 3M 1883 FFP3. Dette er kun førstelinjebeskyttelse inntil man kommer seg ut av et evt. høyrisikoområde.

Skal prøve å poste mer etterhvert, hvis jeg finner litt tid noe sted.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2015, 21:44 
Avlogget

Har et par slike på "lageret" i tillegg til åndedrettsvern.
kjekke til mye rart utenom "prepping" også.
http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/3M-PPE-Safety-Solutions/Personal-Protective-Equipment/Products/Product-Catalog/~/3M-Disposable-Chemical-Protective-Coverall-Safety-Work-Wear-4565-XXL-1-Bag-20-Bags-Case?N=7576202+8690968+3294529207+4294887378&rt=rud

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2015, 13:47 
Avlogget

Har vært inne på tanken.
Har notert meg modellen.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2015, 16:54 
Avlogget

PR-radio er litt tøft. Samtidig som det kan være nyttig.
Har derfor begynt researc rundt disse. Et enkelt apparat i bestilling. Satser på ei 5/8 antenne på hustsaket og pisk på bilen, men med brakett for feste av 5/8 på den også. Vi får se.
Dette blir low-budget som alt annet, så det blir brukt utstyr og heimesløyd. Antennene var overraskende rimlige...

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2015, 22:59 
Avlogget

Hva er PR radio?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2015, 16:03 
Avlogget

CB radio, PR radio, PR27 radio.
Lisensfri radio i 27Mhz båndet.
http://radiosalg.com/index.php?main_page=index&cPath=3

Det er også en langre tråd om dette ett eller annet sted her på forumet.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: