Vel. Jeg har aldri vært noe særlig til å skrive dagbøker, logger, blogger og whatnot. Men siden hodet begynte å jobbe med tanken om å dra preppingen litt lenger har jeg også fått et visst behov for å skrive ned litt, både tanker rundt temaet og rent praktiske ting. Om ikke for noe annet, så i allefall for min egen del. Sååeh.., stikk i strid med tanken om lav profil og opsec fant jeg ut at jeg like gjerne kunne starte en slags prosjekttråd her inne, og bruke det som min egen lille logg.
Hvem er så jeg? Som sagt i presentasjonstråden en mann tidlig i førtiåra, gift og har to barn. Bor i en enebolig i et eldre byggefelt et sted på det sentrale østlandet. Teknisk utdannet, variert erfaring fra både inn og utland. Kan litt om mye, vært levende opptatt av jakt, fiske, fangst, villmarksliv og håndverk stort sett hele livet.
Preppetanken har gjæret og modnet i hodet et par års tid, fra å være en løs tanke om "hva->hvis" til å bli noen konkrete tanker om "hva->når". Hva er det jeg skal forberede meg til? Vel, det spørsmålet har jeg ikke funnet noe svar på. Jeg har jo smugtittet på galningene i Doomsday Preppers, og det som ofte slår meg er at mange prepper mot en spesifik trussel, og bare den. Med dagens samfunnsutvikling så er trusselbildet så komplekst at det i allefall i mitt hode er umulig å peke ut noe konkret og sannsynlig. Potensielle kriser kommer og går, og er glemmes raskt. Derfor føler jeg at det beste må være å være generellt godt forberedt , og så må man følge med på utviklingen og tilpasse seg underveis. Det vil bli lite foliehatter, bunkerser, store lager med ammo og skyttere og piggtråd. Men det vil bli en del low-tech, litt high tech, mye kunskap (eller rettere sagt søken etter kunskap) og mye prøving og feiling. Budsjettet er svært begrenset, tidsperspektivet ikke eksisterende og motivasjonen er heller ikke alltid på topp.
|