Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 12:28

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 48 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: O jul med din gle.. pff.
InnleggSkrevet: 02 Nov 2014, 12:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Det interessante hadde vært om den norske kirke hadde medlemsavgift, eller om de meldte ut alle så folk aktivt måtte melde seg inn. DA hadde vi fått sett reelle tall.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2014, 17:39 
Avlogget

Å melde seg ut av statskirken krever en aktiv handling, og desverre har det vist seg noe man må gjøre fler ganger også...
I tilegg har man alle de som gir blanke... så statskirkemedlemskap kan i liten grad legges til grunn for hvorvidt vi er en kristen nasjon eller ikke i annet en ord...

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2014, 19:46 
Avlogget

Kristen eller ikke, man kan ikke nekte for at det norske samfunnet og lovverk er basert på et kristent livssyn.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2014, 19:55 
Avlogget

Med forrige innlegg så mener jeg dagens samfunn.
Det er sant som tidligere nevnt at det var feiring midtvinters før kristendommen kom også. Men det var vel praktisk å konvertere de tradisjonene som allerede eksisterte da landet ble kristnet.
Nå til dags strides forskerne om hvilket år Jesus ble født ved å studere beskrivelser av stjerner, for så å lage modeller som viser når himmelen så slik ut. Det er vel snakk om flere år +/- år 0 hvis jeg ikke tar feil, og da skal det jo godt gjøres å påstå at han ble født akkurat 24. desember.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2014, 21:37 
Avlogget

Skogtroll skrev:
Kristen eller ikke, man kan ikke nekte for at det norske samfunnet og lovverk er basert på et kristent livssyn.

Akkurat det er jo helt sant, og kanskje ikke eng gang spesielt dumt...

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2014, 01:10 
Avlogget

Kanskje jeg bare er vanskelig, men:

Nå har vel det norske samfunn, lovverk og i og for seg kristent livssyn forandret seg en hel del i de 1000 årene de har "minglet"

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2014, 10:46 
Avlogget

West skrev:
Tallet er fra norske Wikipedia.

Og selv om det sikkert ikke er helt korrekt så tviler jeg det går 4 mill skjulte ateister her som ikke gidder å melde seg ut av statskirka.

Men som det ble nevnt så er det kanskje en skrivefeil. Han mente kanskje seg selv.

Det koker vel kanskje litt ned til hva jeg mener "kvalifiserer" til å kunne kalle seg Kristen. For de av oss som leser boken så vil man fort se at det koker litt mer enn bare "tro", men livsførsel. Da blir det veldig feil å slepe inn "hedenske" tradisjoner som Juletre, Påskeharen osv. "Veldig koselig" for mange, men det har ingenting med Bibelen å gjøre.

" Du skal ikke ha andre Guder enn meg ". Regner med de aller fleste har blitt tvunget igjennom søndagsskole eller hat noe KRLE fag på skolen.

Dette var en STOR digresjon.

Nå til poenget. West har forøvrig et av dem. Selv om jeg har vært medlem av et annet trosamfunn hele mitt liv måtte jeg selv 2 ganger melde meg skriftelig ut av Statskirken. Vi var på stadiet der man vurderte å hyre inn advokat.

Hvorfor sier jeg at de fleste er ateister?

Majoriteten er jo kun innmeldt for å få konfirmasjonspengene av bestemor. Så forblir man i statskirken siden fordi det er "tiltak" å melde seg ut. Og fordi mange ønsker seg et Kirkebryllup fordi det er "Tradisjon". Du må vel være medlem av statskirken fremdeles for å ha krikebryllup?

Jeg kan si at majoritenen tror ikke at Gud finnes. Da kan man ikke være kristen. Gud ikke finnes = Ikke kristen -> Ateist.

Hvordan kan du påstå dette Gullars? Jo, jeg er medlem av et trosamfunn som banker på døren din en gang i året for å snakke om bibelen. Nei, jeg er ikke mormoner så det er nok de andre :mrgreen:

Mine erfaringer over år er at flere og flere jeg møter sier rett ut at de ikke tror på Gud. Det er et av de første spørsmålene jeg spør mennesker som jeg ønsker å forkynne for.

Fra matematikken husker jeg læreren sa følgende: "Det er 3 løgner; Ekte løgn, hvit løgn, og statestikk! "

http://www.gammel.kirken.no/?event=dolink&famID=3173

Her er linken til å melde seg ut forøvrig. Om dette kunne blitt gjort på Minside, på samme siden som selvangivelsen hadde nok flere "giddet" å vise hva de faktisk tror på. Og man ville fått litt mer reelle tall.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2014, 12:41 
Avlogget

Gullars skrev:
Majoriteten er jo kun innmeldt for å få konfirmasjonspengene av bestemor.

Jeg kan si at majoritenen tror ikke at Gud finnes. Da kan man ikke være kristen.

Slik må underbygges av fakta.

Er det din antagelse at majoriteten kun er innmeldt for konfirmasjonspenger eller har du tall som forklarer dette?

At mange gjør det? Ja, helt sikkert. Men derfra og til det å kalle det majoriteten går jeg ikke med på uten videre.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2014, 13:23 
Avlogget

Her høres det ut som man må sete opp vakttårnet sitt ja...

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2014, 15:23 
Avlogget

West skrev:
Gullars skrev:
Majoriteten er jo kun innmeldt for å få konfirmasjonspengene av bestemor.

Jeg kan si at majoritenen tror ikke at Gud finnes. Da kan man ikke være kristen.

Slik må underbygges av fakta.

Er det din antagelse at majoriteten kun er innmeldt for konfirmasjonspenger eller har du tall som forklarer dette?

At mange gjør det? Ja, helt sikkert. Men derfra og til det å kalle det majoriteten går jeg ikke med på uten videre.

Det er vel ikke værre enn å spørre en 10-20 stk unge som skal konfimeres seg hvorfor de gjør det. 9/10 av gjør det nok utelukkende for pengene. Så har man kanskje den ene som gjør det fordi vedkommende har en kristen tro.

http://blogg.bt.no/btbatt/2013/06/08/patvunget-konfirmasjon/ Press er også et virkemiddel. " Enten konfimerer du deg kristelig ellers så går de 10 000 kr til foreningen for herreløse katter." :mrgreen:

Kan jeg dokumentere dette skikkelig West. Svaret er NEI. Men jeg tror nok om du spør litt rundt så får du nok svaret. " Fordi jeg ville ha mer penger".

Filbert: Har ikke alle et slikt i hagen sin? :o

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2014, 11:54 
Avlogget

Gullars har helt rett. Husker selv godt hykleriet rund de som skulle konfirmeres i min klasse. De som "måtte" konfimeres i kirken (og teologisk sett er det kun kristne som kan "konfimeres"-< i.e "bekrefte") gjorde dette pga bestemødre holdt igjen 10k lappene om de ikke gjorde det. Samma så jeg hos mine søstres venneflokker, min samboer har akkurat samma erfaringer, hennes yngre kusiner hadde samme historiene og det samma har de aller fleste man spør om dette.

Dette holder i massevis som "bevis" for min del. Det eneste "kristne" folk holder på med i dag er den latente seksualmoralen samt en vag usikkerhet knyttet til 1800 ny-vekkelsesholdning til alkohol.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2014, 12:38 
Avlogget

Dette her har sporet av skikkelig, hvor ble det av de bærekraftige julegavene og de smarte triksene for å holde forbrukspresset i tøyle?

Finnes det en moderator som kan flytte dette til et sted der det passer bedre å diskutere politikk og samfunnsutvikling? Jeg ser på deg, Filbert, ettersom du var med på dette her!

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2014, 20:53 
Avlogget

Jepp. Ingen hensikt å disktuere religion videre :-)

Konfirmanter utgjør vel knappe 1% av befolkningen så å bruke en gjeng 15 åringer som representanter for nasjonen blir litt ... merkelig?

Et religiøst standpunkt vil de fleste ikke kunne ta før de selv er voksne nok til å vurdere for og mot.

Uansett, jula gleder jeg meg til. Fantastisk tid. Her i huset kommer ikke noe julepynt etc inn før enten første søndag i advent eller 1 desember. Juletreet hentes inn og pyntes 21 des etter tradisjon fra konas side av familien.
Pakkehysteri er det og det sier jeg hvert år, men vi kommer dessverre ikke unna den fella i år heller ser det ut som.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2014, 21:10 
Avlogget

Poenget mitt West var at folk blir liggende inne i Statskirken etter endt kristelig konfirmasjon. Dvs statestikken blir jukset med.

http://no.wikipedia.org/wiki/L%C3%B8gn,_forbannet_l%C3%B8gn_og_statistikk

Igjen, en digresjon.

Jeg jobber det jeg kan av overtid og hygger med med extra pengene alle andre bruker på julegaver.

Å være den som tar skiftene i Julen og Romjulen gjør en til en utrolig populær person. Og enda mer penger for å jobbe helligdager og inneklemte dager.

Youtube og kaffe dager. 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2014, 23:49 
Avlogget

Hva med frø som en gave?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 48 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support