Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 12:10

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 48 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: O jul med din gle.. pff.
InnleggSkrevet: 30 Okt 2014, 23:04 
Avlogget

Ifjor kjøpte jeg lifestraw (personlig vannrenser) til de voksne.
Med den begrunnelse at dette var noe alle burde ha med seg på fjellturene.

Liiitt skeptisk til å begynne med, :lol: men det gikk fort over når de forsto at filteret var mye lettere enn x antall liter vann i sekken.
Ser også at flere har lagt sitt vannfilter i bilen.
You never know..... :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2014, 13:19 
Avlogget

Er nettopp hysteriet som er problemet. Når ble det ett problem å gi kun en gave til jul? En gave med mening, eller noe barn virkelig ønsker (eller trenger). Det er ikke uten grunn at folk nedbetaler julegaverkjøpene gjort med kredittkort uttover nyåret.

Lifestraw ja, synes jeg ser meg selv gi det bort til folk hvis eneste gang de reiser utenfor Ring 2 er å ta flytoget til OSL for sydenturer og i syden trenger man ikke vann, da ølet er vitterlig svært billig.. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2014, 15:41 
Avlogget

Hvorfor feirer folk i Norge Jul egentlig? Majoriteten anser vel seg selv som ateister.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2014, 16:47 
Avlogget

Jul er en tradisjon som jeg tviler på vil forsvinne. Det er mange grunner for å feire rundt juletider. Solen snur, julefeiring er og en kapitalistisk feiring, jul er når familier samles og man har gode stunder med familie og venner, jul er og til minne om st. nicholaus som var en kristen helgen og biskop som gav presanger til fattige.
Mye kan sies om jul. Men om man tar vare på de gode verdiene som jul innehar så er det ikke så galt. Man velger jo selv om man vil være med på kjøpehysteriet eller om man vil ha fredelige stunder med familie og skape gode minner.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2014, 17:19 
Avlogget

Jeg ser den Mr I. Dog ikke en særlig kristen høytid. Mer en Romersk høytid. Fint at folk er litt ekstra gavmilde og familien samles, men at dette ikke skjer resten av året er vel kanskje et tankekors for resten av året.

Tror kanskje nordmenn, inkludert meg selv, kunne hat godt av en Ramadan en gang eller to i året. Kjenne litt på sulten, og sette pris på maten. :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2014, 17:58 
Avlogget

Jeg har sett hvordan muslimer har det og Ramadan er nok ikke så ille som vi skal ha det til. Rett etter solen går ned, så kjører de på med en haug av mat. Gjerne rundt 4000kcal og spiser hele natten så mye de kan før solen står opp igjen. I tillegg er det nok mange unge muslimer som gjør det fordi det er tradisjon og ikke fordi de egentlig vil. Men de tenker så klart på at det lønner seg å være tro til den islamske tro for at de ikke skal falle i unåde hos sine foreldre og familie for øverig. :)

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2014, 22:28 
Avlogget

Jeg synes ikke argumentet med ordet "tradisjon" er godt nok. For det er enorme markedskrefter som holder "juletradisjonen" i gang med endeløs mas om "perfekt jul", med start i oktober måned. Det er 1 november i morgen og julesnopet og julebrus har allerede vært i butikkene nå i noen uker og IKEA starter opp med julepyntsalget. Folk flest lar seg lure med, godt hjulpet av masete barn påvirkert av reklame, som bare må ha trailerlass med gaver.

Norge har tradisjoner, og det heter åsatru. Den funket mer enn godt nok i tusenvis av år før kristendommen og senere kapitalismen tok over de gamle gudenes plass. 22 desember er vintersolverv, og en logisk ting å feire, historisk og biologisk.

Den moderne jula slikt vi har det i dag, er essensen av problemet med samfunnet i dag. Bruk og kast mentalitet satt i effekt og kapitalnæringen gnir hendene hele veien til banken.

Som prepper har jeg også blitt litt politisk grønn av meg, kommer litt naturlig mener jeg, og jeg får en dårlig følelse av å bidra til materialjaget. Jeg føler at hvis man absolutt forventer å få gaver, bør dette begrense seg til noe enkelt og gitt av omtanke, men problemet oppstår nå barnet i huset skal vokse opp med at det naturlig å få hauger med gaver hvert jul. Kort og godt så saboterer "julefeiringen" barneoppdragelsen, og gir en feilaktig bilde av hva verden har å by på.

For meg så er det enkelt, jeg verken ønsker eller trenger noen kostbare gaver, ei heller trenger jeg mere juggel. En flaske vin kanskje, eller en kinobilett er ok. For samboeren så sitter det nok langt inne å kutte ut gaver, da hun er vant til ett vanvittig overflod, og det samma er svigerfamilien. Jeg har snakka med guttungen om "ting", og han har aldri vært vanskelig når vi går innom en leketøysbutikk, ikke er det mas om å få ting, kanskje dette kommer etterhvert, eller kanskje har jeg lykkes litt med å stagge forventingspresset om å få alt mulig plastskrot?

Jeg har vært litt skeptisk til alt dette før, men det er først med en snart fireåring i huset som gjør at jeg ikke vil gå i fella med en "vil-ha-alt-unge", slik som du ser på gata hylende, grinende og kravstor.. Det blir helt enkelt ett stort personlig nederlag for meg om han utvikler seg slikt grunnet dårlig påvirkning fra folk rundt oss som nekter å etterkomme *hint* om begrensning av gaver.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2014, 23:21 
Avlogget
Brukerens avatar

+1 til hugthemtrees.

Spørsmålet er hva som gjør folk lykkelige. Jeg tror ikke folk blir særlig lykkelige av å stresse rundt for å finne julegaver til alle og ha dårlig samvittighet for at man ikke gir "nok" etc.

Jeg tror folk blir lykkelige av verdifulle, meningsfulle relasjoner til andre mennesker, av å jobbe og gjøre ting sammen.

jeg tror ikke enda et serviettringsett fra nille gjør folk lykkelige.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2014, 23:38 
Avlogget

Godt eksempel, Draugjeger. ;)

Gitt av preppergaver er uaktuelt, og juggel likeså, er vin i noen hjemmelaga poser ett greit alternativ. Alle i samboers familie er voksne nå uansett. Så har samboer noe å pludre med fremover. Diskusjonen rundt alkohol som gaver får vi heller styre unna.. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2014, 02:49 
Avlogget

Gullars skrev:
Majoriteten anser vel seg selv som ateister.

???
Regner med at det var sagt som spøk.
Bor i en av landets største byer, og kjenner ikke EN ateist.
Nyeste tall jeg finner er 83000 i Norge.
Kristne og muslimer utgjør vel over 90% av befolkningen.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2014, 09:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Tipper at "anser seg selv" skulle vært "er å anse som"?

"Stickin' feathers up your butt does not make you a chicken". Å tusle i kjerka på julaften gjør deg ikke til en kristen.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2014, 12:18 
Avlogget

West skrev:
Gullars skrev:
Majoriteten anser vel seg selv som ateister.

???
Regner med at det var sagt som spøk.
Bor i en av landets største byer, og kjenner ikke EN ateist.
Nyeste tall jeg finner er 83000 i Norge.
Kristne og muslimer utgjør vel over 90% av befolkningen.

Hvordan har du kommet frem til det tallet?

Husk også når du leser statistikken fra SSB på registrerte trossamfunn, så regnes det slik at alle som ikke er aktivt utmeldt av statskirken (Den norske kirke), eller innmeldt i annet trossamfunn telles som medlemmer der.

I 2004 og 2006 meldte statskirken inn mesteparten av norge, og man måtte aktivt selv melde seg ut.
Jeg, og heller ikke mine foreldre har vært døpt eller innmeldt i noe trossamfunn, og plutselig var tre generasjoner med i den norske kirke.

Dette oppdaget vi når vi meldte vårt andre barn inn i Human etisk forbund, og måtte for andre gang melde oss ut av statskirken.
Kort sagt. Tallet 90% er nok way up there.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2014, 20:24 
Avlogget

Jul er en førkristen høytid. Det passet bare så bra for den organiserte statbygde kristendommen å legge jesu fødsel til rundt den tiden for å ta over noen av de viktige og populære høytiden fra andre tradisjoner..

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2014, 23:47 
Avlogget

Filbert skrev:
Jul er en førkristen høytid. Det passet bare så bra for den organiserte statbygde kristendommen å legge jesu fødsel til rundt den tiden for å ta over noen av de viktige og populære høytiden fra andre tradisjoner..

And so say we all! (På godt norsk, Hør hør)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2014, 11:18 
Avlogget

Tallet er fra norske Wikipedia.

Og selv om det sikkert ikke er helt korrekt så tviler jeg det går 4 mill skjulte ateister her som ikke gidder å melde seg ut av statskirka.

Men som det ble nevnt så er det kanskje en skrivefeil. Han mente kanskje seg selv.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 48 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support