Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Nov 2017, 23:01

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 48 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: O jul med din gle.. pff.
InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 11:32 
Avlogget

Jeg er sikker på at jeg deler oppfattningen om jul og overfloden av gaver som hvert år skal deles ut med andre preppere her inne. Men hva gjør man når store deler av svigerfamilien forventer ett elderado av gaver under treet, voksne mennesker som allerede har "alt"? Gaver gis som kjent i dag fordi det er forventet og stresset som jeg også tror jeg deler med andre her inne er nok heller ikke ukjent for mange.

Lufter tanken med samboer om "bærekraftige gaver" i år. Kanskje hjemmelagde gaver til hverdagslig bruk? Svigers og den delen av familien ligger rakt motsatt på skalaen i forhold til prepping, så rene preppergaver er svært uaktuelt.

Regner med at andre her inne ser på alternative julegaver? Gode tips og råd mottas med takk:)

Topp

Innleggets emne: Re: O jul med din gle.. pff.
InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 12:30 
Avlogget

Dette blir ikke nødvendigvis bærekraftig, men det er et alternativ til rene materielle gaver.
Man kjøper jo stort sett det man har behov for uavhengig av jul og slikt, så jeg er enig i at man bør prøve å få ned det stadig økende jaget etter dyrere og flottere gaver.
I vår familie prøver vi å kjøpe en felles gave til alle, dvs at vi planlegger en ferietur. Det trenger ikke å være noen voldsomme greier, men en ferietur som alle i familien har glede av. Da blir julegaven til familien noe som vi kan glede oss til i lang tid i forveien.
Ikke at dette nødvendigvis blir billigere enn å kjøpe gave til hver enkelt, men jeg synes at vi får mer igjen for dette.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 13:38 
Avlogget

Spleiselag synes jeg også er en god løsning. Folk spytter penger inn i en felles gave til noen, så istedenfor flere små gaver blir det en stor. På den måten har jeg fått flere forskjellige bokserier opp igjennom årene, bokserier som blir litt vel dyre hvis en skulle ha kjøpt dem i gave til meg. Men når 6-7 stykken går sammen og kjøper hele serien bli det en mer fornuftig pris pr hode

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 13:46 
Avlogget
Brukerens avatar

I familien pleier vi å kjøpe noe fornuftig som de andre trenger, f.eks en kopp, en kniv o.l.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 13:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Vi har sendt melding til hele familien om at jeg og kona ikke vil ha noen ting og at vi heller ikke kommer til å gi noe til voksne folk.

for ungene avtaler vi hva de skal få så de får noe de trenger og vil ha og ikke noe ræl.

Da vi sendte melding i sin tid ble det mye "men---men...". så ga det seg.

Mindre stress for alle og hyggeligere jul er resultatet.

Jeg gir veldig skjelden gaver men når jeg gjør det er det som regel noe fornuftig eller en opplevelse.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 15:11 
Avlogget

Feirer ikke Saturnalia. Problem solved ;)

https://www.youtube.com/watch?v=JKt5qCU6lvo Sheldon Cooper i Big Bang Theory forklarer Julen på 1-2-3.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 16:37 
Avlogget

Men saturnalia bør jo feries.... Og Draugis får gave, selv om han ikke vil ha ;)
Vi skal tone ned litt i år, men helt bærekraftig blir det nok ikke.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 16:42 
Avlogget

Skal man alikvel kjøre en hedensk skikk kan man like greit gå "all in" og kjøre Vikingenes " Midtvintersblot ". :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 18:09 
Avlogget

Lettere sagt enn gjort;) For min del må den "moderne julen" gjerne avskaffes og erstattes med midtvintersblot.

Synes Draugjeger sin opplegg med å si i fra at man ikke handler gaver til voksne, men kun til barna, er en god ide. Jeg spår trøbbel om vi forsøker en slik gjennomføring her.. Når det kommer til ungen så hoper lekene fort opp da alle og enhver skal kjøpe gaver til bursdag og jul, samt hver gang de passerer noe i butikken "som hadde vært morro å gi"..

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 18:59 
Avlogget

Det er nå fortsatt ikke noe galt i å gi, og også å gi etter evne. Men det er hysteriet rundt det som jeg ikke er så glad i lengre...

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 19:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er en skikkelig julegave-entusiast, men jeg tenker som flere her at det finnes måter å gjøre det på som ikke involverer å kjøpe masse skrot.

Jeg prøver å lage så mange gaver som mulig. Ifjor kjøpte jeg vel tre-fire gaver, resten var hjemmelagde. Blandt annet sydde jeg et forkle, et salunderlag(sort med batman-logo; ja det var drittøft), strikket og tovet såler som jeg gav bort sammen med en fin linpose med "turopptenning" av tørket never, gav bort hjemmelaget syltetøy og saft i fine glass, lagde en reisescrapbok til ei som skulle på tre månders rundreise i asia, broderte grytekluter(nei ikke til bestemor; brodert med Mario "1Up" sopper), hjemmelagde bivokslys, nålebundne sokker og pretensiøst nok tre akvarell malerier jeg hadde laget. Det kan være dette er sosialt akseptert delvis fordi jeg er ung og gradvis har økt antall hjemmelagde julegaver over mange år; men folk virker fornøyde :)
Prøver hvert år å utvide med nye håndarbeidsformer, det er en god unnskyldning for å prøve å lære noe nytt. Det beste stedet for inspirasjon til hjemmelagde gaver er ubestridt Pinterest.

Jeg ser folk som annonserer på fb at de ikke vil ha og ikke kommer til å kjøpe julegaver i år. Det er jo også helt ok; men personlig storkoser jeg meg så med å prøve å finne på/finne ting til folk at jeg ikke kommer til å gjøre noe lignende. En god gave sier; "jeg ser deg. Jeg skjønner hvem du er og jeg gir deg denne tingen som jeg tror passer til deg og fordi jeg har lyst til å gjøre det. "

Noen ønsker seg og gir bort penger til veldedighet, og det er jo hyggelig så lenge alle er med på at det er en allright ting. Å gi penger til israels venner på vegne av din venstreradikale sønn kan potensielt være en dårlig ide, men jeg tipper dyrebeskyttelsen, blindeforbundet og leger uten grenser er ok for de fleste. Å støtte leger uten grenser har forøvrig et egoistisk preppertilsnitt i forhold til spredning av epidemier.

Å gi bort et abonnement på et blad kan forresten være en god ide. Om det er "lev landlig" eller "jakt og fiske" er uvesentlig; men finn noe som passer til personen så de kan kose seg med det i året som kommer :)

Når du allikevel må bruke penger på ubrukelige ting; støtt bedrifter du liker. Matgaver er blitt ganske populært, og så med en kurv med ost fra HimSnikriOppiDalum og spekeskine fra en eller annen økologisk happypig-gård kan du støtte små lokale matprodusenter. "Kjøp og et" er bedre enn "kjøp og kast". Drikkevarer er også et alternativ, støtt et lite lokalt bryggeri? Bærekraftig, lokalt, små bedrifter og foretak, etc. Epla.no og bondens marked kan for eksempel være noe? Kast pengene dine på noen som fortjener dem.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 19:37 
Avlogget
Brukerens avatar

om noen vil gi bort abonnement på et blad med litt prepper-profil kan jeg anbefale "Effekt", et svensk miljø/klima/framtidsmagasin (http://effektmagasin.se/) eller magasinet "åter" (http://www.alternativ.nu/). Og du får nok en liten ting du også, filbert...

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 20:13 
Avlogget

Det viktigste med en gave, er at det er noe man gir av hjertet, med glede, etter evne. Ikke noe man følker at man må gi, eller krever at man får noe tilbake for.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 23:33 
Avlogget

Løpe rundt på kjøpesenter og hypermarked 1 uke før jul som en hodeløs kylling å kjøpe søppel som ikke betyr noe for verken deg eller den som får.. :cry: Men du får vertfall svidd av 500kr pr gave.
pff sier jeg også, liker jula, en av få ganger familiene samles.

Jeg har 4-5 gaver å gi.
Min andre halvdel har vel 15 gaver å gi.

Er hva man gjør det til, noe jeg husker fra barndommen.
Etter krigen fikk et barn en appelsin i julegave, barnet ble så hoppende glad at ingenting annet en appelsinen betydde noe resten av kvelden. Lykke...
I stor kontrast til i dag når vi pakker opp tøff ting, etter tøff ting, på rekke og rad, å får vi sokker så blir vi sure. :roll:

Ja til hjemmelagede gaver!
Legg sjela i det, la det som blir gitt bety noe, om det så er gratis,den gaven er mer verd en en ting til 2000kr.

Hjemmestrikket
Hjemmegrodd
Jaktet kjøtt
Hjemmelaget
"Hjemme"plukket, sopp, bær
Lokalprodusert, mat, bryggeri, snax
Veldedighet
Jeg inndrømmer å gi gavekort ganske ofte... :oops:

Leste i sta at Normenn bruker 50kr pr innbygger i snitt på Halloween-crap...
50kr pr hode, er MER en vi klarte å gi til TV-aksjonen 2014, inklusive regjeringens 35?mill. . . .

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 23:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Har begynt å gi lokale matvarer nå :) I fjor var det b.la lokal honning, gelè m.m.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 48 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support