Jeg starter en ny tråd, slik at man slipper å spore av i andre tråder.
Noen sverger til CB/Walkie talkie/ Privatradio, den gjør mye bra, og skal ikke ses ned på. Men den rekker ikke så langt, det er ikke til å legge bak en stein.
VHF/UHF, den rekker så langt du ser. Ser du 1mil, så skal du i teorien rekke 1mil. Mange kjøper Baofeng/PuFong etc etc radioer, og er super happy. Sitter på fribruk frekvenser, og pjatter. Det dere må huske på der, at De Baofeng radioene, er amatørradioer. Så hvis du blir tatt i å pjatte på fribruk frekvensene, så kan du faktsik bli straffet. På pmr, så er det 0,5watt som er lov å sende med. Baofeng, går ikke så lavt. En annen ting, er at noen av de fribruk frekvensene. Krysser med radioamatør frekvensene, så der har man faktisk bare lov å snakke noen få stakkerslige minutter, før du må vike for radioamatørene.
En tredje ting, er at de antennen som følger med de radioene der. De passer mellom 144-146 430-434. Argo, hvis du pjatter utenfor de områdene jeg skrev der, så brenner du utgangen på radioen. Pga swr, så du ender opp med å skade radioen.
Jeg personlig, er radioamatør, og tipser Post og teletilsynet. Om alle jeg hører, som ligger og pjatter på plasser de ikke har noe gjøre. Å gå på foreksempel jakt folket sine frekvenser, er like straffbart og ulovlig, som å gå på maritime frekvenser. Det er grunner, for at man tar radioamatør lisen, betaler de som eier jakt frekvensene, og tar VHF kurs.
Så når det kommer til de billige Kina radioene, ikke ta deg til rette. Du lager bråk for alle inkludert deg selv, det er kanskje ikke surt å miste en radio til 200kr, men det er surt å få problmer med loven. FOr husk det, det er mange radioamatør som er så sure og lei av folk som bare tar seg til rette, at de går inn for å peile og gi beskjed til politi og Post og teletilsynet.
HF, det er der mange sier at all morro er. Her i Norge, er det 80m som blir mest brukt. Vær kveld, så ligger det en gjeng på 3.702. Har du en radio, som kan ta inn den frekvensen, lytt og plukk opp tips.
Ang radio, så kan du faktisk få det billigere enn å kjøpe nytt CB utstyr. Det er mange radioamatør klubber som gir nye medlemer utsyr, slik at de kommer på luften. Eller selger utstyr billig. Du kan få knall gode HF radioer, til 500kr og opp til 50.000kr hvis du ønsker det.
Kurs, du kan gå på kurs via en lokal klubb, eller du kan lage deg en bruker på
http://radiokurs.kursbase.net/ lese og ta oppgaver der, og gå opp som prevantist. Lisensen, koster 2000kr. Det betaler du 1 gang, så trenger du ikke tenke på det lenger.
Jeg har utstyr for ca: 4000kr, det inkludere 3 håndholdt radioer (VHF/UHF), en 2m mobil radio og en lav effekt HF radio. Alt kjøpt på engang? Nei, kjøpt etter behov.
Har vel hisset på meg noen folk nå, men det er bedre at dere får vite det. Og da kan ta et valg, om å være pirat, eller ikke. Det er ikke meningen å være en drittsekk, men ser at det er behov for folk å vite. At det er mange radioamatører som er rimelig sure og forbanna. Og jakter etter pirater. Og de tipser de som eier Jakt frekvensene og de som eier Maritime frekvenser.
Noe dere lurer på, spørr. Skal svare etter beste evene. Men kan mest sannsynelig finne svar.
Jeg kan ikke alt, jeg vet ikke alt, og husker feil inni mellom.