Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 05:53

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 62 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Radio/Samband etc etc
InnleggSkrevet: 15 Sep 2015, 16:50 
Avlogget

jok skrev:
Har en fastmontert i bilen, trur antenna er 120cm. Men bil til bil i fart er rekkevidden <1000m.

Nei, det var usedvanlig dårlig ja... Her ville jeg forsikret meg om at antenne og radio var i skikkelig stand. Spandér på deg et enkelt SWR/Watt-meter, og sjekk at alt er ok.

jok skrev:
Fordelen og ulempen med topcom og tilsvarende er antsall radioer ute blant "vanlige" folk.

Ja, enig der - pluss at rekkevidden er jo strengt tatt ikke allverdens med lovlige maks. 0,5W på så høye frekvenser. :) Jeg bruker selv de PMR radioene som hustelefon, og fant fort ut at å bruke en CTCSS/DCS sub-kanal var et must. Ellers så risikerer man å bli vekt midt på natta av en full morromann som tror han er i en spionfilm eller i krig... :mrgreen: (Og alt pjattet fra unger da... ;) )

Si ifra hvis du trenger mér hjelp med å finne ut av radioen/antennen i bilen. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

Innleggets emne: Re: Radio/Samband etc etc
InnleggSkrevet: 15 Sep 2015, 22:06 
Avlogget

Har vel denne antenna på bilen.

http://radiosalg.com/index.php?main_pag ... ucts_id=40

Tenker eg skal kjøpe meg et SWR-meter. ;)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 62 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support