Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 12:28

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 62 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Radio/Samband etc etc
InnleggSkrevet: 15 Jan 2015, 06:59 
Avlogget

Den midland-radioen jeg nevnte tidligere har batteripakke for både oppladbare og arktiske batterier som standard, og kommer i tillegg med et biladapter som lar deg koble til sigrettenner og ekstern antenne i en smekk.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2015, 08:10 
Avlogget

Når det gjelder håndholdte så anbefaler jeg Midland "Alan 42" det er denne jeg kommer til å skaffe meg på sikt :)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2015, 19:03 
Avlogget

Bra innlegg

Jeg bruker vhf i båten og UHF på jobb, og cb ellers. Det stemmer at en vanlig am/fm cb radio med 4 watt ikke rekker veldig langt drsom det ikke er skip. Er det skip har jeg snakket med folk i hele Europa på am som er veldig moro. Fordelen med cb er at du finner mange brukere, så om du vil kommunisere med mange og da spesielt på veien er cb veldig bra, jeg vil påstå på veien er det muligens mer nytte med cb.
Dersom du invisterer i en am/fm/ssb har du plutselig 3 ganger mer rekkevidde enn en uten ssb og du får mye bedre skip. Og i en krisesituasjon kan du trekke plomben og få over 400 kanaler med mye mer watt og du har en fantastisk rekkevidde. På en am/fm kan du kjøre en amp og snakke med Europa om det er en krisesituasjon for da bryter en heller loven om sendekraft enn å forvitre.
Radio amatør har mye mer rekkevidde på enkelte bånd stemmer godt, det er slett ikke dumt å ha dette det er sikkert. Men om en ikke har interessen for å holde på med dette, ja da er det ikke helt tingen. Da er en cb gjerne med ssb eller en amp liggende slett ikke dumt alternativ.

Så om en liker å holde å med radio er sikkert amatør tingen, men om ikke er cb fantastisk mye bedre enn ingenting. :)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2015, 23:16 
Avlogget

nå er jeg ingen ekspert, men lov om sendekraft har en funksjon. den er ikke bare funnet opp for legge unødige begrensinger. det ligger teknikse vurderinger bak. Så med for mye watt ødelgger du for mange andre, f.eks. med splatter og støy, og det er ikke det som gir deg den lange rekkevidden uansett, det er det kunnskap om sendeforhold som gjør.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Aug 2015, 11:52 
Avlogget

Filbert skrev:
nå er jeg ingen ekspert, men lov om sendekraft har en funksjon. den er ikke bare funnet opp for legge unødige begrensinger. det ligger teknikse vurderinger bak. Så med for mye watt ødelgger du for mange andre, f.eks. med splatter og støy, og det er ikke det som gir deg den lange rekkevidden uansett, det er det kunnskap om sendeforhold som gjør.

Ja, rekkevidden blir ikke bedre enn antennen og den's plassering. :) Effekt har jo selvfølgelig noe å si, men det folk glemmer mhht. watt, er; hvis du sender med 100 Watt, så kan det være flere langt borte som hører deg, og svarer - men når da de sitter med 4 Watt sendereffekt, så vil ikke du høre svaret! (sér bort ifra dx/skip her)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 14 Aug 2015, 20:16 
Avlogget

Det stemmer godt at du ikke får noe gratis.

Derfor er det en ide å trekke plomben, da får du 10 meter båndet for det ligger i CB apparatene, og med plomben ute på f.eks President Grant har du 10 meteren og 30 watt SSB rett i maskinen. Ja det er ikke lov, men om en må mayday så er det lov å bruke det en kan for å komme frem :) selvsagt må en ikke modifisere cb uten det er krise, er det krise ja da må en få tilkalle hjelp. Det er kun å klippe en kabel og flytte en jumper så er det et helt annet apparat en sitter med.

Loven om 4 watt og 12 watt er for at det ikke skal være for lang rekkevidde siden det er veldig mange brukere og da ville det bli kaos. Dersom det er krise og du sender mayday med amp vil mange høre det og kunne varsle om din posisjon :) det er forskjell på misbruk og bruk, så dette er noe en gjør i krise og ikke noe mer.

Kan tenke meg radioamatøren er i sjokk over at noen kan finne på noe så frekt, men det får bare være. Finner en radioamatør en flyradio og kaller opp på distress kanalen når han ser et fly for å overleve bryter han like mye loven men han overlever ikke sant.

Dersom en ikke synes radiokommunikasjon er veldig spennende er det ikke sikkert folk synes det er noe særlig å styre på med radioamatør sertifikat. Da er dette et alternativ for dem, for om en har en cb har en jo hvertfall en kommunikasjonsmetode om mobilnettet bryter sammen. For en radioamatør på VHF som mister repeateren er jo en brukt cb til et par hundrelapper i en skuff noe en kan bruke på 25 - 100km avstand med en god baseantenne et annet alternativ, og da kan han jo lovlig trekke plomben og gå ut på 10 meteren om han vil.

For min del med baseantenne på min President Grant lovlig rekker det hele det området det er tett befolkning i mitt fylke så jeg ser ikke vitsen med modding i det hele tatt for min del, men bor en grisgrendt ja da er det jo kjekt å vite at en kan rope lengre om en må. :)

På tur i skogen har jeg med min jaktradio med sikringskanaler, den er konge og akkurat hva en trenger der. Siden jeg har PPL kan jeg alltids ta med en flyradio om nødvendig, men det er unødvendig da søkelag bruker sikringsradio og lytter på kanal 1.
I båten er det en VHF med DCS, i bilen en CB og på flytur er det en flyradio :) hjemme er det CB og det er fordi jeg holder meg oppdatert på trafikk samt det er moro å treffe andre anonymt der, i tillegg er det skikkelig moro med skip :)

Dersom noen synes det er gøy å kontakte folk rundtom med kallenavn på en formell måte er jo radioamatør tingen, da passer ikke cb inn for der er det veldig uformelt og anonymt. Muligens en av de siste plassene en er anonym, joda du kan bli peilet det vet jeg, men de fleste har et kallenavn og hygger seg. Og vil du være helt anonym sender du fra bil i fart :)

I dag på vei til jobb kom sendingen på kanal 9 om hvor køen startet, en kjapp rundtur og jeg slapp unna bare det er verdt en cb i bilen for min del.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Aug 2015, 20:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Du beskriver da bare hva som kan gjøres i en nødsituasjon. Da kommer reglene om nødverge inn. Dette er like uproblematisk som nødverge i andre sammenhenger. Men akkurat dette feltet er litt mer teknisk komplisert enn de fleste andre. Men anvender man seg av nødvergerett må man være forberedt på å bli kikket i kortene i etterkant. Og er man fornuftig og samvittighetsfull er jo ikke det noe problem!

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2015, 10:04 
Avlogget

Håper dere lager en ferdig fiks tråd når dere kommer til enighet om hva som blir
Basic blant NSF :)
Som inkluderer håndholdt, bilmontert og stasjonære. Evt andre jeg ikke tenker på.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2015, 21:23 
Avlogget

Alt avhenger av hvilken pris en skal legge seg på, vdr felles samband, og ikke minst om folk vil ha antenner synlig...

Vhf eller Uhf: egen frekvens for NSF, bil radio og håndhilste samt en base til å ha I huset, ca 8000 kr og årlig avgift på ca 200 kr.

CB radio: bilradio, base radio og håndhilste ca 3500 kr

Man får hvert mer alene på vhf/uhf men det koster da mer I oppstart...

Topp

InnleggSkrevet: 14 Sep 2015, 23:37 
Avlogget

VHF/UHF trenger ikke gjøres så dyrt heller, du får mye greit fra kina for en rimelig penge. Det blir selvsagt ikke det samme som skikkelig kvalitet, men som "nødkommunikasjon" burde det fungere greit.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2015, 06:27 
Avlogget

Det jeg snakker om er hvis man skal ha noe som er stabilt og sikkert vdr vhf/uhf.

Jeg har prøvd ut noen forskjellige typer av de Kina radioene, og min erfaring er dual band radio løsningen, ikke har gode/stabile mottak forhold. Og en må ikke glemme at disse ikke er lov I Norge for folk som ikke har amatør radio lisensen

Det jeg har satt opp er lovlige løsninger, som en kunne brukt I fredstid og ikke kun I krise tid.

Her snakker jeg om en husradio -med tak antenne og strømforsyning, en bilradio løsning og en håndholdt løsning til 8000 kr ca, ja det koster mer en Kina løsning,

selv med Kina løsning så kommer man fort oppe I en sum på kr 2000 da man må kjøpe mer en kun selve radioen, man har behov for ekstern antenne, til både bilen og huset, og det er bra å ha en løsning der man ikke bruker batteri men direkte strøm og batteri kun som en nød løsning... er jo ikke vits med radio hvis den ikke skal stå på hele tiden :)

Det er også viktig å bli kjent med utstyr Før en krise situasjon og igjen er det dumt å holde på med Kina løsninger hvis en ikke får reel trening/erfaring.

Tenkt scenario: du har kjøpt Kina radio, en shtf situasjon oppstår. Frem med radioen, hvilken frekvens skal du rope/lytte på? Er det dekning for andre til å høre/rope deg opp der du der? Er utstyret ditt I orden?

Jeg har brukt ca 2000 kr på Kina radio, har 7 forskjellige, og det er en som merker seg som klart best og det er "pofung gt 1" men den er ikke lov å bruke I Norge slik den kommer levert. De andre jeg har prøvd er ikke stabile nok, ja de har mange flotte funksjoner, men det hjelper ikke da jeg ikke alltid får med meg oppropet... Med det så mener jeg at jeg har erfart det at jeg kan stå på samme plass og rope opp, alt høre og virker ok, men så 3 minutter senere høres ikke oppropet mitt I radioen, og det er en gjentagene erfaring, så kjøper du Kina radio, ikke kjøp dual band radio, personlig har jeg mye bedre erfaring med rein vhf og rein uhf radio.

Noe en også må tenke gjennom er hvor langt vil man at sambandet skal rekke?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2015, 07:41 
Avlogget

Har litt trøbbel med rekkevidden bil-bil med min CB radio, noen som har en god forklaring på det?
Hvor får man tak i en CB basestasjon og antenne til en grei pris?
Har eksprimentert litt med topcom, kjøpt på europris. Den ga overaskende god rekkevidde bil-hjemme. Dette er jo små og billige håndholdte apparater.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2015, 08:01 
Avlogget

Radiosalg.com og norworld.net selger radio utstyr til en grei penge :)

Topcom er greie radioer, men samtidig noe alle har tilgang på og kan lytte på...

Problemer bil -bil med cb radio, her er det avhengig av gode antenner. Har du bil radio eller håndholdt radio? Vdr cb.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2015, 08:29 
Avlogget

Når det gjelder CB i bil, så er det som Team M sier; en god antenne - og da kommer man ikke unna litt lengde på antenna. Og er det kupert terreng der du kjører, så vil en 1/4-bølgelengde antenne ha fortrinn fremfor 1/2 eller 5/8-bølgelengde antenner. Dette med bølgelengde på antenna gjelder óg for baseantenner har jeg erfart.

På bilen har jeg en redusert 1/4-bølge på 0,9 meter, og mot basen hjemme, hvor jeg har en 1/2-bølge GP antenne, så sliter jeg med sus og støy allerede etter 4-5km i moderat kupert terreng. Ved vogna mi litt inn i landet, hvor terrenget er mér kupert, har jeg rigget opp en selvlaget portabel 1/4-bølge, og mot bilen min der, så er det helt susfritt i alle fall 5-7km unna. (Har ikke fått testet mér enn det... :roll: )

Etter sigende, så bør man ha en antenne på minimum 1,7 meter på bil, skal man ha en 'god' antenne; dessverre, så er jo dét ofte både upraktisk og ikke så lite 'harry', men hvis det er god dekning som gjelder, så betyr vel ikke dét så mye?! :P

Edit;
Det er óg viktig å få justert SWR på bilantenna, ellers får mye av effekten bort. Hvis man har lav swr på bare noen kanaler, så bør man jo da holde seg der. (Evt. justere swr slik at den er lavest på de kanalene man bruker mest.)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2015, 11:19 
Avlogget

Har en fastmontert i bilen, trur antenna er 120cm. Men bil til bil i fart er rekkevidden <1000m.
Har og antenne til jaktradio montert på bilen, så "harry" faktoren er eg ikkje så redd for.
Fordelen og ulempen med topcom og tilsvarende er antsall radioer ute blant "vanlige" folk.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 62 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support