Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 05:52

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 62 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Radio/Samband etc etc
InnleggSkrevet: 13 Sep 2014, 01:07 
Avlogget

Mye kjekt å lytte på, på websdr :)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2014, 11:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Gøy med websdr, et alternativ til lunch-underholdning?

Noe tips til "artige" frekvenser?

EDIT: Litt "inspirasjon" her: http://en.wikipedia.org/wiki/Numbers_station

:ugeek:

Topp

InnleggSkrevet: 21 Sep 2014, 19:10 
Avlogget

Ikke sikkert denne passer inn her, men jeg prøver nå.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 13131.html

Kjenner det er blandede følelser, jeg ser poenget, men er bekymret for når dette spinner ut av kontroll.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Sep 2014, 23:53 
Avlogget
Brukerens avatar

gaaak...bra noen jobber med alternativene... https://secupwn.github.io/Android-IMSI- ... -Detector/

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2014, 02:41 
Avlogget

gray skrev:
Ikke sikkert denne passer inn her, men jeg prøver nå.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 13131.html

Kjenner det er blandede følelser, jeg ser poenget, men er bekymret for når dette spinner ut av kontroll.

Vurdere å kvitte meg med den smartmobilen jeg har, mye pga den er en tids tyv. Men også mye pga fler og fler app'er krever å ha tilgang til telefon samtaler, sms som går inn og ut, messenger til Facebook kan jo skru av og på kamera (mener jeg å huske), så det er mer og mer, som taler for å ha en "dum" mobil, og dumpe den smarte mobilen.

Greit at alle kan lytte på det som blir sagt på radio, og de forskjellige bånd.

Men når jeg ser og leser den artikklen der, så er jeg veldig glad at jeg har radio.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2014, 15:08 
Avlogget

Hei

Aller først.
Hvis total kunnskap om samband = 10 og total løs kunnskap = 0 så ligger jeg i området -5 sånn ca.
Så da kan dere basere svarene deres opp mot skalaen over :oops:

På taket mitt står det en antenne som ligner på den i linken under.
Den synlige forskjellen er at de tre som stikker ut til siden ikke står rett ut, men er vinklet 45 grader ned.

Tidligere eier av huset var nysgjerrig og jaktgal, så det skal visstnok engang ha vært en jaktradio i andre enden av ledningen hvor han kunne høre på jaktlagene rundt om i terrenget her.

http://radiosalg.com/index.php?main_pag ... d5c53698f6

Så til spørsmålene:

1: Jeg ønsker meg en basestasjon som kobles til den antenna på taket. Den må være så enkel at jeg kan betjene den (ref skala over)
Den må også kunne ha 12v lader (for fremtidige solcellepanel muligheter)
Rekkevidde 2-3 mil? Gjør ingenting om lengre.

2: En (flere etterhvert) håndholdt del som går overens med pkt 1.

Totalsum rundt 2-3 tusen.

Vet ikke hva dere evt trenger av mer info, men bare spør. Svar gjerne med linker til aktuelle muligheter.

//Bolla

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2014, 16:31 
Avlogget

Det kommer jo litt an på hvor lenge siden den tidligere eieren brukte den antenna... For en del år siden, så var jo ikke jaktradioer dét de er idag (144MHz/2-meter båndet), men walkie-talkier (27MHz/11-meter båndet) - så hvilken av de to båndene antennen din er til, er jo da ikke sikkert. Klarer du å komme deg opp til antennen og lest av evt. merke/modell på antennen, så kommer man jo lengre. ;)

Er det en jaktradio antenne, så er jo jaktradio registreringspliktige, og man må ha lisens fra jaktlag for å bruke de. Er det en walkie-talkie, så er jo de lisensfrie, og det er et greit utvalg av modeller tilgjengelig. Begge typer rekker greit 2-3 mil, hvis terrenget ikke er alt for kupért. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2014, 01:52 
Avlogget

Jeg har en midland alan 42 multi som jeg kjøpte for noen år siden. Genial liten radio, men dessverre er det lite å høre her så det er sjelden jeg bruker dem. Har hatt den montert på bilen med ei billig magnetfotantenne og koaks av tvilsom kvalitet, men når jeg får ny bil om en måneds tid planlegger jeg et bedre oppsett, forhåpentlig blir det mere å høre da.

Har også fundert på noe til å ha i leiligheten, men geografien og stedet jeg bor er milt sagt uegnet og jeg får ikke montert antenne på taket heller :( Tar gjerne imot forslag til hvordan jeg kan snike opp ei antenne på hustaket som ikke synes og fungerer greit...

En annen ide til et eventuelt prepper-nettverk kunne være å gå til SSB? Utstyret koster litt mer men etter hva jeg har forstått så gir det bedre rekkevidde og bedre muligheter for å oppnå kontakt med omverdenen via skip om en større katastrofe skulle inntreffe og man trenger nyheter utenfra. Siden SSB er relativt nytt i Norge burde det være mindre trafikk der...

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2014, 17:21 
Avlogget
Brukerens avatar

SSB?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2014, 17:28 
Avlogget

Single Side Band. En annen variant av modulering, som inntil for et par år siden ikke var lov å bruke i norge på CB. Har vert mye brukt i usa, og etter hva jeg har forstått gir det bedre rekkevidde og lavere strømforbruk enn AM/FM, men utstyret koster mer og lydkvalitet er dårligere. [url]http://no.wikipedia.org/wiki/Enkelt_sidebåndmodulering[/url]. Sikkert andre her som kan forklare det bedre.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2014, 23:46 
Avlogget

Kastet sammen en dipol i kveld, bare for morro :roll: To ledninger koblet til en koaks som går til radioen. Hang dem opp på veggen, men den er for kort så det ble en V-form. Tviler på at resultatene blir det helt store, men skal få tak i et SWR-meter og se om jeg får tunet den på et vis. Jeg bor på gatenivå i sentrum så jeg tviler på at det er mye å høre, men kan jo tenkes at jeg tar den med på en fjelltopp for å teste for morro.

Hvilke kanaler er det mest kjangs for å høre noe? Jeg bor i Trøndelag og nært E6 så lastebiler kanskje?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Nov 2014, 17:02 
Avlogget

Inverted V dipol er bra, da har du mulighet for å kjøre som vertikal polarisering uten så stort tap på horisontal/vertikal polarisering. Men beste er self å sette den vertikalt. Kanal 3 er av mange fortsatt brukt som som oppkall, men er ikke noen regulering på dette lenger. Er jo mest FM eller SSB som benyttes. Ellers er d en del fra 4x4 miljøet som bruker kanal 16 (4x4=..)
Og kanal 6, 10 fm og 11 am. Ik benytt kanal 23, den er satt av til fjærnstyring.
Lykke til og 73.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Des 2014, 14:14 
Avlogget

Da har jeg fått mere kjøtt på beinet vdr samband/radio og forsøkt litt.

Dette er da min egen rapport:

Test av Samband/radio 2014
Har nå testet CB radio stasjonær og CB radio mobil, meget lang rekkevidde (hatt 2 veis kontakt på over 7 mil luftlinje!! - Stasjonær til stasjonær), men krever en relativ stabil og stor strøm styrke, har ikke testet CB radio håndholdt noe mer en kun 1 strekning og på den strekningen var det like dårlig effekt som VHF/UHF håndholdt.

– Konklusjon – CB radio egner seg best på avstander men ikke med håndholdte apparater.

Testet UHf håndholdt:
Motorola T 40 (0.5w), Norge ca 200 kr stk
Pofung UV-5R dual bånd (1/5W VHF og UHF) Ebay ca 250 kr stk Kan programere RX/TX
Pofung GT-1 (1/5W UHF frekvenser synes ikke) Ebay ca 160 kr stk Kan programere RX/TX

Har prøvd forskjellige avstander og hindringer, og faktisk jeg merket ingen forskjell på 0.5w og 5w,
der jeg ikke ble hørt med 0.5w ble jeg heller ikke hørt med 5w.
Jeg ble uansett overrasket over hvor langt de går, i dag er det klar himmel, snø på bakken og sol.
Temperatur ca 0 grader.

Mottaker satt inne i min stue, jeg kjørte rundt og gikk ut av bil for å prøve å kommunisere.
Mottaker og sender hadde like radioer på begge sider.

Det var hus og strøm ledninger imellom oss, ikke noe problem, når vi kom til det ble litt fjell mellom oss, ikke noe problem, men når jeg kom til en liten fjelltopp mellom oss, da var det ingen forskjell på noen av radioene,
vi hørte ikke hverandre og faktisk hjalp det ikke at jeg brukte da bil antenne heller på 5w…

Min klare tanke/konklusjon, bruke CB radio i stuen som alltid står på, pluss en CB radio i radiorommet, for å løse dette med minst mulig antenner, så brukes det en switch på radiorommet.
Dette gjøres slik at CB radio i bilen eller en lånt en kan alltids nå min «base/hus»

Ved en SHTF situasjon bruker vi flere Motorola T40 eller tilsvarende. På «nær kommunikasjon»

MIN KONKLUSJON: er i dag er lovlig å bruke og som faktisk fungerer til mitt bruk!!

Ulempen med denne løsningen er den at det er mange som har slikt utstyr allerede,
men her har jeg en løsning jeg holder for meg selv :D

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2015, 01:06 
Avlogget
Brukerens avatar

De var virkelig oppløftende informasjon "Team-M". Jeg er nær ved å kjøpe to håndholdte Midland CB-radioer, og hvis jeg kan rekke 4-7 mil, er jeg absolutt "reddet". Jeg ser imidlertid at dine tester viser svakere resultatfor håndholdt utstyr, og må må muligens velge noe annet.
Nå er dette utstyr som er basert på 9 stk AA-batterier, og disse resursene/lageret vil jo ta slutt etter en viss tid. Har man noen tanker om hvordan å holde liv i CB-radioene ut over dette.
Innledningsvis i denne tråden, ytres det en viss bekymring over å tråkke radioamatørene og evt. myndighetene på tærene. I en ordentlig, og langvarig, krisesituasjon, hadde jeg ikke brydd meg stort om dette. Da vil det evt. kun være unntakslover som gjelder (og snaut nok det).

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2015, 09:27 
Avlogget

Når det gjelder rekkevidde på utstyr, om det er base, mobil eller håndholdt - så er det mest antennen som avgjør (foruten terrenget og frekvensbåndet). Har man f.eks grei kontakt mellom to basestasjoner med baseantenner over 5 mil, så skulle man kunne oppnå samme kontakt med to håndholdte hvis man koblet til de baseantennene til de håndholdte.

Men da er jo ikke de håndholdte noe særlig portable lengre da. ;) Én løsning er å lage seg en feltantenne av PN-kabel, som man kan ha sammenrullet i sekken, og henge opp i et tre når man har behov for kommunikasjon hvor dekningen blir for dårlig med den lille piskantenna på den håndholdte.

Når det gjelder batterier til de håndholdte, så kan man jo ofte bruke oppladbare AA batterier, selv om det kan gi kortere brukstid, og lavere effekt på enkelte modeller. De fleste håndholdte har vel et strøminntak for ekstern strøm og - ofte 12V, og da har man jo et bredere utvalg. Har man f.eks. dette batteriet i sekken, har man strøm for en stund til en håndholdt. (12V kan man alltids klare å produsere - i verste fall montere en bildynamo på en sykkel og tråkke som en gal... :D )

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 62 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support