Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 12:09

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 62 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Radio/Samband etc etc
InnleggSkrevet: 02 Sep 2014, 04:16 
Avlogget

Jeg invisterte i samme radioene som jobben har for en tid tilbake. Var lut lei av at arbeidsgiver aldri stillte med nok radioer.(jeg jobber i sikkerhet)

Så jeg endte opp med noen Wouxun KG-UDV1P radioer. Jeg kan ikke mye om radio, men etter å ha lest meg opp litt så har jeg fårstått at de ikke rekker så utrolig langt.

Men til vårt bruk har de jo vært perfekte. (Det må sies at vi har egne frekvenser, så vi roter oss ikke inn på steder vi ikke har noe å gjøre.)

Har jo tenkt at disse er fine i en krisesituasjon også, da internt i familien/vennekretsen. Men som sagt så vet jeg at de ikke har så utrolig lang rekkevidde.

Men hvis jeg da bruker jobben sine frekvenser til privat bruk i en krisesituasjon, gjør jeg da noe ulovlig?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2014, 07:07 
Avlogget

Hei. Når jeg leser om din radio så får jeg inntrykk av at den er ganske lik de jeg har kjøpt :)
De er angivelig ikke lov å bruke da jeg ikke er radioamatør og disse kan man sende med mer effekt en hva som er lov og på frekvenser vi ikke har lov til uten radioamatør lisens. Din arbeidsgiver har mest sannsynlig kjøpt seg egen frekvens og da er disse lov.
Men I en SHTF situasjon så er alt lov. Min kone og jeg har slike radioer slik at vi kan snakke sammen ved en SHTF situasjon. I det daglige så bruker vi en av de lisens fri frekvensene.
Det vi skulle hatt i en slik situasjon var en prosedyre som alle her på NSF viste om.
Hadde vi kjøpt/leid en frekvens fra NPT så koster det 150 kr Pr enhet. Men da må de fleste andre også ha en vhf radio. Skal men ha en slik i hus så koster det litt så sant man ikke kjøper en Kina variant :) men da blir rekkevidden kort.

Jeg har nå fått lest en del og prøvd CB radio/PR 27 radio og de holder hvertfall til mitt bruk de klarer fint å holde kontakten i over 7 mil luftlinje og dette er fra indre østfold til indre Vestfold så det er bra :)

Norworld.net har radio pakke med alt man trenger til ca 1000 ferdig tilsendt. Og dette er en lisens fri sak så her er det bare å snakke i vei. Jeg har nå bestilt 2 pakker til for å gi vekk i kombinert jul og bursdag gave til familie.

Idag finnes det også en del håndholdte CB radioer som har fått likt design som ICOM F34GS noe som gjør at de er blitt tilsynelatende skikkelig robuste og pene.. Disse koster rundt 1400 kr ferdig tilsendt.

Jeg mener det er bedre for en prepper å kjøpe en CB radio og bruke denne i ny og ne da disse er lovlig og det er flere der ute som allerede har CB radio. Pr idag så er en CB radio ferdig programmert med 40 kanaler.
vanlig opprop kanal er kanal 3.

Det vi trenger er en kanal vi kan bli enige om :) skal vi si kanal 37 ?

Og kallenavn bør vi også enes om slik at man vet hvor man kommer fra...

Mitt kallenavn er TM99 (Dvs Tango-Mike-9-9)

Ser for meg at vi kanskje kunne gjort noe slikt:
På kanal 3:

Jeg: TV99 (Tango-Victor-9-9)-dette-er-TM99-kom. (Tango-Mike -9-9)
Mottaker: TV99-svarer.
Jeg: NSF. (November-Sierra-Foxtrot) står da for Norsk Survival Forum
Mottaker: melding-mottatt.
Og vi bytter til kanal 37 der vi kan snakke videre i allerede utarbeidet plan.

Dette er bare et forslag. Men et forslag som ikke er for vanskelig eller dyrt for de fleste preppere. Og systemet er allerede tilgjengelig. Det er ikke vits å oppdage kruttet på nytt :)
Det største aberet med CB radio er at de små Kina radioene og jakt radioer ikke dekker disse frekvensene. Slik at de som idag har dette må da kjøpe seg en CB Radio. .. men med en CB radio så er det allerede flere der ute som har det som hobby allerede. Så man kan risikere å få flere venner ! :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2014, 08:42 
Avlogget

Leckie skrev:
Jeg invisterte i samme radioene som jobben har for en tid tilbake. Var lut lei av at arbeidsgiver aldri stillte med nok radioer.(jeg jobber i sikkerhet)

Så jeg endte opp med noen Wouxun KG-UDV1P radioer. Jeg kan ikke mye om radio, men etter å ha lest meg opp litt så har jeg fårstått at de ikke rekker så utrolig langt.

Men til vårt bruk har de jo vært perfekte. (Det må sies at vi har egne frekvenser, så vi roter oss ikke inn på steder vi ikke har noe å gjøre.)

Har jo tenkt at disse er fine i en krisesituasjon også, da internt i familien/vennekretsen. Men som sagt så vet jeg at de ikke har så utrolig lang rekkevidde.

Men hvis jeg da bruker jobben sine frekvenser til privat bruk i en krisesituasjon, gjør jeg da noe ulovlig?

Bruk av nødretten kommer ann på krisen. Lovbruddet skal stå i forhold til krisen som avverges, og normalt sett skal det være snakk om å avverge større skader på mennesker/eiendom før du kan påberope deg nødretten.

Husk og det at arbeidsgiver har konsesjon på frekvensen, og er pliktig til å rapportere inn antall radioer de bruker på frekvensen til PTT. Det koster som regel en liten sum pr radio pr år. I tillegg stilles det ofte en del krav til radioutstyret som skal brukes, og det er i praksis at utstyret er CE-merket(ikke China Export) og at radioen er av typen "lukket nett"-radio. Dvs at radioen programmeres med frekvensene som skal brukes og at det ikke er mulig å taste inn frekvenser direkte. En radio du kan taste frekvensen direkte inn på er radioamatørutstyr å betrakte og krever da dertil radioamatørlisens. I tillegg kan det og være regler med hvor frekvensen kan brukes(noen deles opp geografisk, dvs at samme frekvens kan brukes på to steder samtidig uten forstyrrelser) og hvor høy effekt du har lov til å sende med.

Husk at en radio er ikke bare en radio. Det er svært varierende kvalitet ute å går på disse "kina radioene". Noen er av såpass dårlig kvalitet rent komponentmessig og manglende filter at de faktisk støyer på nærliggende frekvenser. Det er og blir ett problem siden de fleste kjøpere av disse radioene ikke er klar over det(og heller ikke klarer å finne ut av det). Kombinert med mange konfigurasjonsmuligheter og ofte totalt manglende/uforståelig bruksanvisning så blir det ofte problemer.

En ting er å bruke slike radioer privat. De fleste farlige/irriterende situasjonene unngås da som regel. Men det er noe annet å bruke de til kommersiell virksomhet. Bedriften risikerer inndragning av konsesjon og heftige bøter dersom dette oppdages tilfeldig eller pga problemer det har skapt for andre. Anbefales ikke.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2014, 15:07 
Avlogget

Hm... jeg sere for meg at de CB frekvensen kommer til å bli rimelig nedsylta i det øyblikket man faktisk virkelig trenger dem...

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2014, 15:27 
Avlogget

CB blir nok rimelig trafikkert ja. Samme med PMR(444MHz), KDR(446MHz), maritime kanaler, jaktkanaler og sikringskanaler. Dette er kanaler/frekvenser mange har tilgang på i dag og sjeldent har man tid til å finne en ny ledig frekvens når dritten først treffer. Derfor tror eg nok de aller fleste vil falle tilbake på standard kanaler som radioene allerede er satt opp med.

Men så skal en ikke overvurdere hvor mye samband blir brukt av hvermannsen heller. Nyttig for mange ja, men ikke alle vil sitte med den type utstyr. Begrenset rekkevidde vil jo og hjelpe til her :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2014, 15:44 
Avlogget

Hvis man da åpner for kanal plan Russland så får vi over 100 kanaler og sånn sett så er vi brått alene på enkelte kanaler..

Men det er jo ikke helt lov pr idag. Men der er det jo en mulighet vi har. Og da blir vi alene.

Og de scenarier jeg ser for meg så er dette uansett ikke noe jeg tror vil kunne bli et problem for min del.

Jeg ser for meg scenario der man: 1 må isoleres hjemme grunnet sykdom/panel
2 terrorisme og vi blir bedt om å holde oss hjemme.

Begge disse er slik at man ikke nødvendigvis mister mobil eller Internett. Så min CB radio er Just i case. Og slik jeg opplever så er anonymitet veldig viktig her på forumet og det blir vanskelig mobil til mobil :) lettere da med radio :)

Ser jo den at ikke alle vil ha radio I hjemmet/svær antenne på taket :) akkurat som at ikke alle vil ha telt i BOB :)
Så man velger etter hva man mener er viktig i henhold til hva men prepper mot/for...
Og min mening er nettverk er viktig og derfor radio. Får vi da et nettverk så er det ingen hindring for at nettverket planlegger å "svitsje" over på russisk kanal plan og da eks kanal 99. Men hensikten er at vi da har en plan og muligheter for kommunikasjon ved en SHTF situasjon.

Og det er viktig for meg. Og hvis noen er enig med meg så er det bare å sende/ta kontakt via PM :) vi er foreløpig 5 stk i nettverket her I østfold. ..

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2014, 19:49 
Avlogget

nomore skrev:
Leckie skrev:

Bruk av nødretten kommer ann på krisen. Lovbruddet skal stå i forhold til krisen som avverges, og normalt sett skal det være snakk om å avverge større skader på mennesker/eiendom før du kan påberope deg nødretten.

Husk og det at arbeidsgiver har konsesjon på frekvensen, og er pliktig til å rapportere inn antall radioer de bruker på frekvensen til PTT. Det koster som regel en liten sum pr radio pr år. I tillegg stilles det ofte en del krav til radioutstyret som skal brukes, og det er i praksis at utstyret er CE-merket(ikke China Export) og at radioen er av typen "lukket nett"-radio. Dvs at radioen programmeres med frekvensene som skal brukes og at det ikke er mulig å taste inn frekvenser direkte. En radio du kan taste frekvensen direkte inn på er radioamatørutstyr å betrakte og krever da dertil radioamatørlisens. I tillegg kan det og være regler med hvor frekvensen kan brukes(noen deles opp geografisk, dvs at samme frekvens kan brukes på to steder samtidig uten forstyrrelser) og hvor høy effekt du har lov til å sende med.

Husk at en radio er ikke bare en radio. Det er svært varierende kvalitet ute å går på disse "kina radioene". Noen er av såpass dårlig kvalitet rent komponentmessig og manglende filter at de faktisk støyer på nærliggende frekvenser. Det er og blir ett problem siden de fleste kjøpere av disse radioene ikke er klar over det(og heller ikke klarer å finne ut av det). Kombinert med mange konfigurasjonsmuligheter og ofte totalt manglende/uforståelig bruksanvisning så blir det ofte problemer.

En ting er å bruke slike radioer privat. De fleste farlige/irriterende situasjonene unngås da som regel. Men det er noe annet å bruke de til kommersiell virksomhet. Bedriften risikerer inndragning av konsesjon og heftige bøter dersom dette oppdages tilfeldig eller pga problemer det har skapt for andre. Anbefales ikke.

Radioene(Inkludert mine) tok arbeidsgiver med til politiet og fikk de programert av dem. Så alt bør være på stell der der for vi fikk dem da tilbake. :p

Er godt kjent med nødretten men det jeg tenker på er mer det at jeg da ville brukt dem privat og ikke i jobbsammenheng. Som du sier så kreves det lisens på radioer hvor man kan taste inn frekvensen, noe man kan på disse MEN de ble låst av politiet. Er de da fortsatt ulovlige til privat bruk?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2014, 22:16 
Avlogget

Heh... jeg innså nettopp at jeg faktisk har CB radio... en gammel Zodiac P2040 som jeg fikk gratis av en kis...

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2014, 22:35 
Avlogget

Leckie skrev:
Radioene(Inkludert mine) tok arbeidsgiver med til politiet og fikk de programert av dem. Så alt bør være på stell der der for vi fikk dem da tilbake. :p

Er godt kjent med nødretten men det jeg tenker på er mer det at jeg da ville brukt dem privat og ikke i jobbsammenheng. Som du sier så kreves det lisens på radioer hvor man kan taste inn frekvensen, noe man kan på disse MEN de ble låst av politiet. Er de da fortsatt ulovlige til privat bruk?

Hva mener du med låst av politiet? Politiet skal ha ganske strenge interne regler på hvilket utstyr som er godkjent til hva, og eg tviler på at PDMT(som de het før) har tatt inn kina-radioer du har kjøpt selv inn for programmering i deres utstyr. Og hva var det de programmerte inn i de?

Høres mest for meg som om du har en bekjent/kontakt i Politiet som tilfeldigvis har hatt lignende radioer selv og dertil egnet programmeringsutstyr og dermed (privat) tatt på seg jobben for deg. :)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Sep 2014, 20:23 
Avlogget

Nei jeg har ikke peiling hva som ble gjort.

Jeg ga dem til min arbeidsgiver, som igjen tok de med til politistasjonen(ja han gjorde det, for det var der jeg hentet dem) og fikk noen der til å programere dem for oss.

De må da ha gjort noe med dem, for jeg får ikke tastet inn frekvenser. De står låst fast på 8 forskjellige kanaler. Så jeg kan trykke pil opp og ned, knappen som bytter mellom kanalene jeg snakker på(Den kan lytte på to samtidig, men bare sende på en) knappen som slår på lykta og knappen låser tastaturet(tastelåsen). Og that's it. Ingen av de andre knappene fungerer og det er det jeg mener med at den ble låst av politiet.

I følge han jeg hentet dem hos(En uniformert politimann på politistasjonen) skulle 7 og 8 være programert til våre jobbfrekvenser og 1-6 være åpne frekvenser, slik man har på walkie-talkie fra biltema el.

Men det er godt mulig min arbeidsgiver har benyttet seg av kontaker i politiet for å få disse programert. Ikke vet jeg.. Men det virket ikke så suspekt da jeg hentet dem på politistasjonen for å si det slik..

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2014, 11:02 
Avlogget

Leckie skrev:
Nei jeg har ikke peiling hva som ble gjort.

Jeg ga dem til min arbeidsgiver, som igjen tok de med til politistasjonen(ja han gjorde det, for det var der jeg hentet dem) og fikk noen der til å programere dem for oss.

De må da ha gjort noe med dem, for jeg får ikke tastet inn frekvenser. De står låst fast på 8 forskjellige kanaler. Så jeg kan trykke pil opp og ned, knappen som bytter mellom kanalene jeg snakker på(Den kan lytte på to samtidig, men bare sende på en) knappen som slår på lykta og knappen låser tastaturet(tastelåsen). Og that's it. Ingen av de andre knappene fungerer og det er det jeg mener med at den ble låst av politiet.

I følge han jeg hentet dem hos(En uniformert politimann på politistasjonen) skulle 7 og 8 være programert til våre jobbfrekvenser og 1-6 være åpne frekvenser, slik man har på walkie-talkie fra biltema el.

Men det er godt mulig min arbeidsgiver har benyttet seg av kontaker i politiet for å få disse programert. Ikke vet jeg.. Men det virket ikke så suspekt da jeg hentet dem på politistasjonen for å si det slik..

Sikkert den lokale radio-mannen som har vært hos Politiet og satt opp noen aldrene vhf radioer (som enda brukes med heli og up f.eks) og så programmerte han dine også.. ikke uvanlig fremgangsmåte og det lokale politiet har null oversikt utover at de skal leveres til en annen person.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2014, 10:29 
Avlogget

Dette er nok ikke en offisiell programmering gjort av PDMT/Politiet nei.

Tastaturen kan relativt lett låses på de fleste så man ikke kan taste inn frekvenser så det er ikke noe hokus-pokus. Det eg stusser litt på er at det kun er programmert inn seks PMR/KDR kanaler, siden det er 16 stk av de totalt. Men men.

Husk og at radioen ikke er lovlig å bruke på KDR/PMR siden du kan bytte ut antenne og sannsynligvis sender med høyere effekt enn tillatt på disse frekvensene.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2014, 19:43 
Avlogget

Det eneste jeg vet er at jeg fikk dem tilbake fra en uniformert politimann på politistasjonen :p Hadde ikke helt trodd at det skulle være noe ulumskheter ute å gå der... Men det er jo fullt mulig at de bare ble dumpet over på en betjent som "hadde litt peiling" og at han benyttet sjangsen til å sitte på ræva i noen timer..

Hvorfor det kun var 6 åpne frekvenser stusset jeg litt over selv, men de brukes jo kun i jobb, så vi trenger jo bare våre to kanaler og jeg har ingen interesse av å sitte å pjatte uten mål og mening på åpne frekvenser uansett.

Det er 4w som er max effekten der, korrekt?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2014, 21:04 
Avlogget

Maks 0.5W(500mW). Men ser nå at PMR båndet aksepterer avtagbar antenne så lenge ikke ERP ut fra antenna overstiger 500mW. På KDR så skal fortsatt antenna ikke kunne byttes. :)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2014, 19:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Forresten, til interesserte:

http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

Får inn mye rart der!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 62 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support