Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Nov 2017, 22:54

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 62 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Radio/Samband etc etc
InnleggSkrevet: 29 Aug 2014, 04:28 
Avlogget

Jeg starter en ny tråd, slik at man slipper å spore av i andre tråder.

Noen sverger til CB/Walkie talkie/ Privatradio, den gjør mye bra, og skal ikke ses ned på. Men den rekker ikke så langt, det er ikke til å legge bak en stein.

VHF/UHF, den rekker så langt du ser. Ser du 1mil, så skal du i teorien rekke 1mil. Mange kjøper Baofeng/PuFong etc etc radioer, og er super happy. Sitter på fribruk frekvenser, og pjatter. Det dere må huske på der, at De Baofeng radioene, er amatørradioer. Så hvis du blir tatt i å pjatte på fribruk frekvensene, så kan du faktsik bli straffet. På pmr, så er det 0,5watt som er lov å sende med. Baofeng, går ikke så lavt. En annen ting, er at noen av de fribruk frekvensene. Krysser med radioamatør frekvensene, så der har man faktisk bare lov å snakke noen få stakkerslige minutter, før du må vike for radioamatørene.

En tredje ting, er at de antennen som følger med de radioene der. De passer mellom 144-146 430-434. Argo, hvis du pjatter utenfor de områdene jeg skrev der, så brenner du utgangen på radioen. Pga swr, så du ender opp med å skade radioen.

Jeg personlig, er radioamatør, og tipser Post og teletilsynet. Om alle jeg hører, som ligger og pjatter på plasser de ikke har noe gjøre. Å gå på foreksempel jakt folket sine frekvenser, er like straffbart og ulovlig, som å gå på maritime frekvenser. Det er grunner, for at man tar radioamatør lisen, betaler de som eier jakt frekvensene, og tar VHF kurs.

Så når det kommer til de billige Kina radioene, ikke ta deg til rette. Du lager bråk for alle inkludert deg selv, det er kanskje ikke surt å miste en radio til 200kr, men det er surt å få problmer med loven. FOr husk det, det er mange radioamatør som er så sure og lei av folk som bare tar seg til rette, at de går inn for å peile og gi beskjed til politi og Post og teletilsynet.

HF, det er der mange sier at all morro er. Her i Norge, er det 80m som blir mest brukt. Vær kveld, så ligger det en gjeng på 3.702. Har du en radio, som kan ta inn den frekvensen, lytt og plukk opp tips.

Ang radio, så kan du faktisk få det billigere enn å kjøpe nytt CB utstyr. Det er mange radioamatør klubber som gir nye medlemer utsyr, slik at de kommer på luften. Eller selger utstyr billig. Du kan få knall gode HF radioer, til 500kr og opp til 50.000kr hvis du ønsker det.

Kurs, du kan gå på kurs via en lokal klubb, eller du kan lage deg en bruker på http://radiokurs.kursbase.net/ lese og ta oppgaver der, og gå opp som prevantist. Lisensen, koster 2000kr. Det betaler du 1 gang, så trenger du ikke tenke på det lenger.

Jeg har utstyr for ca: 4000kr, det inkludere 3 håndholdt radioer (VHF/UHF), en 2m mobil radio og en lav effekt HF radio. Alt kjøpt på engang? Nei, kjøpt etter behov.

Har vel hisset på meg noen folk nå, men det er bedre at dere får vite det. Og da kan ta et valg, om å være pirat, eller ikke. Det er ikke meningen å være en drittsekk, men ser at det er behov for folk å vite. At det er mange radioamatører som er rimelig sure og forbanna. Og jakter etter pirater. Og de tipser de som eier Jakt frekvensene og de som eier Maritime frekvenser.

Noe dere lurer på, spørr. Skal svare etter beste evene. Men kan mest sannsynelig finne svar.

Jeg kan ikke alt, jeg vet ikke alt, og husker feil inni mellom.

Topp

Innleggets emne: Re: Radio/Samband etc etc
InnleggSkrevet: 29 Aug 2014, 06:21 
Avlogget
Brukerens avatar

Veldig bra innlegg, helt enig i ditt syn her.
Reglene er der for en grunn, ingen er tjent med totalt anarki på nettet.

Nå har jeg kanskje litt begrenset med erfaring, men jeg bruker maritim VHF daglig i jobb.
Privat går det i kjøretøymontert CB, kun i bruk til turer og terrengkjøring. Til dette fungerer CB helt fint.
Med en begrensning på 4 watt, som en av flere ting, så sier det seg selv at det finnes grenser for praktisk CB er.

Så min sammenligning blir jo sambanddisiplin på maritim VHF i forhold til CB.
Forsøk å sette CB'n på kanal søk og kjør en tur, da skal du få høre mye rart.
Jeg er _veldig_ glad for at det ikke er slik på jobb, for å si det sånn.

Så ikke gjør dere til kriminell, gjør det heller skikkelig når en først skal begi seg ut på det.
Selv har jeg radioamatør kurs på ønskelisten, men hobbyene er mange og dyre nok fra før. En dag!

Så takk til deg BOB, veldig greit å ha noen som kan dette "på tråden". Ikke umulig at du får noen spørsmål fra meg med tiden!

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2014, 07:47 
Avlogget

Godt innlegg, BOB! :)
Det er bra man får frem dette med å respektere hva man har lov å bruke, for i en krisesituasjon her i Norge som ville være reéll, så vil radioamatørene være kritiske for kommunikasjon - har ved flere anledninger allerede vært, forøvrig - og hvis da folk uten lisens hiver seg på vilkårlige frekvenser og babler løs, settes liv unødig i fare.
I en utopisk SHTF situasjon ville det kanskje stille seg annerledes, men hvor ville da terskelen gå?

Har du en idé om ca. praktisk rekkevidde på de forskjellige amatørbåndene? 160-meter, 80m, 40m, 20m osv.? Da tenker jeg om man sér bort fra skip; dype daler, og ved 'normale' sende-effekter, på en god lokasjon.

Selv har jeg ikke lisens, men har relativt nylig anskaffet meg en CB (11-meter), og har foreløpig ikke hatt kontakt med noen lengre unna enn ca. 12km i lett kupért terreng, og det var jo krystallklart. En bekjent av meg sier 4-5 mil på FM/AM ved 4 Watt. Nå er det jo óg lovlig med SSB med 12W på 11m, og det kunne vært moro å teste rekkevidden der engang óg. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2014, 08:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Til evt. nødsbruk vil man jo helst ha noe som er portabelt, eller hur?

Hvilke portable systemer med rekkevidde kan du anbefale? er det mulig å kombinere med f.eks. jaktbruk?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2014, 14:52 
Avlogget

Cornelius skrev:
Godt innlegg, BOB! :)

I en utopisk SHTF situasjon ville det kanskje stille seg annerledes, men hvor ville da terskelen gå?

Har du en idé om ca. praktisk rekkevidde på de forskjellige amatørbåndene? 160-meter, 80m, 40m, 20m osv.? Da tenker jeg om man sér bort fra skip; dype daler, og ved 'normale' sende-effekter, på en god lokasjon.

Selv har jeg ikke lisens, men har relativt nylig anskaffet meg en CB (11-meter), og har foreløpig ikke hatt kontakt med noen lengre unna enn ca. 12km i lett kupért terreng, og det var jo krystallklart. En bekjent av meg sier 4-5 mil på FM/AM ved 4 Watt. Nå er det jo óg lovlig med SSB med 12W på 11m, og det kunne vært moro å teste rekkevidden der engang óg. :)

Er du i noen fare, så vil du kunne bruke det du har. Argo, hvis du faller og knekker foten på fjellet. Du er tom for strøm på mobil eller ikke har dekning. Men har en VHF/UHF radio med deg, så kan du gå på den frekvsen du hører at det er folk, og rope Mayday. Det er lov, for hvordan skal du ellers klare å redde deg?

Nå skal jeg trå forskiktig her, for jeg er ikke sikker. Men de båndene du ramser opp der, har du lov til å kjøre på med 1000w. Men, det er noe som heter QRP rigg. De har toppen 10w, der er det folk som har snakket jorde rundt, med 5-10w. Så alt er mulig, men du må ha best mulig antenne, og alt må ligge til rette for det. Der mange gjør feil, er å tenke slik som dette: Oi, han hører meg ikke, jeg må peise på med mest mulig watt. Ofte, er det slik, at antenne parken ikke er helt i vater. Og de kompansere med mer watt. Når de egenlig bare kunne ha justert antennen og gått kraftig ned i watt.

Det er mulig, jeg vet om mange 11m folk. Som har fått kontakt med USA fra Vestlandet. Og fra Østlandet og opp til Nord Norge på 4watt. Det er litt avhenige av hvilken forhold det er, når på døgnet det er. Mye som spiller inn.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2014, 15:02 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Til evt. nødsbruk vil man jo helst ha noe som er portabelt, eller hur?

Hvilke portable systemer med rekkevidde kan du anbefale? er det mulig å kombinere med f.eks. jaktbruk?

Det spørs, du trenger ikke portabelt hvis du er på BOL. Men jeg hadde f.eks gått for en Yaesu FT-817ND, den har alt du trenger. Vekten på den, er under 2kg. Og det er inkl internt batteri. Men det er igjen en QRP rigg, så i en SHTF, vil du kanskje ha mest mulig effekt. Uten å måtte stresse med å få kontakt.

Men da igjen, går du ofte opp i vekt igjen. F.eks du kan få Kenwood TS-130S, som har en vekt på 5kg, og er 100w. Men den er gammel, så det er en annen ting å tenke på.

Jeg tenker slik: Bedre å ha en rigg, som dekker: 2m/70cm + HF. Og derfor sverger jeg til FT-817. Men husk, det krever "perfekt" antenne. Jeg skriver "perfekt", med " ", pga det er skjeldent at du får en perfekt antenne.

En Yaesu FT-817, kan du ikke bruke på jakt frekvenser. Den kan bare sende på 144-146, 430-434. Mulig at du kan modde den, til å sende på andre frekvenser. Men det vet jeg ingenting om.

Der er f.eks Baofeng genial, du kan sende fra 136 - 174, 400 - 450 (?). Men da må du og ha en antenne som dekker det området du vil sende på. Lytting er helt ok, men sending, er noe helt annet.

Det finnes f.eks håndholdt radioer, som dekker VHF/UHF + HF. Da er det bare mulighet for å lytte, ikke sende. Skal du lytte, så må du faktisk koble på en antenne som gjør at du kan få inn det området du ønsker å lytte på.

Enkelt forklart: Icom IC-91, dekker HF + VHF/UHF. Skal jeg lytte på HF med den, så må jeg koble på en antenne som er ganske så lang. Jeg kan ikke bruke en pisk på 30cm. Og tro at jeg får lyttet på HF. Og siden jeg skal på tur, så tar jeg ikke med meg 30mtr med lednign.

Var det, det du lurte på?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2014, 19:21 
Avlogget

BOB skrev:
Nå skal jeg trå forskiktig her, for jeg er ikke sikker. Men de båndene du ramser opp der, har du lov til å kjøre på med 1000w. Men, det er noe som heter QRP rigg. De har toppen 10w, der er det folk som har snakket jorde rundt, med 5-10w. Så alt er mulig, men du må ha best mulig antenne, og alt må ligge til rette for det. Der mange gjør feil, er å tenke slik som dette: Oi, han hører meg ikke, jeg må peise på med mest mulig watt. Ofte, er det slik, at antenne parken ikke er helt i vater. Og de kompansere med mer watt. Når de egenlig bare kunne ha justert antennen og gått kraftig ned i watt.

Det er mulig, jeg vet om mange 11m folk. Som har fått kontakt med USA fra Vestlandet. Og fra Østlandet og opp til Nord Norge på 4watt. Det er litt avhenige av hvilken forhold det er, når på døgnet det er. Mye som spiller inn.

Og jeg som håpte du ville bevege deg ut i salaten... :D
Nå tenkte jeg på utstyr som er mest vanlig; 100-200W? Og stasjonære stasjoner med gode/optimale antenner, og ingen skip/DX...

Selvfølgelig, ved riktige atmosfæriske forhold (DX), så når man langt selv med få watt. Sitter selv oppi campingvogna nå, og hører på en lang samtale på k37FM fra Tyskland, hvor jeg hører den éne parten med S9+, og den andre med S7 i styrke...
Men når jeg snakker om 'rekkevidde' med hf-utstyr, så tenker jeg på - hvor langt unna kan 'naboen' din være med sikker kontakt - da på de forskjellige båndene...

Ingen 'finger'n i lufta' estimat?! :)
Kan én sitte f.eks. i Oslo, og alltid vite at man kan snakke med en kamerat i Trondheim på 80m f.eks?

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2014, 19:53 
Avlogget

Her har jeg spørsmål :)

Hva med hånd holde CB radioer? Hvordan er rekkevidden på dem contra jakt radioer?

Og ville det vert en idé med håndholdte som man har ekstern antenne fast montert på bil?, slik at man da plutselig har en CB radio i skogen og i bilen :) og hva da med ekstern antenne i huset.? Da har man jo brått en radio som kan brukes på alle områder. Stemmer min påstand eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Jeg har vel blitt litt forelsket i de billig Kina radioene da de er billige og enkle å ha liggende i skuffen sånn Just in case :)
på camping tur så er de med som radio (fm) og som kommunikasjon mellom min kone og meg på en av de lisens fri frekvensene. ..

Men jeg så også nå en snerten sak: Lafayette Urano på siden www.radiosalg.com under CB radio har noen noen innspill Vdr denne?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Aug 2014, 02:35 
Avlogget

Cornelius skrev:
Og jeg som håpte du ville bevege deg ut i salaten... :D
Nå tenkte jeg på utstyr som er mest vanlig; 100-200W? Og stasjonære stasjoner med gode/optimale antenner, og ingen skip/DX...

Selvfølgelig, ved riktige atmosfæriske forhold (DX), så når man langt selv med få watt. Sitter selv oppi campingvogna nå, og hører på en lang samtale på k37FM fra Tyskland, hvor jeg hører den éne parten med S9+, og den andre med S7 i styrke...
Men når jeg snakker om 'rekkevidde' med hf-utstyr, så tenker jeg på - hvor langt unna kan 'naboen' din være med sikker kontakt - da på de forskjellige båndene...

Ingen 'finger'n i lufta' estimat?! :)
Kan én sitte f.eks. i Oslo, og alltid vite at man kan snakke med en kamerat i Trondheim på 80m f.eks?

Nei det er best å immrømme, at man ikke kan alt :)

Vanlig, så ligger en HF rigg på 100w. Noen har jo sefølgelig mer, men å måtte ha 2 strømforsyninger, for å kunne bruke 200w, syns jeg er litt drøyt.

Det tør jeg ikke, og kan ikke svare på. For, hvis det er naboen du skal ha kontakt med. Så er det jo via VHF/UHF, og repeater som teller. Hvor langt unna, eller nær "naboen" må være, for at du skal rekke han på HF. Det er jo folk, som snakker sammen, på HF, selv om de sitter i samme by.Men helt ærlig, så jeg ikke, kan sikkert finne ut det. Hvis det er et ønske.

Det er er gjeng som henger på 3.702, og de er veldig spredd i Norges land. Så jeg vil tro, at 80m er det båndet som er mest egnet for å ha "lokal" kontakt i Norge.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Aug 2014, 02:47 
Avlogget

Team M skrev:
Her har jeg spørsmål :)

Hva med hånd holde CB radioer? Hvordan er rekkevidden på dem contra jakt radioer?

Og ville det vert en idé med håndholdte som man har ekstern antenne fast montert på bil?, slik at man da plutselig har en CB radio i skogen og i bilen :) og hva da med ekstern antenne i huset.? Da har man jo brått en radio som kan brukes på alle områder. Stemmer min påstand eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Jeg har vel blitt litt forelsket i de billig Kina radioene da de er billige og enkle å ha liggende i skuffen sånn Just in case :)
på camping tur så er de med som radio (fm) og som kommunikasjon mellom min kone og meg på en av de lisens fri frekvensene. ..

Men jeg så også nå en snerten sak: Lafayette Urano på siden http://www.radiosalg.com under CB radio har noen noen innspill Vdr denne?

Jakt radio, så er det samme prinnsippet som VHF/UHF (frekvensen, er ikke så langt unna radioamatør frekvensen), så der du ser, der får du kontakt. CB, går vel litt lenger. Men, igjen, her skal jeg være forsiktige.

Håndholdt CB radio, er veldig bra de. Men du mister litt, for antennen er ofte kort på de. Når det kommer til antenner, så er lenger jo bedre. 11m antenne (CB antenne), er jo rimelig lang. Hvis du lager en helbølge antenne. Halvbølge antenne, er ca: 2,65m (Hvis jeg ikke husker feil). Så når du kommer med en håndtholdt CB radio, og en pisk på under 1m. Så mister du mye rekkevidde, og litt mottak mener jeg å huske.

Men setter du på en ekstern antenne, på bil eller ekstern antenne på taket hjemme. Så funker den like godt som en mobil eller base CB radio. Har selv en 11m hånholdt, som jeg har DX'et med. Fra bil, brukte da en magnetfor antenne på bilen.

Så det å ha en antenne på bilen, og en antenne hjemme, er ikke dumt det. Bare litt dumt med strøm til den radioen da. Hvis du ikke lager eller kjøpe deg noe, som gjør at du bare kan drooppe batterier, og gi den strøm via eleminator, som er på radioen hele tiden. Og kobler f.eks batteri pakke til radioen, når du vil ha den meg deg på skogs tur.

Ja det er mange som bruker de Kina radioene, på den måten du og dine kone gjør. Bare husk, at du/dere sender med 1-5w, og bare har lov til å sende med 0.5w.

Har lest om den radioen der, men husker ikke om det var bra eller dårlig. Er mange som har den radioen der.

Jeg har ikke vært borti så mange CB radioer, da jeg bare drev med frem til jeg tok lisensen. ca: 2års tid. Og da brukte jeg en DX-5000

Topp

InnleggSkrevet: 30 Aug 2014, 06:18 
Avlogget

Den CB radio håndholdte. Der kan man kjøpe et batteri adapter med ledning for kobling i cigarett tenner :)

Norworld.net svarte på min mail at det totalt sett ikke vil bli det samme. Så hva de mener med det - vet jeg ikke....

men i preppere øyemed så virker jo det som en rimelig og grei løsning.

Er ikke alle som har tid-råd-eller lyst til å ta amatør radio lisens. Så for min del så blir det kun aktuelt med CB radio. ..

Topp

InnleggSkrevet: 30 Aug 2014, 12:42 
Avlogget

Team M skrev:
Den CB radio håndholdte. Der kan man kjøpe et batteri adapter med ledning for kobling i cigarett tenner :)

Norworld.net svarte på min mail at det totalt sett ikke vil bli det samme. Så hva de mener med det - vet jeg ikke....

men i preppere øyemed så virker jo det som en rimelig og grei løsning.

Er ikke alle som har tid-råd-eller lyst til å ta amatør radio lisens. Så for min del så blir det kun aktuelt med CB radio. ..

Ja det er helt greit det.

De har jo rett, men ikke. Det er forskjeller på mobil og håndholdt CB radio. Noen ganger forskjell i effekt. F.eks bare 2w på den håndholdte, og 4w på mobil. Noen er litt mer styr å operere med, andre ikke. Den jeg har, den kan være litt små kjip å holde på med når du kjører. F.eks satte den bare på kanal 3, som er oppkall kanalen i Norge.

Ja det er helt greit det, ikke noe galt i å bare vil holde seg til CB. Er utrolig mange som bare ønsker det.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2014, 10:08 
Avlogget

Mange gode ideer og tanker. Jeg ser mange av spørsmålene deres kan bli besvart om dere leser den nye radio amatørboka fra nrrl.
Den svarer på bånd, effekter, hvorfor og hva på en god måte. Bestilles direkte fra nrrl.no . Som radio amatør så vil jeg anbefale å bruke høsten på kurs.

Heve kunnskapen nok til både å kunne kjøre CB og som radio amatør på så mange bånd. Om du har prøvd tidligere med den gamle "blåboka" så er den nye boka mye bedre og g

Kunnskap veier så lite i sekken...

Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2014, 12:00 
Avlogget

Ja, den nye boken skal være super. Jeg har ikke brukt eller sett den boken, den holdt de på å lage når jeg tok kurset.

Jeg skjønner at noen syns det å ta lisens er bortkastet, men du får så mye mer. Med å ta lisensen, større spille rom.

Jeg må understreke, jeg husker ikke alt. Er nok mange spørsmål i denne tråden, jeg kunne (burde ?) svart bedre på. Men jeg husker ikke alt, slik er det med alt.

Kanskje Gray, vil delta i tråden, når han har tid?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2014, 19:00 
Avlogget

Har nå prøvd CB radio. Og jeg må si jeg er overbevist.
Jeg har kjøpt en vanlig billig CB radio og komplett pakke ferdig tilsendt kom på litt over 1000 kr. Og jeg kan lett kommunisere med avstander på 7 mil luftlinje. .. Så jeg er overbevist om at CB radioen holder til mitt behov og min prisklasse. Kjøpe den radio boka er nok noe jeg kommer til å gjøre for å forstå mer om radioen og den "rare" verden. Men eksamen tar jeg meg nok ikke med det første...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 62 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support