Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Sep 2020, 02:37

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 708 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 44, 45, 46, 47, 48
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Den store preiketråden!
InnleggSkrevet: 07 Sep 2020, 17:39 
Avlogget

Strelok skrev:
Etter hvert skal jeg drenere rundt hele huset, og med dette er jeg litt usikker på om jeg skal gjøre det selv eller sette det bort. Det koster jo relativt mye å få inn folk til å grave og drenere, men siden jeg ikke aner hva jeg driver med så er det surt å måtte ringe inn hjelp i ettertid fordi jeg ikke klarte å gjøre det riktig første gang.

Ta ett maskinførerkurs, der lærer du faktisk en del grunnleggende om grunnarbeid og drenering....koster vel rundt 10.000-15.000,- og etterpå er du både kompetent til å kjøre gravemaskin selv og gjøre jobben med sånn passe grunnleggende kunnskap. Kurset + leie av gravemaskin koster betraktelig mindre enn å leie inn en entreprenør og samtidig har du fått ny lærdom og utvidet kompetanse :D

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2020, 09:09 
Avlogget

Trenger ikke maskinførerbevis på maskin under 20 hk.
Og det kurset er mest en formalitet, joda, får utlevert lærebøker og man snuser innom de fleste tema, men det blir ganske begrensa på 10-15 timer.
Og selv med kurset så har du ikke lov å kjøre maskin, annet enn under oppsyn av folk med bevis som kvitterer timene dine og du får bevis etter 40 timer.
Så der kan du lett spare 10k som er 2 lass med pukk til drenering.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Sep 2020, 08:27 
Avlogget

BBM skrev:
Trenger ikke maskinførerbevis på maskin under 20 hk.
Og det kurset er mest en formalitet, joda, får utlevert lærebøker og man snuser innom de fleste tema, men det blir ganske begrensa på 10-15 timer.
Og selv med kurset så har du ikke lov å kjøre maskin, annet enn under oppsyn av folk med bevis som kvitterer timene dine og du får bevis etter 40 timer.
Så der kan du lett spare 10k som er 2 lass med pukk til drenering.

Nei du har vel kanskje rett, det er vel strengt talt å ta i.
Når jeg tok maskinførerbevis hadde vi samtidig med teorikurset 40 timer praksis via transportfagskolen så for meg var vel veien litt enklere.
Dog - google is your friend, kanskje noen muligheter for å google seg litt frem til hvordan man drenerer rundt huset og leie seg en liten maskin som du sier :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 708 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 44, 45, 46, 47, 48

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support