Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Des 2017, 13:04

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Test

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Produksjon av nyttige ting.
InnleggSkrevet: 07 Des 2017, 21:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei!

Jeg tenkte og starte en ny trå hvor jeg/andre deler kunnskap jeg/dere mener kan være relevant.
Spesifikt om produksjon av diverse.

Tanken er og bruke mest mulig «naturlige» ressurser som man har tilgang på i nærområdet, med så lite utstyr som mulig.

Jeg hopper rett inn og starter med en metode jeg bruker for og lage lut og saltsyre.
Saltsyre er noe mindre relevant ville jeg tro, sel om det har sine bruksområder. For eksempel rustfjerner.
Lut derimot kan brukes til flere nyttige ting, bl.a såpeproduksjon.
(Jeg gjør dette primært for saltsyre)

Utstyrsliste:

-2 beholdere (Plast er anbefalt)
-1 rør (Trenger ikke være større en Ø10)
-Bomull
-Bly (Fra en blyant)
-2 ledninger
-9/12V batteri (Eventuelt en omformer)
-Salt
-Vann

Utførelse:

-Bor/kutt ett hull i hver beholder.
-Koble de sammen med røret, så veske får fri tilgang imellom.
-I midten av røret dyttes en bomulls bit inn.

(Dette «apparatet» kan brukes x antall ganger)

-Lag en sterk saltløsning i vann.
-Fyll begge beholdere så vesken har fri flyt gjennom røret.
-Fest kabler på batteriet og til blyet.
-Før blyet ned i vesken i hver sin beholder. (Bare blyet, pass på at kabelen er over vann)

Etter 1-2 dager vil du ha saltsyre i en beholder og lut i den andre.
(Batteriet tapper seg fort for strøm, så en omformer er aktuelt)

Et biprodukt av denne metoden er hydrogengass som blir produsert i forbindelse med lut.
Det er ikke farlig og puste inn, og ved produksjon av mindre kvantum er ikke brannfare/eksplosjons fare noe tema heller.

Prosessen avgir en ganske sterk klor lukt, så det er anbefalt og gjøre dette i et godt ventilert rom eller utenfor huset.

Hvis saltsyre ikke er ønsket, fyller du kun vann i den ene beholderen og saltløsning i den andre.

Skulle dette falle i smak er det mye mer på lager, da jeg prøver og lage mest mulig selv basert på hva jeg har tilgang til.
Alt er relatert til forberedelse.

Vedlegg:
Paintskills.png
Paintskills.png [ 30.47 KiB | Vist 168 ganger ]

-Stephen Hawking
Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2017, 08:04 
Avlogget

Setter du en flamme borti de boblene som kommer opp fra rundt den ene blystaven, så vil det nok si litt poff. ;)

Det kan være nyttig for de vitenhungrige, å nevne at Saltsyre har det kjemiske navnet HydrogenKlorid (HCl), Lut heter NatriumHydroksid (NaOH), og salt heter NatriumKlorid (NaCl).
Blander man luten og saltsyren sammen, så reverseres prosessen, og man ender opp med saltvann. :)

Men du glemte å nevne en meget viktig ting - Hvilken beholder ender opp med hva? (Er det f.eks. Lut ved den positive polen?)

Edit;
Både lut og saltsyre er nasty stuff å få på huden, så bruk gummihansker og det man ellers føler for å bruke... :shock:
/edit

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2017, 08:10 
Avlogget
Brukerens avatar

interessant! blyanter inneholder forøvrig grafitt, ikke bly. hva nruker du satsyre til, egentlig?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2017, 09:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Helt korrekt Cornelius.
Som sagt jeg prøver og forenkle det så mye som mulig.
Kjemiske betegnelser kan virke forvirrende, hehe.
Skulke noen finne det mer interessant, kan de gjøre ytterligere Research selv.

Draugjegern også korrekt, det er graffiti og ikke bly.
Folk flest sier bly fra gammelt av.

Jeg bruker saltsyre for produksjon av andre stoffer samt som PH regulator I biologiske stoffer.

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2017, 11:29 
Avlogget

Har du testa ut metoden at den faktisk virker Ghost? Eg er overraska om det faktisk går ann. Men no er det for min del mange år sia eg las kjemi på skulen og mykje har gått i glømmeboka så eg skal ikkje bastant seie at det ikkje fungerar.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2017, 16:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Salt ioner vill bli dratt fra – til + og danne lut.
Klorin vil bli dratt fra – til + og reagere med vann som danner hypoklorsyre som igjen vil brytes ned og lage hydrogen gass og saltsyre.
+ blir da saltsyre.

Jeg har testet metoden selv 2 ganger.
Har destillert og krystallisert luten.
Men jeg har ikke brukt saltsyren til noe enda, da jeg har over 1 liter fra før som jeg tenkte og bruke opp først.
Så nei, usitangi jeg er ikke 100% sikker på at det virker, da jeg ikke har testet saltsyren enda.
Men som du ser på bildene nedenfor, er dette «ferdig produkt» etter metoden.
Til venstre er luten, natriumhydroksid krystaller har begynt og danne seg i bunnen.
Til høyre er saltsyren, den er litt gul. Jeg er litt usikker på hvorfor.
Har lest litt på nette og det kan være fordi jeg ikke brukte «rent vann», så det reagerer med diverse metaller og materie.
Jeg har mulighet for og destillere vann, og tenker og prøve det neste gang. Selv om det ikke skal ha stor betydning.

Nb: Ikke destiller saltsyren for høyere prosent, den burde ligge på rundt 30-40% Syre 60-70% vann for og unngå nedbryting/avgassing.

Disclaimer, jeg er ingen kjemiker og har ingen skole.
Alt er selvlært.

Så skulle dere se noen feil i denne eller eventuelle nye posts, vil jeg gjerne vite det.
Da jeg er interessert i og lære mest mulig og ikke drive med vranglære, hehe.

Vedlegg:
I7.jpg
I7.jpg [ 190.53 KiB | Vist 124 ganger ]

-Stephen Hawking
Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2017, 05:31 
Avlogget

Okay Ghozt. Du tar feil. Du har nok fått produsert NaOH men ikkje HCl. Og det er eg 99,9% sikker på. Grunnen er at klor-ionane avgjev elektonet sitt ved plusspolen og blir til klorgass som boblar ut.
Googla litt og fann eit synopsis på ein forskningsartikkel der nokon riktignok vurderte moglegheita for å produsere HCl på omtrent samme måten som du beskriv, men da med ein anode med ei heilt spesiell legering.

Men det du beskriv er uansett ein grei metode for å produsere NaOH, for dei som treng det. Klorgass kan kanskje og vere ein nyttig ting å kunne produsere til desinfeksjon for eksempel. Men klorgass er giftig så ein må vere forsiktig.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2017, 12:38 
Avlogget

NaOH = lut?

Minner meg om en av de først trådene jeg skrev her inn om såpekoking.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2017, 13:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Filbert skrev:
NaOH = lut?

Minner meg om en av de først trådene jeg skrev her inn om såpekoking.

Og at man kan lage lut av aske fra vedovnen sin???

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2017, 13:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Usitangi skrev:
Okay Ghozt. Du tar feil. Du har nok fått produsert NaOH men ikkje HCl. Og det er eg 99,9% sikker på. Grunnen er at klor-ionane avgjev elektonet sitt ved plusspolen og blir til klorgass som boblar ut.
Googla litt og fann eit synopsis på ein forskningsartikkel der nokon riktignok vurderte moglegheita for å produsere HCl på omtrent samme måten som du beskriv, men da med ein anode med ei heilt spesiell legering.

Men det du beskriv er uansett ein grei metode for å produsere NaOH, for dei som treng det. Klorgass kan kanskje og vere ein nyttig ting å kunne produsere til desinfeksjon for eksempel. Men klorgass er giftig så ein må vere forsiktig.

Uff, så flaut :(
Ettersom klorin blir dratt over til + trodde jeg det ville reagere med vann som igjen ville bli hypoklorsyre som igjen ville reagere videre med gassen og bli til hcl...

Jaja.. jeg må bare beklage feilinformasjon. Som sagt, jeg er selvlært, og har ingen til og dobbeltsjekke kjemien min.

Men.. hva sitter jeg igjen med? Hva er den lysegule vesken? :s
Det er ikke klor eller NaOH..
Hmm, mulig det er hypoklorsyre da? Og at den ikke reagerte videre som jeg hadde tenkt..

Klor kan jo produseres på samme måte i en enkelt beholder?

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2017, 16:40 
Avlogget

Det høres jo ut som at du bedriver Kloralkalielektrolyse... Det virker jo som at du har lut i den ene enden, men nøyaktig hva du har i den andre beholderen, fikk jeg ikke helt et greip på - annet enn at det ikke var helt rent? :?

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2017, 23:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Cornelius skrev:
Det høres jo ut som at du bedriver Kloralkalielektrolyse... Det virker jo som at du har lut i den ene enden, men nøyaktig hva du har i den andre beholderen, fikk jeg ikke helt et greip på - annet enn at det ikke var helt rent? :?

Ja, det blir jo nesten det samme :)
Jeg sjekket PH i sta, den var noe høyere en jeg trodde, men det indikerer fortsatt syre.
Så hvis usitangi har rett, er det nok hypoklorsyre jeg sitter med, gul fargen kommer sikkert fra en reaksjon med jern i vannet..

Jaja.. jeg får fortsatte med forsøkene mine..
Dere fikk i hvertfal en OK måte og lage lut på om ikke annet.

Poenget var og kunne lage saltsyre enkelt..
men nå er jeg tilbake på start med gamle bilbatterier og salt..

-Stephen Hawking

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet