Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 07:38

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hårvask...
InnleggSkrevet: 02 Des 2013, 09:16 
Avlogget

Jeg har tenkt litt på dette med dét å holde seg rén i dårlige tider - og de som dusjer og vasker håret sitt minst én gang om dagen; kanskje flere ganger... Hvordan ville de 'overleve'? :D

Jeg bader ofte; 4-5 ggr i uka, og jeg vasker håret med sjampo én gang i uka. Å vaske hele kroppen med såpe har jeg ikke gjort på 15 år. (Håndhygiene er jo noe annet.) Huden min er aldri tørr, og håret blir lett fett dagen før hårvask.

Jeg har ofte tenkt om det kan være skadelig; om jeg går rundt som en bakteriebombe, selv om jeg føler meg ren, og ikke får noen kommentarer om at jeg stinker... Men så dukket denne artikkelen opp på NRK sine sider, og jeg pustet lettet ut... 8-)

Ved neste hårvask, så skal jeg teste Natron. ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

Innleggets emne: Re: Hårvask...
InnleggSkrevet: 02 Des 2013, 12:30 
Avlogget

Bra tråd!

Dette har jeg tenkt på lenge.
Har prøvd å bruke eddikvann som balsam,men tror ikke jeg har funnet det rette blandingsforholdet ennå. Så blir spennende å se om noen har noen gode velbrukte råd.
Teorier blir det lett nok av :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2013, 12:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Blandt longhair-community'et (Ja, det finnes foll som behandler hårveksten som hobbyen, er ikke en av dem men har tatt råd derifra), er det realtivt vanelig å ikke bruke såpe. Man bruker balsam i tuppene, skyller hodebunn godt med vann, men ikke shampo. Det er ikke alle som har suksess med dette; jeg har ikke enda funnet en anstendig fuktighetsbalanse med det så jeg bruker både vanlig shampo og balsam, men det er mange som gjør det. Derifra kommer også rådet om å ikke vaske håret mer enn en til to ganger i uka. Nøkkelen til bra hår ligger i fuktighetsbalansen, og hodebunnen er generelt flink til å ordne selv om du lar den. Men tørker du ut hodebunnen med shampo -for mye og for ofte- får du en hodebunn som tørker ut, flasser, OG overkompanserer med å produsere fuktighet, noe som gir deg veldig fett hår du MÅ vaske flere ganger i uka. De fleste vil kunne finne en balanse der håret ikke blir spesielt fett eller flasser særlig med begrenset shampobruk, men mange sverger til ikke-shampo. Gjør du det trenger du ikke bruke hverken grønnsåpe eller eddik, bare balsamen må erstattes; og hovedfunksjonen der er fuktighet til delene av håret som ikke kommer i kontakt med fuktigheten hodebunnen lager. Det er min påstand at har du ikke lengre hår enn øreflippene trenger du ikke balsam heller. For de av oss som har lokker til langt nedforbi korsryggen kan man møte problemet med å sette opp håret for bedre fuktighetsfordeling eller bruke hva som helst av fuktighetsgivende balsamerstatter. Kokosolje har jeg brukt med suksess, og også som hårkur erstatter om hodebunnen trenger en ny start i livet.
Så jeg er ikke så bekymret for å finne shampoalternativer om butikkene ikke blir åpne:-)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2013, 13:47 
Avlogget

Det var jo noen enkle oppskrifter på sjampo og balsam alternativer i den artikkelen jeg linket til... Jeg siterer de her;

Sitat:
Alternativ til sjampo:
To teskjeer natron
Fire desiliter vann
Rist godt
(Holder til ca fire hårvask)

Alternativ til balsam:
To spiseskjeer eplecider-eddik
Fire desiliter vann
To-tre dråper lavendelolje
(Rist godt)
(Holder til ca fire hårvask)

Den Balsam-varianten lukter sikkert godt óg. :)
Jeg har gått 14 dager uten sjampo i håret; bare skylt det godt i varmt vann etter den første uka, og det fungerer det óg; det var bare litt uvant i førsten. Jeg regner med at det var da litt ubalanse i fettproduksjon osv etter den andre uka, så hadde jeg fortsatt uten sjampo; bare skylle godt, så tror jeg det ville balansere seg igjen. :)
Forøvrig, så er jeg ganske hårete (?!), med hestehale til ca. midt imellom skulderbladene (klipper ca. 15cm/året) - og fullskjegg... :ugeek:

Edit;
Når det gjelder å gå over til å ikke bruke sjampo, så må man nok 'lide' seg gjennom en periode på 3-6 uker med tørt eller fett hår - alt etter som, før hodebunnen har stabilisert fettproduksjonen osv. Mulig Natron hjelper én gjennom dette. Det er på tide med en hårvask senere i dag, så jeg skal da rapportere tilbake senere. ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2013, 18:04 
Avlogget

Kanskje damene kan finne flere tips her?

http://adelinahair.blogspot.no/2012/09/natural-hair-care-alternative-ways-to.html

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2013, 22:42 
Avlogget

Sitat:
Kanskje damene kan finne flere tips her?

Nei, hva i... :shock:
Nå er det rett før jeg kaller navn her, Hårek; shame on you! Og du med dét nick'et og... :evil: :evil:
Men takk for linken; det sparer meg litt for å forklare noe... :)

Vel - nevermind... :roll:
Fersk ut av badekaret (3 timer der; 2-3 er vanlig for meg; grunnet fysiske plager), og for å gå rett på hårvask; jeg gredde håret (med en kam) under vann med en gang i karet, så lå jeg og váket et par timer før jeg begynte vasken. Jeg hadde forberedt en 1/2l flaske med 4dl vann og 2ts natron på forhånd...

Første tips: Sett flasken med vann/natron et sted hvor det varmes opp med en gang! (I karet; under strålen til dusjen e.l.), eller forbered deg på en kald opplevelse... :D
Nåvel; å 'såpe' seg inn, er ikke så forskjellig fra sjampo, bortsett fra at det ikke skummer. Men det blir 'glatt' å dra fingrene gjennom håret; jeg masserte håret som vanlig - følelsen var omtrent som shampo; glatt; dog uten den skummende effekten...

Så dukket jeg under og skylte godt. Håret føltes renere ut, men fortsatt glatt - nesten litt fett-aktig ut. (Jeg har til vanlig litt fett hår etter én uke uten vask.)

Og her kommer litt kunnskap fra nettet inn; jeg hadde lest flere steder at Natron er veldig Basisk (høy Ph), så ved bruk til hår, så man nøytralisere den høye Ph'en. Jeg bruker vanligvis ikke balsam, så jeg tenkte at den balsam-delen av alternativ-hårvask, kunne jeg skippe over... Men såpass kjemi (og vann) -kunnskaper har jeg, at når jeg leste om akkurat dét med å vaske hår med Natron, så bør man ha litt eddik i etterpå, så bestemte jeg meg for å ta 'balsam' delen av vasken og. (Hadde forberedt meg på forhand; hadde en flaske (dog vanlig) eddik klar ved karet.)

Nåh; jeg tok en dl med vann fra karet oppi et lite 2,5dl mål jeg hadde ved siden av karet, sammen med en knapp teskje med (vanlig) 7% eddik, og helte over håret og gnikket godt inn med én gang. Etter 20 sekunder med gnikking/masséring, så dukket jeg under og skylte godt. (20-30sek.; ikke lengre, for å nøytralisére den høye Ph verdien Natron hadde påført håret.)

Da jeg kom opp, så føltes håret mindre glatt, og mér som om jeg hadde vasket håret med sjampo, uten balsam. (Mao., litt trått, men samtidig litt glatt, og absolutt 'lettere' enn før jeg startet.)

Nå mens jeg skriver dette, så har det gått en god halvtime etter at jeg kom opp fra karet, og håret er snart tørt. Det føles absolutt rent ut; litt glattere enn ved bare 'shampo'ering' kanskje, men - rent iallefall :)

Og lukten av håret?
Ingenting! Det lukter kanskje ørlittegrann... - nei; faktisk ingenting. :) Det var en viff av eddik mens det fortsatt var ganske fuktig, men nå - ikkeno'. Nå hadde jeg ikke noe duftoljer i i det hele tatt, så men får sé hvordan håret ellers oppfører seg utover uka. :)

Edit;
Nå, snart en time etter vasken, så kjennes håret friskt og rent ut. Jeg tror dette vil fungere glitrende for meg - kanskje fordi jeg til vanlig ikke vasker håret oftere enn 1gang i uka. :)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2013, 19:35 
Avlogget

Hårek skrev:

Har lagt den til i "Favoritter" :)

Egg funker godt som hårvask, men er nok mest aktuelt om man har en hønseflokk og i perioder med mye egg :D

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2013, 23:20 
Avlogget

Cornelius skrev:
Nå er det rett før jeg kaller navn her, Hårek; shame on you! Og du med dét nick'et og... :evil: :evil:

Hvis du skal angripe meg...
Anbefaler jeg PM...
DETTE er bare koseprat for å regne. ;-)
Det er bare en glede å kunne dele linker, og min ringe kunnskap med dere.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2013, 23:26 
Avlogget

Hårek skrev:
Cornelius skrev:

Hvis du skal angripe meg...
Anbefaler jeg PM...
DETTE er bare koseprat for å regne. ;-)
Det er bare en glede å kunne dele linker, og min ringe kunnskap med dere.

Nei, jeg gidder ikke å angripe deg.

Synes bare det var et unødvendig hentydende utsagn du kom med...

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2013, 00:15 
Avlogget

Cornelius skrev:
Nei, jeg gidder ikke å angripe deg.

Synes bare det var et unødvendig hentydende utsagn du kom med...

hehe :D

Bare hyggelig med litt korreks. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2013, 09:16 
Avlogget

Det ble en ny runde med Natron-hårvask og Eddik-skyll igår etter 6 dager siden forrige vask, og i forhold til en shampo-hårvask, så var håret lettere og hadde ikke det 'belegget' jeg føler shampo etterlater. Etter dag 6, så føltes óg håret mindre fett.

Jeg føler meg óg bedre, fordi jeg nå unngår en dose med unødige kjemikalier jeg egentlig ikke vet hva er... ;)

I'm hooked! :D

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2014, 22:42 
Avlogget

En liten Update...

Etter en og en halv måned med Natron/Eddik vask av håret, så har alle verdens sjampo-produsenter mistet en kunde... :mrgreen: (sikkert ikke noe tap for de, men... ;) )

Etter vask, så holder håret seg smidig og mykt lenger enn vanlig sjampo, og nå går det ca. 10 dager før håret føles litt skittent/fett (mot 6-7 dager med sjampo). Det virker óg som at hårtap er mindre, men der må man ha mér tid på seg for å stadfeste om det er et resultat...

Det eneste jeg har å utsette på Natron/Eddik hårvask, er konsistensen; det er litt vanskeligere å fordele jevnt...

Et par-tre poser med Natron, og en flaske Eddik, så er jeg forsynt med rent og sunt hår i ett år... 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jan 2014, 14:50 
Avlogget

Cornelius skrev:
En liten Update...

Etter en og en halv måned med Natron/Eddik vask av håret, så har alle verdens sjampo-produsenter mistet en kunde...
Det eneste jeg har å utsette på Natron/Eddik hårvask, er konsistensen; det er litt vanskeligere å fordele jevnt...

Et par-tre poser med Natron, og en flaske Eddik, så er jeg forsynt med rent og sunt hår i ett år... 8-)

Jeg har samme erfaring. Håret føles mye bedre :D
Jeg fikk til og med kompliment her om dagen fordi håret mitt så så fint ut. Hadde jeg vært hos frisøren??
Hun ble lang i maska da jeg sa det var mange dager siden jeg hadde vaska håret. Og at jeg hadde gått over til eddik og natron.

Kjenner meg veldig så fornøyd :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2014, 12:14 
Avlogget

Som jente med veldig langt hår kan jeg kanskje komme med noen innspill her.

Å vaske håret hver dag er ikke bra for håret. Det skaper utrolig mye fettproduksjon.
Selv vasker jeg det 2 -3 ganger i uka. (Det vil si når jeg skal møte folk, haha). Det er så klart stor forskjell på en som jobber med dyr, som meg, og en som jobber på et kontor og vil få stygge blikk av selv den minste odør.

Hår trenger ikke shampo i det hele tatt. Å vaske det med varmt vann er mer enn bra nok. Det finnes mange som har gått helt vekk fra shampo, og dersom en survivalsituasjon oppstod ville jeg ikke vært det minste bekymret for håret. Derimot bør man nok vaske det forholdsvis ofte om man ikke bruker shampo.

Andre tips er å ha langt hår i flette mest mulig av tiden. Holder tugger unna, og håret blir ikke så slitt. De som styler håret sitt mye, får mye styggere hår. Fletter er dessuten svært praktisk!
:)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet