Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 07:21

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Medisiner for kronisk sykdom
InnleggSkrevet: 11 Apr 2013, 15:12 
Avlogget

Jeg antar at mange av oss har sykdom og lidelser som vi tar reseptpliktige medisiner for. For egen del er jeg allergisk og bruker medisiner mot dette. I tillegg har jeg litt høyt kolesterol som jeg tar en pille om dagen for å senke.

Men hva om medisintilgangen plutselig stopper opp – og kanskje med små utsikter til å komme i gang igjen? Her er ikke poenget å diskutere hva som kan føre til stopp, men hvordan vi kan forberede oss på den eventualitet at den gjør det.

Min allergi er ikke på noen måte livstruende. Om jeg ikke har medisiner blir jeg bare litt mer plaget med rennende nese og øyne. Og dessuten kanskje litt tung i pusten og slapp en stund. Og om kolesterolet skulle stige til gammelt nivå, så er heller ikke det dramatisk. Det vil øke risikoen for noen sykdommer, men sannsynligvis vil jeg likevel kunne bli en gammel og ganske frisk mann med de verdiene.

Og slik er det med svært mange andre sykdommer også. Medisinene er symptomlindrende, men ofte ikke så viktig at man dør uten dem. Men mange av symptomene kan være langt verre enn litt rennende nese.

Så hva kan vi gjøre da for å sikre oss for en lengst mulig periode dersom det ikke finnes åpne apoteker lenger? Jeg sikter selvfølgelig til lovlige metoder. Og jeg er IKKE ute etter kjerringråd som erstatning for skolemedisin. Det kan nok være vel verdt en annen tråd, men her tenker jeg konvensjonell skolemedisin.

Blåreseptordningen hvor vi kun betaler en liten del av medisinenes egentlige kostnad, gir oss kun medisiner for en periode tre måneder fram i tid. Så å forsøke å ta ut dobbelt av hva forbruket vårt er f.eks., vil være misbruk av ordningen og derved ulovlig. Jeg regner dessuten med at det finnes kontrollmekanismer som sier i fra automatisk om noen prøver å lure systemet.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2013, 15:51 
Avlogget

Sciens skrev:
Jeg antar at mange av oss har sykdom og lidelser som vi tar reseptpliktige medisiner for. For egen del er jeg allergisk og bruker medisiner mot dette. I tillegg har jeg litt høyt kolesterol som jeg tar en pille om dagen for å senke.

Men hva om medisintilgangen plutselig stopper opp – og kanskje med små utsikter til å komme i gang igjen? Her er ikke poenget å diskutere hva som kan føre til stopp, men hvordan vi kan forberede oss på den eventualitet at den gjør det.

Min allergi er ikke på noen måte livstruende. Om jeg ikke har medisiner blir jeg bare litt mer plaget med rennende nese og øyne. Og dessuten kanskje litt tung i pusten og slapp en stund. Og om kolesterolet skulle stige til gammelt nivå, så er heller ikke det dramatisk. Det vil øke risikoen for noen sykdommer, men sannsynligvis vil jeg likevel kunne bli en gammel og ganske frisk mann med de verdiene.

Og slik er det med svært mange andre sykdommer også. Medisinene er symptomlindrende, men ofte ikke så viktig at man dør uten dem. Men mange av symptomene kan være langt verre enn litt rennende nese.

Så hva kan vi gjøre da for å sikre oss for en lengst mulig periode dersom det ikke finnes åpne apoteker lenger? Jeg sikter selvfølgelig til lovlige metoder. Og jeg er IKKE ute etter kjerringråd som erstatning for skolemedisin. Det kan nok være vel verdt en annen tråd, men her tenker jeg konvensjonell skolemedisin.

Blåreseptordningen hvor vi kun betaler en liten del av medisinenes egentlige kostnad, gir oss kun medisiner for en periode tre måneder fram i tid. Så å forsøke å ta ut dobbelt av hva forbruket vårt er f.eks., vil være misbruk av ordningen og derved ulovlig. Jeg regner dessuten med at det finnes kontrollmekanismer som sier i fra automatisk om noen prøver å lure systemet.

I gruppa våres har vi tilfeller av dette og vedkommende har i lengere og bedre perioder troppet ned på medisiner men fortsatt tatt ut medisiner. Tror også vedkommende har fått kopi av resept ved ett par tilfeller og tatt ut på denne også slik at uttaket har vært noe høyere enn det det skulle vært. Veit ikke unnskyldningen for dette, men ting som "mistet resepten", "mistet medisinen på telttur" eller "glemt igjen medisinen på hytta" funker jo. Hvis glemt argumentet blir brukt så må man ikke gjøre dette for ofte og det bør gjøres med størst mulig mengde. Vedkommende er flink til å bruke de eldste medisinene først og har vel nå bygd seg ett år buffer, som sikkert kan forlenges ett år med litt "haste uttak ved økt risiko" og redusere på mengden. Det er viktig å oppevare medisinen optimalt.

Men klart på lang sikt så vil det bli ett problem, men for mindre stopp i leveransene som 1 år eller 2 så burde vedkommende klare å komme igjennom dette.

Men ja, det finnes kontroll mekanismer, så du bør ha kontroll på egen sykdom for å justere på doseringer, og ikke jukse for mye med resptene. Det sees midlere på om du tar ut en ekstra runde med blodtrykk medisiner enn om du tar ut en ekstra runde med noen forte medisiner. Prøv å bruk papir resept (unnskyldning om reise til utlandet eller tilsvarende) så har du en grunn til å miste resepten, e-resept er noe skikkelig drit i denne sammenheng.

Det er også f.eks mulig å redusere på mengde, få økt f.eks kolestrol på prøver og sånn sett få ut større dosering som du stacker vekk, så øker man f.eks dosering til normal nivå og får så bedre resultater hvis dette da blir standard doseringen så kan man ta unna den økte mengden og bygge seg buffer.

Men for ordenskyld så vil jeg ikke anbefale noen av disse løsningene, men tror kanskje jeg hadde foretrukket en av variantene over fremfor å flagge masse røde flagg hos legen min med å prate om prepping og fremtiden. Gray-Man regelen gjelder her også, seil under radaren og løs ting diskre. Det gjøres jo av gode grunner og for eget fremtidig behov med medisiner man i utgangspunktet har lov å bruke, og ikke minst kjennskap til å bruke.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2013, 23:55 
Avlogget
Brukerens avatar

De med størst risiko er f.eks. diabetikere, hyperallergiske og folk med f.eks. hjertesvikt som tar medisiner mot det.
Siden det finnes få eller ingen naturlige alternativer som i det hele tatt funker, vil dessverre disse menneskene ha et stort problem om krise oppstår.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2013, 11:08 
Avlogget
Brukerens avatar

For et par år siden falt det på meg å rydde opp i blant annet medisinskapet hos mine besteforeldre. Det viste seg at de nok ikke hadde tatt alle de medisinene som legen hadde forordnet. Blant annet var det en god del kolesterolsenkende som trådstarter tydeligvis trenger. Og alt hadde slett ikke gått ut på dato heller. For øvrig er det vel medisiner som er det mest undermerkede når det kommer til holdbarhetsdatoer. Men det er unntak, spesielt når det gjelder hvor virksomme de er etter hvert. Men enkelt blir også direkte farlige pga økende giftighet over tid. (Kanskje det kunne være tema for en annen tråd – skal prøve å opprette en snart!)

Hvorom allting er, så endte det med at jeg «oppbevarer» disse overskuddsmedisinene deres for dem. Jeg har selvfølgelig bare ikke hatt tid til å levere dem på apotek ennå. Og skulle det skje at apotekene en gang i framtiden ikke er åpne, eller kan levere alt av medisiner, så har «noen» i min «stamme» kompetanse til å vurdere hvem som evt kunne ha behov for disse. Så det vil aldri være snakk om selvmedisinering. Det er noe jeg har sett en god del survivalister tydeligvis er villige til. Det er stor forskjell på å vurdere at man har behov for en Paracet og at man har behov for hjerte- eller blodtrykksmedisin, eller antibiotika.

Men det virkelig store problemet er de mengdene som skal til dersom det er behov for daglig bruk.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2013, 16:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg ville tviholdt på antibiotika. Er usikker på om de blir farlige over tid (tror de bare mister "potensen"), men et infisert sår kan være potensielt dødelig uten antibiotika.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Apr 2013, 11:19 
Avlogget

1. lurt å ikke ta så mye antibiotika når man ikke trenger det (spare det til man virkelig behøver)
2. lære seg urter og andre måter å medisinere seg på
3. forsøke å bygge opp lager av livsnødvendige medisiner.

Hos oss er største utfordringen allergi hos en av oss som er alvorlig. Derreter kommer muligheten for at jeg får diabetes (arvelig). Men det er visst en del man kan gjøre for å forebygge. Der har jeg ikke vært særlig flink...

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2013, 08:25 
Avlogget

Jeg surfet på en amerikansk side for en par måneder siden, og der henviste de til en undersøkelse om holdbarhet på medisiner. Det ble testet en del medisiner, og det viste seg at holdbarheten var langt lengre en man skulle tro. Enkelte medisiner hadde fortsatt over 90% virkningsgrad etter 10 års lagring! De testet da kun "hardpakket" tabletter, ala paracet og ibux, ikke flytende, eller de med "kapsel" med løs pulver i. Det betyr at man kan lagre en del basis medisiner, og likevel ha virkning av dem. Men det var under forutsetningen at de var lagret tørt, mørkt og kjøligt. Likevel tror jeg at man må lære seg en hel del om naturmedisiner, for å kunne "drøye" medisinene sine lengst muligt. Jeg skal prøve og se om jeg kan finne den siden igjen og poste en lenke til den.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2013, 08:47 
Avlogget

Jeg fant siden! Det er en pdf som kan lastes ned. Det er tung lesing, Men nyttigt.

http://www.ofcaems.org/ds-Stability_Profiles.pdf

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2013, 22:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg vil også anbefale folk å søke seg opp på diverse "naturmedisinske" planter som vokser vilt her i Norge. Det finnes mange som inneholder samme virkestoffer som i syntetisk medisin (dog i mindre kvanta), som kan brukes som et alternativ.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2013, 22:34 
Avlogget

Fant denne siden fra legeforeningen.
Der opplyses det at de fleste legemidler har en holdbarhet på minst 5 år og oppover men at man ikke kan garantere noe.

http://tidsskriftet.no/article/1146709

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2013, 02:40 
Avlogget

Dette var svært interessant, men på mange av disse bruksanvisningene så står det at de skal oppbevares i rom temperatur. Så om jeg har forstått riktig.. om de skal lagres over tid så skal det være kjølig? Med hva vil kjølig si? 10grader? 15grader? 5-grader?

---> SYOTOS. <---

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2013, 08:34 
Avlogget
Brukerens avatar

viking77 skrev:
Fant denne siden fra legeforeningen.
Der opplyses det at de fleste legemidler har en holdbarhet på minst 5 år og oppover men at man ikke kan garantere noe.

http://tidsskriftet.no/article/1146709

Linken din ser ut til å kun føre til en tom side hos "Tidsskriftet". Men jeg tror en av hovedkildene til den artikkelen er denne: http://archinte.jamanetwork.com/article ... id=1377417
Aftenbladet har også et oppslag basert på samme artikkel: http://www.aftenbladet.no/nytte/livssti ... X4KSH84XL8
Det er også greit å få med seg legemiddelverkets vurdering av dette: http://www.legemiddelverket.no/Bruk_og_ ... fault.aspx

Noen legemidler er spesielt problematiske fordi de raskt mister effekt. Dette kan være slike som Nitroglyserin, Insulin, Thyreoideahormoner, mest kjente er Levaxin. Men det er faktisk noen som kan bli direkte giftige, som f.eks. Tetrasykliner. Blant disse siste er noen meget vanlige foreskrevne preparater.

En skal også huske på at det er mye en IKKE vet om nedbryting av legemidler når man går langt over påstemplet holdbarhetsdato. Testing av holdbarhet er en del av grunnlaget for godkjenning av legemidler, men ikke alle blir testet i virkelig lange tidsperioder. Slike langtidsstudier som amerikanske militære foretar, gjøres kun på et utvalg medikamenter som har beredskapsmessig betydning - for de militære.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2013, 08:38 
Avlogget
Brukerens avatar

ItsMe skrev:
Dette var svært interessant, men på mange av disse bruksanvisningene så står det at de skal oppbevares i rom temperatur. Så om jeg har forstått riktig.. om de skal lagres over tid så skal det være kjølig? Med hva vil kjølig si? 10grader? 15grader? 5-grader?

Mørkt, tørt og frostfritt er bra.

Når det på noen medisiner står at de skal oppbevares i kjøleskap er det fordi de kan bli ødelagt før påstemplet dato om de lagres i romtemperatur. Er de merket "romtemperatur" tåler de som regel utmerket godt kjøleskap eller kjellerbod også uten å bli ødelagt. Men de kan lagres i romtemperatur til påstemplet dato uten å miste effekt. De er rett og slett ikke så følsomme for høy temperatur.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Aug 2013, 01:45 
Avlogget

Sciens skrev:

allergi har jeg og, jeg skal prøve ut noe som heter carnivora

prøv å fjerne amalgam om du har det og kjør avgiftning for å bli kvitt kvikksølv og giftstoffer i kroppen først

Topp

InnleggSkrevet: 17 Aug 2013, 08:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Vær så snill...når dere tar tar antibiotikakurer, IKKE spar på "kruttet" og fullfør for en hver pris kuren. Om dere ikke gjør det, og avslutter før den er ferdig, risikerer dere å bidra til den etterhvert enorme mengden med resistente bakteriekulturer, fordi bakteriene ikke blir skikkelig utrydda fra kroppen. De som bare får "litt" antibiotika blir resistente istedet.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Yahoo [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: