Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 07:22

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Apotek Thailand
InnleggSkrevet: 14 Feb 2013, 19:13 
Avlogget

Hva bør jeg få med meg her? :D

Topp

Innleggets emne: Re: Apotek Thailand
InnleggSkrevet: 14 Feb 2013, 20:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Tja. Noe du ikke blir fratatt i tollen på vei hjem.
Ikke for å drepe noen drømmer, men tollen er sykt strenge på akkurat det.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Feb 2013, 22:42 
Avlogget

Istemmer Strelok. Tollen kan være ei hodepine uten like om du drar med deg "reseptfrie" medikamenter og blir stoppet.

Men teoretisk ville jeg gått for et par ulike varianter bredspektret antibiotika, samt flagyl (som ikke egentlig er et antibiotikum men et kjemoterapeutikum). Noen antivirale midler kunne også kommet greit med.
Ut over dette hadde det fra et prepperperspektiv vært greit med noe mer solide smertestillende som f.eks. oxynorm, ketorax etc men da blir du i alle fall stempla som kriminell og narkoman i tollen om du ikke kan vise til pågående nyresteinsanfall eller noe sånt!
På den annen side kan man virkelig diskutere nytteverdien med tanke på datostempling som sjelden strekker seg mye mer over ett år. Jeg ser ikke at det er verdt risken.
Anbefaler det overhodet ikke men ta for guds skyld med deg noe poteniselt nyttig og ikke diverse "drugs of choice" for "fritidsbruk" om du først vil trampe litt rundt i salaten og håpe ingen ser det.

Smugla selv med meg en pakke artemisnin-basert kombinasjonsterapi for malaria da jeg dro hjem fra et lengre opphold i Afrika. Falciparum kan drepe på 24 timer så jeg var ikke videre interessert i å vedde livet mitt på at norsk helsevesens "spisskompetanse" på malaria skulle gi meg riktig behandling raskt nok om jeg hadde uflaks og ble smitta rett før avreise.

Men smugle for å få med seg noen "moro-piller" til neste helg er bare grenseløst idiotisk. Blir du tatt er du stemplet som kriminelt dophue og du kan potensielt gjøre deg fortjent til tittelen også om du benytter deg av smaksprøver fra lageret ditt om du slipper unna med det. Det er enklere å havne på glatta enn folk flest er klar over.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Feb 2013, 23:19 
Avlogget
Brukerens avatar

for ikke å snakke om at du strengt tatt ( i allefall om du kjøper det av en hyggelig mann på et gatehjørne) ikke har den fjerneste anelse om hva det er du tyller i deg. Kan være kalktabletter....kan være...noe som gir deg pukkelrygg og rare tenner.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Feb 2013, 23:50 
Avlogget

Det är inte ens säkert att köpa av en läkare heller . Idag finns det ligor som förr höll på med narkotika som idag bara säljer förfalskade läkemedel . De säljer över internet ofta och medicinerna är bara placebo eller håller för låga halter av det verksamma ämnet . Iland har man tom hittat gifter i tabletterna som arsenik mm .
Tom förpackningarna kopieras så det inte går att se skillnad , alltså inte bara medicinen . Man kan kopiera hologrammen med på förpackningen . Så även experter har svårt med identifikation .

Apotek i Canada har köpt mediciner från internet , receptmedicin och sedan sålt efter att folk kommit med sina recept , och där har dödsfall skett där .

Sök på google så finns det massor av varningar .

Jag skulle inte köpa mediciner utomlands alls .

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2013, 01:34 
Avlogget

Jeg hadde villet tatt med meg krystallisert Kaliumpermanganat pga min "atopiske eksem"....
Fint å lage drikkevann... badevann med for mitt ukentlige bad.
Kaliumpermanganat = Potassiumpermanganate (english)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2013, 03:22 
Avlogget

Klart man skal ha en viss skepsis men la oss nå ikke ta fullstendig av. Virkeligheten er aldri slik man ser på TV og leser om på nettet. Jeg har selv jobbet innen privat helsevesen i to Afrikanske land relativt nylig og det er ikke sånn at markedet er fullstendig oversvømt av placebo og arsenikk! Og som det nevnes - i disse internettider er nok faren ikke lokalisert utelukkende til verdens største land; utlandet. Det kan like godt skje her at en leveranse til ditt lokale apotek er tuklet med. De fleste apotekteknikere/farmasøyter jeg er blitt kjent med nede på det afrikanske kontinentet har en etter norsk standard ualminnelig stor yrkesstolthet og er i mange tilfeller langt bedre utdannet enn sine nordiske kollegaer. De ville blitt mildt sagt lynforbanna om noen leverte dem søppel og risikerte ryktet deres! Ofte snakker vi om utdannelse opp mot det dobbelte i antall år. For ikke å snakke om at der er det en del flere timer i uka og ingen mulighet til å sløyfe forelesning for å jobbe litt på skobutikk.
Det er bare så alt for få av dem og de aller fleste er knyttet opp mot private helseforetak siden det offentlige rett og slett ikke har råd til dem.

Det man bør ha en større skepsis mot er visse medikamenter som med god grunn er tatt ut av sortimentet i Norge (og andre land) eller aldri har fått innpass og som så dumpes av farmasøytindustrien til kostpris i fattige land. Hva velger den fattig mann? Jo det billigste alternativet.
Eksempel:
Bare 10% sjanse for å utvikle Steven Johnsons syndrom om jeg velger malariakuren til 30 kroner i stedet for den til 1600??? I'll take it!
http://4.bp.blogspot.com/_WbAU8ObCwE8/T ... 3-1148.jpg

Nøysomme nordmenn som reiser til Spania og konsekvent kjøper billig møkkavin til 20kroner literen i stedet for knallgod vin til 40 kroner literen kan fort finne på å gå i samme fella så man bør helst vite hva man driver med når man shopper.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2013, 09:36 
Avlogget

Aj aj aj! Det var et heller lite frokostvennlig bilde. Eneste jeg kjøper i feks Spania er ibuprofen i bruspulverform og Argus antihistaminer (de koster 1/5 i Spania enn i Norge, samme embalasje).

Du får forøvrig mye antibiotika typer over disk uten resept i Spania. Det fikk jeg sist jeg hadde halsinfeksjon der nede.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:53, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2013, 09:49 
Avlogget

Bara några av alla länkar som finns på nätet .
Och som turist är man mer utsatt än i en avlägsen by i Afrika , turisterna har pengarna så då riktar man in sig mer på turiststråken och vet att folk gärna köper med sig all sköns medicin .

http://www.dn.se/nyheter/sverige/falsk- ... bba-apotek
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/fal ... pa-apotek/
http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp ... icinecom-/

Ett annat problem är att vi här "älskar" preparat som innehåller diklofenak . Det är förbjudet i Asien men säljs svart dit från våra länder .
Det används till att behandla alla sjuka heliga kor i indien förutom till människor och då djur och även människor begravs öppet ovan jord så får gamarna i sig medicinresterna , och dör .
Nu finns inte många gamar kvar vilket ställer till bekymmer då det inte finns de här naturliga renhållarna utan sjukdommar och även rabies sprids lättare .
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/asie ... nom-tio-ar

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2013, 18:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Kaliumjodid kunne også vært et tips, siden man ikke har muligheter til å skaffe seg det i Norge. Fint som beredskap i tilfelle et eller annet atomkraftverk skal gå i lufta.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2013, 19:35 
Avlogget

Gullars skrev:
Du får forøvrig mye antibiotika typer over disk uten resept i Spania. Det fikk jeg sist jeg hadde halsinfeksjon der nede.

Det rare er at i Spania har de de samme reseptreglene som i Norge når det kommer til antibiotika.
De bare velger å holde fast på gamle rutiner....

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2013, 21:27 
Avlogget

Skal se om jeg finner den typen jeg fikk. Gikk inn med en kompis og sa jeg hadde halsbetennelse. No problem! Du får dog 1 pakke, men så er det nå bare å gå inn på neste apotek, eller gå inn en annen tidspunkt på dagen når en annen er på jobb. Man har noen døgnåpne.

Ellers så er reiseforsikringskortet fint å ha når man møter opp på en privat klinikk. Det var noe helt annet enn i Norge. Det er sikkert og vist. Trivelig & flink russisk dame lege.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:54, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2013, 01:45 
Avlogget

dweomer skrev:
Bara några av alla länkar som finns på nätet .

(....)

http://www.dn.se/nyheter/sverige/falsk-medicin-riskerar-drabba-apotek
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/fal ... pa-apotek/
http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp ... icinecom-/

Sitat fra første link: "Falska mediciner finns inte enbart på internet. I minst 56 länder har verkningslösa kopior sålts i riktiga apotek – med dödsfall som följd. Och ingen kan garantera att svenska apotek är fria från förfalskningar."

- Det er altså ingenting med dette som tilsier noe annet enn at dette er et internasjonalt problem som like godt kan ramme Norge og Sverige som apotek i andre verdensdeler. Problemet er distibusjonskanaler med mange ledd, som vi også har i Norden, og fremveksten av internet-butikker som selger medikamenter som utmerket godt kan være administrert fra et eller annet gutterom i Belgia og med produksjonslokale i garasjen. Ingenting ved dette tilsier at Norske eller Svenske apotek har større kontroll med produktene sine enn f.eks. Egyptiske.

dweomer skrev:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/asiens-gamar-kan-vara-utdoda-inom-tio-ar

Sitat: "Läkemedlet, diklofenak, är en antiinflammatorisk medicin som används både på djur och människor. Det började ges i stor utsträckning i förebyggande syfte till boskapsdjur i Indien och Pakistan i slutet av 1980-talet.Strax därefter, i början av 1990-talet, upptäckte indiska ornitologer att gamarna på många håll började försvinna i en rasande fart. Fördjupade studier visade att fåglarna dog av njursvikt, och 2004 kunde en amerikansk forskargrupp slå fast att njursvikten orsakades av diklofenak."

Det er litt vanskelig for meg å se hva dette har med apotek i utlandet å gjøre. Konklusjonen er i all hovedsak at man ikke uten grundig vurdering av risiko skal mate rovdyr/åtseletere (som f.eks. mennesker) med kjøtt fra dyr som har brukt medikamenter. At gribber i India får i seg alt for mye diklofenak/voltaren kan vel ikke skyldes oversvømmelse av forfalsket diklofenak/voltaren?
Jeg tror dette i all hovedsak skyldes uvettig bruk av medikamenter, dårlig håndtering av "hellig kukjøtt" og helseskadelige/økologisk skadelige begravelsesritualer av mennesker og hellige dyr.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2013, 02:19 
Avlogget

De här ligorna som säljer de förfalskade läkemedlen säljer i huvudsak från ställen som ger mest med pengar . Och det gör turiststråken , där många hamstrar mediciner för att det är lätta att komma åt , även såna de inte skulle få hemma , eller för att det är så mycket billigare .
Sedan så säljer de mycket över internet och d ofta från länder som inte bryr sig lika mycket i lagarna , tex indien mfl .
Så även om även våra hårt bevakade apotek ligger i riskzonen så tror jag att det är mycket lättare att få med sig mediciner som är förfaskade då man är på semester i utlandet .

Och som jag skrev om gamarna så är det vår förkärlek till preparatet som gör att man i indien fortfarande kan köpa och sällja ett dr förbjudet preparat .
National geografic hade en väldigt bra dokumentär om det där bara nu under veckan , finns nog att hitta på nätet .
Så där är det vi som stör ekobalansen i naturen . Skulle vi bojkotta den medicinen som innehåller diklofenak så skulle den inte finnas .
Så där är problemet mer omvänt .

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2013, 02:32 
Avlogget

Med fare for å "oute meg selv" mer enn jeg er komfortabel med på et slikt forum:
Jeg så i et tidligere innlegg at du mente mine erfaringer kom fra bushen i Afrika. Nå er jeg mer vant med expat-/turist-hotspots enn jeg er med bushen i tjukkeste jungelen.

Men jeg kan tenke meg at dette, hvis dine betraktninger/antagelser til en viss grad stemmer enkelte steder på denne syke syke planeten vi lever på, gjelder "drugs of choice" som f.eks. benzodiasepiner (sobril, stesolid, valium, xanax m.fl.), amfetaminlignende sustanser som f.eks Ritalin og ulike morfinlignende preparater på typiske ungdoms-/partydestinasjoner.
Dette er uansett ikke de typer preparater jeg ville ansett som veldig nyttig i preppersammenheng. Foruten diverse morfinpreparater som smertestillende vel og merke. Diverse antibiotika og antivirale midler er mer aktuelt da de faktisk redder liv direkte noe morfin sjelden gjør annet enn som smertestillende i forbindelse med operasjoner (som likefullt kan være meget dødelige uten antibiotika) og som enkeltstående suicidalpreventerende tiltak..

Men for å føye til: Diklofenak/voltaren er det nok ikke noen umiddelbar mulighet å forby.
I india der de har 1 milliard elller så med mennesker som hovedsaklig lever under fattigdomsgrensen og menneskeverdet er omtrent ikke-eksisterende er det en relativt enkel sak. Hvem ---- bryr seg om enkelte mennesker må lide seg gjennom dagen uansett så lenge vi sikrer internasjonal bistand og slipper dårlig PR?
Å fortelle norske eller svenske pasienter som sliter med kraftige ledd- og muskelsmerter som av ulike årsaker (genetiske?) ikke har en usedvanlig god effekt av ibuprofen at de dessverre ikke kan få det stoffet som faktisk ville hjulpet fordi gribbene i India ikke har godt av det er en helt annen sak...
At Indere må hoppe direkte over på meget vanedannende morfinpreparater er kun et problem om man verdsetter mennesket et hakk over gribbene.

Edit: Usikker på hvor mye jeg direkte og indirekte ville "oute" meg selv og min profesjon

Sist endret av Reconpack den 16 Feb 2013, 13:31, endret 1 gang

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Yahoo [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet