Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 07:39

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 96 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 18 Des 2014, 23:49 
Avlogget

Registrert: 28 Aug 2013, 13:25
Innlegg: 507
Bosted: Sørlandet
Jepp jeg har nå kjørt ordentlig treningssystem. Det mest interessante er at formen holder seg overraskende bra så lenge man har et sunt kosthold. Det sies at kosthold er 80% av kroppsform :D Jeg arbeider meg for å bli mest mulig funksjonell, det vil si ikke en bodybuilder men en som klarer å gå lengre turer ute i skog og mark, jogge, løpe, raske bevegelser. Det er som sagt kjekt å være fysisk sterk også :D Men man ser f.eks. ikke mange bodybuildere som løper maraton. Man ser heller ingen spinkle folk som løfter vekter. Så får man satse på en mellomting :D

_________________
War don't decide who's right. Only who's left.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 19 Des 2014, 00:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 27 Nov 2014, 15:40
Innlegg: 9
Bosted: Østlandet
Riktig:) Passert 40år og helt enig at variasjon er bra,og kondisjon er bedre i en Bug out situasjon,enn om du tar 100 eller 130kg i benk:)
Sett litt på Crossfit som inneholder begge elementer,men litt tvilende til å røske opp markløft osv så raskt som mulig...har løftet vekter i mange år og kjent på kroppen hvordan det kan gå om det ikke gjøres riktig,men skal ikke påstå noe som jeg sjøl ikke har prøvd:)
Så min vinter treningsplan er omtrent slik:

Trener vekter 2-3 ganger i uka avslutter gjerne med løp/bakkegange på mølla.
Ishockey innimellom da det passer.
Joggetur på 5-10km 1gang i uka.(ute eller hjemme på mølla).
Dette er det jeg er innom ca hver uke,noen ganger alt noen ganger mindre.

Sommeren består av nesten kun løp/sykkel og annen kondisjonsidrett,1-2 vektløfter,
altså hyppigheten på styrke/kondisjon bytter plass på sommer og vinter.
Dette funker for meg:)

_________________
Noah bygde arken FØR flommen....


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 19 Des 2014, 00:26 
Avlogget

Registrert: 28 Aug 2013, 13:25
Innlegg: 507
Bosted: Sørlandet
Jeg er nok litt ekstrem i treningen jeg og.

Jeg prøver å få spilt squash opptil 5 ganger pr uke. Dette er da ren kondisjonstrening.
Jeg prøver i tillegg å få trent styrke/kondisjon på treningsstudio daglig.

Formen har blitt svært mye bedre enn da jeg var på mitt bunnivå :D

_________________
War don't decide who's right. Only who's left.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 19 Des 2014, 00:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 27 Nov 2014, 15:40
Innlegg: 9
Bosted: Østlandet
Meldt meg og kona på Tough Viking Race i Oslo 30 mai:)

Dette kan jo være et fint treningsmål å ha for dere som trenger et spark bak...;)
5km utfordrende og gøy løype:)

Sjekk www.toughviking.no
Utfordring herved gitt til forumets medlemmer.
PS ,jeg er ikke redd for å vise hvem jeg er så jeg løper med nicket BSWA på trøya,kom å ta en prat om dere vil:)

Sees???

_________________
Noah bygde arken FØR flommen....


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 19 Des 2014, 00:45 
Avlogget

Registrert: 28 Aug 2013, 13:25
Innlegg: 507
Bosted: Sørlandet
Hehe du får heller henge deg på norseman ? ;)

_________________
War don't decide who's right. Only who's left.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 19 Des 2014, 23:04 
Avlogget

Registrert: 27 Des 2012, 12:52
Innlegg: 31
BSWA skrev:
Synes det blir lagt altfor lite vekt på fysisk form i Preppersammenheng.
Min personlige mening er at din egen form,er den beste (og enkleste)måten å preppe på.
Hva hjelper, BOB,sykler,traller,"leve av jakt og fiske",BOL som ligger milevis unna om du ikke er i form til å komme deg halvveis .....? Og kommer du deg dit,så er det din egen fysiske helse som skal ut å jakte,fiske,hogge trær,løpe i skjul osv osv....hvor lenge holder en utrent kropp da....? Sikkert ikke like lenge som den maten du har lagret....
Husk at på "gutta på skauen's" tid,var vi som nasjon i mye bedre form. En manuell tømmerhogger forbrukte like mye energi tilsvarende et Marathon på en arbeidsdag i skogen....jobba vel 6 dager også da...
Nevner dette for å bevisstgjøre hva som kreves av fysisk form for å "klare seg" i naturen som mange tror:)
Laget en veldig enkel test/spak bak eller kall det hva dere vil:)
Vær ærlig mot dere sjøl for å finne ut på hvilken områder det er forbedringspotensial:)

Hvor mange dager i uka trener du?
(0) 1 eller mindre.
(1) 2-3.
(2) 3-4
(3) 5 eller mer.
Løpe/jogge uten stopp
(0) 1km eller mindre.
(1) 3km
(2) 6km
(3) 10+
Benkpress.
(0) 70kg
(1) 80kg
(2) 100kg
(3) 130+
Røyk/snus/Alkohol hver uke.
(0) Ja
(3) nei.
Som sagt veldig enkel test:) vekt på benkpress er regnet ut for mann ca 90kg.
Dame score ville være ca 40,50,70,100kg:)
Min score her er:
2+3+3+0=8. Snusbruk samt at å stille opp for mine 3barn(som er det viktigste ) trekker ned på scoren.
Mye,mye annet som kunne vært tilføyd, psykiske plager,medisinering osv osv.
Trent sjøl i mange år,alt mulig av sport og idrett og har en ting til å si vedr kurer osv....du må legge om livet!!!! Kjøp gjerne kurer i øst og vest,gå ned og opp igjen...det er først da du legger om kosten til normalt med calorier iforhold til forbruket,du vil finne løsningen:)
Tren,spis normalt sundt,lev livet:)

Fin formel dette her, men jeg syntes absolutt at benkpress burde vært skiftet ut med markløft om man virkelig skal måle styrke, da man bruker så og si hele kroppen i markløft, får med bein, rygg, core og ikke minst grepsstyrke som er en avgjørende faktor i funksjonell styrke.
Selv ville jeg fått 2+0+2+0=4 poeng med din utregning, og det så heller dårlig ut.
Men mine løfteperser med 80kg kroppsvekt er benkpress: 120kg, knebøy: 150kg, markløft: 205kg og dette er på vei oppover.
Jeg er i nærheten av å dø om man tvinger meg til å løpe noe særlig, men er en seig og ikke minst sta ----- som kan holde høyt gangtempo med 20-30 kg på ryggen opp og ned bakker og åser i kuppert terreng, med sneipen i kjeften i flere timer uten stopp bortsett fra når jeg setter fra meg sekken for å få opp vannflaska eller sjekke kart.
Har også en fysisk aktiv jobb som håndverker og sitter sjeldent stille mer enn 15 min om gangen, så SÅ dårlig nekter jeg å tro at formen er ;)


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 19 Des 2014, 23:21 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 08 Mar 2012, 23:21
Innlegg: 1465
Hvor har det blitt av armhevinger i den slags tester?

Forøvrig ang diskusjonen vedrørende chin-ups versus pull-ups: Der jeg befinner meg er det nok av greiner til å utføre den letteste av disse. :D


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 19 Des 2014, 23:40 
Avlogget

Registrert: 14 Jul 2013, 18:39
Innlegg: 536
Bosted: Møre & Romsdal
Crossfit i skauen! :D
Stor tro på den.

_________________
If you stand for nothing,
you'l fall for anything.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Des 2014, 21:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 25 Nov 2012, 16:32
Innlegg: 270
Enig i det JKHoem!
Nyttårsforsett på treningsfronten er å fortsette det jeg har gjort i år med ihvertfall tre økter i uka. Vanen er inne; nå må jeg jobbe ner strukterert for få mer fremgang de stedene jeg virkelig er ubrukelig :)


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 30 Des 2014, 11:37 
Avlogget

Registrert: 04 Aug 2014, 15:13
Innlegg: 39
Bosted: Troms
Har blitt med en vennegjeng på fotballtrening noen ganger nå, og satser på å holde dette gående utover vinteren. Som følge av flytting, husbygging, småbarn osv har det blitt lite trening de siste årene, så det var godt å komme igang igjen.

_________________
"evnen til å erkjenne risiko og lære av erfaring er helt sentralt når det gjelder å være godt rustet til å møte nye kriser og katastrofer"
Sitat DSB - Nasjonalt risikobilde 2014


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 30 Des 2014, 20:48 
Avlogget

Registrert: 28 Aug 2013, 13:25
Innlegg: 507
Bosted: Sørlandet
Av fare for å banne i kirken, kan jeg si at jeg ikke har spist noe sjokolade eller noe potetgull i jula :) Vekten har vært stabil over hele jula og folk tror jeg har tatt av meg. Det er knall :)

_________________
War don't decide who's right. Only who's left.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 30 Des 2014, 22:42 
Avlogget

Registrert: 14 Jul 2013, 18:39
Innlegg: 536
Bosted: Møre & Romsdal
igjen kommer det nok frem at om shtf, så vil nok fåtallet greie seg hele veien alene.
Å gå milevis vil nok de fleste som gjør mer enn å preppe pottiss i sofaen mens det drømmes om å løpe etter hjort
i skauen :-)
Har du en styrke som tilsvarer 2x egenvekt når du har en kropstype 90kg+, ja da er sjansen for at du ikke har fart. kan
nok ha utholdenhet til å lompejogge over ei lenger strekning, men skal du løpe fra "zombier" er sjansen liten.

Du kan derimot ta en tyngre bør, noe som er et pluss gjen.
har du en kropstype som sier at bmi er 65+, da er du kanskje bedre bygd for fart, spenst osv. men du klarer da ikke
å bringe med deg så mye.

Samme vil komme frem i nærkamp.
massiv og ofte tregere, men slår gjerne hardere. "balltre effekt".

liten og lett, raskere, og vil ha fordel med lette våpen. kniv, sticks osv.

Er vesentlig å vite hva man trenger mest.
Men utholdenhet kommer man nok lengst med "overall."

korte spurt intervaller på100til 200 meter i max tempo. og så fortsette kjapp gange i mellom løpene.
helst i ulendt terreng.

Om du planlegger å springe på km'vis. da er du stort sett ikke på veg til noe. og da anbefaler jeg noe mer mobilt :-)

men ser at her må det trenes.
vil komme tilbake med et skryteinlegg når det skjer. ;-)

_________________
If you stand for nothing,
you'l fall for anything.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 30 Des 2014, 23:21 
Avlogget

Registrert: 14 Okt 2014, 22:58
Innlegg: 271
Ok, det innlegget skjønte jeg ingenting av


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 30 Des 2014, 23:52 
Avlogget

Registrert: 14 Jul 2013, 18:39
Innlegg: 536
Bosted: Møre & Romsdal
Har en lei tendens til å bli slik.
Drukner fort i egne innlegg mens jeg skriver på mobilen.

Kort sagt så skal jeg vel bare frem til
Stor-sterk-tregere
Liten-svak-raskere

Pro's and con's på begge deler.

_________________
If you stand for nothing,
you'l fall for anything.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 31 Des 2014, 00:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 25 Nov 2012, 16:32
Innlegg: 270
Jkhoem:
Nja.
Når man snakker om general physical preparedness liker jeg en bredere nyansering enn som så, for eksempel denne:
Sitat:
10 General Physical Skills:
Cardiovascular/respiratory endurance: The ability of body systems to gather, process, and deliver oxygen.
Stamina: The ability of body systems to process, deliver, store, and utilize energy.
Strength: The ability of a muscular unit, or combination of muscular units, to apply force.
Flexibility: the ability to maximize the range of motion at a given joint
Power: The ability of a muscular unit, or combination of muscular units, to apply maximum force in minimum time.
Speed: The ability to minimize the time cycle of a repeated movement.
Coordination: The ability to combine several distinct movement patterns into a singular distinct movement.
Agility: The ability to minimize transition time from one movement pattern to another.
Balance: The ability to control the placement of the bodies center of gravity in relation to its support base.
Accuracy: The ability to control movement in a given direction or at a given intensity.


Det er helt klart at en har naturlig anlegg og forskjellige forutsetninger i alle disse kategoriene. Jeg tror en gjevn kapasitet i alle skillsene er nøkkelen til en god fysisk tilstand, og da må man soleklart jobbe mye med sine svakheter. Jeg tror det er korttenkt å prioritere ENTEN styrke eller hastighet som om den ene utelukker den andre; og heller jobber for en bedring av alle ens fysiske kapasiteter. Fleksibilitet vil for eksempel være avgjørende for et sunt bevegelsesmønster; som må til for å oppnå sitt potensiale og (kanskje viktigst?) unngå belastningsskader. Siden nesten alt(statistisk sett, ihvertfall store mengder?) sykefravær i dette landet er pga muskel og skjellettplager er det strengt tatt noe som burde være på toppen av listen til folk. Man kan være sterk uten å være treig, og man blir ikke svak av å være rask. Olympisk vektløftning burde være et mer enn godt nok agrument for det :-)
Det er kanskje lett å tenke sånn fordi sprintere i verdenseliten ofte ser svake ut; men en spesialisert atlet er ikke nødvendigvis en person med en fysikk vi vanlige dødlige har godt av å etterligne. Det samme gjelder for de største strongman gutta; men skjekk ut Rich Froning eller Annie Thorsdottir og se folk som kan tilpasse seg fysiske utfordringer over hele spekteret uten åpenbare svakheter.


Topp
 Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 96 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support