Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:48

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 96 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 04 Nov 2014, 13:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
og nå som vi hadde det så koselig, Frøken. så kommer du og ødelegger alt... :(..

Ikke-unnskyld ;)
Jeg er veldig overbevist om at greia ikke er å lide seg gjennom ett eller annet; men å finne den tingen som fungerer for en selv. Som gjør det greit, til og med gøy; å gå på trening. Hvis jeg skulle dratt fua til et ordinært treningsstudio eller gud forby løpe hadde ett år med tilsvarende treningsmengde som jeg har hatt kostet mye mer. Og jeg ville uansett ikke fått spesielt utbytte; for det jeg har trengt har vært rehab. Men nå trener jeg meg gradvis ut av skader og sakte men sikkert vil jeg over i stadier der treningen er vedlikehold/nybygg og ikke bare restaurering.
Vi har en kulturell ide om at man skal trene uten veldig mye gradering og tanker om hva vi trener for. "Fordi man burde" tror jeg ikke en kommer så langt med motivasjonsmessig. Jeg kommer meg på trening fordi jeg har venner der, fordi jeg har veldig mye mindre vondt i nakke/skuldre/rygg når jeg gjør det, fordi det er små steg i retningen av hva slags menneske jeg vil være, fordi det gir meg fysiske funksjoner jeg vil ha.(som å kunne svømme, padle, gå på ski, etc.) Første steget ut av sofaen tror jeg handler om å identifisere egen motivasjon og finne måter å gjøre det på som samsvarer med din egen indre drivkraft.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2014, 13:44 
Avlogget

Er enig i at gjelder å finne noe som man synes er gøy å holde på med. Dersom man ikke synes det er kjekt tror jeg det er små sjanser for at man gidder å fortsette med det.

Jeg meldte meg på et sykkelritt for snart 10 år siden. Da var jeg dårlig trent og visste vel egentlig ikke hva jeg bega meg ut på. Tenkte vel at jeg var ung og sprek, så 8-9 mil på sykkelen måtte gå greit. Det er noe av det verste jeg har vært med på. Brukte ca 5,5 timer og var helt ødelagt da jeg endelig kom i mål.
Det var da jeg innså at de gikk ikke an å være i så dårlig form, så jeg kjøpte ny sykkel og begynte å sykle til jobb. Etterhvert ble det regelmessige treningsturer, og jeg syklet til jobb året rundt. De neste årene jeg var med på det samme rittet forbedret jeg tiden betydelig, og bestetiden ble 3 timer og 17 minutter.
Jeg kom frem til det at hele grunnlaget for å komme i form var syklingen til jobb. Det var ca 8 km en vei, så det tok ca 20-30 minutter avhengig av vind og årstid. Ikke så veldig lange økter, men regelmessigheten førte til at jeg ble i generelt mye bedre form. Oppkjøring mot sykkelrittet bestod av lengre treningsturer og noe intervall.
Etterhvert flyttet vi, fikk barn og byttet jobb. Da raknet den rutinen jeg hadde med jobbsykling, og har ikke kommet igang med noe regelmessig trening etter det.
Jeg håper at jeg kommer igang med trening igjen etterhvert, men det spesielt det med barn i huset fører til andre prioriteringer og mindre tid til trening.

Men uansett, skal man komme igang med noe, må man sette seg små delmål underveis, og det må være gøy å holde på med det.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2014, 16:00 
Avlogget
Brukerens avatar

du får trøste deg med at innlegget avstedkom en utfordring til Filbert om at han skal jogge 1 km i kveld...

("I dare you, motherfucka', i double-dare you!")

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2014, 23:50 
Avlogget

jeg har i det minste gått fort...

Topp

InnleggSkrevet: 10 Nov 2014, 00:22 
Avlogget
Brukerens avatar

takket være en viss frøkens ulidelige gnåling ( ;) ) har jeg nå vært ute og jogget to (2) ganger. Det var like dørgende kjedelig som jeg husket, men ga en viss tilfredsstillelse når det viste seg at jeg ikke hostet ut lungene etter en kilometer. Ikke etter to heller, så jeg er ganske fornøyd. Fortsetter å øke lengden litt etter litt. Målet er vel 5-6 km med det første.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Nov 2014, 09:32 
Avlogget

Draugjeger skrev:
takket være en viss frøkens ulidelige gnåling ( ;) ) har jeg nå vært ute og jogget to (2) ganger. Det var like dørgende kjedelig som jeg husket, men ga en viss tilfredsstillelse når det viste seg at jeg ikke hostet ut lungene etter en kilometer. Ikke etter to heller, så jeg er ganske fornøyd. Fortsetter å øke lengden litt etter litt. Målet er vel 5-6 km med det første.

Skikkelig bra, Draugjeger! Om det virkelig er sånn for deg at jogging er ulidelig kjedelig får du prøve ut noen andre ting i stedet. Snør på deg marsjstøvler og ta en rask tur i skogen, for eksempel. Eventuelt med staver, for å kunne bruke hele kroppen. Da har du fordelen av at underlaget stadig gir noe å følge med på.

Selv trives jeg veldig godt med å jogge, det er bare å sette på musikk på ørene og la tankene fly. Når jeg skal ut og jogge gleder jeg meg til en time der den eneste jobben jeg har er å flytte føttene, det er ikke noe annet jeg skulle gjort i stedet.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2014, 23:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Tre ganger. litt lengre enn jeg burde denne gangen, men jeg ville se hvor lista lå. 3,7 km gikk ok, men jeg foretrekker å jogge uten å få hold, så jeg senker lista en liten smule og så trapper litt langsommere opp. Nå kan det også henge sammen med at det var sidelengs iskaldt regn.

Skal også la musikken ligge igjen hjemme. Bare forstyrrende.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2014, 00:43 
Avlogget

Jeg har bestemt meg for å begynne å gå turer. 14 timer hver uke. Dvs ca 2 timer hver dag. Dette burde ikke være umulig:) Det er nok og den letteste måten å trene på nå når jeg ikke har mange andre å trene med :)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2014, 18:50 
Avlogget

Kjedelig å jogge?

Hva passer vel bedre på dette forumet da en Zombies, RUN! (Google Play, finnes også til iPoop)

• Her må DU løpe rundt å samle forsyninger til din base.
  • Her må DU løpe fra Horder med Zombier!
  • Her får du oppdrag om å løpe til spesifike steder å redde folk eller samle utstyr e.l.
  • Å når du kommer tilbake til basen din, må du dele ut det du samlet til de som trenger det i din gruppe...

Slik overlever du Zombie Apacolypsen.. :mrgreen:
Slik får deg en joggetur, som kan bli LITT mer spennende. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=2VKVu7hT2-A&list=UUiLesEh5yFYL-Jmm2_t1vyg&index=2

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2014, 23:19 
Avlogget

Fysisk trening er godt for så mangt:
http://ipad.dagbladet.no/2012/01/26/tem ... /19951400/

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2014, 13:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Synes det blir lagt altfor lite vekt på fysisk form i Preppersammenheng.
Min personlige mening er at din egen form,er den beste (og enkleste)måten å preppe på.
Hva hjelper, BOB,sykler,traller,"leve av jakt og fiske",BOL som ligger milevis unna om du ikke er i form til å komme deg halvveis .....? Og kommer du deg dit,så er det din egen fysiske helse som skal ut å jakte,fiske,hogge trær,løpe i skjul osv osv....hvor lenge holder en utrent kropp da....? Sikkert ikke like lenge som den maten du har lagret....
Husk at på "gutta på skauen's" tid,var vi som nasjon i mye bedre form. En manuell tømmerhogger forbrukte like mye energi tilsvarende et Marathon på en arbeidsdag i skogen....jobba vel 6 dager også da...
Nevner dette for å bevisstgjøre hva som kreves av fysisk form for å "klare seg" i naturen som mange tror:)
Laget en veldig enkel test/spak bak eller kall det hva dere vil:)
Vær ærlig mot dere sjøl for å finne ut på hvilken områder det er forbedringspotensial:)

Hvor mange dager i uka trener du?
(0) 1 eller mindre.
(1) 2-3.
(2) 3-4
(3) 5 eller mer.
Løpe/jogge uten stopp
(0) 1km eller mindre.
(1) 3km
(2) 6km
(3) 10+
Benkpress.
(0) 70kg
(1) 80kg
(2) 100kg
(3) 130+
Røyk/snus/Alkohol hver uke.
(0) Ja
(3) nei.
Som sagt veldig enkel test:) vekt på benkpress er regnet ut for mann ca 90kg.
Dame score ville være ca 40,50,70,100kg:)
Min score her er:
2+3+3+0=8. Snusbruk samt at å stille opp for mine 3barn(som er det viktigste ) trekker ned på scoren.
Mye,mye annet som kunne vært tilføyd, psykiske plager,medisinering osv osv.
Trent sjøl i mange år,alt mulig av sport og idrett og har en ting til å si vedr kurer osv....du må legge om livet!!!! Kjøp gjerne kurer i øst og vest,gå ned og opp igjen...det er først da du legger om kosten til normalt med calorier iforhold til forbruket,du vil finne løsningen:)
Tren,spis normalt sundt,lev livet:)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2014, 18:20 
Avlogget

Selve min formel for det å løfte benk er å ta med egen kroppsvekt i beregningen. Det at ei dame på 60 løfter 60kg er like bra som at en mann på 130 løfter 130 kg.

Jeg tror alle bør ha som mål å klare sin egen kroppsvekt i benk. Samtidig er det vesentlig forskjell på å løfte benk i bur og fri benkpress. Det er og enda mer forskjell på å løfte to manualer i skrå benk.

Slik jeg og ser det er det minst like bra å klare mange repetisjoner fremfor få raske rykk. Det er og fornuftig med tanke på å slippe skader. Jeg har aldri vært så mye skadet som da jeg skulle drive med maxløft hele tiden :)

I alle fall så får jeg trolig 3+3+1+3

Den benkpresssaken der skulle vært:

0,5 av egen kroppsvekt 0
1.0 av egen kroppsvekt 1
1.5 av egen kroppsvekt 2
2.0 av egen kroppsvekt 3

Jeg hadde likevel bare fått 1 poeng på den, men jeg synes fordelingen blir litt bedre :)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2014, 19:40 
Avlogget

En annen øvelse som er vesentlig i survival blir nok også "suprise". Pullups.
Er ufattelig mange som ikke er istand til å trekke opp sin egen vekt.
Og ta snakker jeg om å løfte deg med fingrene fra deg.
(Det er skjelden du har en rund påle du får tak i med fingrene mot deg)

*just sayin*

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2014, 21:50 
Avlogget

Nå har jeg hatt en time squashspilling. Det er genialt i forhold til reflekser :D

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2014, 23:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Godt å se svar fra folk som verdsetter fysisk form:)

Ser din måte vedr kroppsvekt ,men da må løpinga oppgraderes også.... 100 vis som løper Marathon hver helg i Norge på sommeren.....ikke hundrevis som klarer 2 i relativ styrke....
Men som skrevet var dette en enkel kartleggingstest av egen form:) Hangups,spenst osv er kjempebra øvelser som hjelper på totalen:)

Jeg hadde fortsatt hatt 3 på styrken;)

Håper med disse innleggene å sette fokus på fysisk form.
Stå på godtfolk!:)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 96 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support