Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 07:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 96 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: La oss komme i form tråden
InnleggSkrevet: 28 Jan 2013, 22:03 
Avlogget

Registrert: 10 Mar 2012, 14:26
Innlegg: 1148
Hei!

Jeg har i det siste årene kommet i veldig dårlig form kombinert med at jeg har gått en god del opp i vekt. Merket det spesielt når jeg går i fjellet, og det er utrolig kjipt å henge etter og hoste seg til topps. Har en nesten forbi for treningssenter.

Jeg ser hva som venter på meg om jeg ikke begynner å kjøre store forandringer så jeg har begynt å angripe meg selv på 2 fronter. Hva og hvordan jeg trenger. Og hva jeg stapper i meg.

FYSISK:

Jeg har en kontorjobb. Vi har derimot mye trapper i form av jeg parkerer i U2 og jobber i 6 etg. Jeg går nå trappene. 2 ganger pr dag tar jeg heisen ned i U2 igjen og går opp. Samme når jeg skal i kantinen for å kjøpe sallat.

Jeg har funnet en treningstur som ca nøyaktig 1 time. 50% av turen er oppover. God trening

http://www.youtube.com/watch?v=6ErRoLfWKTU Mitt mål er å kjøre denne minimum annenhver dag. Den tar under 10 min og kjører 4 øvelser. Bare snakk om å gjøre så mange man kan innnenfor 30 sekund.

30 sekund med pushups, 30 sek med crutch - stekke seg etter beina (djevelsk øvelse), knebøy uten vekter 30 sekund, og tilsutt 30 sek med høye knejogg. Krever ikke noe annet enn kanskje en matte eller et liggeunderlag.

MATVEIEN:

Har startet nå med å spise 5-6 små måltider pr dag. Samt kuttet ut snop, brus, sjokolade etc. Har kuttet mye av mais, ris, pasta og potet ut av kosten min. Kjører mer sallat og bønner og rent kjøtt.

Har begynt å ta vitamin supplementer og drikke hvetegress. Jeg har kuttet ut øl for øyeblikket og drikker litt vin innimellom i stedet.

Hva med dere? Hva gjør dere for å holde dere i form?

_________________
"Amat Victoria Curam" - Victory Favors the Prepared!


Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 15:03, endret 1 gang

Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 28 Jan 2013, 22:23 
Avlogget

Registrert: 08 Aug 2012, 10:24
Innlegg: 178
Vel. Jeg er litt for lite konsekvent med meg sjøl, og det sklir ofte ut. Men etter en diabetes2 diagnose og et par aha-opplevelser har jeg begynt å få litt mer struktur på ting. Og gudene må vite at det trengs, for jeg er i mitt livs verste form nå.

Jeg prøver så langt det lar seg gjøre praktisk å få gått minst 3 lengre turer med bikkja i uka, minst en time pr. tur.
Jeg spiller innebandy/fortball med en gjeng ca en kveld i uka (i paraksis blir det vel 3 kvelder i måneden).
Meldet meg inn igjen på det lokale treningstudioet nå på nyåret, og har som mål å befinne meg der minst to kvelder i uka.
Har også drevet litt med yoga, men har ikke fått så mye ut av det egentlig, i allefall ikke de fysiske øvelsene. Men likte den mentale biten, og prøver å få meditert litt innimellom, selv om det ikke blir så ofte.

Ellers så er jeg ute i skauen så ofte hverdagen tillater det.

Har gått ned ca. 20kg. de siste 4 årene, men kan uten problem gå ned 20 til. Har et lokalt turskirenn på 27km som mål i 2014....

_________________
“Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen.”
W.C.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 29 Jan 2013, 01:01 
Avlogget

Registrert: 31 Des 2012, 12:30
Innlegg: 15
Kan anbefale alle om å sette seg inn i stabilitetstrening med slynger, dette er den mest effektive og skånsomme formen for styrketrening. Eller er HIT metodikken som Gullars nevner (high intensity training) veldig tidseffektiv. Og tid er essensen i et moderne liv, alltid mye som skal gjøres. Chin up øvelser belaster ikke korsryggen med kompresjon og er å anbefale.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 29 Jan 2013, 16:02 
Avlogget

Registrert: 14 Nov 2012, 17:28
Innlegg: 1017
Jeg og kona har tenkt å gå til innkjøp av denne for å få fart på systemet.
Jeg må bare innrømme at jeg er den som trenger den mest.... :oops:

http://tvshop.com/NO/products/202663/222889


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 29 Jan 2013, 16:22 
Avlogget

Registrert: 10 Mar 2012, 14:26
Innlegg: 1148
Trening tror jeg ofte koker ned til det mentale og det å få rutine på ting. Jeg akter å komme meg på studioet igjen i hvert fall 2 ganger uken som en start til jeg får "driven". Et headsett & mp3 spiller med noe syre techno eller noe hardrock for å få frem "Rambo" i deg er nok også en fordel.

_________________
"Amat Victoria Curam" - Victory Favors the Prepared!


Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 15:03, endret 1 gang

Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 29 Jan 2013, 22:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 25 Nov 2012, 16:32
Innlegg: 270
Jeg er din typiske ikke-atletiske nerdejente, og har aldri mestret eh, sport. Eller løping, eller skigåing, eller svømming, eller noen av disse greiene. Jeg er ikke så stor- bare veldig lite atletisk med ganske mye rusk i skuldre og hofter. Men for omtrent et år siden begynte jeg å trene ordentlig, og hadde på vårparten en god tremånders-tur med trening tre dager på - en hviledag - tre dager på syklus. Dette hjalp enormt, sammen med jobbing med mobilisering(http://www.mobilitywod.com/) gav det meg positiv utvikling på en hel rekke områder. Etter de tre måndene falt den gode harde rutinen i de greiene livet gjør iblandt, hadde halvannen måned med strengt regime igjen i høst men ellers blir det mer sporadisk; men allikevel veldig mye mer enn før. Jeg liker crossfit, tankegangen om fokus på funksjon og opplever faktisk ganske store endringer i egen fysiske funksjon, blandt annet ved skigåing og svømming. Bruker endel tabataintervaller, synes markløft og knebøy er kjempemorsomt.(Og selfølgelig veldig utfordrende, hehe, men morsomt.) Hater burpees, men det gjør vel de fleste som har møtt dem. Jobber til stadighet med holdning, men det er ikke akkurat en kortgjort prosess, selv om det blir bedre. Etter at jeg sluttet med sko som har hæler(google barefoot running), kan jeg både stå og gå mye lengre uten ubehag.

Akkurat nå er jeg mer begrenset av min fysiske tilstand enn jeg ønsker å være. Jeg unngår langturer fordi kondisjonen ikke er god nok og jeg er klumsete; jeg blir passiv av å ikke ha tiltro til at jeg kan løfte ting eller bære tungt.
Jeg spiser omega3 og jern og cvitamin og prøver så godt jeg kan å også spise mat. I en ideell verden unngår jeg hvete og sukker fullstendig - men den verden finnes isåfall i en alternativ dimensjon ;-)

Kjempebra tråd å starte! Peerpreassure er en flott måte å motivere segselv på :-)


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 17 Mar 2013, 14:51 
Avlogget

Registrert: 25 Jun 2012, 16:35
Innlegg: 282
Jeg gjør yoga i en liten halvtime hver dag. Det har jeg gjort siden midten av desember i fjor, og holder koken. For styrke og fleksibilitet i både kropp og sinn. Er normalvektig, og kjenner at formkurven er på vei oppover. Har fått mer muskler i hele kroppen.
Har trent forskjellige ting tidligere - judo, volleyball, pilates, håndball, kickboksing, jogging på egen hånd. Men ingen av de sportene ga meg like mye som yogaen. Anbefales!
Ellers spiser jeg stort sett sunt, tar tilskudd av vitaminer, mineraler, ekstra b- og c-vitaminer, joddråper og noen kapsler som gjør at jeg ikke blir så sliten i øynene etter en arbeidsdag foran skjermen.

_________________
Forbereder meg først og fremst for å ha fred i sinnet. I tilfelle.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 17 Mar 2013, 14:57 
Avlogget

Registrert: 10 Mar 2012, 14:26
Innlegg: 1148
Jeg har forsøkt å opprettholde treningen. Nå som det blir mer lyst og litt varmere er det litt kjekkere å gå tur på kvelden. Merker formen er en del bedre og buksen litt løsere.

Var kjekt å kunne kjøpe seg en litt slankere jeans forrige uke. Hjelper på motivasjonen. Gleder meg til fjellsesongen!

_________________
"Amat Victoria Curam" - Victory Favors the Prepared!


Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:45, endret 1 gang

Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 18 Mar 2013, 12:03 
Avlogget

Registrert: 15 Mar 2013, 11:50
Innlegg: 260
Jeg har gått til innkjøp av turorienterings kart, for å komme litt bedre i form. Dessuten blir du veldig god på kart og kompass. Dette er et tilbud som fins over det meste av landet....


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 09 Mai 2013, 11:13 
Avlogget

Registrert: 27 Des 2012, 12:52
Innlegg: 31
Jeg går nok i litt motsatt retning av dere andre som har svart her. Jeg driver med styrkeløft på hobbybasis og går aktivt inn for å bli stor og stygg (har kommet halvveis. Mangler bare å bli stor nå :lol: )
Jeg kan på det varmeste anbefale styrketrening med hovedfokus på baseøvelser som knebøy, markløft og benkpress til de som vil svi av noen kilo med fett mens de øker i muskelmasse og styrke.

Jeg trives også godt i skog og mark så det blir mye turgåing i bedritent terreng, noe som er godt både for min egen utholdenhet og de to hundene mine som krever MYE mosjon.

Dette i tillegg til en fysisk aktiv jobb, unger, kjærring og det som hører med medfører en ganske god fysisk form for min del, men det er alltid rom for forbedring :twisted:


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 09 Mai 2013, 21:58 
Avlogget

Registrert: 07 Mar 2013, 19:02
Innlegg: 4
Da er vi i samme båt Nightcrawler, trener selv mye styrke og basis øvelser. Dette kombinert med tur i skog og mark er fint for bevegliheten, det vil jo altid være pluss for en prepper og være i god fysisk form


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 15 Mai 2013, 00:45 
Avlogget

Registrert: 09 Mar 2012, 18:27
Innlegg: 1613
Tja... Vedhogst, kjøkkenhage, snekkring, ikke minst jobben min, og en del andre ting er vel det som stort sett holder meg i form.

Skjønt, det hender faktisk at jeg mosjonerer i form av spaserturer. I går gikk jeg en times tid bortover fjærasteinene her hvor jeg bor, og fant 4.50 i flaskepant og en halvannen meters totomseks som ble med hjem. Til og med bikkja var fornøyd da vi gikk inn døra, og strålende vær var det attpåtil. :)

_________________
In war, truth is the first casualty
The blade itself incites to violence.
Qui desiderat pacem praeparet bellum
Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 15 Mai 2013, 22:29 
Avlogget

Registrert: 14 Nov 2012, 17:28
Innlegg: 1017
Har fått sykkel i huset. Så nå satser jeg på å få byttet ut "vaskeballen" med "vaskebrett" i løpet av relativt kort tid.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 22 Mai 2013, 19:05 
Avlogget

Registrert: 27 Des 2012, 12:52
Innlegg: 31
Hårek skrev:
Har fått sykkel i huset. Så nå satser jeg på å få byttet ut "vaskeballen" med "vaskebrett" i løpet av relativt kort tid.

Da håper jeg du bygger litt eksplosive muskler i tillegg.
Du vet hva de sier: "Six påck abs on a skinny guy is like big tits on a fat chick. It doesn't count" :P


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 30 Mai 2013, 12:51 
Avlogget

Registrert: 10 Mar 2012, 14:26
Innlegg: 1148
Kommet 14 kg ned. Jeg kunne trengt en del kilo til, men so far so good! Hjertesykdommer og diabetes faren er dyttet lengre vekk.

Mer overskudd og mer "klar" mentalt. Lurer på hvor god form jeg kan komme i til høsten.

_________________
"Amat Victoria Curam" - Victory Favors the Prepared!


Topp
 Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 96 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Yahoo [Bot] og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support