Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:48

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 02:22 
Avlogget

Godt! Jeg skal skrive mer senere når jeg er ved noe annet enn et laptoptastatur. Ønsker alle en god jul och så där. Remember the good times.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 12:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg vil bare minne om noen vise ord jeg har blitt meg fortalt:
De fleste angrer mer på det de ikke har gjort enn det de har gjort når døden nærmer seg.
---
Da jeg begynte å svare på dette emnet kom jeg til at det meste passer bedre i en egen tråd. Derfor finner dere resten her: Psykologiske reaksjoner på Peak Oil (o.a.lignende trussler)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 13:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Og da jeg hadde jobbet meg gjennom hele side 1, 2 og 3, fant jeg ut at jeg egentlig like gjerne kunne skrevet her. Men det andre emnet er alt startet og har fått kommentarer ser jeg. Så jeg nøyer meg med å sitere meg selv:
Bamse Brakar skrev:
Jeg har vokst opp i et overflodssamfunn som aldri så seg tilbake, kun framover. Og der var det kun gull og grønne skoger. Evig vekst og velstand. Men etter hvert begynte bildet å bli mer nyansert. Forurensing, klimatrusler, ressurskriser som peak oil og så videre. Det finnes et eget ord for dem som IKKE klarer å se og forstå hva disse truslene innebærer og vil ha av konsekvenser. Altså for dem som fortrenger og benekter eksistensen av problemene menneskeheten står ovenfor: Panglossian Disorder Damen bak begrepet er Kathy McMahon, en klinisk psykolog som selv har vært gjennom denne prosessen.

Det å bli klar over at alt ikke er så rosenrødt, se at glansbildet begynner å slå sprekker, er en «skjellsettende opplevelse». Den er mer enn godt nok egnet til å skape angst og usikkerhet for framtiden. Kanskje kan man si at å miste denne glamorøse framtidstroen, er et tap som fører til en sorgprosess. Når en er midt inni denne prosessen kan alt føles tungt, mørkt og trist. Men når en får bearbeidet dette, begynner en etter hvert å se lys og mening igjen. Så vær forsiktig, ikke lull dere inn i selvmedlidenhet, ikke dyrk tap, sorg og elendighet. Jeg tror faktisk det fantes glimt av lykke selv i de vanskeligste periodene menneskeheten har vært gjennom. Det gjelder bare å finne dem, skape dem, for seg selv og sine.

Når det gjelder «Peak Oil» spesielt, så finnes det en egen nettside med masse godt stoff for den som ønsker å være konstruktiv og jobbe seg gjennom denne krisen: Peak Oil Blues, siden jeg har linket til over.
Den som ønsker kan jo begynne med denne serien: Cultural Norms: The Psychology of Peak Oil Men det er masse tankevekkende og nyttig stoff å finne ved å klikke seg rundt på Kathy McMahon’s blogg.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Des 2012, 00:26 
Avlogget

Jeg tenkte å opprette en tråd om menneskets forhold itl døden og hvilke implikasjoner aksept for dette garanterte endeliktet vi alle må gjennomgå skal ha for livsførsel, men lar det bli en annen dag. :)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2013, 16:26 
Avlogget

Jeg har ett lite fotball lag av unger, hund og katt. Nå er de eldste ungene så store at de hjelper til og tilegner seg kunnskap som er praktisk. Aktiviteter består av fysisk fostring eller å tilegne seg kunnskap via å ha aktiviteter sammen, det være seg søm, matlaging med kona, eller snekkerverkstedet eller jakt/fisk med far. Vi unngår å fore ungene med prepping prat og diskuterer dagligdagse ting og oppfordrer dem til å tenke selv, kunnskapen de får underveis vil hjelpe oss som familie på kort sikt, og i fremtiden så vil de ha relevant kunnskap med seg.

Jeg ser at det i mange sammenhenger hadde vært enklere å være prepper hvis det hadde bare vært meg å bikkja. Men situasjonen er nå sånn den er så gjør vi det beste ut av det. Vi frykter ikke fremtiden på noen måte, men at vi lever i en spennende tid der de neste 10 årene vil være enda mer spennende enn de forrige 10 er jeg helt sikker på.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2016, 12:44 
Avlogget

Familieforøkelse er litt uaktuelt for tida ja, men det er fordi jeg allerede HAR 3 barn! :D

Nå tror jeg uansett at jeg tilhører den mer optimistiske delen av forumet. Og jeg har heller ingen problemer med å si at jeg følger følelsene og den ufornuftige kjærligheten på dette punktet. Egentlig tror jeg barn er en utrolig god kur mot svartsinn og mørke, om man plages av slikt. Makan til livsvilje, til energi, optimisme og vilje som disse unga har! Det blir lettere å tro at det meste kan ordnes og fikses.

Ellers synes jeg det finnes gode, fornuftige grunner til å stifte familie også, for de som må ha det. Man blir litt mer bunden og opptatt noen få år, men siden har man sin egen lille flokk, med et fantastisk samhold og offervilje. Resten av livet. Jeg er så heldig å tilhøre en storfamilie med ressurssterke, positive, arbeidsvillige og hyggelige mennesker. Vi har et godt samhold, god kontakt og stiller alltid opp for hverandre. Jeg vet hvor mye hjelp vi har i hverandre NÅ, når alt er i skjønneste orden, og er helt sikre på at vi ville blitt ett knallsterkt team i en krisesituasjon. Jeg vet også av erfaring hvor avhengig de eldste blir av hjelp fra yngre og friskere personer etterhvert. Vi blir alle gamle og svakere. Når man er flere familiemedlemmer som bidrar er det ikke noe stort offer å hjelpe familiens eldste.

Det er en grunn til at steinaldermennesken levde i små familieflokker. Man står sterkere sammen. Barn er ikke bare en byrde. De kan ganske fort være til hjelp i stedet. Hyggeligere og mer sosialt er det også!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support