Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 07:35

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 23:48 
Avlogget

Flott innlegg Skauen! Som du skriver, så er også barn en stor ressurs, selv om jeg skulle ønske at diverse skjermer (tv, iPad pc og spillkonsoller) okkuperte mindre av deres tid. Jeg er klar over at det er mitt ansvar som forelder å sette grense for nevnte media, men det er ikke lett!

På den andre siden, så gjorde det meg stolt når jeg hørte at min da 7 år gamle sønn, var han som renset gjedda, når han var på tur med speideren. :D . Forsøker å så frø, de skyter begge godt med luftvåpen og buer. Yngstemann skyter allerede med .22 og kaster med kniv :shock: .

Vi har også snakket om å få fler, men blitt enige om at dersom vi klarer oss like bra i fremtiden, så kan vi ta til oss fosterbarn.

Så den siste komentaren Kire, derfor tillegget; synes selv at det å dra inn andre nasjonaliteter er langt over grensen for hva som er riktig i denne tråden. Om du tror at deres valg er mindre rasjonelt enn dit eget, så tror jeg ikke du er i stand til å se deres behov og tradisjon. Det er forferdelig lett og sitte mett på en høy hest...

Antitesen til fornuft er jo et ganske spenstig utgangspunkt :o Det gir jo et inntrykk av at det finnes en fornuft, som er fornuftig :!: Med ditt innlegg så antar jeg at du forstår at fornuft ene og alene er basert på ulike rasjonaliteter. Om din rasjonalitet ene og alene er basert på din personlige overlevelse, så ser jeg at det er svært lite fornuftig å satse på overlevelse av eget avkom. Om du derimot har den minste mistanke om at det finnes fler utgangspunkt, så synes jeg innlegget ditt faller på egen urimelighet.

Sist endret av Crusoe den 24 Des 2012, 00:04, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 23:52 
Avlogget

Takker Crusoe :) vi har også diskutert dette med fosterbarn, og da hjelper man jo også noen som allerede
er i denne verden uten å bidra til fler, det er jo litt i Kire sin ånd :)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 00:02 
Avlogget

Jeg har ingen spesielle standpunkter fra eller til, jeg liker bare å forstå verden i utilslørt tilstand, forbi irrasjonaliteter (selv om dette er umulig i kraft av å være et uforstandig menneske).

Alikevel tror jeg det er minst 6 milliarder mennesker fler enn det som kan understøttes over lengre perioder (dvs. antallet hvis eksistens skyldes fossile brennstoff og den industrielle og grønne revolusjon). Lengre perioder er ikke 150-250 år.

Paradokset er jo at jeg ikke tror på fri vilje og at mennesket således ikke hadde noen andre avgjørelsesmuligheter. Det endelige beviset på at vi har like lite i toppen som gjærsopp.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 00:09 
Avlogget

Dere mistet meg ved "Antiteser og gjærsopp" her har jeg lite å bidra med da jeg skjønner DÆNG... :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 00:13 
Avlogget

Sitter helt alene og ler høyt :D

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 00:21 
Avlogget

Jeg ser poenget med at verden allerede er kraftig overbefolket. Norge også selv om vi er realtivt tynt befolket her oppe. Et jeger & sankersamfunn i Norge ville ikke tillatt så veldig mange titalls tusen mennesker. Et fisker- & bondesamfunn gjetter jeg på at kunne klart opp mot millionen uten petroleum og elektrisitet.
Samtidig bør man kanskje huske at i mindre komplekse samfunn er man avhengig av barn for å få hjelp i "godt voksen" alder og barn blir i økende grad verdifull arbeidskraft for familien etter som de blir eldre. I mange samfunn har man store vansker med å klare seg uten barn i familien - spesielt når aldersrelaterte belastningsplager blir mer og mer fremtredende.
På ett vis er det derfor god "preppe-spirit" å ha noen etterkommere. Hva som er "riktig" valg der tenker jeg får bli opp til hver enkelt. Noen vil gjerne vektlegge en viss idealisme på vegne av jordas befolkning - andre har nok et litt mer praktisk og "lokalt" perspektiv.
"Kvoter" på barnekullene a la det Kina har bedrevet i mange år allerede burde vært innført verden over for lenge siden etter min mening. Ingen familier burde trenge mer enn ett barn pr. voksen som faktisk vokser opp i et overflodsamfunn som vårt. I et samfunn uten antibiotika og andre helsemessige "juksemidler" er det nok klokere å ikke "put all your eggs in one basket".

Personlig mener jeg at man ikke skal velge bort å leve nå fordi livet kan få nye utfordringer i fremtida. Hva er vitsen med å overleve om man ikke har tenkt å leve uansett? Å velge bort livet nå fordi livet kan bli vanskeligere senere synes jeg personlig at blir i drøyeste laget. Har ikke egne barn nå men er åpen for at det kan endre seg med tid og stunder. Hvorvidt de vil bli en "belastning", "arbeidskraft" eller begge deler i preppersammenheng inngår ikke i regnestykket. Kommer de får jeg justere planer og strategier deretter. Enkelt og greit. Heller det enn å preppe meg fra sans og samling, og overleve "apokalypsen" som eneste menneske og til slutt henge meg i et tre grunnet ensomhet. Det hjelper jo ikke menneskeheten om de eneste som overlever er de som ikke vil/ville ha barn heller.

Så på nyåret blir det ny TV i sykt mange tommer og med 3D og all that shit som kapitulerer ved første tegn til strømbrudd. Det blir neppe unger av det med mindre det tilfeldigvis dukker opp ei passe nerdete budeie på døra her men gøy blir det nok uansett! :)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 00:30 
Avlogget

Stor tommel opp Reconpack!

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 00:33 
Avlogget

To tomler opp :)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 00:36 
Avlogget

Når vi vet at livet like garantert som oljefelt tømmes vil bli vanskeligere i fremtiden, er det er ingenting å lure på engang. Sannsynligvis undervurderer vi hvor vanskelig det vil bli også, og hvilken kontrast det vil ha i forhold til det vi i samtiden betrakter som normalt, dvs. at status quo alltid er på vei mot noe bedre, raskere, flottere: at vi blir eldre, friskere, sunnere, smartere, mer globaliserte, fredeligere und su weiter.

Her kommer noen parafraserte tanker fra "greenish" på TOD: den voldtekten vi har utøvd og fortsetter å utøve overfor jorden og dens ressursforråd gjør at milliarder av mennesker som kunne ha eksistert i fremtiden er ugjenkallelig tapt. De seneste 150 år med fremskritt har i vanvare drept kanskje like mange mennesker som har eksistert siden vår arts fremkommelse. Noe å tenke på, selv om det blir hypotetisk, kontrafaktisk og i alle praktiske henseende meningsløst.

Disse 70-90 millionene som blir født årlig øker kaloribehovet for verden samtidig som uår tapper matreserver og dyrket jord stadig blir mindre.

Også morsomt er det med de som avfeier overbefolkning som problematisk fordi veksten ikke lenger er eksponensiell og at det absolutte befolkningsantallet vil gå nedover rundt 2050 eller så. Hva så? Vi har da like fullt ikke ressurser nok til 7 eller 9 eller 10 milliarder? Hvorfor er alle mennesker med ansvar så barnslige? Det er vi riktignok alle, kollektivt sett, godt manifestert gjennom den kapitalistiske kjøpefesten vi i morgen feirer. Tenk så forferdelig det blir hvis vi for første gang siden '88 ikke har vekst i julehandelen i desember?!?!

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 00:57 
Avlogget

Vel, jeg har matlager nok, frølager stort nok, våpen nok, og baller til å bakke det hele opp. Hva tror du er fornuftig da? Gi opp fordi prognosene sier at det er kollaps som vil skje? Det er fritt opp til deg å gå under, jeg hadde gjort det med glede om å det bare var opp til meg, men jeg har både kone og barn som forventer at far tar ansvar, og det ansvaret tar jeg. Jeg garanterer at all min innsats er det jeg kan bidra med.

(ps: jeg kjører fanden ikke bil engang, så olja kan dere alle suge opp i......)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 01:13 
Avlogget

Leit at du føler at du blir fornærmet eller at din livsførsel kritiseres, det er den eneste måten jeg kan tolke tilsvaret ditt på. Mennesket liker generelt ikke å bli fortalt det ukomfortable eller fratatt goder. Jeg sier ikke at du skal gi opp, eller at jeg selv har gitt opp (selv om jeg riktignok har en altoverskyggende, dyp depresjon over meg som farger alle meninger). Jeg har egentlig ingen agenda, men liker å diskutere. Litt lei meg for at jeg er født så sent, jeg har ikke det samme utgangspunktet som folk i 30- og 40-årene til å virkelige forberede gitt hvor nært forestående kollapsen er, hvilket tids forhold vi skal tilbake til, og hvor lite forberedt samfunnet er på det (tenk, kommende skolebarn skal ikke engang lære å skrive for hånd og vil ikke ha noen som helst forutsetninger for det harde arbeidet, den innsatsen, den mentale styrken som vil være nødvendig for å overleve fremover). Og hva skal jeg egentlig forberede til, hva blir den nye status quo? Havregryn og kulde og den rake motsetning av alt jeg har vokst opp med? I så fall håper jeg myndighetene deler ut selvmordspiller, slik de gjør i den andre filmatiseringen av "On the beach" fra 2000.

Selv om du ikke kjører bil (noe jeg heller ikke gjør) så er matlageret ditt, klærne dine, huset ditt og alle andre goder understøttet den oljebaserte vekstøkonomien. Verdikjeden såkorn -> gjødsel -> vanning -> insektsmidler etc -> innhøsting -> foredling -> transport i alle ledd -> distribusjonssenter -> lokalt supermarked/matbutikk gjør at du for hver kcal fortært også har benyttet deg av 9kcal olje (eller et annet arbitrært antall energienheter).

Jeg skjønner at dette er kontroversielle meninger på et "kontroversielt" forum, men det burde være rom for realisme her.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 01:33 
Avlogget

Jeg er enig med mange i tråden her. De barneflokkene jordbrukere har vært avhengig av kan fort bli realiteten igjen, men som mange andre her vil jeg foreslå adopsjon og fosterfamilier. Jeg har selv erklært at jeg har "adoptert" min lillesøster, siden hun ikke er i faktisk slekt i meg. Likevel bestemte jeg meg for mange år siden at jeg ville regne henne som min lillesøster, og ta vare på henne i så stor grad som mulig. Jeg så heller ikke spesielt etter et velegnet eksemplar av arten til avl eller arbeid, jeg så en ung jente som hadde mistet faren sin i svært ung alder og som slet med mange problemer. Ellers hadde jeg nok som Crusoe nevnte, spist hagle for leeeeeeenge siden. Hva fremtiden bringer, det gir jeg blaffen i. Jeg vil gjøre mitt beste for at ikke bare mine egne, men også andre kan overleve. Jeg deler ikke Kires oppfatning av verden, selv ikke på mine svarteste dager. Sannsynligvis blir det vanskeligere, men det trenger ikke nødvendigvis å gå til steinalderen heller.

Likevel deler jeg mange av hans bekymringer, og tror definitivt at en befolkningsnedgang må til. Familieplanlegging og kondomer, kondomer og atter kondomer er en del av løsningen. Det finnes selvsagt prevantiver for damer også, men jeg er såpass paranoid at jeg liker å ta kontroll over slikt selv. Den leksen lærte jeg for et par år siden. ;)

Men Crusoes påstand om at oljen ikke betyr noe for ham fordi han ikke kjører bil, vel gamle venn, det er nok dessverre fortsatt et par år i fremtiden før du helt og holdent kan vise langfingeren til OPEC landene for å si det slik. (Hils guttene forresten, lyv til dem og si at jeg er lei meg for skorpionens død, akkurat den krabaten har jeg vanskelig å føle noen medfølelse med...) Olje betyr så uhyre mye mer for oss en daglig transport med bil. Men at økt selvforsyning er lurt skal jeg ikke si noe på, men vi skal heller ikke glemme at mennesket er et oppfinnsomt dyr.

PS Kire: Depresjonen kan faktisk gå over. Jeg har en kompis som har hatt mye de samme holdningene som deg, per nu er han faktisk ganske opptimistisk. Men; selv om alt er svart og du mener det ikke har noen grunn til å preppe så er det kanskje ikke den lureste holdningen. Jeg vil anbefale deg og gjøre noen forberedelser uansett, siden du er så redd for fremtiden. Kanskje forandrer du mening senere, og da skader det heller ikke å ha en reserveplan. Nåja, det er en min optimistiske kommentar. Jeg er for retten til å ta eget liv, og ønsker du å begå selvmord, enten det er en kjapp eller treig metode, så må du bare gå for den løsningen du mener er best. Alt liv er ikke verd og redde for enhver pris, men det er ikke sikkert at det blir noe bedre etter døden heller. ;) Ønsker deg hell og lykke uansett, og håper bare helsevesenet ikke slår kloa i deg.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 01:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Ser ikke helt problemet med at jeg er født i Norge og andre ikke er det. That's fate for you. At folk som stod meg nær døde av sykdom i alt for ung alder var en tragedie for meg og deres nærmeste, men slik er naturens gang.

Ser heller ikke problemet med å kritisere overbefolkning uten å selv måtte gjøre noe med det. Å løse verdensproblemer på enkeltmannsnivå funker aldri. Blir litt som å skille plast fra papir i alle varer man kaster, fordi man føler man må "bidra med sitt" til miljøvernet. Prinsipper er kult det, men det er utelukkende egosentrisk og selvsympatisk. Det er noe man bare må innse.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 01:59 
Avlogget

Ja, alle handlinger er dyptgrunnet i et eller annet mål for egoet. Innvandringsliberalister får tilfredsstilt et eller annet behov ved å holde døren åpen på vidt gap, tilsvarende for familier som ønsker seg barn og ønsket går gjennom og nær sagt alle andre handlinger mennesket tar. Det hadde vært interessant å skjønt rasjonalen bak alle mål, men rent evolusjonærpsykologisk bunner det ut ønsket om å perpetuere egen slekt og iboende urinnstinkter.

Ganske morsomt hvordan søppelsortering blir frontet såpass stort. I Oslo så jatter de om hvor mange liter biodrivstoff riktig sortering kan skape for kollektivtrafikken (bussene). Også har du plastikkposekampanjene, selve kroneksempelet på naivitet, men det representerer vel det maksimum av hva enkeltmennesket ønsker å ofre av sin velferd for å skape "en bedre, MILJØVENNLIG verden". I høst ønsket Oslo kommune at vi skulle såpe oss inn uten vannet rennende i dusjen. Hva med å heller innskrenke befolkningsveksten slik at Maridalsvannet faktisk er tilstrekkelig? Det finnes ingen rasjonalitet noensteds.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 02:16 
Avlogget

Hei Kire!
Er verken lei meg eller synes at min livsførsel er angrepet. Synes derimot at det er svært viktig og riktig at du kommer med ditt syn og perspektiv på tingenes tilstand. Det er trolig den eneste måten vi kan utvikle oss på, det at vi er uenige ;) Håper ikke du har oppfattet meg som grinete, det er i såfall overhodet ikke meningen.

Det at jeg ikke kjører bil, er ikke noe argument per se at jeg er uavhengig av olje og dets produkter. Det som det derimot er et argument mot, er at jeg føler at jeg er mindre sårbar enn flokken generelt av olje/oljeprodukter.

Det at jeg derimot er villig til å stå opp for at det finnes mulige alternativer til dagens livsførsel, er greit nok. Etter dine aldersestimat, så er jeg trolig eldre enn deg, men selv føler jeg at det aldri er for seint å begynne.

Som Frøyatro skrev, så er også jeg avhengig av oljebaserte produkter, men målet er jo å gjøre seg så lite avhengig av disse som overhode mulig, før det er slutt på de. Det å kunne sålangt det er mulig, å fø familien på den lille jordflekken vi har, synes jeg er en god start. Siden jeg lever i et overflodssamfunn, så kan jeg både lagre fra butikk, og fra hagen, i dag.

Det nærmeste jeg har kommet å løse overbefolkninings problemet, er vel tanken om å spise naboer :lol: Betrakter uansett det som et problem jeg ikke kan gjøre noe med.

Ingen av innleggene dine Kire har blitt negativt oppfattet, synes selv at meninger som utfordrer eget syn er mer enn gull verd. Uenighet er den eneste veien til å utvikle egne tanker ;)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support