Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 07:22

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Familieforøkelse uaktuelt?
InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 17:16 
Avlogget

Er det noen av dere som lar være å planlegge familieforøkelse eller skaffe dere nye kjæledyr, av den grunn at dere ikke vil ha en større "byrde" om noe skulle skje?

Jeg er nysgjerrig på hva andre tenker om dette. (Og så har jeg så veldig lyst på en valp - og har planlagt det i noen måneder, skulle få til våren. Så mistet jeg jobben... Ny situasjon. I tenkeboksen. En (menneske)baby hadde vært uaktuelt... har to barn.)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 17:32 
Avlogget

Jeg har ingen planer om barn. Det er nok mennesker på jorden, og jeg tror min genetikk ikke vil gi et barn de beste mulighetene. Ei heller synes jeg det er rettferdig å få barn med min helsetilstand, men det er en helt annen historie. I bunn og grunn, det er mange grunner til å ikke få barn. I alle fall bør man ha en ordnet livstill før man går til det valget. Kondomer er forøverig en bilig forsikring således, og det er steder som gir dem vekk gratis.

Jeg har heller ingen planer om å skaffe med kjæledyr, men så har jeg allerede kjæledyr nok. Men jeg er glad for holdningen din Wynja, at kjæledyr er en del av familien som man ikke skaffer seg bare fordi man har lyst på en. Det følger med mye ansvar og tillit, og det er skammelig og avlive eller sette ut dyr bare fordi man skal på ferie, eller har levd et liv som gjør at man ikke har råd til det lenger. God holdning Wynja! :)

Så for å oppsummere: Nei, jeg lar ikke være med hverken det ene eller det andre fordi jeg er redd for at noe skal skje, jeg tror mulighetene for at ingenting skjer er like store på relativt kort sikt som at noe skjer. Derimot er det flere andre faktorer som gjør at jeg ikke vil ha barn, og heller ikke vil ha flere kjæledyr.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 19:30 
Avlogget

Har vokst opp med kjæledyr av alle slag i og utenfor huset, og kunne ikke tenke meg et liv uten. Nå har vi en katt, og klarer fint å gi ham det han trenger, også økonomisk. Han er en del av familien. Men katter er jo selvstendige vesener på en helt annen måte enn en hund, selv om begge er flokkdyr i utgangspunktet (bare så på forvillede huskatter, de lager ofte flokker). Jeg blir veldig lei meg og provosert når jeg hører om folk som dumper kjæledyret fordi de skal på ferie, eller ikke gidder å ha det lenger. For meg er dyrene familiemedlemmer, ja.

Høres ut som du har et gjennomtenkt forhold til dette, Frøyatro. Synes det står respekt av valget ditt om å ikke få barn, og særlig at du følger det opp med å beskytte deg selv/ev. damen når faren er der for at et liv kan komme i gang. ;) Nå aner jeg ikke hva genetikk- og helsetilstanden din innebærer, men du kjenner deg selv best.
Jeg har en kar veldig nær meg som heller ikke vil ha egne barn. Jeg kjenner også kvinner som ikke vil det. Som mor til to, kan jeg både forstå det, og samtidig ikke. Alle har fri vilje til å ta sine egne valg. Og godt er det. :)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 19:48 
Avlogget

Fruen & meg står ved et veiskille her. Jeg har vokst opp med hund og katt. Jeg har litt allergi så tror ikke det blir en ny hund eller katt.

Barn er også et tema. Vi er ikke sikker enda, men vi nekter å leve i frykt. Vår relgiøse tro og prepping gjør at vi ser "lyst" på fremtiden.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:35, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 21:00 
Avlogget

Jeg ser for mye potensiale for mørke til at jeg skulle la mine genetiske urtilbøyeligheter råde over denne avgjørelsen. Det blir ingen barn på meg: hvert år øker verdens befolkning med 14 til 18 ganger Norges nåværende ubærekraftige 5 millioner (70-90 millioner).

Gullars' optimisme skulle jeg gjerne delt, men samme hvor "preppet" eller forberedt man måtte være så er faktum at selv i Norge vil vi mest sannsynligvis ikke klare å være selvforsynt med en befolkning på større enn 2 eller 3 millioner med langt dårligere levestandarder, fremtidsutsikter och så där. Tror du at du får beholde matlageret ditt og at bostedet ditt forblir trygt i en kollapssituasjon? Og ad religion: hva tenker du om alle religiøse i verden det nå går dårlig for samt alle de forhenværende menneskene som var religiøse? Var deres tro ikke sterk nok?

Nå er det vel svært så sjanser for at jeg i det hele tatt får meg noen kjæreste overhodet, og ikke minst en kjæreste som jeg faktisk har hjerte til å fortelle at "nei, kjære, fremskritt og en bedre morgendag er dessverre ikke alltid forenelig med virkelighetens realiteter".

Spørsmålet en må spørre seg er: ønsker du et barn som med all sannsynlighet vil få en dårligere gjennomsnittlig levealder (GLEM alt du blir fôret av MSM om at nye generasjoner blir 100~ i snitt), dårligere matvareutvalg, får oppleve et Norge og en verden i full kollaps med all den konflikt, aggressivitet og vold det medfører? Nå ønsket jeg ikke meg barn tidligere heller, da jeg mener det er et irrasjonelt livsvalg som koster 1-2 millioner mellom 1-18 år.

Jeg forventer ikke at noen her deler mine synspunkter.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 22:31 
Avlogget

Kire skrev:

Er helt på linje med deg der. Det samme valg som jeg selv tok for mange år siden. Dyr har jeg imidlertid, det er ikke samme tidsperspektiv på dem, om en da ikke skaffer seg en papegøye som kan leve lenger enn en selv.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 22:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Har ingen barn nå, men om det skulle dukke opp vil det vanskeliggjøre preppesituasjonen i det mangedobbelte, fordi jeg da automatisk vil ha noen som er viktigere enn meg selv i livet. Da må jeg eventuelt legge om preppeplanene helt, og det passer per dags dato ganske dårlig. Men, aldri si aldri. :)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 22:50 
Avlogget

Sitat:
Kire skrev:
Jeg ser for mye potensiale for mørke til at jeg skulle la mine genetiske urtilbøyeligheter råde over denne avgjørelsen. Det blir ingen barn på meg: hvert år øker verdens befolkning med 14 til 18 ganger Norges nåværende ubærekraftige 5 millioner (70-90 millioner).

Gullars' optimisme skulle jeg gjerne delt, men samme hvor "preppet" eller forberedt man måtte være så er faktum at selv i Norge vil vi mest sannsynligvis ikke klare å være selvforsynt med en befolkning på større enn 2 eller 3 millioner med langt dårligere levestandarder, fremtidsutsikter och så där. Tror du at du får beholde matlageret ditt og at bostedet ditt forblir trygt i en kollapssituasjon? Og ad religion: hva tenker du om alle religiøse i verden det nå går dårlig for samt alle de forhenværende menneskene som var religiøse? Var deres tro ikke sterk nok?

Jeg forventer nok ikke det. Men det er jo hvor Mr Remington og en spade kommer inn.

Vi har en fri vilje og folk kan jo tro det de vill. Å summere det opp i en settning om alle andre har feil eller rett selv om det er krig og sult og sykdom blir bare feil. Jeg ta det på PM til deg om du ønsker det?

Men kort svar på min tro om fremtiden: Åpenbaringen 21:4 sier; " Og han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer; heller ikke sorg eller skrik eller smerte skal være mer. De ting som var før, er forsvunnet.» "

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:35, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 23:06 
Avlogget

Nei, jeg tror vi dropper en meningsutveksling per PM. Min erfaring er at selv ikke rasjonelle mennesker klarer å komme til enighet. Poenget mitt er at det har vært milliarder av mennesker, religiøse sågar, som har hatt det vondt, dødd for tidlig og generelt hatt det dårlig selv om de kanskje var det vi løst definerer som "gode". Er det da skjellig grunn til å mene at et mikromenneske fra 2000 år tilbake (Jesus) hadde noen som helst form for sannhetsgehalt? Hva holdt menneskene på med FØR Jesus, altså de 198' eller så årene før hans oppstandelse?

Hva gjelder fri vilje så tror jeg vi bare er produkter av arv og miljø, altså elektriske signaler og kjemiske reaksjoner og erfaringer som i sum utretter mer eller mindre irrasjonelle handlinger (hvis du tar et dypt blikk på samtidens verdenstilstand skal du være i god psykisk form for å ikke bare resignere). Viljen er ikke engang fri innenfor det handlingsspennet du har for avgjørelse x, y, z. All form for tro på at vi skal klare å "wean ourselves off" fossile energikilder er så barnslige og naive at de representerer selve kroneksempelet på dette.

Logman skrev:
Kire skrev:

Er helt på linje med deg der. Det samme valg som jeg selv tok for mange år siden. Dyr har jeg imidlertid, det er ikke samme tidsperspektiv på dem, om en da ikke skaffer seg en papegøye som kan leve lenger enn en selv.

Kult med noen på samme bølgelengde! Dyr er en langt mindre følelsesmessig, økonomisk og sosial byrde til at jeg er mer tilbøyelig til en slik forpliktelse enn barn.

Nå har jeg ganske store ateistiske/nihilistiske/fatalistiske tanker om eksistensen slik at jeg egentlig mener alt er meningsløst, hvilket er ganske godt når man oppfatter fullt hva vi står overfor.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 23:10 
Avlogget

Jeg har selv to flotte guttebarn som gir meg svært mye glede i livet. Alikevel klarer jeg ikke å la vær å tenke på at valget om å få de kanskje var lite gjennomtenkt, med tanke på hvordan fremtiden kan bli. Dette i hovedsak med tanke på oilpeak og div. andre peak tendenser.

På den andre siden så er gutta grunnen til at jeg nå prepper for harde livet. Som Gullars skrev i en annen tråd, så er vel manglende tro på en fremtid en god grunn til å skyte ett digert skudd heroin, eller spise hagleløp. Jeg håper og tror at vår prepping vil gi vår familie et slik utgangspunkt at ingen av de tidligere nevnte alternativene behøver å være nødvendig. Jeg har selv ingen misjon (jeg er bevist) om å bringe arten videre. Enhver handling som tyder på det, kan ene og alene skyldes evolusjonen ;)

Når det kommer til kjæledyr, så må de ha en nytteverdi. Siden var skorpion nå har gått til de evige regnskoger, så bringes det heretter ikke dyr inn, som ikke kan bidra med nytte. Pr. I dag vil det si at vi har katter (og intet mus/rotte problem) og kaniner (gjødsel og kjøttprodusenter). På lista videre står; vaktler, høns og rapphøns. Ender og gjess er også noe jeg vil forsøke. Geiter og gris er også på lista, selv om det vil medføre diverse diplomatiske krumspring med frugan. Med tanke på utviklingen sålangt, så går jeg utfra at duer sklir glatt igjennom og bier er vi allerede enige om.

Bikkje(r) er vi derimot ikke hel på bølgelegnde om enda. Vi har hatt Nuffer før, men pga mye jobb for min del, så rammlet ansvaret for nuffen på kona. Hun er derfor skeptisk til å anskaffe hund igjen. Ser alikevel nytteverdi av hund, så vi får se hva fremtiden bringer.

Selv synes jeg at nøkkeldelen av spørsmålet i tråden dreier seg om barn. Desverre klarer jeg ikke her å skille mellom fornuft og biologi. Vi kom til et punkt hvor det å få barn var naturlig, men jeg er ikke sikker på at jeg synes det er fornuftig å føde barn inn i en usikker fremtid.

Når det er sagt, så vil jeg også gjennta; i all hovedsak så prepper jeg for mine barns fremtid.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 23:17 
Avlogget

Slik jeg ser det er det eneste som skiller preppere fra andre mennesker (som også gjør alt for barna sine, all den tid de er mennesker hvis avgjørelser er egoistiske av natur) at de vet om den forestående kollapsen. Jeg ønsket meg imidlertid ikke barn før jeg ble PO/ressursmangel-bevisst heller da jeg allerede var et særs kynisk individ fra før.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 23:25 
Avlogget

Gud forby at mine barn noen gang skal føle seg uønsket Kire, men jeg tror vi er på bølgelende der...

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 23:29 
Avlogget

Jeg har 3 barn i alderen 3-9 år, kunne gjerne hatt flere til for barna mine er alt,
men har tre grunner til å vente akkurat nå.

1) Ønsker ikke belaste økonomien
2) Har akkurat fått en helt bleiefri minstemann
3) Føler ikke jeg med god samvittighet har "tid" til flere barn nå (de bør jo ha kvalitetstid)

Føler som mange andre her at jeg ikke er den perfekte avlshingst, men du verden det
fins folk med dårligere utgangspunkt enn meg, dessuten liker jeg treningen ;)

Jeg ser på barna som mine "forsikringer", de skal læres opp; kunnskap, holdninger, respekt for natur og
alt levende, de skal få prøve seg på jakt, fiske....osv.
Min datter på 9 har fulgt meg på jakt i 4 år allerede og elsker å gjøre opp fisk og vilt.
Hun ville i dag vært et selvskrevet medlem på mitt jaktlag hvis jeg trengte jakte for å overleve.
Vi har stor hage og dyrker mye forskjellig om sommeren, her hjelper barna med alt fordi de liker det og
jeg kan gjøre andre nødvendige ting.

Jeg er en person som ikke tar bekymringer på forskudd og sjelden lar meg vippe av pinnen,
selv om jeg ikke er en stor tenker akkurat :)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 23:37 
Avlogget

Jeg håper ikke du prøver å tangere gjennomsnittlige somaliske mødre hva gjelder barneflokk? Det fremkommer definitivt kriser og kollaps og ressursmangel fremover, ser du ingen betenkeligheter for ytterligere 14-18 år med absolutt ansvar for et annet menneske?

"Barna mine er alt/mitt univers/min verden" er forresten selveste antitesen for fornuft.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 23:41 
Avlogget

Vet ikke hva en gjennomsnittlig somalisk ungeflokk er da jeg bor i Bergen, og har heller ikke en eneste
betenkelighet med å ha absolutt ansvar for andre mennesker, være seg barn eller bror.
slikt overlater jeg til deg.
Ser på dem som støttespillere ikke handikappede grønnsaker

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Yahoo [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet