Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 07:25

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Fyfo + kropp
InnleggSkrevet: 15 Nov 2012, 23:10 
Avlogget

Hva er deres tanker rundt fyfo og kroppshold? Jeg tenker at det optimale er å være sterk, utholdende, kunne ta en 100-meter spring og være litt lubben. Ikke feit til det punktet hvor man kan utvikle livsstilssykdommer, men heller ikke tynn, slank eller mager. Ved langvarig sykdom eller matmangel er det veldig effektivt med en diskre matpakke rundt ræva for oss damer og jevt fordelt utover menn. Da kan man alltids gå ei uke eller to uten mat uten at det er krise. Jeg har mine tvil om at det samme kan sies om tynne fliser som fiser rundt som veddeløpshester i løpsform.

Topp

Innleggets emne: Re: Fyfo + kropp
InnleggSkrevet: 15 Nov 2012, 23:41 
Avlogget

Vi har en annen tråd her i forumet som spør hva vi kan lære av polarfarere. Her i Norden, med harde vintre, er nok evnen til å bygge opp et moderat fettlager i løpet av sommerhalvåret en nyttig egenskap. Men stikkordet er naturligvis moderat, og jeg tror det er store genetiske variasjoner.

En viss fysisk styrke er naturligvis også nyttig, men den kan finnes i forskjellige former. I enkelte situasjoner med ressursknapphet kan nok en stor kropp med store muskler være et tveegget sverd, særlig hvis man er over sin første ungdom.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2012, 00:11 
Avlogget

Jeg vil tro at hvor god form du har, både kondis og styrke er det viktigste. Om din kropp blir tynn eller har litt til overs selv om du er i god form tror jeg har mindre betydning. Ok- fett er fint et par uker, men i det store og hele er det utholdenheten som er viktig. Det tror jeg i hvertfall.

En annen ting er den mentale utholdenheten. Hvor mye klarer man å presse seg selv? Hvor mye tåler man før man gir opp?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2012, 16:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Det viktigste IMO er at man er seig. Gå langt over lang tid, i ymse klima. Det første som bryter sammen i en krisesituasjon er transport og kommunikasjon. Vi bor i et land med lange avstander, og burde kunne gå langt og bære tungt i ulendt terreng for å overleve.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 17:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Argumentet for dette med å heller være småtykk (altså ha noen ekstra kilo på kroppen) mot det å være tynn er altså som jeg forstår det på deg at man kan tære lenger på fettlagrene sine ved eventuell matmangel? Dette argumentet faller på seg selv, da selv veldig tynne folk har fettlagre nok til å levere energi til utrolig lange marsjer. Den eneste reelle fordelen med å ha fettlager er kuldeisoleringen.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 17:39 
Avlogget

Om man er tykk eller tynn har egentlig ingen ting å si, ettersom et menneske ikke klarer seg uten mat.
Mennesker har rett og slett ikke noe å tære på.♠
Både den på 200 kg og en på 65 kg hadde begge dødd av sult like raskt.

Ser man på historien om sult vil de som er minst av vekst overleve en sultkatastofe.
En som er 1,85m vil ha dårligere sjans mot en person som er 1,75 osv.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 17:58 
Avlogget

viking77 skrev:
Om man er tykk eller tynn har egentlig ingen ting å si, ettersom et menneske ikke klarer seg uten mat.
Mennesker har rett og slett ikke noe å tære på.♠
Både den på 200 kg og en på 65 kg hadde begge dødd av sult like raskt.

Ser man på historien om sult vil de som er minst av vekst overleve en sultkatastofe.
En som er 1,85m vil ha dårligere sjans mot en person som er 1,75 osv.

Er dette virkelig sant?
Bra jeg er liten, da haha!

Jeg tror at man bør ha utholdenhet. Det vil si både fysisk og psykisk. Jeg kjenner mange som jogger tre ganger i uka som ikke tåler å bli med min gamle og syke far på en skikkelig tur i skauen hele dagen :)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 18:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Det viking77 skriver er teoretisk sant ja, men høyde er irrelevant. Det handler om kroppsmasse, ernæringsbehov og ernæringsvaner (ting som ofte henger sammen). En overvektig person er vant til å ha høyere energiinntak, og har dermed store fettlagre. Store fettlagre krever utrolig mye væske, og vil føre til at en overvektig person har et mye større behov for å drikke vann sammen med maten. Det å trenge kalorier for å overleve er overvurdert, selv en tynn person kan løpe mange maratonløp med det intramuskulære fettvevet han/hun har lagret.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 18:54 
Avlogget

Jeg er ingen autoritet på dette, men som sagt tror jeg at et moderat fettlager er nyttig hvis det er matmangel. Det ville jo være pussig hvis evolusjonen har gitt oss evnen til å bygge opp et fettlager (som øker energibruken og begrenser bevegeligheten) uten at dette skulle ha noen fordeler.

Ingen kan leve uten mat, og helt uten mat dør man like raskt enten man veier 50 eller 150 kilo. Men det er mange eksempler på overvektige mennesker som i en periode har klart seg på f.eks. 1000 kalorier pr. dag, og (som planlagt) har gått ned 10-talls kilo. Hvis de har fått i seg de viktigste næringsstoffene, er de da minst like sunne som før slankekuren (og fremdeles i stand til å klare seg i lang tid med lavt kaloriinntak).

Forøvrig er det nok riktig at mindre kropp er en fordel i ressursknappe omgivelser, eller på steder der det periodevis er sult. Det kan man f.eks. se av alle dvergartene man finner på øyer (alt fra Shetlands-ponnier til dvergelefanter). Men det betyr ikke at det er en overlevelsesfordel å være mager.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 19:12 
Avlogget

mimir skrev:
Jeg er ingen autoritet på dette, men som sagt tror jeg at et moderat fettlager er nyttig hvis det er matmangel. Det ville jo være pussig hvis evolusjonen har gitt oss evnen til å bygge opp et fettlager (som øker energibruken og begrenser bevegeligheten) uten at dette skulle ha noen fordeler.

Ingen kan leve uten mat, og helt uten mat dør man like raskt enten man veier 50 eller 150 kilo. Men det er mange eksempler på overvektige mennesker som i en periode har klart seg på f.eks. 1000 kalorier pr. dag, og (som planlagt) har gått ned 10-talls kilo. Hvis de har fått i seg de viktigste næringsstoffene, er de da minst like sunne som før slankekuren (og fremdeles i stand til å klare seg i lang tid med lavt kaloriinntak).

Forøvrig er det nok riktig at mindre kropp er en fordel i ressursknappe omgivelser, eller på steder der det periodevis er sult. Det kan man f.eks. se av alle dvergartene man finner på øyer (alt fra Shetlands-ponnier til dvergelefanter). Men det betyr ikke at det er en overlevelsesfordel å være mager.

Kalorier er det samme uansett menneske, en overvektig som før hadde et kaloriinntak på 29.000 om dagen, går den personen ned til kun 1000 om dagen vil man gå kraftig ned i vekt, men så fort man øker kaloriinntaket går man opp tilsvarende.
Ja det er pussig at et menneske kan legge på seg et fettlager uten at det har noen fordeler men sånn er et menneske bygd opp ;)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 20:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er mulig å dø av sult selv om en fortsatt har plenty av fett på kroppen. Men da forutsetter en total faste. Her er deler av et sitat jeg har brukt i et annet innlegg:
Sitat:
............
Although fat provides energy during a fast, it can provide very little glucose to give energy to the brain and nerves. Only the small glycerol molecule can be converted to glucose; fatty acids cannot be. (Figure 7-12 on p. 224 illustrates how only 3 of the 50 or so carbon atoms in a molecule of fat can yield glucose.) After prolonged glucose deprivation, brain and nerve cells develop the ability to derive about two-thirds of their minimum energy needs from the ketone bodies that the body makes from fat fragments. Ketone bodies cannot sustain life by themselves, however. As Chapter 7 explains, fasting for too long will cause death, even if the person still has ample body fat.
http://www.amazon.com/s?ie=UTF8&page=1& ... %20whitney
[/quote]

Høyde er IKKE irrelevant. Basalstoffskiftet varierer med kjønn, vekt, høyde og alder. Dvs at en person på 70 kg som er 160 høy vil ha lavere basalstoffskifte enn en med samme vekt, men fordelt på 180. Og en 20 åring vil ha høyere stoffskifte enn en 50 åring gitt samme vekt/høyde.

1 kg kroppsfett gir i overkant av 7000 kcal. (Ikke 9000 fordi det er bundet opp en del vann til fettet.) Det er klart at et slikt depot er noe man kan tære på dersom man får lite mat forøvrig i en periode. Men personlig vil jeg foretrekke å ha disse kaloriene trygt forvart i "spiskammerset" inntil jeg får bruk for dem. :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 21:16 
Avlogget
Brukerens avatar

I Oscar Magnussons bok "jeg vil leve" står det et ganske interessant avsnitt om hvem som overlevde konsentrasjonsleirene og hvorfor de gjorde det. I følge ham var det fysiske utgangspunktet ganske uinteressant (magnusson selv var grusomt torturert og hadde bl.a. ødelagt endetarmsmusklatur og brukket rygg (!), men at det tilsynelatende var de som hadde noe å leve for, et mentalt bakgrunnsbilde, så og si, som overlevde. De som var sterke, men uten viljestyrke kunne gå fra fin form til død på noen uker. Tandre diktere overlevde, sterke frisksportere døde som fluer... Men så var jo hendelsen rimelig ekstrem, da.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 22:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Dette var jo egentlig en tråd om trening, men kroppssammensetningsdebatten er jo minst like spennende, om enn utrolig sammensatt!

mimir skrev:

Et økt fettlager øker ikke energibruken, økt mengde muskulatur øker energibruken (eller hvilemetabolismen, som det egentlig heter).

Bamse Brakar skrev:
Høyde er IKKE irrelevant. Basalstoffskiftet varierer med kjønn, vekt, høyde og alder. Dvs at en person på 70 kg som er 160 høy vil ha lavere basalstoffskifte enn en med samme vekt, men fordelt på 180. Og en 20 åring vil ha høyere stoffskifte enn en 50 åring gitt samme vekt/høyde.

Hvis du leser det jeg skrev en gang til ser du poenget mitt, som går på at det ikke er høyden det går på, men kroppmassen og fordelingen av den. Mer spesifikt er det her kroppsoverflaten i kvadratmeter man går utfra når hvileforbruk av kcal skal regnes ut, en metode som har vært kjent i forskningsmiljøer siden slutten av 1800-tallet. Her igjen spiller fordelingen av vevstyper i kroppen inn, fettvev har lavere metabolsk aktivitet enn muskelvev, og dette er en god del av forklaringen på hvorfor kvinner generelt sett forbruker mindre energi enn menn. Veldig muskuløse (menn) med lav fettprosent vil altså være de som har høyest behov for energiinntak, men igjen er det ikke nødvendigvis det å ha lite muskler og høy fettprosent som er gunstig. I en overlevelsessituasjon, som om man for eksempel skulle befinne seg langt ute i skogen uten mat ønsker man jo etter all sannsynlighet å forflytte seg til et område man kan forvente å finne hjelp i. Dette krever jo at man må flytte seg selv over en gitt distanse, og en høy kroppsvekt basert på fett vil her være ugunstigere enn en høy kroppsvekt med mye muskler. Her vil det ikke være karbohydrat og eller fettlagrene som begrenser hvor lenge personen kan overleve, men heller en rekke andre faktorer, hvor den kanskje viktigste altså er den psykiske, som Draugjeger jo nevner.

Som en tilleggsopplysning kan det nevnes at en gjennomsnittsmann i 20, 30 eller 40-årene har lagret mellom 60,000 og 100,000 kcal energi i underhudsfettet sitt. For å sette dette i perspektiv er dette nok til mellom 25 og 40 fulle maratonløp.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 23:17 
Avlogget

Sitat:
Sitat:
mimir skrev:

Et økt fettlager øker ikke energibruken, økt mengde muskulatur øker energibruken (eller hvilemetabolismen, som det egentlig heter).

Faktisk tenkte jeg ikke på hvilemetabolismen, men på reelt energibruk under arbeid og bevegelse. En person på 120 kg som skal gå 10 km, bruker omkring dobbelt så mye energi som en på 60 kg som skal gå like langt. Benlengde og andre faktorer spiller naturligvis også litt inn, men dette er nokså uavhengig av fett/muskel fordeling.

Forøvrig er det en så vidt jeg vet en faktor at de fleste (kanskje alle) mennesker har en evne til å redusere forbrenningen hvis de gjennom lengre tid får knapt med kalorier. Blant annet settes kroppstemperaturen litt ned. Dette er et problem i vårt moderne samfunn, der det vanskeliggjør slanking, men under andre forhold er det en viktig overlevelsesfaktor.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 23:50 
Avlogget

Draugjeger skrev:
I Oscar Magnussons bok "jeg vil leve" står det et ganske interessant avsnitt om hvem som overlevde konsentrasjonsleirene og hvorfor de gjorde det. I følge ham var det fysiske utgangspunktet ganske uinteressant (magnusson selv var grusomt torturert og hadde bl.a. ødelagt endetarmsmusklatur og brukket rygg (!), men at det tilsynelatende var de som hadde noe å leve for, et mentalt bakgrunnsbilde, så og si, som overlevde. De som var sterke, men uten viljestyrke kunne gå fra fin form til død på noen uker. Tandre diktere overlevde, sterke frisksportere døde som fluer... Men så var jo hendelsen rimelig ekstrem, da.

Har hørt dette vært nevnt flere steder, og jeg er overbevist om at det stemmer. Da min mor var kreftsyk fikk hun beskjed om at hun kom til å dø. Hun sier at hun ikke ga opp fordi hun var mor. Og hun lever den dag i dag, så noe riktig gjorde hun antagelig. :mrgreen:

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Yahoo [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: