Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Fyfo + kropp
InnleggSkrevet: 25 Nov 2012, 22:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg går for det beste i to verdener. Inntil verden har forandret seg så mye i negativ retning at den ikke er til å kjenne igjen, går jeg for BMI mellom 23 og 25 og heller enn stor muskelmasse: Utholdenhet og seig styrke i de musklene jeg har. Å se ut som Olaf Tufte er ikke noe ideal for meg. Det ville for øvrig vært en heltidsjobb - om i det hele tatt mulig. Men jeg er fornøyd med at jeg nå nettopp klarte 35 korrekt utførte armhevinger selv om jeg er nærmere 50 enn 40. Hadde det stått om livet skulle jeg nok presset meg opp noen ganger til også. http://aktivtrening.com/test-beregn/tes ... rmhevinger

Men om det aller verste jeg kan tenke meg skulle skje, og vi stort sett blir avhengig av det vi kan dyrke, jakte, fange eller fiske selv, da vil jeg gladelig legge på meg både 5 og 10 kg i løpet av sommer og høst dersom vi har mer mat da enn vi klarer å konservere. Derfor er jeg glad for at evolusjonen har gjort det mulig for oss å lagre litt fett fra perioder med overskudd til trangere tider med snaut med mat. Så jeg synes absolutt at dette er relevant i denne diskusjonen.

Men jeg har et spørsmål til deg Hell0nes. Du virker rimelig oppdatert på slikt som har med trening og kropp å gjøre. Har du tanker om et treningsprogram for alminnelige folk som gjerne vil trene opp en balansert, allsidig styrke, men ikke er så opptatt av muskelmasse? Helst uten treningsapparater, kanskje til nød en slik kule, kettlebell, eller lignende. Og som vil bruke minst mulig tid, inkludert tid på å dra innom treningsstudio?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2012, 00:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Bamse Brakar skrev:
Men jeg har et spørsmål til deg Hell0nes. Du virker rimelig oppdatert på slikt som har med trening og kropp å gjøre. Har du tanker om et treningsprogram for alminnelige folk som gjerne vil trene opp en balansert, allsidig styrke, men ikke er så opptatt av muskelmasse? Helst uten treningsapparater, kanskje til nød en slik kule, kettlebell, eller lignende. Og som vil bruke minst mulig tid, inkludert tid på å dra innom treningsstudio?

En BMI på mellom 23 og 25 er nok midt i blinken det, Bamse! (om jeg kan kalle deg det :D ) Det samme kan sies om antallet armhevinger, kudos!

Om muskelmassen blir større enn dette er den utrolig lite funksjonell, og vil være mer til hinder enn glede. Det var derfor jeg brukte Tufte, en gårdbruker og allsidig idrettsmann som eksempel, og ikke Andreas Thorkildsen eller for eksempel vektløftere, som i noen tilfeller vil ha for mye muskulatur til at den er anvendelig i daglig virke. Det å legge på seg 5-10 kilo fett er noe de færreste vil ta skade av å gjøre, med mindre man allerede er overvektig. Som jeg sa: 75, 85 eller 95 er ingen ekstremer, og vil dermed ikke ha store konsekvensene.

Jeg er på ingen måte noen tilhenger av å ha stor muskelmasse, noe du fort hadde observert hadde du møtt meg. Det jeg derimot er en forkjemper for er bruken av relativ styrke i forhold til kroppsvekt som mål på hvor sterk man er, istedenfor den tradisjonelle macho tankegangen om at den som løfter mest i benkpress er den tøffeste. Jeg er nok over middels interessert i trening og alt rundt, men stort sett i form av utholdenhetstrening og kampsport, to treningsformer som etter min mening går hånd i hånd. I tillegg trener jeg baseøvelser som belaster store muskelgrupper når jeg trener styrke.

Om jeg skal anbefale et treningsprogram for de som ønsker å trene hjemme vil jeg starte med å si at det finnes utrolig mye fornuftig om dette emnet på internett. For oss nordmenn er http://fitnessbloggen.no/ et fint sted å starte om man vil lese seg opp litt. Gode øvelser som kan utføres i et utall forskjellige varianter er armhevinger, situps, rygghev, knebøy, spensthopp, chin-ups. pull-ups og utfall. Disse åtte øvelsene som kan gjennomføres i de fleste hjem vil med korrekt utførelse trene nærmere hver eneste muskel i kroppen, på en funksjonell og relativt sikker måte. Sist men ikke minst: burpees. Om jeg måtte velge én øvelse å gjennomføre resten av livet ville det vært denne.

Edit: om du hadde vært interessert i en enkel fremgangsplan i noen av disse øvelsene, send en PM!

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2012, 01:06 
Avlogget
Brukerens avatar

"Kortdistanse"-kondisen min har forfalt dramatisk de siste to årene, så jeg må begynne å trene på sprinting igjen. Det kan være lurt å kunne løpe hurtig og eksplosivt over korte distanser uten å krepere halvveis. :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2013, 14:25 
Avlogget

En liten støtte for mitt syn: http://www.dagbladet.no/2013/01/02/nyheter/utenriks/diett/helse/slankepress/25047741/
(selv om jeg ikke rangerer Dagbladets helsestoff særlig høyt)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2013, 14:43 
Avlogget

Formen min er så dårlig som den noen gang har vært.
En overgang fra en veldig fysisk jobb til en med litt mer stillesitting, kombinert med en ryggprolaps som satte meg ut av spill et drøyt år og en latent diabetes 2 har gjort det tvingende nødvendig å gjøre noe.
Har børstet støv av skiene, bestilt nytt medlemskap på treningsstudioet og truer kjærringa med at jeg skal begynne å svømme litt. Starter rolig og pent, men sikter på å delta på et turskirenn vinteren 2014 (ca 25km langt.)

Er litt redd for å gape over for mye på en gang, men jeg er dritt lei av å være i dårlig form. Har også lagt en grussekk på 10kg i den ene ryggsekken min som skal hives på ryggen når jeg går tur med bikkja.

Jeg er sikker på at det er flere her inne som kan ta seg sjøl litt i nakken. Kanskje vi skal lage en motivasjonstråd her inne og backe heverandre opp litt?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Apr 2016, 16:21 
Avlogget

Som et lavterskeltilbud på styrketrening vil jeg nevne Lifelinestrikker. Jeg har selv lang Lifelinestrikk pluss Lifeline Chest Expander. Det tar stort sett hele kroppen, må bare kjøre noen sit- ups i tillegg.

Det som er fint med strikk er at du kan trene med belastning som er lavere enn din egen kroppsvekt. Lifelinestrikker har dessuten en max belastning på ca 120 kg for Chest Expanderen og ca 135 kg for TNT kabelsystemet.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2016, 08:25 
Avlogget
Brukerens avatar

det var tydeligvis nok å skaffe småbruk for å få fysikken igang igjen. nå må jeg "bare" begynne løpingen igjen for kondisjonen samt supplere med litt rygg og mage for å backe opp for tunge løft...

den lille vektreduksjonen forfengeligheten ville ha fikset jeg ved å slutte med frokost (noe jeg aldri har likt til hverdags uansett).

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2016, 13:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Personlig synes jeg det er skikkelig vanskelig å ikke spise "for mye". Dropper frokost, funker helt greit det. Så gjelder det å ikke spise et halv brød til kvelds og nattmat..... For ikke snakke om litt kos i form av "fire pils og en pizza" - "en flaske vin i ny og ne". (Tiden har vel løpt fra den teksten....)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2016, 17:57 
Avlogget

Tulla skrev:
Jeg vil tro at hvor god form du har, både kondis og styrke er det viktigste. Om din kropp blir tynn eller har litt til overs selv om du er i god form tror jeg har mindre betydning. Ok- fett er fint et par uker, men i det store og hele er det utholdenheten som er viktig. Det tror jeg i hvertfall.

En annen ting er den mentale utholdenheten. Hvor mye klarer man å presse seg selv? Hvor mye tåler man før man gir opp?

Jeg gikk en gang et halvt døgn før jeg ble midlertidig lam. Jeg regner med det kvalifiserer som å klare å presse seg en del. Dette var den gang et eksperiment. :)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Apr 2016, 08:25 
Avlogget

Mr I skrev:
Tulla skrev:
Jeg vil tro at hvor god form du har, både kondis og styrke er det viktigste. Om din kropp blir tynn eller har litt til overs selv om du er i god form tror jeg har mindre betydning. Ok- fett er fint et par uker, men i det store og hele er det utholdenheten som er viktig. Det tror jeg i hvertfall.

En annen ting er den mentale utholdenheten. Hvor mye klarer man å presse seg selv? Hvor mye tåler man før man gir opp?

Jeg gikk en gang et halvt døgn før jeg ble midlertidig lam. Jeg regner med det kvalifiserer som å klare å presse seg en del. Dette var den gang et eksperiment. :)

Gikk 1/2 døgn? Og så ble du delvis lam av det?
Da antar du har en spesiell sykdom eller skade eller noe som ble fremprovosert av dette? Eller?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support