Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:47

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Førstehjelp-tråd
InnleggSkrevet: 25 Mar 2014, 00:49 
Avlogget
Brukerens avatar

gray skrev:
Nja, rent rennende vann, antiseptisk krem og steril kompress og la den sitte 3-4 dager før du åpner. Kommer litt an på risikoen for smitte, var hånda møkkete og var kniven grisete. Sprit i åpent så er ett ------- omtrent som en tesje med salt (sånn smerte sammenligning, den sistnevnte renser ikke sår).
gray skrev:
Seriøst?? Ble jeg sensurert? Filbert er det du som sitter med viskelær i dag?
Neida, dette er bare autokorrekturen som har slått til. Det har vært slik siden tidenes morgen, dvs 6.mars 2012, og er bare en liten gardering mot at språket skal holde seg sånn noenlunde dannet. At du ikke har merket det før nå er altså fordi du i bunn og grunn er en dannet gentleman, må vite. :lol: Men du har nok hatt ditt å stri med i form av åpne sår og alkohol, så da rant det altså over selv for en veloppdragen herre som deg.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2014, 12:47 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
gray skrev:
Nja, rent rennende vann, antiseptisk krem og steril kompress og la den sitte 3-4 dager før du åpner. Kommer litt an på risikoen for smitte, var hånda møkkete og var kniven grisete. Sprit i åpent så er ett ------- omtrent som en tesje med salt (sånn smerte sammenligning, den sistnevnte renser ikke sår).
gray skrev:
Seriøst?? Ble jeg sensurert? Filbert er det du som sitter med viskelær i dag?
Neida, dette er bare autokorrekturen som har slått til. Det har vært slik siden tidenes morgen, dvs 6.mars 2012, og er bare en liten gardering mot at språket skal holde seg sånn noenlunde dannet. At du ikke har merket det før nå er altså fordi du i bunn og grunn er en dannet gentleman, må vite. :lol: Men du har nok hatt ditt å stri med i form av åpne sår og alkohol, så da rant det altså over selv for en veloppdragen herre som deg.

;-)

Jeg må bare teste og se om det blir det samme som på film.

---- ------- ---- ---- ----

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2014, 10:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Et tips, dette har jeg hjemme og på jobben, Blod stopp. (et enkelt og lettforståelig navn på et produkt :lol: )
Jeg tror ,man kan få kjøpt på velutstyrte apotek, evt de kan bestille for deg.
Jeg kjøper gjennom et firma som selger en del utstyr til hudpleie og fotpleie klinkikker.
Helt genialt ved små blødninger, og spesielt de som går på blodfortynnende med.
Det svir som om du har hatt salt i såret, men det stopper og demper blødninger bra.
Men er nok ikke bergenet på store kuttskader og slikt hvor det er gapende sår, (det vet jeg ikke åssen det hadde gått å bruke på men shtf situasjoner så bruker man det man har antar jeg) men små knivkutt som ikke går så "innihampendypt".
På jobben bruker vi det hvis det er kunder som glemmer å nevne at de går på blodfortynnende med og vi driver med dyprensing og skjærer med skalpell eller på fotpleien hvis vi må åpne no der, noen ganger ved voksing også.
Har heldigvis og bank i bordet bare opplevd det en gang og etter det spør jeg alle kunder spesifikt om de går på blodfortynnende med.
Var veldig glad da for at jeg hadde det stående i skapet på jobben når det skjedde.
Hjemme bruker jeg det bare på meg og gubben hvis vi er uheldige, har ikke testa det på ungene enda, de er så små at jeg tror de hadde blitt traumatisert og nekta bruke det. så venter til de blir så store at det går an å forklare hvorfor og at det vil svi når jeg må bruke det. (heldigvis ikke hatt behovet for å bruke det på de enda, de har bare hatt små skrubbeskader og noen små kutt så langt og da kommer man langt med kald klut og groblader ;) )

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2015, 08:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Har noen tips til _ordentlig_ tette førstehjelps skrin/beholdere? Det er til førstehjelpsskrin i stallen, salrommet har jordgulv(av sand) og en helt vanlig plastkasse med lokk har vist seg å ikke være tett nok til å holde støvet ute.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2015, 12:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Dersom du vil ha noe som virkelig holder mål kan kanskje disse være et alternativ:
Bilde

Prisen på den minste (40*40*60cm) er kanskje litt stiv, ca 3200, men den burde være god nok. Fortsatt vil den være sårbar for støv og flis når den er åpen selvfølgelig, men når den ikke er i bruk bør den holde tett.

Det finnes sikkert rimeligere alternativer også. Biltemas verktøykasse Bildesom er litt mindre, koster for eksempel 349. Om den er tett nok til ditt bruk er en annen sak.

Biltema har også aluminiumkasser: Bilde Pris ca 1000 kr.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jul 2015, 13:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Eller de Pelican-aktige kassene fra Clas:
http://m.clasohlson.com/no/Koffert/Pr314142000 har en sånn selv og den er verdt pengene.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jul 2015, 01:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Takker og bukker for supre tips! Tror nok det blir en sånn alu kasse(den øverste, så dem på Felleskjøpet i dag..), for de var superlekre, men ikke for akkurat dette bruket :)
Endte med en vanlig kjedlig stor stellekasse, men som har bra overlapp til lokket og som lett kan ekstratettes med en liten plastremse i overgangen. Kjekt å ha noe man også kan stå på når en først skal ha noe med hester å gjøre, og den stod så lagelig til i butikken:

(Og jeg er ikke en spesielt hysterisk hestejente som løper etter gampen med blåspray, men har nå vært borti nok skader og sykdom i den sammenhengen til å sette pris på et godt utrustet(og støvfritt) førstehjelpsskrin :) )

Vedlegg:
Filkommentar: Førstehjelpskasse
image.jpg
image.jpg [ 102.12 KiB | Vist 1844 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 16 Jul 2015, 16:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Liker bil-kittet ditt, frøken! fjellduk og sovepose gjør en kald vinternatt til het tropenatt...

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jul 2015, 08:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Takker for det :) Stæsjing i bil er definitivt en av tingene forumet har vært supernyttig for! Litt off topic blir det kanskje i denne tråden, men soveposen bruker jeg rett som det er i pauser når jeg kjører langt. Alltid en god ide å vite at man kan stoppe og sove uansett hvilken temperatur det er ute og med nok komfort til at en faktisk gjør det når en burde :)

Men on-topic er vel teppe/varmefolie/sovepose eller fjellduk mer eller mindre et must førstehjelpsmessig, eller hur? Veldig situasjonsavhengig såklart, men plaster hjelper lite når en vrikker ankelen på vidda. (Og det har jeg forsåvidt også gjort :roll: )

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2015, 17:16 
Avlogget

Ser røde kors har mye forskjellig førstehjelpsskrin
Til salgs :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Apr 2016, 09:23 
Avlogget

Innhold i mitt førstehjelpssett:

- Aspirin
- Immodium
- Vannrensetabletter / plastpose
- Trekanttørkle
- Antiseptiske vipes
- Div. plaster
- Israelsk enkeltmannspakke
- Førstehjelpssaks
- Sportstape
- Compeed
- pustemaske / latexhansker

Vurderer å kjøpe noe eurosplint/ flexisplint greier.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2017, 13:23 
Avlogget

Kom over denne videoen

https://youtu.be/kjD0YmLx6Kw

Den gir et litt annet perspektiv på førstehjelpsskrinet.

Jeg har nok ett ganske lite utvalg i forhold til mange som har skrevet før meg her, men har en ting som jeg ikke tror er nevnt tidligere.

Kjøp en sprøytespiss, spør etter den tykkeste og korteste spissen de har. De jeg får er grønne. Disse er helt geniale for å plukke ut fliser som sitter under/inne i huden. Du kan bruke spissen både til å kutte og pirke med, og de veier jo nesten ingen ting.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2017, 14:13 
Avlogget

Frøken skrev:
Har noen tips til _ordentlig_ tette førstehjelps skrin/beholdere? Det er til førstehjelpsskrin i stallen, salrommet har jordgulv(av sand) og en helt vanlig plastkasse med lokk har vist seg å ikke være tett nok til å holde støvet ute.

Ting som skjelden og aldri brukes kan med fordel vakumpakkes (med lavt vakum), eller legges i Zip-poser...
Da holder det veldig lenge og ingen støv eller annen dritt når det må brukes.
Den kassen så bra ut da.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2017, 14:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg ville satset på en pelicase. De er dyre, men tåler absolutt alt. Trykkforskjeller i luft, fuktighet, slag, støt, etc.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2017, 18:55 
Avlogget

Claes ohlsson har litt billigere varianter som ligner pelicase som jeg har gode erfaringer med, men de er ikke mine så jeg har ikke testet dem veldig hardt. Skal sies at låsene på dem er veldig harde og knekker en del negler...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support