Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 07:34

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Førstehjelp-tråd
InnleggSkrevet: 08 Mar 2013, 18:03 
Avlogget

Hvis man har lust til å lære seg å sy sting....

http://www.softwarecasa.com/apprentice- ... cAodtCEA4g

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2013, 00:37 
Avlogget

Hårek skrev:
Her er et utstyr som jeg mener brannstasjonene, og dykkerklubbene rundt om i landet burde ha...

http://www.treksafe.com.au/pac/pac_prices.htm

Det hadde jo vært et genialt konsept. :)
Men såvidt jeg ser øker den kun trykket med 2 psi. Det er i alle fall det eneste tallet jeg ser diskutert. Normalt atmosfærisk trykk ved havnivå ligger på rundt 14.7 psi. så da når man kanskje 16,7-17.0 psi max noe som tilsvarer trykket på rundt 1,5 meters dybde.
Skal man kammerbehandle trykkfallsyke, som er det jeg antar du mener siden du nevner dykkerklubber og brannstasjoner, snakker man gjerne om trykk i overkant av 40psi (=18m vanndybde) der man puster (trykket tatt i betraktning) 280% O2 over relativt lang tid. Avbrudd av behandlingen og plutselig tap av trykk kan dessuten være katastrofalt.

Til behandling av trykkfallsyke ser det nok dessverre ut til at den er alt for puslete ut fra det man kan lese på den siden.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2013, 03:38 
Avlogget

Tok litt tid å finne. pluss Ozzy programmet...
Dette kammeret er sertifisert for 5.1 bar.
Visste det fantes. Fant bare ikke det rette (sorry).

http://www.sub-find.com/chambers.htm

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2013, 23:13 
Avlogget

edit: forandring i planerne

Sist endret av zrd den 23 Mar 2013, 01:58, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2013, 23:21 
Avlogget

zrd skrev:
øyeskylling hade jag f.ex tenkt at bestille.

Hvorfor ikke lage selv?
Kok opp 1 liter vann, og tilsett 1 spiseskje salt.
Fyll en egnet flaske.
Eller tøm den du hadde tenkt å kaste, og steriliser den.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2013, 23:30 
Avlogget

Selvfølgelig kan man lage ting sjelv. Men noen ganger er det bare enklere, kjappere og kanskje til og med billigere at bare kjøpe det ;)

Fant ingen egnende flasker så da måtte jag uansett skaffet det først.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2013, 21:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Noen som vet om vodka faktisk er desinfiserende, eller om det er for lite alkohol i det?
Evt 60%?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2013, 22:31 
Avlogget

Tror du må over 60% for å kunne ha noe effekt av desinfisering.

http://www.stolav.no/ftp/stolav/eqspubl ... index.html

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jul 2013, 02:40 
Avlogget

Takk for en utrolig kjekk "kit" !

Ser ut som du har fått med det meste ;)

Et par ting som jeg ville tenkt på er:
Short term:
*Pyricept. For å rense sår osv. Betennelse kan komme utrolig raskt!
*Enkeltmannspakke (kan fås hos en fyr i Gvarv som heter Inge B Pedersen. Han selger masse militærutstyr og nettsiden er www.inge-b.no). Kuttet meg på en samekniv en gang jeg var i skogen. Fant fort ut at dette er kjekt å ha i lomma!

SHTF Long term (for de som vil preppe til det også):
*Steril nål og tråd, slik leger bruker i sår. Jeg vet dette høres ut som den første Rambo filmen men det er utrolig hva man kan (eller ikke kan) føle under påvirkning av adrenalin dessuten så kan andre få et digert rift som man må gjøre det på. Altså hvis det er en SHTF-situasjon så er det viktig å kunne behandle slike ting også. Må det gjøres så må det gjøres.
*MANGE sterile kompresser
*Alkohol for hender (liker godt den originale antibac fra Kemetyl) som må kunne være brennbar for sterilisering av utsyr som kniver og nåler og til... andre ting... ;)
*Engangshansker. Jeg vet du skrev det men jeg vet ikke hvor mange du har men anbefaler et par bokser.
*Skapeller eller hobbykniver (skarpe og gir god presisjon)
*En flaske brennvin (det ble brukt i gamle dager som bedøvelse og til og med den dag i dag. Og hey! En dram i ny og ne skader vel ikke) ;)
*Et par vannflasker med vann (vann er EKSTREMT viktig for mange funksjoner i kroppen)
*Vanndestilleringstabletter for å rense vann slik at man har mer vann tilgjengelig
* En god markert og dedikert bag å ha alt dette i. Om penger ikke er noe problem så anbefaller jeg Blackhawk! Special Ops Medical Bag (http://www.blackhawk.com/product/Specia ... 875,42.htm) Denne har også et dedikert rom for et Camelbak drikkesystem.

Anbefaler også ALLE å sjekke ut ThePatriotNurse på YouTube!

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jul 2013, 16:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Min "bærbare" førstehjelpssats har endelig fått noe å oppbevares i!
Innkjøp av "military manpurse" med fiffige lommer.

http://i40.tinypic.com/awe0yh.jpg
http://i41.tinypic.com/2re5u0l.jpg
http://i40.tinypic.com/igluzo.jpg
http://i40.tinypic.com/fcv5no.jpg

Innhold:
1 stk alliance-apotek førstehjelpssats (den grønne, med div. standard førstehjelpsutstyr)
9 stk enkeltmannspakker
2 stk IR-lightsticks
2 stk gule/grønne lightsticks
1 flaske klorhexidin
2 små flasker saltvann (NaCl 9 mg / ml)
1 boks div. smertestillende
1 boks vaselin
1 Torniquet (IMO det viktigste redskapet i en førstehjelpssats!!)
1 pose div. kompress
1 pose plaster
1 eske kompress
2 ruller sportsteip
1 rull gassbind, steril
3 ruller "ekstra" gassbind
1 rull Tensoplast
1 eske Compeed gnagsårplaster
1 pose gass"pads"
2 redningsfolier/tepper
2 poser med sårvaskekluter
1 stk ispose
2 stk plasterteip

Den er ikke komplett, og jeg tar gjerne imot tips :)
Den perverse mengden enkeltmannspakker er egentlig bare for å fylle opp vesken. Skal kutte ned til halvparten når jeg får skaffet resten av det jeg ønsker i satsen.

Har vurdert å få meg inn på et mer avansert førstehjelpskurs, men sprøyteskrekken kan ta knekken på den drømmen :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 01 Aug 2013, 00:42 
Avlogget

Litt OT: Det er sikkert fortsatt litt overkill til hjemmebruk. Men hjertestartere begynner bli så rimelige og enkle at ta i bruk at det ikke burde vare noe i veien for at alle bedrifter av litt størrelse har dem, og folk med riktig opplæring.

http://www.xxl.no/Root/Trening-%26-Hels ... 17_1_Style

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2014, 21:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Kuttet meg skikkelig i en finger med en sameknic nå for noen minutter siden, da kom jeg til å tenke på at i hvilken som helst shtf-situasjon, så kan et kutt være livsfarlig. Er det da i en sånn situasjon, lurt å renske såret med sprit?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2014, 21:47 
Avlogget

Fiskeren873 skrev:
Kuttet meg skikkelig i en finger med en sameknic nå for noen minutter siden, da kom jeg til å tenke på at i hvilken som helst shtf-situasjon, så kan et kutt være livsfarlig. Er det da i en sånn situasjon, lurt å renske såret med sprit?

Nja, rent rennende vann, antiseptisk krem og steril kompress og la den sitte 3-4 dager før du åpner. Kommer litt an på risikoen for smitte, var hånda møkkete og var kniven grisete. Sprit i åpent så er ett ------- omtrent som en tesje med salt (sånn smerte sammenligning, den sistnevnte renser ikke sår).

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2014, 21:53 
Avlogget
Brukerens avatar

gray skrev:
Fiskeren873 skrev:

Nja, rent rennende vann, antiseptisk krem og steril kompress og la den sitte 3-4 dager før du åpner. Kommer litt an på risikoen for smitte, var hånda møkkete og var kniven grisete. Sprit i åpent så er ett ------- omtrent som en tesje med salt (sånn smerte sammenligning, den sistnevnte renser ikke sår).

Har gjort et lite uhell når jeg hadde kunnet meg(av en rar grunn samme finger), så skulle jeg selvflgelig helle rødsprit på en flaske, så veltet selvfølgelig flasken på såret.....

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2014, 22:31 
Avlogget

gray skrev:
Fiskeren873 skrev:

Seriøst?? Ble jeg sensurert? Filbert er det du som sitter med viskelær i dag?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support