Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 07:28

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Førstehjelp-tråd
InnleggSkrevet: 28 Nov 2012, 00:52 
Avlogget

Tausa skrev:
Tannpine er gufne greier :cry:

Noen som vet hvor en får tak i nellikolje?
Jeg har prøvd lokale apotek og helsekost. De aner ikke hva det er......langt mindre hvor de kan skaffe det.

http://www.varepartier.no/nettbutikk/pr ... 25d30cae13

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2012, 17:11 
Avlogget

Ser at trådstarter nevner apocillin i settet sitt. Det man bør forsikre seg om for man legger det(eller annen type antibiotika) i førstehjelpsskrinet, er at man ikke reagerer på det. Har selv erfart det, tok første kapsel om kvelden, var uggen og kasta opp morgenen etter. Ikke noe man ønsker i en SHTF situasjon, ikke ellers heller forsåvidt.

Vidar

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2012, 18:04 
Avlogget

Der fikk jeg noe å tenke på, skal en tur til India, da skal jeg ta med meg nelikk ufortynnet.
I India koster det bare noen kr for 1 kg.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2012, 19:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Er noen av dere som kan anbefale en førstehjelps manual/bok/bøker?
Jeg skjønner selfølgelig at praktisk kunnskape er ekstremt viktig, men noen ting får man ikke øvd på og et godt oppslagsverk tror jeg hadde vært nyttig å ha i heimen.

I forhold til et større arsenal av førstehjelpsutstyr kan jeg anbefale http://www.boleproducts.com/ og lignende. Ting kommer gjerne i større kvanta og er veldig ofte fryktelig mye billigere når man kjøper ting fra storfe/heste -industrien.(Prisene sammenlignet med apotek er veldig lave, og kvaliteten er for det meste det samme. Jod er jod, liksom.) Her i huset har jeg flere ganger vært ute i hestenes førstehjelpskasse for å hente desinfeksjon/bandasjer til egne sår. Med gode førstehjelpsbøker for både katt og hest i hylla tenker jeg det er på tide å utvide for å ta litt bedre vare på oss tobeinte også.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2012, 23:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Her er en håndbok i NBC (masseødeleggelsesvåpen)-medisin.

http://www.oslo-universitetssykehus.no/ ... 202012.pdf

Topp

InnleggSkrevet: 29 Nov 2012, 00:18 
Avlogget

Tusen takk Hårek :)

Kjempefint å få respons.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Nov 2012, 00:23 
Avlogget

Frøken skrev:
Er noen av dere som kan anbefale en førstehjelps manual/bok/bøker?

Fant denne siden, men det eneste er at man må klippe og lime for å få laget seg et dokument.

http://www.redd-liv.no/tema.html

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2012, 16:44 
Avlogget

Globoid eller Aspirin (evt. andre merkenavn med acitylsalisylsyre) er et fint tilskudd i medisinskrinet. Viktig å få i seg tidlig om man mistenker hjerteinfarkt. (Tablettene bør/må tygges godt for å få rask effekt) Disse tar heller ikke noe plass men utgjør ikke noen komplett behandling på noen måte.
- Om man tilfeldigvis skulle ha det tilgjengelig og er i en situasjon der man med god samvittighet kan påberope seg nødrett (evt at loven må anses ugyldig grunnet manglende samfunnsstruktur) er også oksygentilførsel, morfin og nitroglyserin en god ting i sånne situasjoner.
Hjerteinfarkt er tross alt langt mer vanlig enn f.eks. skuddskader her i landet og vil i de fleste SHTF-situasjoner fortsette å være det.

Oksygen beregnet for innånding finnes bl.a. hos mange/alle dykkerklubber, dykkerfirma. Det finnes både som førstehjelpskit (oransje koffert er vanlig) for dykkerelaterte skader og som pustegass beregnet til vanlig dykking. De fulle flaskene for "sivilt" bruk er merket 'pusteoksygen' og ikke 'medisinsk oksygen' (som er reseptpliktig) som de sykehusene benytter men renhetsgraden er for alle praktiske formål helt identisk. De fleste bruker vanlig luft til dykking men ganske mange benytter seg også av EANx (nitrox) som er vanlig luft med litt ekstra oksygen. Typisk 32-36% O2 i stedet for alminnelig 20,9%. "Tekniske dykkere" er det et fåtall av her i landet men de vil ofte ha opptil flere flasker med f.eks. 50%, 80% eller 100% O2.
I tillegg finnes det oksygen i større passasjerfly med trykkkabin. 'Flyoksygen' er faktisk enda renere enn den medisinske. Årsaken er faren for isdannelse ved trykkfallet på vei ut av flaska om det er det minste spor av fukt i gassen når temperaturen runder femti minusgrader slik den gjerne gjør på 30.000 fot.
En "Medic-orientert" prepper burde kanskje ta seg et dykkerkurs og et gassblandekurs og ordne seg så man har ei ferdig fyllt flaske. (OBS! F.eks. KOLS og tilførsel av O2 er en skummel kombinasjon som kan medføre respirasjonsstans)
Vær imidlertid uhyre forsiktig med tilfeldig "sveiseoksygen" som kan inneholde en prosent eller to av whatever som var på flaska før de fylte den med oksygen. Det kan potensielt være ting man overhode ikke har lyst til å inhalere men som ikke er problematisk til sveising etc.

Det er også blitt ganske vanlig med små hendige hjertestartere plassert rundt omkring i det offentlige rom og jeg vil tro det skal være mulig å kunne skaffe seg en slik privat om man vil ta den helt ut på førstehjelpsfronten. (Anbefaler kurs og jevnlig trening i såfall)

Sist endret av Reconpack den 01 Des 2012, 02:33, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2012, 01:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Visste ikke det med aspirin, skal investeres i det neste gang jeg er på apoteket.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 09:54 
Avlogget

Acetylsalisilsyre finnes også i bark av selje og andre salix arter.
Avkok av seljebark fungerer udmerket som middel mot hodepine, har brukt det ved flere anledninger når jeg av en eller anne grunn har fått hodepine på tur.
Man skal være svært forsiktig med å gi acetylsalisilsyreholdige preparater til mennesker man ikke kjenner. Går vedkommende på blodfortynnende preparater eller blodtrykksmedisiner kan følgene være fatale.
Ved mistanke om indre blødninger skal man også styre unna slike prepartater.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2013, 19:08 
Avlogget

Patriot nurse har laget en video med tittelen Surgery in SHTF, som kan være kjekk å se før man løper ut å kjøper masse utstyr. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=SeCMiYvx ... 3g&index=2

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mar 2013, 12:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Kutta meg i hånda i går (på et bor, av alle ting) og tenkte jeg skulle forsøke litt forskjellige førstehjelpstriks når jeg allikevel hadde et ufarlig, blødende sår å trene på. Testa først Snögg QuickStop, som jeg forestilte meg var en quickclot-hemostat-variant, men som viste seg å være noe pulver i væskeform (løst opp i en blanding av flyktige løsemidler). tanken er vel at blodet skal tykne og koagulere raskere, men jeg må si at det mest ble litt grisete. Mulig jeg la på litt tjukt, men hadde trodd det ville vært bedre med en gelekonsistens.

Når såret nesten hadde slutta å blø var det tid for superlim (biltemas gele-superlim) og det funka overraskende bra. sluttet å blø på straksen og lagde en kjekk skorpe som ramlet av seks timer senere (fordi jeg ikke klarer å la være å pille på skorper). Har lest litt rundt og superlim blir regnet som ganske trygt i sår (dog er industrielt superlim irriterende på huden) (ja, jeg vet at man brukte superlim under vietnamkrigen til medic-blodstopping før pasienten kom fram til sykehus, men cyanoakrylat ble først oppdaget når man forsøkte å lage kikkertsikter i plast under ww2). skal dog bytte ut biltema med 3M VetBond som i allefall er ment til bruk på dyr (mennesker er dyr, alt annet er løgn).

Tenkte jeg skulle kjøpe sutur på apoteket, men det var ikke så lett. tydeligvis er ikke sånt tilgjengelig i våre moderne, salgs-fikserte apoteker lenger, men ebay har jo alt. noen som vet om en bra side med tips og triks for sutur på mennesker?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mar 2013, 16:08 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Når såret nesten hadde slutta å blø var det tid for superlim (biltemas gele-superlim) og det funka overraskende bra. sluttet å blø på straksen og lagde en kjekk skorpe som ramlet av seks timer senere (fordi jeg ikke klarer å la være å pille på skorper). Har lest litt rundt og superlim blir regnet som ganske trygt i sår (dog er industrielt superlim irriterende på huden) (ja, jeg vet at man brukte superlim under vietnamkrigen til medic-blodstopping før pasienten kom fram til sykehus, men cyanoakrylat ble først oppdaget når man forsøkte å lage kikkertsikter i plast under ww2). skal dog bytte ut biltema med 3M VetBond som i allefall er ment til bruk på dyr (mennesker er dyr, alt annet er løgn).

Tenkte jeg skulle kjøpe sutur på apoteket, men det var ikke så lett. tydeligvis er ikke sånt tilgjengelig i våre moderne, salgs-fikserte apoteker lenger, men ebay har jo alt. noen som vet om en bra side med tips og triks for sutur på mennesker?

Her er litt viktig info om medesinsk superlim. Lengre nede finnes det "billigere"varianter brukt av vetrinærer.

http://www.realfirstaid.co.uk/superglue/

Når det gjelder sutur fant jeg denne infoen, og deretter leverandør...

http://www.surgical-instrument-pictures.com/suture.html

http://www.yorkmedicaltechnologies.co.uk/stapler.html

Skulle man være uheldig å måtte trenge operasjon, eller man skulle dra til et land hvor mengden slikt utstyr kan være manglende er dette noe å anskaffe.

http://www.rockytoptactical.com/product ... l-Kit.html

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mar 2013, 16:27 
Avlogget

Her er et utstyr som jeg mener brannstasjonene, og dykkerklubbene rundt om i landet burde ha...

http://www.treksafe.com.au/pac/pac_prices.htm

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mar 2013, 17:16 
Avlogget

Har blitt gjort oppmerksom på denne siden med mye FLOTT førstehjelpsutstyr.
Ta titt da vel.

http://store.doomandbloom.net/categorie ... dness.html

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support