Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 07:20

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Førstehjelp-tråd
InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 00:00 
Avlogget

Jag driver og setter sammen en førstehjelpen-pakke for at ha på turer ut i naturen og på fisketurer. Har lekt youtube-slave en god del for at finne inspirasjon og få tipps.

Type problemer som har dukket opp mest frekvent på fjell/skog/fisketurerne er småting som enkle ting som litt sårvask, plaster og en ibux eller to fikser. Men og litt mer kompliserte saker som fiskekroker i forskjellige kropsdeler og fiskefilétkniver som kutter i ting dom ikke bør. Så med praktisk erfarenhet, youtube og livlig fantasi har jag kommit frem til følgende:

"Piller":
Ibux - hodepine etc.
Imodium - "magesjau" inntreffer ikke alltid på optimale plasser og/eller tidspunkter
Apocillin - Resept! Penicillin. Greit at ta noen sånne når du har hatt den rustne kroken med halvråtten makrell gjenom fingeren. Er ikke alle helgeturer det er like praktisk at ta seg til legevakt/apotek.
Bil/sjøsyke tabletter

Plaster i forskjellige størrelser
Compeed gangsårplaster
Steristrips - lukke kutt
5x5 og 10x10cm sårkompresser
Micropore og "coban" tape
Gasbind
Bandasje
Lommelykt med litium (aaa) batteri.
Saks
Avbitertang - Når man skall ha fiskekroken ut av tosken!
"Space blanket" vet ikke hva det heter på svorsk.
En liten cold pack
Håndvarmerpose (2pakk)
Triangelbandasje
10ml sprøyte uten spiss for rengjøring av sår (med f.ex vann)

Pinsett
Lighter
Burngel
Sårvask (våtserviett)
Sårsalve
Engangshandsker
munn-til-munn maske

Har en 6" israeli bandage hvis man skulle vare veldigt uheldig med f.ex kniv. Kjøpte en ekstra israeli bandage som er åpnet og godt prøvd. Kjedelig at stå og lese instruksjonsmanualer i en krisesituation. Venter og på en pakke med 15g celox til type "last resort" scenario.

Virker som mange preppere i USA i alle fall kjører på med tourniquets, decompression needles, HyFin chest seals og annet kjekt og ha ting. Jag føler dels at disse tingene er ting jag mest sansynlig aldrig kommer få bruk for. Men fremforallt at det er ting som kan føre til mer skade än nytte hvis det ikke brukes av kompetent personell.

Driver og skaffer meg teoretisk og praktisk kunnskap på når og hvor tingene i min førstehjelpen-bag skall brukes. Hvis forholdene tillater det så har jag og lege og sykepleier i familien som kan/blir kontaktet ved behov.

Kittet kommer sikkert endre seg litt ettersom jag får mer erfaring osv.

Ting jag vurderer/ikke er sikker på ennå:
Øyevask
Vannresketabletter/noe form av konsentrert sårvask

Bilde

Bilde

Noen tanker/innspill/spørsmål? Hvordan ser deres førstehjelpenkit ut og hva er det tenkte hovedbruksområdet deres?

Sist endret av zrd den 28 Okt 2012, 01:00, endret 2 ganger.

Topp

Innleggets emne: Re: Førstehjel-tråd
InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 00:09 
Avlogget

Øyevask prioriterer jeg selv. Jeg har hatt så mye hønsedritt i øynene at den eneste muligheten har vært og skylle både med vann og øyerens, og det var ikke langt unna at jeg grep til klorflaska heller, hadde jeg vært overbevist om at det kom til å rense opp og gi meg en liten pause før etsinga av kloren begynte! :)

Nå er det riktignok bare på jobb jeg har klart og få hønsegjødsel i øynene, men metallspon, trespon, steinspon, sand, jord og annet rart opp igjenom årene funnet veien inn i øynene. Så jeg har to små renseflasker med meg hvor jeg går og står for sikkerhets skyld, og er godt fornøyd med det.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 00:20 
Avlogget

Til dere langsynte/briller til å lese så kan det være veldig lurt å ha et extra par lesebriller i førstehjelpsskrinet. Greit å se hva man syssler med i stedet for å bomme eller bruke tid til å lete etter brillene!

Kjøpte inn 2 stk Combat Application Tourniquet (CAT). Brukes av millitæret for å stoppe blødninger fra feks skuddsår etc. De er utrolige gode og veldig lett å bruke. Litt av pointet med dem er at du skal kunne bruke dem med en hånd, og det går fint an!

http://www.youtube.com/watch?v=LxwjHzTpXV4&feature=plcp Skinny Medic har mange gode videoer. Her er hans video på CAT. Han jobber i ambulanse så han burde vite hva det går i!

Ligger på mellom 15-20 dollar på feks EBAY.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:58, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 00:35 
Avlogget

Skall prøve finne noen andre øyevask flasker än dom engangs twist off type greierne. Tror en med skrukork holder bedre. Kjipt hvis allt har lekkt ut når man trenger det :) Noen forslag?

Når det kommer til tourniquet er jag litt usikker. Dom er jo kjempe-effektive! Men man kan og gjøre mye skade ved feil bruk, sant hvis alternativet er at dø er det jo et enkelt valg. Men for meg personlig tror jag det heller åt at ikke ha med en av dem når alle faktorerne (kunnskap, plass, sansynlighet for bruk) er veid inn, føler meg rett og slett ikke komfortabel med dem. Det går jo alltids at improvisere en tourniquet av dom andre tingene jag har i/på bagen hvis man må även om det blir litt mer knot :)

Har lagt til et par dålige bilder i første post.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 00:50 
Avlogget

Jeg bruker selv bare de med tvistoff, men de har aldri lekket. Jeg har dem i en liten førstehjelps veske jeg fikk tak i på XXL, men jeg finner den ikke på hjemmesiden lenger, og linken jeg la opp før kommer bare med en eller annen sær feilmelding... Jaja, den passer i alle fall utmerket i lårlommen, og der har den vært i tre, fire måneder. De har vært med på mye rart, så det burde være ganske trygt med slike. Men det er en fordel med småflaskene, siden man ikke kan skru på korken. Så jeg vil også gjerne høre om skrukork flasker hvis noen har noen tips!

Også er jeg veldig glad for å høre så mye om skuddskader og muligheter for å behandle dem som mulig. Jeg har ikke akkurat tenkt og kaste meg ut i strid, men en av de eldre karene som driver med elgjakt i bygda mi har ikke vært med i år. Etter sigende skal grunnen til dette være at han i fjor så en elg komme tuslende oppover mot ham mens han satt på post, den var ikke så langt unna heller. Så han tok sikte, da elgen oppdaget ham. Elgen rakte hendene i være og ropte " Faan, du må itt skyt mæ!" Og plutselig ville ikke de andre jegerne ha ham med på laget lenger. Hvor sann den historien er vet jeg ikke, men at det er noe bak den kan jeg tro på. Og det naturlige spørsmålet blir jo selvsagt hvorvidt han jakter alene nå... :?

Og det er jo vitterlig vådeskudd nok til og skremme mannen med ljåen på flatmark!

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 01:00 
Avlogget

Mye rart ute og går. Er nog ganske mange gammle traktorer runt om i norge med div kulehull. Den fineste jag har hørt var jo han som skulle på villsvin(tror jag) jakt før første gangen men skjøt en hest.... med pledd på seg!!

Senest i dag var det en jeger som omkom av et vådeskudd :(

Topp

Innleggets emne: Re: Førstehjelp-tråd
InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 01:15 
Avlogget

Det er mange slike historier ute og går! En kollega fortalte meg om han og kompisen som var ute på duejakt, da kompisen så et rådyr og ville ha litt rådyrkjøtt. Kollegaen min rådet ham til å la være med det, for det var intet rådyr, derimot det nyfødte føllet til grunneieren som var ute på beitemarka. Ser for meg forklaringen på at føllet måtte late med livet under duejakta!

Og denne historien om revejegeren som ikke så forskjell på elg og rev tar virkelig kaka. http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 795799.ece

Så joda, nå i disse jakttider tror jeg forsvarets sanitetssekker er fornuftige følgesvenner!

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 10:52 
Avlogget

En god forsikring for turgåerar er jo å ha på en jakke i skarpe fargar. Går sjøl med rød jakke når eg er på tur. På jakt har eg alltid rød hatt. En jeger ska jo faktisk veta endel om dyret før han skyt så det ska jo var trygt å gå i skogen. Men ulykker skjer, så det skada jo ikkje å gjer det ein kan for å unngå å bli skutt på.
Skulle ulykka var ute så kan det var greit å ha med forskjellig førstehjelpsutstyr. Under førstegangstjenesten lerte me at kulehull kunne stappast, mindre risiko for å gjer ting værre. Stappar du såret hardt og får stoppa blødningen vil du fortsatt ha sirkulasjon i dei heile blodårene i f.eks. foten. Fekk desverre aldrig prøvt oss på grisen. Det var forbeholdt dei som var verva og skulle i utenlands tjeneste.

Ser nåken har burngel i førstehjelpsutstyret, nå bjunna det å bli endel år siden eg var inne til førsteganstjeneste. Så ting kan ha endra seg. Me hadde den i sekken vår, men fekk beskjed at den sko me ikkje bruka. Vatn var tingen. Sirkulerande vatn og aller helst destilert. Men er sjøvatn det du hadde tilgjenglig, så bruk det. Berra pass på og ikkje enda opp med frostskader eventuelt nekjølt pasient.

jok

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 13:03 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Også er jeg veldig glad for å høre så mye om skuddskader og muligheter for å behandle dem som mulig. Jeg har ikke akkurat tenkt og kaste meg ut i strid, men en av de eldre karene som driver med elgjakt i bygda mi har ikke vært med i år. Etter sigende skal grunnen til dette være at han i fjor så en elg komme tuslende oppover mot ham mens han satt på post, den var ikke så langt unna heller. Så han tok sikte, da elgen oppdaget ham. Elgen rakte hendene i være og ropte " Faan, du må itt skyt mæ!" Og plutselig ville ikke de andre jegerne ha ham med på laget lenger. Hvor sann den historien er vet jeg ikke, men at det er noe bak den kan jeg tro på. Og det naturlige spørsmålet blir jo selvsagt hvorvidt han jakter alene nå... :?

Og det er jo vitterlig vådeskudd nok til og skremme mannen med ljåen på flatmark!

Fy flate, det er drøyt hvis det er en sann historie. Akkurat som gamle menn med tåkesyn som nekter for at de bør sette fra seg hjulhesten for godt, og finnes i hopetall ute i trafikken. Kjempeskummelt.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 13:07 
Avlogget
Brukerens avatar

zrd skrev:
Skall prøve finne noen andre øyevask flasker än dom engangs twist off type greierne. Tror en med skrukork holder bedre. Kjipt hvis allt har lekkt ut når man trenger det :) Noen forslag?

Forslag 1:
http://www.sunvita.no/?PageID=164 eller denne http://www.helseforhandleren.no/catalog ... egory/139/
Dette er tomme flasker som du må fylle selv. Er du meget nøye med hygienen er det ikke noe problem. Disse med pipette har noe gummi på toppen som neppe tåler så mye over 100 grader og som dessuten morkner etter noen år. Men en god klargjøring av dem vil være å simpelt hen koke dem som man koker glass til hjemmelaget syltetøy. La dem så lufttørke og fyll på sterilt saltvann, 0,9 %. Til utvortes bruk vil de være helt greie i flere år.

Saltvannet kan man også enkelt lage selv. Bruk rent springvann. Tilsett 9 g koksalt (NaCl) per liter vann. Kok opp, la koke noen minutter og kjøl ned. Fyll over i egnet emballasje rengjort på ovennevnte måte. Dersom den tåler det kan man i stedet for vannbad, sette den i stekeovnen på 130 grader en time eller to.

Forslag 2:
Øyedråper til bruk ved allergi kan også brukes til å spyle rent et øye. Tåler man en dråpe, tåler man også 4 ml. Men det er jo en dyr løsning da. Men har man noen i familien som f.eks. bruker Livostin øyedråper mot allergiplager, så be om å få de tomme flaskene. Steriliser dem i vannbad som over.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2012, 00:27 
Avlogget

Bra tips! Takk :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 18:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Prøv å skaff deg kaliumjodid. Ellers ville jeg fått tak i Paralgin Forte til sterke smerter (beinbrudd, etc). Det er reseptbelagt, men noen leger deler de ut bare man sutrer om vondt i ryggen. Ibux funker også, men da må du ha større mengder.

klorheksidin (pyrisept) bør også skaffes, samt sportsteip.
En ting jeg også alltid har med er lightsticks, både vanlige og infrarøde. Dette fordi det er veldig smart om du må evakueres av helikopter eller andre med nattoptikk. Dessuten varer de veldig lenge om du kjøper riktig merke. I en større førstehjelpssats ville jeg også hatt med nødbluss og røyk"granat" til evakuering. Sistnevnte kan kjøpes hos forhandlere som selger båtutstyr, eller at man kjøper et lite ettskudds fyrverkerirør. De går dog ikke så særlig høyt.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 21:45 
Avlogget

Strelok skrev:
Prøv å skaff deg kaliumjodid.

Dette brukes til? Google søk nevner bland annet "kaliumjodid (slimløsende middel ved bronkitt)". :P

Har pyrisept i "hjemmeapoteket" Men i dette lille førstehjelpenskrinet har jag ikke lust at ha med den type flasker. Et eller annet konsentrat som kan blandes med vann hade varit optimalt uten at jag har sett det här i norge. Lightsticks spørs det om jag har plass til at lagre uten at dom bryts og aktiveres men jag liker idén.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2012, 17:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Kaliumjodid er egentlig fint til hjemmeapoteket. Det er jodpiller for å fylle opp skjoldbruskkjertelen med jod. Dette bare med tanke på radioaktivt nedfall fra en atomulykke, da det kan slippes ut varierende mengder med radioaktiv jod, som samler seg i den kjertelen og forårsaker kreft. Det funker like gjerne å ha salt med jod, men disse pillene er for krisetilfeller der man ikke har hatt i seg så mye jod fra før av.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2012, 00:42 
Avlogget

Tannpine er gufne greier :cry:

Noen som vet hvor en får tak i nellikolje?
Jeg har prøvd lokale apotek og helsekost. De aner ikke hva det er......langt mindre hvor de kan skaffe det.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support