Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Briller og kontaktlinser
InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 15:46 
Avlogget

Jeg bruker dagslinser. Uten linser ser jeg mest bare grøt... Ser ikke for meg (:p) at det er særlig praktisk i en overlevelsessituasjon, men misliker å bruke briller (har et par liggende). Ser for meg at det bare er å snappe av meg brillene, så er jeg kraftig desarmert og ikke i stand til særlig mye som krever ørneblikk.
Hvordan gjør dere andre dette?
Har dere månedslinser, eller døgnlinser? Hvis dere har linser, hvor mye lagrer dere?

Sist endret av Wynja den 23 Okt 2012, 20:32, endret 1 gang

Topp

Innleggets emne: Re: Briller og kontaktlinser
InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 16:47 
Avlogget

Var inni samme linse/brille he...te i 18 år med -4 og skjeve hornhinner. i sommer tok jeg laseroperasjon på begge øynene.
Anbefaler alle andre som har muligheten å gjøre dette.
Ser på det som den smarteste preppingen jeg har gjort.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2012, 18:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Ser det er en del her som har tatt laser operasjon.
Noen få spørsmål til dere..
Er dette gjort på privat klinikker?
Sykehus? Eller er det via optikere man blir anbefalt steder å gjøre det?
Hvor har du fått gjort det?
Var du fornøyd?
Hadde du ettervirkninger? (Vondt? Tørre øyne? Etc.)

Jeg vet at man må over -7 og/eller mer defekte årsaker for å få det dekket helt/delvis.

Jeg lurer og spør litt fordi jeg har noia for at det skal skje noe og få varig skade i etterkant.
Så jeg tenker kunnskap kan gjøre at jeg lettere tør å utføre det og ta sjangsen.
Har lest mye på nettet om det, men det er noe annet når man får høre litt fra de som faktisk har vært igjennom det.
Så jeg blir kjempe gla hvis noen vil fortelle om erfaringene på en sånn operasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2012, 19:07 
Avlogget

Tok en Lasik operasjon i sommer på Memira øyeklinikk, hadde ca -4 og skjeve hornhinner.
Jeg har vært plaget med øyebetennelser og såre øyne de siste årene som linsebruker.
Det er sikkert min egen feil mht slurv med hygiene når jeg tar av/på linser :oops: men likefullt fikk jeg nok av dette.
Har ikke hatt problemer med tørre eller såre øyner etter operasjonen men må nok inn og justere høyre øye snart,
det ble ikke helt perfekt justert tydeligvis.
Det er selvfølgelig inkludert i operasjonen, og etterjusteringen er vanlig ila. første år på de fleste.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2012, 19:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Og så når man har passert 40 kommer behovet for lesebriller........

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2012, 20:51 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Og så når man har passert 40 kommer behovet for lesebriller........

Noe annet ville vært unaturlig, hva var poenget??

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2012, 21:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Poenget er at laseroperasjon ikke løser problemet med dårlig syn en gang for alle. Når alderslangsyntheten melder seg, vil den som var nærsynt i utgangspunktet, på nytt ha behov for briller for å kunne se på nært hold. De som står for disse operasjonene er pliktige til å informere om dette, men min erfaring er at dette blir bagatellisert. Det er jo bare å ta en ny operasjon, ikke sant.

En som tar laserbehandling utsetter seg for risiko ved selve operasjonen og vil etter hvert ende opp med briller uansett. En annen ting er at disse operasjonene er en relativt ny foreteelse. Hva skjer med de som opererer seg i ung alder når de blir gamle?

Mitt prepperråd til den som likevel ønsker å operere, er å tenke framover og investere i lesebriller lenge før behovet melder seg. Det er ikke sikkert det vil være så enkelt å skaffe briller om noen år. Det samme rådet gjelder for øvrig alle andre også. Skaff dere noen ekstra par og tenk på mulig behov for egne lesebriller, evt progressive.

Personlig har jeg valgt å ikke operere. Jeg kan leve med å være nærsynt. Det er upraktisk. Men å være blant de få som får svekket, eller mister synet pga en operasjon som ikke var helt vellykket, det kan være fatalt. Og så var det dette med at jeg skal ha disse øynene noen år og vil tukle minst mulig med dem før jeg må.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2012, 22:47 
Avlogget

Aldersnærsynthet vil de fleste få og vet om det.
Det gir utslag i at man må bruke briller i situasjoner som lesing, se på tv osv.

Man blir ikke operert uten stabilt syn over 4-8 år.
Så når unge opererer seg kan de rett og slett få 30 brilefrie år før de må ha lesebriller.
Kansje de må bruke lesebriller 2 gnger for dagen og ikke 16 timer for dagen.

Er det verdt det? selvfølgelig er det det? kunne jeg kjøpt lykke skulle jeg gjort det og, men øyeoperasjon
var det jeg hadde råd til i denne omgang.Neste gang er det ansiktsløft og Anus bleking men det driter vi i nå.

Kan jeg sitte i en bil på motorveien blandt hjernedøde medtrafikanter som sms'er og sminker seg over
en lav sko så er risikoen for feilslått operasjon som barnemat å regne.

Konsekvensene av å miste synet er store så alle bør tenke seg godt om selvfølgelig.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 00:35 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg har tenkt veldig lenge og kommer nok til å se det litt mer an også før jeg tar en avgjørelse.
jeg har langt over -4 på begge øyne, og mitt problem er at de enda ikke har stabilisert seg.. de har endret seg veldig mye spesielt etter graviditetene. (merkelig hvordan det påvirker kroppen på alle mulige måter)
uansett.. jeg sitter ved bordenden av kjøkkenbordet på litt over en og en halv meter og har jeg ikke briller på så ser jeg ikke en skit.
sitter en person på motsatt side av bordet så kan jeg faktisk ikke se ansiktstrekkene annet enn streker hvor øyne og munn er.
for meg å vite at dette vil kansje bli bedre være vill gjetting da dette med "utjevning" pga langsynthet når man blir eldre ikke er noe som er forskningsmessig obligatorisk for alle mennesker og hvor mye dette vil jevne seg ut hos meg er antagelig noe som at den utjevningen vil være ganske minimal..

som du sa bamse det er gambling, men hvis og bare hvis jeg kan se at den risikoen jeg tar vil gi meg et bedre syn fremover hvor jeg slipper å måtte ta på meg briller eller linser om morgenen for å kunne se ansiktet til ungene mine som smiler mot meg så hopper jeg ant på den sjangsen.
men når det er sagt jeg vil ikke miste synet heller eller få skader eller smerter så.. dette er ting jeg må virkelig tenke nøye på...

og så er det den greia om at noen andre skal ta inne på mitt øye... uæææ.. :o jeg tør ikke.. jo kansje :?
hvis om atte, bare... håp og ønsker om at fremtden vil gi en eksepsjonell kur for oss alle en dag?

the all to ever joy of pondering of trubelsom choises... ;)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: