Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 07:24

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 30 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Fysisk helse
InnleggSkrevet: 13 Mar 2012, 13:42 
Avlogget

Hvor stor vekt legger dere på "riktig" kosthold og trening i forberedelsesplanene deres? Og hva mener dere er den ultimate kroppen å overleve med?

Topp

Innleggets emne: Re: Fysisk helse
InnleggSkrevet: 13 Mar 2012, 14:31 
Avlogget

Har forsøkt å ta tak i det siste årene. Spise mer riktig og har kommet meg i gang med svømming. Orker ikke treningssentre.

Jeg går en del i skog og mark.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:50, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mar 2012, 17:02 
Avlogget

Kost har vi ganske bra fokus på, men man må jo kunne kose seg litt.
Er er kommet igang med å trene igjen etter et lengre opphold.

Enig med Gullars, at treningssentre er noe herk.
har derfor satt opp en spinningsykkel og en treningsbenk i kjelleren slik at jeg kan trene hjemme.
Nå som våren kommer, håper jeg å kunne få til noen løpeturer i skogen.

kroppen vil være en av de viktigste verktøyene du har i en krisesituasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mar 2012, 20:18 
Avlogget

Joa, er annenhver dag på Elixia, selv om konseptet treningssenter er ikke helt meg. Heldigvis (?) jobber jeg pr. nå stort sett bare kveld så det er lite folk på senteret på dagtid. Jeg ser ikke akkurat stor ut men formen og styrken er nok bedre enn det hadde vært om jeg ikke hadde brukt litt tid på trening.. I tillegg går jeg jo helt idiotisk mye på jobb.. I tillegg til skog og mark da.

Med en gang koblinga "fysisk helse" og overlevelse kommer inn tenker jeg på kolonistene, og hvordan de stakkars karene aldri kommer til å klare seg.. Har sett nok bilder av gjengen på SB til å tru at de kommer nok til å slite.. Derfor er det å være i noenlunde bra form viktig for meg, uansett hva som kan skje.

Mat er jeg også over gjennomsnittet opptatt av, det å få i seg nok protein og minst mulig fett og sukker i form av ferdigprodukter, brus og søppelmat.. Sum total innbiller jeg meg at jeg er i grei form.. :)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mar 2012, 20:21 
Avlogget

Jeg tar min fysiske helse på alvor. Jeg gir blaffen i vekter og spinnsykler, jeg satser på vedhogst i skogen, det er få ting som trener flere muskler enn det! :D Jeg synes det er for dumt å ha utstyr for tusenvis av kroner til bruk for min overlevelse, men ikke kunne bruke dem fordi jeg blir sliten for fort! Så jeg satser på å trene kroppen til å tåle et liv med hardere arbeid enn den jevne kontorist.

Jeg prøver og bli flinkere med kostholdet mitt, ikke minst prøver jeg å spise mer økologisk, men det var jo dette med pris da...

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mar 2012, 20:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Eva skrev:
Hvor stor vekt legger dere på "riktig" kosthold og trening i forberedelsesplanene deres? Og hva mener dere er den ultimate kroppen å overleve med?

I et ”verst tenkelig-scenario” hvor verdens befolkning går fra dagens 7 milliarder og ned til kanskje 2 eller enda lavere i løpet av noen tiår, tror jeg det er viktig å øke sjansene sine til å komme gjennom dette ved både å spise og leve sunt før og under et slikt scenario. Jo bedre utgangspunkt, dessto større motstandskraft og evne til å tåle påkjenninger uten å bli så svekket at en bukker under.

I dag er det ikke vanskelig å leve sunt dersom en bare har viljekraft nok. Butikkene flommer over og de fleste vet utmerket godt hva man bør og ikke bør ha i seg. Spiser man bare noenlunde variert får de fleste i seg alt de trenger av næringsstoffer. Problemet er snarere at det blir for mye av alt….

Men skal man forberede seg på å overleve et slikt krisescenario må man vite hvordan et matlager bør settes sammen. Hvilke svakheter har det og hva kan gjøres med disse. Dessuten er det det som kommer etter en slik krise. Dersom man satser på å dyrke det meste en skal spise selv, hva skal man satse på da. Og igjen hva er flaskehalsene som en må takle for å unngå mangler som enten resulterer i direkte mangelsykdommer eller svekket motstandskraft mot andre sykdommer.

Som jeg har skrevet andre steder på dette forumet, tror jeg ikke at noe veldig brått skal snu opp ned på samfunnet. Jeg tror ikke ”noe” vil skje mens vi er på jobb slik at vi må ta oss hjem til fots, for der å spikre igjen vinduene og leve på det vi har skrapt sammen i et år eller to. Mitt hovedscenario er at ting vil bli gradvis verre over så lang tid at vi ikke merker forskjell fra dag til dag. Men jeg kan ta feil…. Og i så fall vet jeg en god del om både hvordan det lønner seg å sette sammen et matlager og hva som skal til for at kosten etterpå skal bli til så bra som mulig. Så, ja, jeg legger stor vekt på dette.

Trening: Problemet er vel å holde forfallet sånn noenlunde i sjakk. Og selv om jeg ikke lykkes hundre prosent, så prøver jeg.

Ultimate kroppen: Det må vel være min egen… :lol: Jeg kan ikke få gjort så mye mer enn å leve sunt og prøve å holde meg sånn noen lunde i form. Men om du tenker på om det er lurt å ha noen kg å gå på, så tror jeg ikke det bør være for mange. Fett lagres best i spisskammerset! Om det verst tenkelige skulle skje, kan det vel likevel være taktisk lurt å gå så pass mye ned i vekt underveis at en ikke skiller seg for mye ut. :cry:

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mar 2012, 17:56 
Avlogget

Cardio trening er nok det viktigste visst du bare fokuserer på overlevelse, med minder du har tenkt å wrestle med andre folk om maten din/deres. Det å kunne gå en stund med tung ryggsekk er nyttig i mange senarioer.

Jeg er heller ingen fan av treningssentere. Kjøpte meg en "barbell" og du kan i grunnen gjør alt med den hjemme. Fungerer fint det, når det gjelder mat så er det bare å spise masse av det som er sunt hvis du vill gå opp i vekt/bygge muskler, styrke trening er også det beste for å gå ned i vekt. Prioriter proteiner fremfor fett. (du trenger fett også)

Anbefaler dette: http://newbie-fitness.blogspot.com/2007 ... d-5x5.html
Det tar ikke mer en 15 minutter 3 ganger i uka, siden det er styrketrening, pass på å gjør øvelsene riktig.

Den ultimate kroppen er vel en som er balansert og kan gjøre det meste ganske effektivt. Ingen vits i å være unødvendig stor.

PS: Du bliir ikke bodybuilder av å trene litt, ikke kvinner heller.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2012, 01:03 
Avlogget

Ingen tvil om at en frisk kropp og friskt sinn henger sammen.
Så er man en stort sett positiv sjel som spiser for det meste rett og trener litegrann fornuftig så har man
et fortrinn framfor mange.
Vekttrening er ok, men praktisk styrke med kroppens vekt er bedre etter min mening.
Barbells og crossfit gir også en fantastisk trening.
En stor kropp krever stor mengde mat og det er lite fornuftig når det kniper.
Men uansett størrelse så tror jeg den ultimate kroppen er den som har et klartenkt hode øverst når det trengs.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2012, 01:10 
Avlogget

Min favoritt trening er å gå tur i skog og fjell. Det er den mest varierte treningen og belastningen blir alltid anderledes.

En annen ting bortsett fra det fysiske er at det er veldig godt mentalt. Pysisk helse er vel kanskje et enda større problem i dag for mange. Gjelder å kunne stresse ned!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:51, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2012, 20:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har trua på et fornuftig kosthold - hvor en da ikke spiser seg stapp mett hver eneste dag. Kombinert med litt mosjonering i form av jogging, i tillegg til turer i skog og mark. styrke biten dekkes ved å ha en godt lasta sekk og push up/situps ved sengekanten.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2012, 22:07 
Avlogget

Mye og tære på gir meg nok en "headstart" i forhold til 3/3/3 regelen :D Ellers er det ikke mye fysikk å skryte av, annet enn at legen alltid er mer forbauset enn meg når jeg gjennomgår en service :D

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2012, 23:02 
Avlogget

Siste 2 ukene har jeg tatt opp trening! 3 ganger uken nå blir det Bergen`s Stolzekleiven. 800 trappetrinn rett opp! Djevelsk! Jeg går den på 30 min nå, rekorden er på 8 min! :mrgreen: Har litt å ta på!

Ellers mer fjellturer nå som snø og is mer eller mindre er vekke! Min favoritt trening!

Begynner å legge inn litt styrketrening.

Hva med dere?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:05, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2012, 16:14 
Avlogget

Har brukt vinteren til crossfit-trening , MMA og styrketrening i helsestudio.
Ser fram til å velte trær på tunet, rive opp blomster og bruke kroppen mer smart enn apparattreningen om vinteren.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2012, 21:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg driver og sykler regelmessig på ergometersykkel i kjellerstua mens jeg ser på TV. Har ikke ambisjon om noen kjempeform. Det dreier seg mer om å holde det jeg har ved like.

Etter syklinga tar jeg vanligvis 5 serier med armhevinger og noen chin-ups.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2012, 10:45 
Avlogget

Ja formen er blitt bedre! Må bare få vekten mer ned og muskelmassen opp så begynner vi å snakke! Gikk i fjellet på søndag og det var en heeeeeeeeelt annen verden! Mye lettere!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:18, endret 1 gang

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 30 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Yahoo [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet