Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:48

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 30 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Fysisk helse
InnleggSkrevet: 16 Mai 2012, 22:57 
Avlogget

Ser vi er en del Bergensere nå!

Noen andre enn meg som plager seg opp Stolzekleiven? Kjemper på for å komme under 30 min, men jeg har litt igjen! Sooooooooon!

Jeg merker at formen er myyyyyyyyyye bedre enn for et par uker siden!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:27, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mai 2012, 22:59 
Avlogget

Aldri prøvd meg på stoltzen, har lurt på å prøve en gang.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mai 2012, 23:05 
Avlogget

De har resturert den nå med hjelp av et par karer fra Nepal. Enkelte av dem hadde vist også vært på Everest. Den er blitt veldig fin!

Men like tung :mrgreen: Parker ved Sandviken Sykehus. Ca 10 min å gå til Stolzen, 30 min opp og 30-45 min ned via Munkebotn. Så ca 1 1/2 time fra du forlater bilen til du er tilbake!

2-3 ganger uken!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:27, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mai 2012, 23:11 
Avlogget

Sikkert fin tur, men det blir aldri til at jeg gjør slikt alene. altfor pratesyk :)
Dessuten er det vel litt sånn som alle gjør, og da pleier jeg å gjøre motsatt (til alles ergrelse)
Jeg går mot strømmen av prinsipp. :)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2012, 23:02 
Avlogget

Hei!

Min ideologi angående fysisk kondisjon går stort sett ut på det kondisjonsmessige OG skadeforbyggende. Som tidligere styrkeløfter ble det en ganske stor forvandling fra å være 180cm og 110kg til 181?!cm og 85kg. Men jeg angrer ikke på noen som helst måte.
Fordelene er mange, ikke bare vil man ved god fysisk form rett og slett øke sjansen for å leve lenger og slippe sykdom, men en utholden og seig kropp vil være alfa/omega dersom skitten treffer takvifta. Man skal ikke undervurdere styrke heller, men wrestling og slossing tror jeg ikke vil bli det store. Om du ikke eier hagle og/eller rifle,pistol e.l hvis det utenkelige skulle skje, så har du ikke preppet godt nok. Dessuten, en survivalist uten jegerprøven og noe kunnskaper om jakt (i ordinær form) vil ha dårlige odds mot seg.

Personlig fokuserer jeg på styrke i bein ved sykling, noe jogging (i ulendt terreng) og turer i skog og mark. Dessuten trener jeg mye core. http://www.youtube.com/watch?v=hEq4_rgn ... re=related eksempelvis. Det vil selvsagt ikke være noen ulempe å være sterk heller, men generelt, tar du 100 i benken, 150 i mark og bøy så er du mer enn sterk nok. Det et viktigere å kunne løfte stokker og sekker enn vekter.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2012, 23:27 
Avlogget

Heisann Accipio, virker som en fornuftig tilnærming det der. Ja takk begge deler :)
Litt som Ole Brum.
Sterk og seig; Crossfit og bryting fordi det gir meg mye igjen,
og styrkeløft fordi jeg trives med det ;)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jun 2012, 12:56 
Avlogget

Da har jeg begynt med sverd trening, på en regelmessig basis med motstandere. Morsomt, og du verden hvor god trening det er! Tror ærlig talt det bare var ørene jeg ikke merket hvor anstrengende det er og fekte med tunge sverd! :mrgreen:

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2012, 01:59 
Avlogget

Å bli syk i utlandet suger! Det kan jeg skrive under på nå! Takk og pris så får du det aller meste over disk her i Spania :mrgreen:

Halsbetennelse og du trenger pencelin? No problem, 500 mg rett over disk!

Merker jeg går mye mer her i Spania. Selv i varmen. Svømmer en del også! Spiser mindre. Tror man kan finne en bedre livsstil her nede!

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mai 2013, 23:25 
Avlogget

Er det ikke fantastisk, i Norge må selv akuttpasienter må vente i flere dager.
At man har store smerter har ingenting å si så lenge det ikke er alvorlig.
Hei Norge sier jeg, verdens beste land å bo i?
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Far-ikk ... akRL5yAtMu

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jun 2013, 00:55 
Avlogget

Jeg har vurdert sterkt å tegne privat helseforsikring på meg og min kone. Jeg blir mer og mer skremt over ventetider og hvor sinnsykt tregt det går. Man går jo forøvrig glipp av utrolig mye penger ved å være sykemeldt.

Min bror som jobber for seg selv i ofshore bransjen. Han røk en sene/muskel i bryst/skulder partiet. Han fikk vite det kunne ta nærmere 2 år før han fikk operasjon. En 25 åring, i full offshore jobb måtte da ha gått på trygd i 2 år for å få operasjon. Pluss rehabeliterings tid!

Min bror hadde heldigvis forsikring og skal nå opereres på Volvat. Han var forøvrig klar til å legge pengene på bordet selv. Det ville kostet han mellom 45 - 50 000 kr i Volvat`s prisoverslag. Nå er heldigvis denne summen ikke så alt for farlig for en med offshore lønning.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jun 2013, 06:46 
Avlogget

Livs og uføreforsikring bør man i hvert fall skaffe seg. To år + rehab er lenge nok, men det finnes de som er uheldig nok å måtte uførepensjonere seg på grunn av omfattende skader. Og om man er i etableringsfasen, men en million eller tre i gjeld (man hadde jo så god lønn og skulle jobbe mye om det trengtes) trenger man ikke se at det fort blir noe helt annet når lønna blir mindre, samtidig som utgiftene går opp. Tross alt, hvor mange av oss bor i et hus som det tvert og med en gang er mulig å bo i om man er i rullestol? Ombygging blir nok svaret, om ikke man rett og slett må flytte. Og så har vi dette med gratis helsevesen. Det er fortsatt en del store utgifter, som man må legge ut selv og få refundert på et ofte mye senere tidspunkt.

Og det er en SHTF som rammer flere mennesker i Norge i dag hvert år. NAV trenger ikke å være så mye hjelp da. Jeg har fått noen historier fra handikapp Norge, og NAV går som regel inn for å uføretrygde i slike tilfeller. Og det trenger ikke å bli tid til så mye jobb uansett, for du må som regel kjempe hardt for å få rettighetene dine, både innenfor helsevesenet og NAV systemet.

Også bør man vite hvilke sykehus man skal holde seg unna. Sykehuset i Levanger er så beryktet for sine feilbehandlinger at folk foretrekker å dra fra Snåsa inn til Trondheims sykehuset, en reise på bortimot tre timers bilkjøring. Buss og tog tør jeg ikke tenke på hvor lang tid det tar en gang...

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Sist endret av Frøyatro den 01 Jun 2013, 14:35, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jun 2013, 11:35 
Avlogget

Volvat sa til min bror at om han måtte ha ventet 3-4 måneder til med skaden han har kunne hat fått permanente skader i i armen. Så om han ventet på offentlige kan man rett og slett få kroniske skader. Fra han var hos Volvat og tok MR så fikk han time for operasjon 2 uker etterpå. Tror jeg ringer forsikringsselskapet på mandag. Dette blir for stor risk!

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jun 2013, 14:11 
Avlogget

Helseforsikring er et absolutt must.

Et nært familiemedlem har blitt syk og er inne/ute av sykehuset jevnlig nå. Jeg blir dritforbanna når jeg ser hvor tregt systemet fungerer. Ukevis på å få en henvisning til A, som skal se på saken i X uker for så å henvise til B, som finner ut at så og så skal gjøres, og SÅ kommer man på venteliste.... Helt elendig. Både jeg og min samboer har tegnet privat helseforsikring.
Blir noen av oss alvorlig syke har vi en million kroner til behandling hvor vi vil innen 2 virkedager, og forsikringsselskapet har avtale med private sykehus rundtom i Skandinavia med garantert plass på operasjonsbordet innen 10 dager.

I tillegg uføreforsikring, livsforsikring og en drøss andre.

Ikke koster det særlig mye heller. Beste investeringen jeg har gjort på lang tid.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jun 2013, 14:01 
Avlogget

MjaMjo: Du frister meg mer og mer. Om jeg kan være litt små frekk og spørre om ca hvor mye den koster deg pr år?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jun 2013, 14:44 
Avlogget

En enkel måtte hvis du har tid, er jo å sykle fra og til jobb

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 30 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet